Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2018, 18:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Jun 2015, 13:08 
Avlogget

Dette er ikke en bushcraft tråd.

Jeg har i en tid gått rundt med tanker om hvordan en kan langtidslagre opptenningsmulighet til hverdagsbruk. Jeg er i den forbindelse ikke interessert i ildstål og budrill og slikt.

Hvordan kan man, for en relativt rimelig penge, langtidslagre enkel opptenningsmulighet for et relativt rimelig beløp. Jeg tenker for en periode som kanskje varer livet ut.

Alternativene er gasslighter, fyrstikker og bensinlighter. Er det noe jeg har glemt? La oss først se på alternativene:

- Gasslighter. Jeg eier fyllbare gasslightere. Jeg er imidlertid usikker på hvor lenge pakningene varer. Vet at mange høykvalitets stormlightere tar kvelden etter en 10-15 år pga. pakningene, hvis ikke glødetråden er gått før det ( noe som er svært sannsynlig hvis du bruker lighteren mye ).

- Usikker på hvor lenge det går an å langtidslagre fyrstikker. Et livsvarig forbruk av fyrstikker tar imidlertid svært mye plass.

- Bensinlighter. Mange som ikke røyker synes bensinlighter er upraktisk. Dette fordi mange bensinlightere må fylles etter en uke eller to fordi lighterbensinen fordamper. Dette kan imidlertid løses ved å bruke en bit avkappet sykkelslange. Ved å tre en bit avkappet sykkelslange ( også kalt Ranger Band ) på en Zippo lighter, forhindrer man at bensinen fordamper så fort. Enkelte bensinlightere leveres også med pakning. F. eks. peanøttlightere fra DX. Har selv peanøttlighter fra Tisurvival.

Har ikke noe problem med å bruke peanøttlighter selv, men en person med store hender kan fort oppfatte disse som noe knot. Peanøttlightere varierer dessuten veldig i kvalitet. Ellers fins det tyske militære bensinlightere fra andre verdenskrig med pakning, og dessuten replika av disse. Pakninger på bensinlightere kan en enkelt bytte selv.

Bruker Zippo flint til daglig, men har bestilt en bulk pakke med billige Kina flint på e-bay for lagring. Du kan få kjøpt bulk pakker med f.eks. 1 000 flint. Men tenker at en 100- 200 flint burde holde livet ut dersom du ikke røyker. Som lighterbensin tenker jeg å lagre en dunk med rødsprit, selv om jeg foretrekker å bruke vanlig lighterbensin ( som jeg har et par kanner av). Har også noen veker, selv om disse ikke må byttes så ofte.

Tror bensinlighter er den enkleste og billigste måten å langtidslagre opptenningsmulighet for hverdagsbruk, eller tar jeg feil?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2015, 13:14 
Avlogget

enkleste må være brennbar væske (rødsprit osv) som er i luftforseglet beholder og tennstål.
trengs lite for å fyre opp og vist du ikke vil frem med buedrill og knusk så er nok
væske i ekstern beholder og tennstål enklest.
squirt→spark→fire.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2015, 17:38 
Avlogget

Ka med å vakumpakke fyrtikkesker? En og en pakke, noen som har testet dette? Fyrstikker varer jo ekstremt lenge om man lagrer de tørt.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2015, 21:00 
Avlogget

For langtidslagring kan jeg ikke tenke meg noe bedre enn å lagre to - tre zippo lightere med reserve flint, zippo bensin og veker. Man kan lagre dette i 100 år. Og bensin fra bensintanker på biler gjør nytten i nøden som drivstoff til en zippo. Det eneste som er vanskelig å improvisere til en zippo er flinten, men til gjengjeld kan den lagres noen tusen år. Alt det andre kan lages av ei gammel bomull skjorte...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: