Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2018, 07:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jan 2018, 12:37 
Avlogget

Tenkte at det hadde vært greit å ha en gassovn til matlaging her hjemme hvis strømmen blir borte noen dager.

Er denne for billig til at det er noe å ha?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2018, 13:15 
Avlogget

Sikkert helt grei den. :)

Her i huset, så finnes det ikke noe annet enn gass-topper i utgangspunktet (én 4-bluss, og en 2-bluss fra Ikea), så går strømmen, så blir det ingen annen forskjell at man må tenne med lighter/fyrstikk. (De har el-tenning normalt.)

I reserve, så har jeg et kokeapparat fra Biltema som bruker engangsbeholdere - men det blir bare til nød, siden jeg har plenty med propan på tomta. (over 100 kg stort sett til enhver tid.)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2018, 15:59 
Avlogget

Det kokeapparatet fra biltema ser jo helt supert ut i grunnen!

Sånne gassbokser som hører til, de står seg vel lenge? For da kan jeg lagre en liten gjeng. Har virkelig ikke peiling, som du skjønner...

Har bare et ønske om noe i bakhånd, i tilfelle strømbrudd. Hadde muligens vært greit med to kokepunkter da. Men jeg er usikker på hvordan den vitrokitchen-greia fungerer i praksis. Den ser veldig enkel ut den fra biltema. Takk for tips!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2018, 16:26 
Avlogget

Den fra biltema funker helt greit for prisen den; en beholder varer vel nesten 1,5 time på full guffe. Propan osv. går ikke ut på dato, så de kan lagres veldig lenge. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2018, 20:48 
Avlogget

Eg har ein liten frå biltema, den fungerer finfint.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2018, 20:52 
Avlogget

Det er mye fint i gassutstyr både for fyring og matlaging, her i landet selges det meste til hyttefolk, og det meste av dette er bra, med lang levetid. Gasslanger har begrenset levetid, det samme gjelder trykkregulatorer. Gasslanger kan bli sprø og sprekke, men holdes de unna sol-lys så holder de lenger enn anbefalte intervaller på 2-5 år. Jeg har gjort forsøk med både regulatorer og slanger som har passert 20 år og enkelte fungerer feilfritt etter "20 års bruk". d.v.s kjøpt brukt og testet.
Anbefaler å følge veiledningene, det er sikkert ikke gøy å være der hvis det smeller.

Tur-utstyr for gassbokser er også holdbart, pakninger og o-ringer bør byttes av og til, men holder normalt opptil 10 år. Gassbokser oppbevart tørt og mørkt holder vel "evig" ?? men får du tak i mer gass under en krise?
Enkelte gassbokser ser ut som om de skal passe, men så gjør de det ikke så her må man være forsiktig.

Forsvaret bruker jo kokeapparater for parafin eller bensin, men disse trenger mer vedlikehold, og er mer kronglete å bruke.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2018, 09:36 
Avlogget

Spørs kva ein skal bruke det til. Berre som reserve er vel det meste greit nok.

Gass er jo flott å lage mat med, men alkohol og olje er vel lettere å langtidslagre når det ikkje skal brukast så ofte.

Personleg er eg ikkje så glad i gass. Har berre ein liten turvariant, Soto Amicus. Derimot så har eg mange moderne små vedgassovnar og større rocket stoves. Veldig god effekt med minimalt forbruk. Går ikkje tom for ved med det første og eksplosjonsfara er vel lik null.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2018, 23:14 
Avlogget

Jeg har en med dobbel kokeplate som går på rødsprit.

Jeg var veldig lysten på en som gikk på gass, men ekspeditøren var en god selger :mrgreen: han argumenterte med at det er sikrere å rote med rødsprit i mørke, enn med gass.

Den funker veldig godt, og jeg er glad jeg lot meg overtale.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 09:38 
Avlogget

Tausa skrev:

Jeg var veldig lysten på en som gikk på gass, men ekspeditøren var en god selger :mrgreen: han argumenterte med at det er sikrere å rote med rødsprit i mørke, enn med gass.

Hva slags type er det da ? ( var ikke klar over at man fikk noe annet en di små brennerne m rødsprit . )

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 07:31 
Avlogget

dannyb skrev:
Tausa skrev:

Hva slags type er det da ? ( var ikke klar over at man fikk noe annet en di små brennerne m rødsprit . )

Jeg er ikke heime, og husker ikke hva merke det er.
Men jeg kjøpte den på en butikk som selger div utstyr til båtfolk.
Den blir mye brukt i båter.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 09:10 
Avlogget

Vedlegg:
Filkommentar: Origo 5100
61YgbsJESuL._SX425_.jpg
61YgbsJESuL._SX425_.jpg [ 21.39 KiB | Vist 206 ganger ]

Er nok denne det ble siktet til Origo 5100 som bruker rødsprit.
Har selv Heat pal 5100 som fungerer på samme prinsipp.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 11:51 
Avlogget

:? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Forberedt skrev:
Vedlegg:
61YgbsJESuL._SX425_.jpg

Er nok denne det ble siktet til Origo 5100 som bruker rødsprit.
Har selv Heat pal 5100 som fungerer på samme prinsipp.

Det var den ja :mrgreen: :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet