Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2019, 07:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Mai 2015, 23:04 
Avlogget
Brukerens avatar

besserwisser-modus PÅ: (etanol er ikke en hydrokarbon, men en alkohol)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2015, 23:11 
Avlogget

Draugjeger skrev:
besserwisser-modus PÅ: (etanol er ikke en hydrokarbon, men en alkohol)

Alle løver er kattedyr. De er fortsatt pattedyr.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2019, 09:51 
Avlogget

Ser at folk har stomkjøkken osv. Kjøpte selv et stormkjøkken fra Biltema etter råd fra noen på forumet. Angrer på at jeg ikke bare kjøpte et Trangia stjernebluss istedenfor. Gryter i rustfritt stål har jeg uansett på kjøkkenet. Trangia brenneren er visst den beste spritbrenneren på markedet.

Nå er det folk som er kritisk til spritbrenner pga. feil bruk. Men det er en annen sak.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2019, 18:28 
Avlogget

Etter min mening er det marginale forskjeller på spritbrenneren til Trangia og Biltema, ihvertfall hvis du skal bruke den hjemme.

Tunge kjeler, og stålkjeler trenger mer energi, så de tynne alukjelene krever mindre sprit for å lage et måltid. Alukjelene tåler ikke oppvaskmaskin.

Øv litt på å lage et skikkelig måltid, uhellene skjer som regel når du må fylle sprit og koke videre midt i måltidet.

Fylling i brenner som ikke er slukket (nesten usynlig flamme) er garantert å gå galt, fylling av sprit i varm brenner medfører vesentlige mengder alkoholdamp som antenner på overraskende måte 8-)

For oss som har helt dilla på kokeapparater kan jo denne tråden fort bli noe man skriver for mye på.

Den enkleste, og ikke fullt så effektive (men ganske effektiv) spritbrenneren er en liten hermetikkboks med bomull, og så fylt med sprit.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2019, 23:02 
Avlogget

Vil bare nevne at Biltema ikke har det billigste stormkjøkkenet i Norge. Julas Kayoba stormkjøkken koster 199,- og stormkjøkkenet som selges på Obs koster 249,-.

Vet ikke om dette skjer med Trangia sitt stormkjøkken. Men med Biltema varianten hadde jeg følgende erfaring da jeg skulle lage litt drikke i dag. Den store kjelen satte seg fast når jeg skulle ta den av. Måtte veldig forsiktig lirkes løs (husk at brenneren var full av flytende brennende sprit), når jeg skulle ta det varme vannet av.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: