Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Aug 2018, 11:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 20:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Ok. Noen av dere vet om dette her, nemlig at min bedre halvdel er inne under kategorien søvnapne.
Derfor må han også benytte seg av en maskin som hjelper ham med å få luft inn og ut av svelget når han sover.
Denne går da på strøm.. som det meste av elektroniske hjelpemidler gjør.
Nå ramser jeg opp noe jeg overhodet ikke kan og ikke vet om er nyttig for det jeg skal spørre om etterpå, men bær med meg og mine rare infall.

Det er en ResMed, Airsens 10.
tekniske spesifikasjoner:
90w power supply unit
AC input range: 100-240V, 50-60 Hz 1,0-1,5A class II
115V, 400Hz 1,5A, Class II (nominal for aircraft use)
DC output: 24V === (øverstestrek er sammnehengende) 3.75A
Typical power consumption: 53W (57VA)
Peak Power Consumption: 104W (108VA)

spørsmålet mitt er:
Kan vi lage et nødbatteri til denne ved å benytte bilbatteri/er og omformer?
Jeg har null peil på slikt, gubben sier ja, men han får ikke somla seg til det og vi nærmer oss sesong for strømproblemer :roll:
Så jeg tenkte om jeg kunne få hjelp av dere som er flinke på dette med elektriske ting. Hva slags batteri skal jeg kjøpe og hva slags omformer trenger jeg? For jeg tenker som så at bare tingene er kjøpt inn så har han ikke no unnskyldning for ikke å gjøre det.
For uten den maskina så sliter han litt. (mildt sagt) :lol:

Det er et ordtak som går: uten mat og drikke duger helten ikke.
Og det gjør han i hvertfall ikke uten søvn heller. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2016, 22:25 
Avlogget

Det ser ut som den går på 24 volt likestrøm. Sannsynligvis tåler den litt høyere spenning, så å kjøre den direkte på to bilbatterier i serie bør gå bra. Det er naturligvis skummelt å teste med dyrt medisinsk utstyr, men må du så må du. Det får være panikkløsningen om dommedag kommer i morgen...

Det dyre alternativet er originalbatteriet - ResMed Power Station II

Noter deg også at hvis dere slår av luftfukter-programmet vil dere få mange flere timer ut av batteriet, samme hvilken løsning dere velger.

Mellomløsningen, som kan være nyttig til mye annet også, er å ha et batteri med omformer hjemme. I så fall bør du velge et fritidsbatteri, ikke et vanlig bilbatteri. Fritidsbatterier er dyrere, men de tåler å tømmes helt. Et bilbatteri bør ikke tømmes, i hvert fall ikke så mange ganger, så derfor vil du trenge et mye større batteri om du vil bruke bilbatteri.

Forslag til komponentliste, fra Mekonomen:
Fritidsbatteri 80 Ah - 799 kr
Omformer, 150W - 930 kr

I tillegg trenger du en måte å koble dette sammen på, men det finner dere sikkert ut av. Biltema har nok alt du trenger for en hundrelapp. Se på tråden Portabel strøm for inspirasjon, Cornelius lagde ei kasse med et slikt oppsett.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2016, 08:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk Fossegrim. :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2016, 14:41 
Avlogget

Verdt å være obs på at ikke alt utstyr liker alle omformere. Et annet alternativ kan være en 12V til 24V omformer, med regulert output. Det bør også gi deg mer effektiv regulering slik at du får lenger brukstid fra samme batterikapasitet.

Eksempel på det jeg har i tankene:
DC/DC-converter

Denne kan da gi 24V direkte, i stedet for å gå fra ~12V til 220V, og "tilbake igjen" til likespenning på 24V. Færre komponenter som kan gå i stykker, og mindre effekttap.

Jeg ville nevnte tanken, men har ikke sett veldig etter hvilke som er "best". Mascot er forøvrig et godt merke.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 22:25 
Avlogget

Hva med å benytte aggregat med inverter? Ser ut som maskina bruker svært lite strøm..

Kjøpte nylig inverteraggregat på Biltema til 4500,- Primært for å ha lys i skogen ifbm jakt og arbeid, men også som en ladekilde for elektronikk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: