Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 09:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Batterier
InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 20:20 
Avlogget

Er det noen som kan tipse meg om gode, oppladbare batterier, og batteriladere? Gjerne ting som det går ann og koble opp til f.eks et solcellepanel eller vindmølle.

Dernest, er det noen som har prøvd og bruke bilbatterier til noe annet enn bil? Husker at McNaBux la ut en tråd om dette på survivalistboards, men jeg finner den ikke igjen lenger... :oops:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Batterier
InnleggSkrevet: 20 Mai 2012, 10:27 
Avlogget

Batteripakka mi, jeg serie koblet to bilbatteri.
Koblet de til en konverter.
Fungerer bra på lys o.l.
Har prøvd den på fryser, men den krever med strøm.
Usikker om det går på kapasiteten til batteriene eller konverteres på 300watt.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 01:39 
Avlogget

Fant forresten tråden din på sweedish survivalist i alle fall McNaBux, så da falt ting litt på plass for meg. Tror du at du kunne forklare litt hvordan du fikk til dette? Veeldig enkelt? Du kan jo se for deg en svært hårete neandertaler som dunker løs på et tastatur, så kanskje til og med jeg forstår det! :mrgreen: Og bilder er alltid morsomt...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 13:33 
Avlogget

Sist jeg prøvde oppladbare batterier var på midten av 90-tallet, men noe sier jeg at teknologien har kommet lenger idag? :p

Ser det er litt snakk om Sanyo Eneloop... er dette noe greier?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2012, 21:08 
Avlogget

En link om og lagre batterier, som virker troverdig nok. http://www.mpoweruk.com/storage.htm

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 14:47 
Avlogget

En tråd på fra søsterforumet vårt om bilbatterier o.l. http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... ec1efef431

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 15:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi bruker oppladbare batterier og batteriladere fra IKEA. Det er kanskje ikke så fancy: men fungerer kjempebra. Skal du koble dem til noe annet en stikkontakt og strømnett har jeg ingenting å bidra med desverre.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 00:05 
Avlogget

Mitt tips til batterier til solcelle- og vindmølleanlegg er Deep Cycle batterier. Disse er en del dyrere enn de vanliga bilbatteriene, men er beregnet for stor utladning. Har man ikke så god råd kan man skaffe seg fritidsbatterier av GEL typen da disse er godt sikkret mot lekasjer.
Er man en fikser kan man prøve å skaffe seg Truck batterier da disse er av Deep Cycle typen.
Hvordan man fikser dem opp?
Sjekk Youtube, og skulle du ikke finne det du letere etter....
Send meg en PM, og jeg skal hjelpe deg.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 01:36 
Avlogget

mcnabux skrev:
Batteripakka mi, jeg serie koblet to bilbatteri.
Koblet de til en konverter.
Fungerer bra på lys o.l.
Har prøvd den på fryser, men den krever med strøm.
Usikker om det går på kapasiteten til batteriene eller konverteres på 300watt.

Regner med du mener parallellkobler. Hvis du seriekoler, får du 24 volt, og ikke 12. :D

Ellers snakkes det om deep cycle-batterier, som oftest kalles agm-batterier. Dette siden de tåler flest dyputladinger. En billig og portabel løsning, er det å kjøpe et bærbart solcellepanel fra Biltema, og en bærbar starthjelp med håndtak. Denne typen batterier tåler ikke stor belastning over tid, men funket utmerket til småting.

Til sist: Batteristrøm er ubrukelig til alt som har med kjøling å gjøre. Det eneste som funker utenom strømnettet, er gasskjøleskap/fryser. Med mindre du har en helt vanvittig batteribank, da ...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 15:02 
Avlogget

Sanyo eneloop er enkelt å greit best av AA/AAA batterier, kjøpt 48 AA og 24 AAA batterier fra en side i norge, batterieronline tror jeg den heter. Kostet rundt 500 kr for alle.

Hvert batteri kan lades 1800 ganger så 48+24 *1800 = 129 600.

Skal godt gjøres å preppe 129 600 batterier på noen annen måte, og trenger neppe kjøpe nye batterier noensinne igjen i hele mitt liv:)

Har også Powerfilm solcellelader, lader 4 AA eller AAA batterier på 3-4 timer. Så lys og radio og slikt er dekket resten av livet, SHTF eller ei;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 15:38 
Avlogget

Petromax skrev:
Til sist: Batteristrøm er ubrukelig til alt som har med kjøling å gjøre. Det eneste som funker utenom strømnettet, er gasskjøleskap/fryser. Med mindre du har en helt vanvittig batteribank, da ...

Det må jeg si meg fulstendig uenig i.

http://www.my-caravanning.com/no/produk ... 8551/40628

(Hårek er Kjølemontør, VVS-teknikker, Bygg og Anleggsarbeider, men jobber i Glassindustrien)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 18:50 
Avlogget

Tusen takk for tipset Rhex! :)

http://batterionline.no/batterier/ladbart-batteri

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 22:12 
Avlogget

Hårek skrev:
Petromax skrev:

Det må jeg si meg fulstendig uenig i.

http://www.my-caravanning.com/no/produk ... 8551/40628

(Hårek er Kjølemontør, VVS-teknikker, Bygg og Anleggsarbeider, men jobber i Glassindustrien)

Så hva mener du, da? Linken fører til et kjøleskap som trekker hele 170 watt på 12 volt! Skal kjøleskapet stå og trekke 170 watt fra batterier hele døgnet? Da må du, som jeg sier, ha en veldig stor batteribank. Hvordan skal du lade den? :?:

170 watt x 24 timer = 4080 watt-timer. 4080/12 volt=340 amperetimer.

Det meste man skal tappe en batteribank ned til, er 30 %. Så dersom 340 amperetimer skal være 70 % av banken, må du ha en bank på minimum 485 amperetimer (ah). Mange vil kalle dette for en veldig stor batteribank.

Så, dersom du skal fylle 340 ah på banken hvert døgn, eller, for å være snill, kan vi si at du skal fylle på banken bare én gang, slik at du kan få kjøre kjøleskapet ditt, og få kald Cola i to døgn (dersom banken var fulladet til å begynne med). Spørsmålet er uansett; hvor skal du hente disse ah fra? Du kunne jo hatt et aggregat med en kraftig lader på for eksempel 25 ampere. Aggregatet måtte da gått i hele 13,6 timer, altså godt over halve døgnet, for at du skal få drifte kjøleskapet. De mest bensingjerrige aggregatene bruker minimum en halv liter bensin i timen. Det vil si 7 liter bensin det FØRSTE døgnet med lading. Og da snakker vi ikke lengre om kjøling fra batterier, men fra aggregat. De færreste har vindmøller/solcellepaneler som kan gi så mye strøm.

Med dette som bakteppe, fastholder jeg min påstand om at kjøling fra batterier i utgangspunktet er dødfødt. Hører gjerne på deg dersom du har noen argumenter. Men en link til en nettside med et strømslukende kjøleskap er vel snarere med på å underbygge min påstand, enn å motbevise den. :)

MEN ... Kjøleskapet du henviser til, går også på GASS! Da bruker det bare 22,5 gram gass i timen. Med en 11-kilosflaske med gass vil du da kunne bruke kjøleskapet i 488, 88 timer (11000 gram/22,5 gram forbruk). Dette blir igjen 20,37 dager (488,88/24 timer i døgnet)! På denne tiden ville du til sammenligning ha brukt over 140 liter bensin dersom du skulle ha ladet opp batteriene med aggregat. Konklusjon: GASS er det eneste vettige til kjøling hvis du ikke har tilgang til strømnettet!

Har selv kjøleskap for 12 volt, 220 volt og gass (og dette er det andre jeg har), så jeg vet hva jeg snakker om. Spent på å høre hva du har å si til dette! :) Har du noe erfaring fra kjøling fra batteristrøm gjennom jobben din?

Mvh Petromax

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 00:33 
Avlogget

Svaret tok for lang tid å skrive.
Ble logget ut, men skal komme med et svar om kort.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2012, 13:16 
Avlogget

Petromax skrev:
[Så hva mener du, da? Linken fører til et kjøleskap som trekker hele 170 watt på 12 volt! Skal kjøleskapet stå og trekke 170 watt fra batterier hele døgnet? Da må du, som jeg sier, ha en veldig stor batteribank. Hvordan skal du lade den? :?:

170 watt x 24 timer = 4080 watt-timer. 4080/12 volt=340 amperetimer.

Det meste man skal tappe en batteribank ned til, er 30 %. Så dersom 340 amperetimer skal være 70 % av banken, må du ha en bank på minimum 485 amperetimer (ah). Mange vil kalle dette for en veldig stor batteribank.

Så, dersom du skal fylle 340 ah på banken hvert døgn, eller, for å være snill, kan vi si at du skal fylle på banken bare én gang, slik at du kan få kjøre kjøleskapet ditt, og få kald Cola i to døgn (dersom banken var fulladet til å begynne med). Spørsmålet er uansett; hvor skal du hente disse ah fra? Du kunne jo hatt et aggregat med en kraftig lader på for eksempel 25 ampere. Aggregatet måtte da gått i hele 13,6 timer, altså godt over halve døgnet, for at du skal få drifte kjøleskapet. De mest bensingjerrige aggregatene bruker minimum en halv liter bensin i timen. Det vil si 7 liter bensin det FØRSTE døgnet med lading. Og da snakker vi ikke lengre om kjøling fra batterier, men fra aggregat. De færreste har vindmøller/solcellepaneler som kan gi så mye strøm.

Med dette som bakteppe, fastholder jeg min påstand om at kjøling fra batterier i utgangspunktet er dødfødt. Hører gjerne på deg dersom du har noen argumenter. Men en link til en nettside med et strømslukende kjøleskap er vel snarere med på å underbygge min påstand, enn å motbevise den. :)

MEN ... Kjøleskapet du henviser til, går også på GASS! Da bruker det bare 22,5 gram gass i timen. Med en 11-kilosflaske med gass vil du da kunne bruke kjøleskapet i 488, 88 timer (11000 gram/22,5 gram forbruk). Dette blir igjen 20,37 dager (488,88/24 timer i døgnet)! På denne tiden ville du til sammenligning ha brukt over 140 liter bensin dersom du skulle ha ladet opp batteriene med aggregat. Konklusjon: GASS er det eneste vettige til kjøling hvis du ikke har tilgang til strømnettet!

Har selv kjøleskap for 12 volt, 220 volt og gass (og dette er det andre jeg har), så jeg vet hva jeg snakker om. Spent på å høre hva du har å si til dette! :) Har du noe erfaring fra kjøling fra batteristrøm gjennom jobben din?

Mvh Petromax

Takker for utfordringen. Slike utfordringer liker jeg for å få delt kunnskapen som trengs for å ta de valgene man trenger for å ta et informativt valg.

For det første er kjøle-/fryseanlegg beregnet å gå 14 timer i døgnet.
Så her kommer det jeg kan gi av informasjon. (I forholdsvis korthet)
Erfaringen jeg har med batteristrøm er nok begrenset, men i dette tilfellet er det snakk om, er effekten lik uansett om man har et kjøleanlegg som går 230 volt eller 12 volt.
For begge går på strøm.

170 watt X 14 timer = 2380 Watt-timer, avrundet til 2400 Wh. 2400 Wh / 12 Volt = 200 Ah (Ampertimer).

Jeg er enig i dine kommentarer nå det gjelder at man ikke skal lade batteriet mer ned enn 70%.
Jeg lærte en gang en tommelfinger regel at hvis man trenger 200 Ah skal man doble, altså 400 Ah til solcelleanlegg.
Og for enkelhetens skyld kan vi si at man har 12 timer sollys.
Dvs at man trener et solcelleanlegg som yter 2400 Wh.
I Wattstyrke vil det utgjøre 200 Watt.

Som man forstår vil dette koste. Men hvis man som prepper/survivalist ønsker å være "gridfree" vil det koste.
Eller være forberedt på SHTF.
Men det finnes også inntekter å hente i tiden før SHTF.
For det vil være tider hvor man produserer mer enn man trenger, og overproduksjonen kan man selge til kraftlagene.
Men som kjent er det ikke sol hele tiden i dette landet. Så da trenger man et backup system.
Og i Norge har vi som regel en god del vind tilgjengelig.

Fant disse sidene som viser hva del vil koste.

http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmp ... id=1119588

http://www.wee-trading.no/index.cfm?tmp ... _id=936963

Men for å beregne riktig hvor stort solcelle-/vindanlegg man trenger må man vite hvor i landet man skal plassere dette anlegget
slik at man kan beregne antall soltimer osv.

Så var det de dagene hvor det er overskyet og vindstille.
Da var det gassen som skulle beregnes.

22.5 gr/h X 14 h = 315 gr/døgn. Dvs pr 10 kg gassflaske.
11000 gr / 315 gr/døgn = 34.92 døgn som vi avrunder til 34 pga slingringsmonn.

Det vil igjen si at for å skaffe seg et årslager trenger men
365 døgn/år / 34 døgn = 11.74 flasker avrundet til 12 gassflasker for å oppnå et årslager.

Som man skjønner vil dette koste en del, men det er dette som er prisen på energifrihet.
I tillgegg kan man ha et alternativ til gassen om kan man skaffe et "knottanlegg" (Woodgasifyer).
Har man et "knottanlegg" kan man jo bruke gassen til en generator som produserer støm uten å være avhengig av fosile drivstoff.

Helt til slutt vil jeg ta med noen tips.

Skulle man ha et kjøle-/fryseskap kan man oppleve at selv om man får varme til anlegget, enten med gass eller strøm,
vil ikke anlegget starte.
I de (aller) fleste tilfeller kan man hjelpe anlegget igang ved å snu det sidelengs MOT klokken for å lure igang sirkulasjonen.
Skal man skaffe seg reservedeler til et slikt anlegg bør man skaffe seg de delene som trengs til gassdelen, og kantaltråd for å
erstatte delene til strømdelen. I de fleste tilfellene er det termostaten som ryker.
Termostaten bør man være forsiktig med når man bytter den da det er ømfintlige saker.
Kantaltråden er den samme som er i ditt vaffeljern, og komfyr hvis du har av den gamle typen komfyr med runde kokeplater.
Håper dette ble informativt og ikke for vanskelig lesning.

MVH

Hårek

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet