Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 27 Mai 2018, 22:35

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Batterier
InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 23:01 
Avlogget

Hårek skrev:

Takker for utfordringen. Slike utfordringer liker jeg for å få delt kunnskapen som trengs for å ta de valgene man trenger for å ta et informativt valg.

Hei igjen!

Du skriver:

1) “For det første er kjøle-/fryseanlegg beregnet å gå 14 timer i døgnet.”

Det kjøleskapet du sendte link til, er vel laget for kontinuerlig drift, så vidt jeg kan se??

2) “Erfaringen jeg har med batteristrøm er nok begrenset, men i dette tilfellet er det snakk om, er effekten lik uansett om man har et kjøleanlegg som går 230 volt eller 12 volt.
For begge går på strøm.”

Nei, det er ikke helt det samme. Kjøleskapet bruker faktisk 190 watt på 230 volt, i motsetning til 170 Watt på 12 volt. Så den går faktisk i din favør.

3) “Og for enkelhetens skyld kan vi si at man har 12 timer sollys.”

Det er nok for mye å regne med 12 timer sollys hver dag. Og spesielt hvis man ikke bor i Sør-Norge.

3) “I Wattstyrke vil det utgjøre 200 Watt.”

Og det betyr at man må ha paneler som har en maksytelse på langt over 200 Watt. Spør hvem som helst som selv bruker solcellepaneler på hytta, og de vil kunne bekrefte dette.

I regnestykket ditt regner du på hvor mye gass man trenger i ett år. Jeg er helt enig at man ikke kan bunkre opp med gass for så lang tid. Dersom man skal klare seg så lenge uten strømnettet, er det liten sannsynlighet for at du har så mye du virkelig MÅ ha i kjøleskapet. Det må si fall være selvfanga kjøtt/fisk eller meieriprodukter fra egen produksjon. Dessuten er det ikke så interessant å bruke energi på å kjøle noe om vinteren. Og ellers mener jeg det er mye bedre å basere seg på å grave en enkel jordkjeller, dersom man må klare seg i årevis. Det er jo trasig hvis man bruker absolutt ALL strømmen på kjøling. Hva skal du kjøle så lenge?

Jeg mener man, i en nødsituasjon, primært bør bruke strømmen til det man BARE kan bruke strøm til, og der den ikke kan erstattes av noe annet. For eksempel lade batterier til hodelykter, sambandsutstyr, radio og slikt. Og det krever en mye mindre batteribank.

Det vil etter min mening være helt bortkastet å bruke så mye strøm til kjøling på lang sikt. Unntaket må være hvis man har en elv ved siden av huset, som kan generere nok strøm til å drifte en liten fryseboks. Men igjen, dette krever en vanvittig stor batteribank. 400 Ah er nok altfor lite uten elvestrøm, dersom dette skal la seg gjøre uten å bruke aggregat. Jeg gjetter på at den bør være omtrent dobbelt så stor for at det skal kunne funke tilfredsstillende. Jeg kjenner noe som gjorde dette. De fisket laks på en plass langt unna allfarvei, og var avhengig av å kunne fryse fisken. De hadde solcellepanel, vindmølle og vannmølle, men kom ikke helt unna å bruke aggregat … Og de var der bare i perioder på sommeren.

Jeg er helt sikker på at du er en dyktig kjølemontør, men jeg tror du vil bli veldig skuffet hvis du prøver ut teorien din i praksis, uten en kjempestor batteribank. Dette handler mer om batteristrøm og alternativ energi enn om kjøling. Det kunne vært en liten støvsuger som sto og gikk hele tiden, for den saks skyld. Det er en grunn til at det er gass som brukes til kjøling på stort sett alle strømløse hytter. Unntaket er, som jeg har understreket flere ganger, hvis man har en meeeget stor batteribank.

Hvis man sammenligner fordeler og ulemper med å bruke batterier til kjøling, er det etter min mening flest ulemper:
- Svært høy investeringskostnad ,og etter kort tid går du sannsynligvis tom for kjølevarer. Det blir derfor ikke så interessant å gjøre denne investeringen for å kjøle varer med såpass kort holdbarhetsdato. Det er mange andre måter du kan bruke for å konservere ferskvarer du produserer underveis. Plukker du bær, kan du koke/sukre dem. Fisker/jakter du, kan røyke og salte. Og meieriprodukter kan du ha i en jordkjeller. Slik var det på gården vår i gamle dager, og slik vil det etter alt å dømme bli en gang i fremtiden igjen.
- Systemet er meget væravhengig. Ingen sol; ingen strøm. Og ved vindkraft er viktig at vinden er stabil og jevn. Katabatiske vinder (kastevinder) vil lett kunne ødelegge en vindmølle. Unntaket blir de vertikalakslede turbinene som selges av for eksempel Getek. Uansett er viktig at vinden er jevn, og at det ikke bare blåser når det er uvær.
- Kjøleskapet trenger svært mye energi for å fungere.

Jeg sier ikke at det umulig, men jeg mener at altså strømforbruket er så stort at man vil trenge en svært stor batteribank. Og dette var også min påstand, som du sa deg uenig i. Jeg skrev:
“Til sist: Batteristrøm er ubrukelig til alt som har med kjøling å gjøre. Det eneste som funker utenom strømnettet, er gasskjøleskap/fryser. Med mindre du har en helt vanvittig batteribank, da ...”

Og du skrev:

“Det må jeg si meg fulstendig uenig i.”
Er du virkelig uenig i at man må ha en vanvittig stor batteribank for å drifte et kjøleskap på 12 volt, og du aldri skal lade med aggregat? Dersom du er fullstendig uenig i dette, tror jeg du bør snakke med noen som du stoler på, og som har kunnskap og erfaring på dette feltet. Spør dem hva de synes.
I mine øyne må man veie kost og nytte opp mot hverandre. Derfor mener jeg fortsatt at dette ikke er noen bra løsning, da man svært raskt vil gå tom for kjølevarer. Man kan selvsagt kjøpe seg en energistasjon til 150.000, men disse trenger også aggregater å støtte seg på i dårlige tider med høyt strømforbruk. Til opphold på noen måneder, er gass soleklart å foretrekke, men mindre man er rik. Jeg respekterer din oppfatning, men dersom du prøver dette ut i praksis, tror jeg kanskje du vil se at ikke alt er nøyaktig slik produsentene av batterier, vindturbiner og solcellepaneler sier at det er. Jeg tenker en del på hvordan man kan være forberedt på fremtidige kriser, men jeg ofrer ikke kjøleskap en tanke. Jeg orker ikke blakke meg på slikt, for jeg allerede en god jernspade, og kan lage en kjølegrop på 1,2,3. Men til korte opphold på hytta bruker jeg gass til kjøling.
Finnes det noen her inne som lar kjøleskapet gå på 12 volt uten å lade batteribanken med aggregat? I så fall ønsker Hårek og jeg å høre fra dere.
Du nevner knottgass, så jeg siterer meg selv fra en annen tråd nok en gang. En slik en ønsker jeg meg:
Petromax skrev:
Bare å søke på “wood gas generator” på Youtube, så finner dere i bøtter og spann. Her er min personlige favoritt: http://www.youtube.com/watch?v=EEWOApLTCMLw

:D

Mvh Petromax

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 14:42 
Avlogget

Petromax skrev:
Hei igjen!

Du skriver:

1) “For det første er kjøle-/fryseanlegg beregnet å gå 14 timer i døgnet.”

Det kjøleskapet du sendte link til, er vel laget for kontinuerlig drift, så vidt jeg kan se??

2) “Erfaringen jeg har med batteristrøm er nok begrenset, men i dette tilfellet er det snakk om, er effekten lik uansett om man har et kjøleanlegg som går 230 volt eller 12 volt.
For begge går på strøm.”

Nei, det er ikke helt det samme. Kjøleskapet bruker faktisk 190 watt på 230 volt, i motsetning til 170 Watt på 12 volt. Så den går faktisk i din favør.

3) “Og for enkelhetens skyld kan vi si at man har 12 timer sollys.”

Det er nok for mye å regne med 12 timer sollys hver dag. Og spesielt hvis man ikke bor i Sør-Norge.

3) “I Wattstyrke vil det utgjøre 200 Watt.”

Og det betyr at man må ha paneler som har en maksytelse på langt over 200 Watt. Spør hvem som helst som selv bruker solcellepaneler på hytta, og de vil kunne bekrefte dette.

I regnestykket ditt regner du på hvor mye gass man trenger i ett år. Jeg er helt enig at man ikke kan bunkre opp med gass for så lang tid. Dersom man skal klare seg så lenge uten strømnettet, er det liten sannsynlighet for at du har så mye du virkelig MÅ ha i kjøleskapet. Det må si fall være selvfanga kjøtt/fisk eller meieriprodukter fra egen produksjon. Dessuten er det ikke så interessant å bruke energi på å kjøle noe om vinteren. Og ellers mener jeg det er mye bedre å basere seg på å grave en enkel jordkjeller, dersom man må klare seg i årevis. Det er jo trasig hvis man bruker absolutt ALL strømmen på kjøling. Hva skal du kjøle så lenge?

Jeg mener man, i en nødsituasjon, primært bør bruke strømmen til det man BARE kan bruke strøm til, og der den ikke kan erstattes av noe annet. For eksempel lade batterier til hodelykter, sambandsutstyr, radio og slikt. Og det krever en mye mindre batteribank.

Det vil etter min mening være helt bortkastet å bruke så mye strøm til kjøling på lang sikt. Unntaket må være hvis man har en elv ved siden av huset, som kan generere nok strøm til å drifte en liten fryseboks. Men igjen, dette krever en vanvittig stor batteribank. 400 Ah er nok altfor lite uten elvestrøm, dersom dette skal la seg gjøre uten å bruke aggregat. Jeg gjetter på at den bør være omtrent dobbelt så stor for at det skal kunne funke tilfredsstillende. Jeg kjenner noe som gjorde dette. De fisket laks på en plass langt unna allfarvei, og var avhengig av å kunne fryse fisken. De hadde solcellepanel, vindmølle og vannmølle, men kom ikke helt unna å bruke aggregat … Og de var der bare i perioder på sommeren.

Jeg er helt sikker på at du er en dyktig kjølemontør, men jeg tror du vil bli veldig skuffet hvis du prøver ut teorien din i praksis, uten en kjempestor batteribank. Dette handler mer om batteristrøm og alternativ energi enn om kjøling. Det kunne vært en liten støvsuger som sto og gikk hele tiden, for den saks skyld. Det er en grunn til at det er gass som brukes til kjøling på stort sett alle strømløse hytter. Unntaket er, som jeg har understreket flere ganger, hvis man har en meeeget stor batteribank.

Hvis man sammenligner fordeler og ulemper med å bruke batterier til kjøling, er det etter min mening flest ulemper:
- Svært høy investeringskostnad ,og etter kort tid går du sannsynligvis tom for kjølevarer. Det blir derfor ikke så interessant å gjøre denne investeringen for å kjøle varer med såpass kort holdbarhetsdato. Det er mange andre måter du kan bruke for å konservere ferskvarer du produserer underveis. Plukker du bær, kan du koke/sukre dem. Fisker/jakter du, kan røyke og salte. Og meieriprodukter kan du ha i en jordkjeller. Slik var det på gården vår i gamle dager, og slik vil det etter alt å dømme bli en gang i fremtiden igjen.
- Systemet er meget væravhengig. Ingen sol; ingen strøm. Og ved vindkraft er viktig at vinden er stabil og jevn. Katabatiske vinder (kastevinder) vil lett kunne ødelegge en vindmølle. Unntaket blir de vertikalakslede turbinene som selges av for eksempel Getek. Uansett er viktig at vinden er jevn, og at det ikke bare blåser når det er uvær.

Jeg sier ikke at det umulig, men jeg mener at altså strømforbruket er så stort at man vil trenge en svært stor batteribank. Og dette var også min påstand, som du sa deg uenig i. Jeg skrev:
“Til sist: Batteristrøm er ubrukelig til alt som har med kjøling å gjøre. Det eneste som funker utenom strømnettet, er gasskjøleskap/fryser. Med mindre du har en helt vanvittig batteribank, da ...”

Og du skrev:

“Det må jeg si meg fulstendig uenig i.”
Er du virkelig uenig i at man må ha en vanvittig stor batteribank for å drifte et kjøleskap på 12 volt, og du aldri skal lade med aggregat? Dersom du er fullstendig uenig i dette, tror jeg du bør snakke med noen som du stoler på, og som har kunnskap og erfaring på dette feltet. Spør dem hva de synes.
I mine øyne må man veie kost og nytte opp mot hverandre. Derfor mener jeg fortsatt at dette ikke er noen bra løsning, da man svært raskt vil gå tom for kjølevarer. Man kan selvsagt kjøpe seg en energistasjon til 150.000, men disse trenger også aggregater å støtte seg på i dårlige tider med høyt strømforbruk. Til opphold på noen måneder, er gass soleklart å foretrekke, men mindre man er rik. Jeg respekterer din oppfatning, men dersom du prøver dette ut i praksis, tror jeg kanskje du vil se at ikke alt er nøyaktig slik produsentene av batterier, vindturbiner og solcellepaneler sier at det er. Jeg tenker en del på hvordan man kan være forberedt på fremtidige kriser, men jeg ofrer ikke kjøleskap en tanke. Jeg orker ikke blakke meg på slikt, for jeg allerede en god jernspade, og kan lage en kjølegrop på 1,2,3. Men til korte opphold på hytta bruker jeg gass til kjøling.
Finnes det noen her inne som lar kjøleskapet gå på 12 volt uten å lade batteribanken med aggregat? I så fall ønsker Hårek og jeg å høre fra dere.
Du nevner knottgass, så jeg siterer meg selv fra en annen tråd nok en gang. En slik en ønsker jeg meg:
Petromax skrev:
Bare å søke på “wood gas generator” på Youtube, så finner dere i bøtter og spann. Her er min personlige favoritt: http://www.youtube.com/watch?v=EEWOApLTCMLw

:D

Mvh Petromax

1.
Joda det er for kontinuerlig drift, men termostaten gjør at det bruker strøm/gass i 14 timer etter at det har oppnådd driftstemperatur.

3.
Det var derfor jeg videre sa at det kommer an på hvor i landet man bor, likedant er det med plasseringen i terrenget.
Vet man disse faktorene kan man begynne å se på antall soltimer.

4.
"3) “I Wattstyrke vil det utgjøre 200 Watt.”
"

Det var derfor jeg for enkelhetens skyld tok 12 soltimer. For å få gitt et eksempel på i et regnestykke.
Fasiten er minst 4 ganger antall kommuner siltimer. Plus at man må ta hensyn til årstidene.
F.eks. i Finnmark har man jo mørketid. Det har man jo ikke i Grimstad, osv...

"I regnestykket ditt regner du på hvor mye gass man trenger i ett år. Jeg er helt enig at man ikke kan bunkre opp med gass for så lang tid. Dersom man skal klare seg så lenge uten strømnettet, er det liten sannsynlighet for at du har så mye du virkelig MÅ ha i kjøleskapet. Det må si fall være selvfanga kjøtt/fisk eller meieriprodukter fra egen produksjon. Dessuten er det ikke så interessant å bruke energi på å kjøle noe om vinteren. "

Hvis man har et årslager med gassdrift til et kjøle-/fryseskap vil det som regel rekke lengre for selv med kun et 200 watt solcelleanlegg kunne produsere strøm deler av året uansett hvor i verden man befinner seg. Dermed vil et årslager i "bestefall" vare i 2 år. Hvorfor satte jeg bestefall i hermetegn? Svaret følger under.
Ser man historisk på det er så inne på hva som er forskjellen mellom en Prepper, og en "modernist". For fra midten av 60-tallet kom først inntoget av frysere, og kjøleskap i den norske husholdningen.
Da kommer vi til ditt neste punkt at du heller ser for deg en jordkjeller isteden for et kjøleskap. Skulle SHTF skje vil jo de som bor i blokker og terasseleiligheter slite kraftig pga manglende muligheter til å skaffe seg tilgang til å få satt opp en jordkjeller.
Bare for å kverulere litt. De aller fleste har vel mer enn kjøtt/fisk , meieriprodukter i kjøleskapet. Ellers ser jeg ingen grunn til å kverulere.
MEN for den som har muligheten for jordkjeller, er jeg helt enig med deg i at det (historisk sett) er det mest ideelle.
Selv hvis man har fryser er det ikke nødvendig med drift hele året.
Man ha jo plassere fryseren (som mange i nordsverige gjør) i en uisolert veranda, eller i garasjen.
Da sørger vinteren for at man reduserer behovet for energi (gass, strøm eller hvilken som helst energikilde).

"Jeg er helt sikker på at du er en dyktig kjølemontør, men jeg tror du vil bli veldig skuffet hvis du prøver ut teorien din i praksis, uten en kjempestor batteribank. Dette handler mer om batteristrøm og alternativ energi enn om kjøling. Det kunne vært en liten støvsuger som sto og gikk hele tiden, for den saks skyld. Det er en grunn til at det er gass som brukes til kjøling på stort sett alle strømløse hytter. Unntaket er, som jeg har understreket flere ganger, hvis man har en meeeget stor batteribank."

Om jeg er en dyktig kjølemontør???
Er for tiden ganske rusten der, men teorien sitter der fortsatt, og den er ikke nevneverdig endret...
Jeg har sittet og regnet på det du sier om kjempestore batteribanker for det totale strømforbruket i husstanden her...
Du har rett, men er man litt hendig, eller kjenner noen som er.... Finnes det uante muligheter.
Her er et eksempel.
De hadde "oppgradering" av fabrikken, og panisk ryddemani...
Ting ble kastet over en lav sko. Hadde jeg hatt muligheten til det (pluss å unngått å få min kjære på nakken), kunne jeg i dag hatt muligheten til å være selvforsyn i vannveien.
Men jeg får i det minste muligheten til å ha et 3 måneders kriselager av vann.
Poenget mitt var at i blant alle tingene som skulle bort var en batteribank på 80 volt, og 640 Ah. Batteribanken besto av 40 adskilte battericeller.
Omgjort i 12 volt vil det si 6 batteribanker på 640 ah, og 4 battericeller i reserve. Det ville ha utgjort en 12 volts batteribank på utrolige 3840 Ah.
Men dessverre så skulle batteribanken tilbake til leverandøren av truckene...
Poenget mitt er dette....
Hvis man tar kontakt med dem som selger/leier ut trucker er jeg sikker på at man enten kunne fått eller kjøpt til en rimelig penge batteribanker som faktisk er beregnet på virkelig hardkjør.
Restaurering av disse batteribanken finnes det fantasiske videoer av på Youtube...

"Hvis man sammenligner fordeler og ulemper med å bruke batterier til kjøling, er det etter min mening flest ulemper:
"

Som du sier så ser du flest ulemper, spesielt pga høye investeringskostnader.
Det gjelder jo alt man tenker på.
Det er jo bare å ta en enkel sammenlikning.
En som samler på veteranbiler.
Hvor mange biler kan man kjøre på en gang.
Hvorfor kjøpe en bil til kr 1 mill, når man kan klare seg like godt med en bil til kr 400 000?
Det bunner jo ut i hva men ser som tjenelig for en selv.
Og hvorfor skal man ha et matvarelager, når det er mat tilgjengelig til enver tid i butikken, osv...

Og valg av vindmølle.... Helt enig. Pluss støyen er dramatisk mindre.
Eksempelvis. En vertilalakslet vindmølle på 15 Kw kan "bråker" så lite som 36 Desibel.
Det er mindre enn en oppvaskmaskin støyer.

"Er du virkelig uenig i at man må ha en vanvittig stor batteribank for å drifte et kjøleskap på 12 volt, og du aldri skal lade med aggregat? Dersom du er fullstendig uenig i dette, tror jeg du bør snakke med noen som du stoler på, og som har kunnskap og erfaring på dette feltet. Spør dem hva de synes.
"

At jeg er uenig med deg i "vannvittig" store batteribanker svarer du på i ditt spørsmål. Faktisk det siste ordet... "Synes"
Det vil alltid være et spørsmål om hva man er villig til å invistere, eller har råd til å invistere.
Lading med aggregat... Enig der.
Hvis man ikke har råd til å invistere i store mengder fossilt brennstoff, kan man benytte de matoljene man har i matvarelagret som er gått ut å dato.
Eller knottanlegg/woodgas.
Som nevnt i andre tråder vil matolje ha en bakside ved seg. Nemlig temperatur.
Man kan jo ta lærdom fra Trondheims busselskap som slet med gassbussene sine da temperaturen falt.
De løste problemet ganske enkelt. De brukte kjølevannet til å forvarme gassen slik at trykket i anlegget økte til det normale igjen.
I sesong 2 av "The Colony" forvarmet de "oljen" ved hjelp av eksosen.

Alt bunner i vilje til å bruke/sløse penger på investeringer, og vilje til å ikke la seg stoppe av problemer.
Men får å "respondere" på din siste oppfordring, "I så fall ønsker Hårek og jeg å høre fra dere.".
Jeg er ingen GURU, men en som har mine meninger om ting. Men ikke går av veien for å lære nye ting.
Synes forøvrig at dette forum er mitt i blinke for meg. Da jeg kan dele mine kunnskaper, OG ta del i andres kunnskaper.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 16:13 
Avlogget

Jeg skjønner at jeg har mye å lære om batterier og strøm.

Fant noe på internet. Ingen tvil på at Amerikanerne som vises her har uten tvil brukt hundretusen vis av kr. på batteribank med tillhørende kraft.

http://www.youtube.com/watch?v=nUFXZZr46AQ
http://www.youtube.com/watch?v=WF-O_xy-f_A

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 16:27 
Avlogget

Fant dette om truckbatterier.

http://www.youtube.com/watch?v=7YhfeSOyPAg

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 21:38 
Avlogget

Hei igjen, Hårek!
Vi får bare forsone oss med at vi har ulike meninger, og det er jo helt OK. Vi har alle ulike valg vi må ta, og valg av kjøleskap er nok ikke det viktigste spørsmålet vi står overfor. Enig at dette er fin plass å utveksle meninger, og det føler jeg at vi begge har fått rikelig anledning til nå. Vil bare understreke en ting før jeg "takker for kampen". Du skriver:

Hårek skrev:
Bare for å kverulere litt. De aller fleste har vel mer enn kjøtt/fisk , meieriprodukter i kjøleskapet. Ellers ser jeg ingen grunn til å kverulere.

Jo, jeg har mye annet i kjøleskapet. Det jeg mente, var at dersom alt brøt sammen, ville det ikke være mulig å få kjøpt kjølevarer, og at man derfor ikke ville hatt like stort behov for kjøleskap da, som når kjølevarer er tilgjengelige. Kjøtt, fisk og meieriprodukter var eksempler på ting man derimot ville kunne produsere selv, og ikke nødvendigvis mått kjøpe, men som kan kunne ønske å kjøle. Skjønner? :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 22:34 
Avlogget

Har funnet ting her inne som jeg virkelig gleder meg til å gjøre forsøk med.

Ikke minst sammen med dattra som har utviklet laktoseintolleranse.

Hvordan man kan "forme" mylarbaggen slik at man mer effektivt kan utnytte lagringsplassen.

Ser også frem til å dele andre kunnskaper/erfaringer jeg har.
Gleder meg til hver gang jeg starter data'n for å sjekke dette forum.
Nesten som å ha en julekalender som vare året gjennom.
Takk for at jeg får ta del i Deres erfaringer, og at jeg kan bli utfordret i mine.
Ha en riktig fin en hvor enn dere er i dette vårt vakre land. :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2014, 12:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Et godt tips ang. batterier er å investere litt penger i Lithiumbatterier. Billige, enkle alkalinebatterier irrer fort, og taper seg ved lagring. Lithium gjør det ikke i same grad, og kan stå i aparatet uten å irre.

De koster hakket mer, men er mye bedre. Veldig smart, så man ikke står som jeg gjorde, på hytta med ei helt igjenirret lommelykt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2014, 17:54 
Avlogget

Jeg regner med at når du skriver 'Lithium' batterier og nevner Lommelykt, så tenker du på 'vanlige' ikke-oppladbare batterier av typen AAA/AA/C/D/9V, men Lithium varianten?

Der er jeg forsåvidt enig, men det er uansett bedre å sørge for at batterier av den typen (1,2V alkaliske batterier) ikke står i enheter (lommelykt, radioer, osv.) når de ikke skal brukes på en stund; det er ofte en svak krypstrøm, og/eller at polene på batteriet er i kontakt med andre metaller man får problemer med irr/lekkasje. :) Når man kjøper en pakke med nye alkaliske batterier, så har de som regel en holdbarhetsdato på 10 år i ubrukt tilstand.

Ellers, så må jeg innrømme at jeg fnise litt når jeg leste gjennom denne litt over 1 år gamle tråden og dette med kjøleskap/batteridrift... :roll:
Ok, det koster litt energi å drive et kjøleskap pr. døgn, men idag (og i fjor), langt ifra det mest optimistiske estimatet i tråden her på 2400Wt/døgn... Et vanlig A++ merket kjøleskap (på 230V) idag bruker knappe 750Wt/døgn (ut ifra hukommelsen), og det blir rundt 60At fra en 12V bank (Ca. 70At ved bruk av 230V kjøleskap via inverter). Javel; 70At er jo óg endel fra et 12V batteri, men nå må jeg innrømme at fnis nr. 2 kommer inn; en batteribank på 400-500At er lite når det kommer til å drive et helt hus - eller en hytte på batteri; et 'moderne' selvforsynt hus med solceller/strøm, ville ha et sted mellom 4-8kWt med solceller alene (ca. 300-600At ved 12V; mao., så ville man trenge en 12V bank på 18000-36000At minimum, for å ta imot det), som da normalt er koblet direkte til strømnettet.

Åkæi, åkæi! Jeg tok vel litt av her, men selv har jeg en 12V (blybatteri)bank på litt over 1kAt, og der har jeg et forbruk på rundt 70-90At/døgn; lades med 800W (litt over 45At reél strøm) med solceller. Mitt forbruk er hovedsakelig lys i hele huset og pc/nettverk, radioer/tv osv., men planen er at kjøleskap o.l. óg skal over på det systemet. Til det, føler jeg at jeg trenger å doble alt, og selv da, kan man nok ikke klare seg uten en 'reserve'-ladekilde (aggregat e.l.)

Ble vel kanskje litt offtopic, men... :roll: :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2014, 23:18 
Avlogget

Det er kommet nye batterier, korti de kommer på markedet vet eg ikkje, men det ser rimmelig bra ut.
http://www.iflscience.com/technology/ne ... ithium-ion

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet