Petromax skrev:
[Så hva mener du, da? Linken fører til et kjøleskap som trekker hele 170 watt på 12 volt! Skal kjøleskapet stå og trekke 170 watt fra batterier hele døgnet? Da må du, som jeg sier, ha en veldig stor batteribank. Hvordan skal du lade den?

170 watt x 24 timer = 4080 watt-timer. 4080/12 volt=340 amperetimer.
Det meste man skal tappe en batteribank ned til, er 30 %. Så dersom 340 amperetimer skal være 70 % av banken, må du ha en bank på minimum 485 amperetimer (ah). Mange vil kalle dette for en veldig stor batteribank.
Så, dersom du skal fylle 340 ah på banken hvert døgn, eller, for å være snill, kan vi si at du skal fylle på banken bare én gang, slik at du kan få kjøre kjøleskapet ditt, og få kald Cola i to døgn (dersom banken var fulladet til å begynne med). Spørsmålet er uansett; hvor skal du hente disse ah fra? Du kunne jo hatt et aggregat med en kraftig lader på for eksempel 25 ampere. Aggregatet måtte da gått i hele 13,6 timer, altså godt over halve døgnet, for at du skal få drifte kjøleskapet. De mest bensingjerrige aggregatene bruker minimum en halv liter bensin i timen. Det vil si 7 liter bensin det FØRSTE døgnet med lading. Og da snakker vi ikke lengre om kjøling fra batterier, men fra aggregat. De færreste har vindmøller/solcellepaneler som kan gi så mye strøm.
Med dette som bakteppe, fastholder jeg min påstand om at kjøling fra batterier i utgangspunktet er dødfødt. Hører gjerne på deg dersom du har noen argumenter. Men en link til en nettside med et strømslukende kjøleskap er vel snarere med på å underbygge min påstand, enn å motbevise den.

MEN ... Kjøleskapet du henviser til, går også på GASS! Da bruker det bare 22,5 gram gass i timen. Med en 11-kilosflaske med gass vil du da kunne bruke kjøleskapet i 488, 88 timer (11000 gram/22,5 gram forbruk). Dette blir igjen 20,37 dager (488,88/24 timer i døgnet)! På denne tiden ville du til sammenligning ha brukt over 140 liter bensin dersom du skulle ha ladet opp batteriene med aggregat. Konklusjon: GASS er det eneste vettige til kjøling hvis du ikke har tilgang til strømnettet!
Har selv kjøleskap for 12 volt, 220 volt og gass (og dette er det andre jeg har), så jeg vet hva jeg snakker om. Spent på å høre hva du har å si til dette!

Har du noe erfaring fra kjøling fra batteristrøm gjennom jobben din?
Mvh Petromax
Takker for utfordringen. Slike utfordringer liker jeg for å få delt kunnskapen som trengs for å ta de valgene man trenger for å ta et informativt valg.
For det første er kjøle-/fryseanlegg beregnet å gå 14 timer i døgnet.
Så her kommer det jeg kan gi av informasjon. (I forholdsvis korthet)
Erfaringen jeg har med batteristrøm er nok begrenset, men i dette tilfellet er det snakk om, er effekten lik uansett om man har et kjøleanlegg som går 230 volt eller 12 volt.
For begge går på strøm.
170 watt X 14 timer = 2380 Watt-timer, avrundet til 2400 Wh. 2400 Wh / 12 Volt = 200 Ah (Ampertimer).
Jeg er enig i dine kommentarer nå det gjelder at man ikke skal lade batteriet mer ned enn 70%.
Jeg lærte en gang en tommelfinger regel at hvis man trenger 200 Ah skal man doble, altså 400 Ah til solcelleanlegg.
Og for enkelhetens skyld kan vi si at man har 12 timer sollys.
Dvs at man trener et solcelleanlegg som yter 2400 Wh.
I Wattstyrke vil det utgjøre 200 Watt.
Som man forstår vil dette koste. Men hvis man som prepper/survivalist ønsker å være "gridfree" vil det koste.
Eller være forberedt på SHTF.
Men det finnes også inntekter å hente i tiden før SHTF.
For det vil være tider hvor man produserer mer enn man trenger, og overproduksjonen kan man selge til kraftlagene.
Men som kjent er det ikke sol hele tiden i dette landet. Så da trenger man et backup system.
Og i Norge har vi som regel en god del vind tilgjengelig.
Fant disse sidene som viser hva del vil koste.
http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmp ... id=1119588http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmp ... _id=936963Men for å beregne riktig hvor stort solcelle-/vindanlegg man trenger må man vite hvor i landet man skal plassere dette anlegget
slik at man kan beregne antall soltimer osv.
Så var det de dagene hvor det er overskyet og vindstille.
Da var det gassen som skulle beregnes.
22.5 gr/h X 14 h = 315 gr/døgn. Dvs pr 10 kg gassflaske.
11000 gr / 315 gr/døgn = 34.92 døgn som vi avrunder til 34 pga slingringsmonn.
Det vil igjen si at for å skaffe seg et årslager trenger men
365 døgn/år / 34 døgn = 11.74 flasker avrundet til 12 gassflasker for å oppnå et årslager.
Som man skjønner vil dette koste en del, men det er dette som er prisen på energifrihet.
I tillgegg kan man ha et alternativ til gassen om kan man skaffe et "knottanlegg" (Woodgasifyer).
Har man et "knottanlegg" kan man jo bruke gassen til en generator som produserer støm uten å være avhengig av fosile drivstoff.
Helt til slutt vil jeg ta med noen tips.
Skulle man ha et kjøle-/fryseskap kan man oppleve at selv om man får varme til anlegget, enten med gass eller strøm,
vil ikke anlegget starte.
I de (aller) fleste tilfeller kan man hjelpe anlegget igang ved å snu det sidelengs MOT klokken for å lure igang sirkulasjonen.
Skal man skaffe seg reservedeler til et slikt anlegg bør man skaffe seg de delene som trengs til gassdelen, og kantaltråd for å
erstatte delene til strømdelen. I de fleste tilfellene er det termostaten som ryker.
Termostaten bør man være forsiktig med når man bytter den da det er ømfintlige saker.
Kantaltråden er den samme som er i ditt vaffeljern, og komfyr hvis du har av den gamle typen komfyr med runde kokeplater.
Håper dette ble informativt og ikke for vanskelig lesning.
MVH
Hårek