Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 14:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Øko diesel? ser lovende ut
InnleggSkrevet: 14 Okt 2015, 12:07 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2015/10/14/tema ... /41493335/

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2015, 17:39 
Avlogget

For håpe det. Vesst det virke som lovet og det blir satt opp stasjoner i nordnorge så vil eg mest sannsynlig bytte over til dieselbil.
Kjører nå en Volvo v70 2.5, 98 Model, bensin som bruker overraskende lite på mila. Jobbet mandag til søndag (90 t) på Evenes lufthavn, så kjørte fra bardufoss til Evenes (overnattet på hotell som låg 15 min unna mandag-søndag, hadde to skift tirsdag-fredag). På hele uken kjørte jeg ca 500 km på én tank (måtte fylle fredag uken etter).
Må nok gjøre en kostnadsanalyse når dette blir et tema her oppe.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2015, 20:28 
Avlogget

Dette er etterbehandlet brukt Frityrolje såvidt jeg vet.
Det er ikke noe nytt hokkus pokkus, folk har kjørt dieselbiler på dette i mange tiår.
11kr litern for gratis brukt frittyolje, må være god økonomi i det...

https://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps

For å si det sånn, om hele verden skal kjøre på dette så må vi spise j---- mye pomes frites fremover...
;)

Hadde min siste diesebil for 6år siden, kommer aldri mer et kakklende dieseldrog i mitt eie igjen. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2015, 21:14 
Avlogget

Det er da altså ikke biodiesel, som jeg har fortsått rafinert frityrolje er... men om det er det. fett nok. (ha ha!) For jeg har fått opplyst at dette har en lagringstid på intill 20 år på jerrykanna... Og friteringsolje er faktisk langt dyrere pr liter... :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2015, 22:09 
Avlogget

Dette er ikke bare frityrolje, her lager de diesel av nesten hva som helst. Slik jeg forstår det er metoden de bruker basert på først cracking for å bryte molekylene, og deretter fischer-tropsch-prosessen, den samme som ble brukt av tyskerne under krigen, for å lage diesel og flybensin av kull. Kjemien her er mer enn jeg har i hodet, men de kan altså lage hydrokarboner med riktig lengde for diesel (8-12 karbon i kjede om jeg husker rett) fra både kortere, lengre, og mer komplekse molekyler. Teknisk Ukeblad skrev en grundigere artikkel enn Dagbladet.

Dette krever temmelig mye energi i produksjonen, og forbrenning i motor har også tap, så den totale virkningsgraden her er nok ikke så veldig god. Klimamessig er dette altså ikke noe som gjør dieselbilen utslippsfri, men den blir bedre enn dagens diesel. Dessverre er det umulig å produsere nok av dette drivstoffet til å erstatte all diesel i Norge, for ikke å snakke om behovet på verdensbasis.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2015, 15:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg syntes nok det var rart at den opprinnelige artikkelen konsekvent unnlot å si hva råvaren var, kun at det var biomasse eller noe i den duren. Konklusjonen må vel være at dette er et greit eksempel på gjenvinning, ikke mer. Men det hadde vært interessant å vite hva forholdet mellom energi brukt i produksjon er i forhold til energien man får ut av dieselen i bruk.

Noen løsning på peak oil er det i alle fall ikke.... :(

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2015, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

før man får igang 3. og 4. generasjon biodrivstoff blir det mest rusk og rask. 2G polar er forøvrig laget av overskudd fra finsk papirproduksjon, slakteriavfall og noen kjemiske restprodukter. Sånn sett er det jo bra at man lager det av søppel.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 17:45 
Avlogget

Jeg er faktisk fortsatt mest opptatt av lagrings tid.....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 17:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Og jeg venter fortsatt på 2.generasjons biodiesel produsert på skogsavfall/trevirke. Norsk forskning og utviklingsarbeid på området ble hauset opp for mange år siden. Resultatet lar fortsatt vente på seg. Eller har jeg gått glipp av noe???

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 19:36 
Avlogget
Brukerens avatar

ja, det er det som kalles 2G polar, da. bortsett fra at det er finsk trevirke den er laget av....tallolje, nærmere bestemt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2015, 21:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var ikke akkurat tallolje jeg så for meg de jobbet med her: http://www.nrk.no/viten/lager-diesel-av-skog-1.2004910

Sitat:
Tallolje er en gulsvart (mørkebrun) illeluktende væske og dannes som biprodukt fra sulfatprosessen ved produksjon av papirmasse (cellulose). Ordet «tall» kommer fra svensk og betyr furu. Rå tallolje kommer fra ekstraktivemnene (harpiksen) i vedråvaren og kalles tallolje uansett hvilket treslag den kommer fra.
wiki

Jeg forestilte meg at de ønsket å bruke større andeler av trevirket enn som så.

Dessuten er bare en uspesifisert andel tallolje i den totale "biomassen" som de bruker. Det er ikke godt å si hvor stor del den utgjør i denne 2G Polaren.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2015, 15:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Som sagt, "rusk og rask"...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 13:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde

Jeg må bare dra opp denne igjen.
Ser meg rundt etter en prosjektbil som kan gå på noe hjemmelaget, som sprit eller noen form for olje.
Har noen tips til motorer som er litt altetende? Vet de gode gamle M6-bilene går på alt som flyter av oljer, men de er i tørsteste (og største) laget for min del. Før har jeg spurt litt rundt blant mekanikere etc, men det er få som har hatt noen særlig peiling eller interesse ang alternativt drivstoff. Drømmen hadde vært å hatt en type hjemmelaget "F-34" som går på alt man eier, fra primuser til aggregat og biler.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 19:59 
Avlogget

støttes

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet