Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 21:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bio Lite Campstove 2
InnleggSkrevet: 13 Okt 2018, 16:03 
Avlogget
Brukerens avatar

BioLite Campstove har vært på markedet i noen år. Et tidligere medlem har skrevet litt om den første utgaven. Poenget med BioLite er flere. For det første er utnyttelsen av brennstoffet langt mer effektivt enn åpen ild. Ved ekstra tilførsel av luft og utforming av brennkammer etc., blir forbrenningen svært ren. Omtrent som en rentbrennende ovn i forhold til en gammeldags, eller åpent bål. For det andre har den et termoelektrisk element som genererer strøm til den innebygde viften. Ekstern strøm er derfor unødvendig. Og ikke bare det, reklamen sa at den også hadde overskuddsstrøm som kunne lade for eksempel telefoner, nødlader og så videre.

Selv hadde jeg allerede en annen woodgas-brenner og syntes ikke BioLite overbeviste. Tester på nett viste at denne ladefunksjonen var temmelig skral. Men så kom BioLite Campsove 2 i fjor. Hovedforskjellen er større kapasitet på den termoelektriske generatoren, 50%. Dessuten har den et innebygget batteri på 2600 mAh. Altså det samme som en liten nødlader. I tillegg har viften fire nivåer mot to tidligere. Og så er det noen fancy ledlys som viser status på batteri, vifte og temperatur.

Dermed tenkte jeg at tiden nå er inne for å skaffe meg en. I neste post finner dere det inntrykket jeg sitter igjen med etter en liten tur for litt siden.

Vedlegg:
BioLite2 Campstove.jpg
BioLite2 Campstove.jpg [ 141.46 KiB | Vist 50 ganger ]

Topp

Innleggets emne: Re: Bio Lite Campstove 2
InnleggSkrevet: 13 Okt 2018, 16:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Det interne batteriet ladet jeg før jeg dro slik manualen sier man skal gjøre.

Matingen med småkvist etc var litt mere tungvint enn på min gamle brenner fordi diameteren på brennkammeret bare er 8 cm mot de 10,2 som jeg er vant med. Volumet er også 15% mindre. Dessuten stikker tuppen av det termoelektriske elementet inn i brennkammeret og blokkerer litt. Men dette er ikke vesentlig og strengt tatt ikke relevant i og med at min LE Woodgas Camp Stove ikke er i salg per dags dato.

Oppfyringen gikk greit. Like enkelt som man tenner et bål. Viften starter av seg selv når elementet blir tilstrekkelig varmt og kort etter dette var all røykgass borte. Fullstendig forbrenning deretter helt til jeg lot det brenne ut.

Oppvarming av vann gikk raskt og inntrykket mitt var at det gikk raskere enn direkte over bål. Men jeg tok ikke tiden. Hvor ofte det må etterfylles med brensel kommer an på kvaliteten på det man har for hånden. Jeg brukte tørrkvist fra beverfelte trær, gran/furu og lignende. Gammelt virke. Det meste var svært lett i forhold til volum. Det vil si ganske nedbrutt og dermed relativt dårlig brennverdi. Flis fra en godt tørr bjørkekubbe hadde nok gjort at jeg ikke hadde måttet etterfylle brennkammeret så ofte. Aller mest effektivt hadde nok trepellets vært. Men da er jo litt av vitsen borte. Rent bortsett fra tilfredstillelsen ved å bruke fornybare kilder da.

Lade telefon. Telefonen ble koblet til og ladet i ca 10 min. På denne tiden ladet den 5%. Deretter koblet jeg til en nødlader jeg hadde tømt helt. Denne ble ladet helt til jeg lot BioLite-en brenne ut, ca 50 minutter. Jeg vekslet mellom de fire hastighetene på viften og matet brennkammeret litt usystematisk. Senere ladet jeg telefon fra nødladeren og fikk 7% ekstra. (Slik indirekte lading fører til strømtap i forhold til å lade direkte.)

Det interne batteriet. Som nevnt er det på 2600 mAh og kan brukes som en ordinær nødlader når BioLite-en ikke er fyrt opp. Men det sørger også for jevn lading når man fyrer litt ujevnt. Ved lav temperatur i brennkammeret tappes det både av viften og det man måtte ha koblet til USB-porten. Da jeg var ferdig med testen var det lys i 1 av 8 LED som angir ladenivå. Det er derfor svært usikkert hvor mye strøm det termoelektriske elementet egentlig produserte. Jeg kan heller ikke si hvor mye strøm viften brukte eller hva som er optimal viftehastighet når det bare er lading som er formålet.

I alle fall ble jeg skeptisk og ville sjekke hvor fort det interne batteriet kan lades når man ikke bruker USB-uttaket. Da jeg kom hjem spikket jeg derfor opp en bjørkekubbe på ca 700 gram og satte i gang fyringen på terassen. Jeg lot viften arbeide på trinn 2 det meste av tiden. Ved start av fyring blinket LED nr. 1 som viste at ladingen var i gang. Etter en times tid tok veden slutt. Da var det LED 5 av 8 som blinket. Det vil si at det interne batteriet kun hadde fått omtrent 1300 mAh, sånn grovt anslått.

Konklusjon: Strømproduksjonen er ikke effektiv nok til at jeg vil satse på den for lading av telefon, lykter og annet på en vanlig tur. Den produserer riktignok strøm til egen vifte, men lite annet. Siden den har høy effekt og lite brennkammer, må den mates ofte. Blir den stående uten tilsyn for lenge, brenner den ut. Dersom man bare skal koke opp litt vann, betyr dette lite i praksis. Men dersom man skal lade dingser, så blir man bundet opp så lenge ladingen foregår.

Vekten er 935 gram. Min multifuel-brenner veier 330 g uten pumpe. Da blir det plass til mye gass før jeg nærmer meg vekten av BioLite. Man skal koke mange liter vann før det blir noen vektmessig besparelse ved å velge BioLite. Men dersom man er opptatt av økologisk fotavtrykk og ønsker å bruke fornybare kilder i størst mulig grad, ja da velger man bort multifuelbrenneren. Men det er ikke sikkert BioLite 2 er det beste da heller.

Er den verdt pengene? Det må nesten hver enkelt vurdere ut fra egne behov. Jeg vil ikke anbefale den, men jeg angrer ikke på at jeg kjøpte den. Selv om jeg er litt skuffet over strømproduksjonen.

Topp

Innleggets emne: Re: Bio Lite Campstove 2
InnleggSkrevet: 13 Okt 2018, 20:44 
Avlogget

Så rundt 2 timer + for å lade opp det interne 2600 mAh fra tomt til fullt med flammer. Er man på tur i skog og mark i f.eks. en uke eller mér og det er overskyet hele tiden, hvor solceller kommer til kort, så ville jeg jo si at dette er en fin 'nødlader' - og man kan koke seg litt suppe på den óg... :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: