Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Feb 2018, 18:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 00:55 
Avlogget

Fant ikke så mye om dette på forumet, så da starter jeg en tråd for det!

Tanken her er å diskutere hva man har (eller ikke har) til å lage mat hjemme når strømmen går, det være seg primus, gasskomfyr, gasskokeplater (løse eller koketopp) eller hva det nå måtte være man har eller ønker seg. Gass eller noe annet? Har du noe dedikert til hjemme, eller bruker du turkokeapparetet? Osv... Vedkomfyr har egen tråd så alt utenom det kan vi ta her.

Kan starte med at jeg selv tenker litt på å få tak i en Primus 2222. Jeg har sett flere på diverse gjenbrukstorg for nesten ingeting og synes den ser genial ut å ha i boden i tilfelle strømmen går, men eksemplarene jeg har sett var litt slitne desverre. Finner jeg en uten tekniske mangler slår jeg til tvert!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 09:18 
Avlogget

Ryker strømmen så har jeg vedovn, stormkjøkken, bål-muligheter.
Med masse ved til overs så skal det nok gå bra :)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 19:19 
Avlogget

Har en 10Kw krabbekoker(gass) denne sammen med stekehelle gir uante muligheter.
Denne lager jeg mat på hele sommeren på verandaen.

Har ellers 4 mindre kokeapparater også-men alle går på gass/gasspatroner
og stor gassgrill og portabel bordgassgrill.
ellers får vi fyre med ved i ovn.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 20:14 
Avlogget

Har samlet på primuser i årevis. Og har i allefall mer enn 40 liter parafin ute i vedskjulet . Så jeg skulle klart meg noen måneder bare med disse....

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 20:21 
Avlogget

Northman skrev:
Har samlet på primuser i årevis. Og har i allefall mer enn 40 liter parafin ute i vedskjulet . Så jeg skulle klart meg noen måneder bare med disse....

har parafinbrenner også når jeg tenker meg om-OG 1200liter i bakken...(primert til oppvarming)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 20:30 
Avlogget

Jeg syntes det var noe kjent med det bildet, og det stemte. Under kjellertrappa hjemme hos mora mi står det en 2222. Litt smårusten her og der, men den ser ut som den er i orden. Tror ikke den har vært fyrt opp på tjue år. Testfyrte den nå, og den fungerer helt fint, selv med haug-gamle gassbokser. Genialt til campingturer med bil!

Den ser solid ut, stødig og god konstruksjon med lakkerte stålplater, solid og stødig kjelestøtte og bare metalldeler. Siden du skryter sånn av den i første posten, Asparges, så selger jeg ikke. 8-)

Ulempen med denne er at den går på halvsmå gassbokser. Standard gjenger, originalboksene er 480g. Som permanent løsning er det for pinglete, disse boksene er dyre å kjøpe inn.

Jeg tror mer på parafinbrennere enn gass for en situasjon som varer lenge. Om jeg må koke mat fra lageret er det mye ris og bønner, og den koketiden sliter fort på gasslageret. Gass i små-bokser er til turbruk, ikke som en hjemmeløsning. Jeg har en 111, og jeg ser etter en god, skikkelig gammeldags primus uten bevegelige deler.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 21:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Ulempen med denne er at den går på halvsmå gassbokser. Standard gjenger, originalboksene er 480g. Som permanent løsning er det for pinglete, disse boksene er dyre å kjøpe inn.

Om man i det hele tatt får kjøpt slike gassbokser lenger. Det har skjedd mye med koblinger og beholdere på gassfronten de siste årene. Selv stoler jeg på gamle arbeidshester som Primus, Optimus, Radius, etc. Alle disse går på parafin og i noen tilfeller også bensin. Fås kjøpt for en billig penge, og er forholdsvis lette og reparere.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2015, 23:07 
Avlogget

JEg har aldrig prøvd den primusen selv, synes bare den ser snedig ut. Litt søking på nett viser at folk bruker moderne bokser uten problem. Til oppvarming vil jeg og bruke ved, men til matlaging må det noe annet til. De gamle optimusene er bra, men jeg liker ikke talken på å bruke dem innendørs, derfor tenker jeg gass. Små bokser kan jo kjøpes nå og da for å spre utgiften litt, men jeg er enig i at de er litt dyre ja.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015, 10:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Våre alternativer utenom innendørs vedovner er for øyeblikket:
Gassgrill med sidebrenner, stor kull kulegrill, liten transportabel kullgrill, multifuel kokeapparat, gammeldags stormkjøkken for rødsprit, billig gass kokeapparat fra Biltema, tregassbrenner som jeg har omtalt her inne i egen tråd, bål…. I det hele tatt, mulighetene er mange.

Fossegrim skrev:
... Om jeg må koke mat fra lageret er det mye ris og bønner, og den koketiden sliter fort på gasslageret.
Ang. gassforbruk ved koking av bønner og annet med lang koketid: Skaff deg trykkoker. Ikke bare koker du bønner på 20+ minutter, men det skal omtrent ingen ting for å holde trykket oppe når du først har fått opp temperaturen. På komfyren skrur jeg ned til laveste effekt og det holder i massevis. Det er sikkert mulig å slå den helt av og heller la trykkokeren stå lenger. Svært mye av energitapet når man koker skjer gjennom utslipp av damp. Bare en mindre del er gjennom stråling fra overflaten på kjelen. Og med trykkoker er det svært lite damputslipp.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015, 18:23 
Avlogget

... og for ting som skal 'småkoke' noen timer, kan man bruke en isolert kasse som det kan stå i og godgjøre seg i noen timer etter at det har kokt opp. (Lapskaus f.eks. - se 'Wartime Farm' :) )

Hjemme har jeg kun gass-koketopp, så strømfravær påvirker ikke kokemulighetene mine stort... Bruker ca. 10kg propan i året, ved daglig enkel middagslaging. (jeg er 1 person, men forbruket vil ikke øke vesentlig ved 4 personer, tror jeg, siden jobben er den samme, bare noe større mengder...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015, 20:12 
Avlogget

Asparges skrev:
JEg har aldrig prøvd den primusen selv, synes bare den ser snedig ut. Litt søking på nett viser at folk bruker moderne bokser uten problem. Til oppvarming vil jeg og bruke ved, men til matlaging må det noe annet til. De gamle optimusene er bra, men jeg liker ikke talken på å bruke dem innendørs, derfor tenker jeg gass. Små bokser kan jo kjøpes nå og da for å spre utgiften litt, men jeg er enig i at de er litt dyre ja.

prisen er ikke SÅ ille da...
http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Gassbeholder-2000020058/

http://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv/?f.brand.terms=%5B%22CAMPINGAZ%22%5D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2015, 21:41 
Avlogget

Foruten mine to kokeplater på vedovnen, så har jeg en spritovn med to kokeplater.
Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe gassovn, men på den maritime butikken jeg var så anbefalte de spritovn pga trygghet.

Når jeg tenker på lagringsplassen til drivstoffet, altså sprit, så tar jo det mye mindre plass enn de 11kg dunkene med gass jeg har lagret.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2015, 19:56 
Avlogget

Husk bar e å ikke lagre gass i kjelleren! Lekkasje kan ta liv ved kvelning, eller spre hele huset jevnt ut over hele tomten. :(

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2015, 20:16 
Avlogget

Innviet den nyoppussede gamle vedovnen i helgen, og kokte biffgryte på den, det gikk så fint så:-)Har en fin kokeplate på toppen. Måtte lufte godt først da, for det kom mye vonde gasser fra sverten eller det den var satt inn med.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2015, 20:49 
Avlogget

En vedovn på kjøkkenet er flotte greier, for de som har muligheten!

Jeg synes Kim tar opp noe viktig her. Mange som har sagt det før, men det er så viktig at vi må gjenta det: Drivstoff og gass skal lagres trygt. I denne sammenhengen betyr trygt litt mer enn bare "gjemt så svigermor ikke finner det", det må lagres riktig også.

- I et annet hus enn det du bor i, du vil ikke ha dette i nærheten om det begynner å brenne inne hos familien.
- Luftig og over bakkenivå så gass og damp ikke samler seg opp. Alle hydrokarboner er tyngre enn luft, enten det er gass, bensin eller alkohol.
- Uten direkte sollys. Varmt drivstoff er ikke bra, og plastkanner ødelegges av UV-stråler.
- Innelåst. Det er verdt mye penger, og pyromaner skal ikke få gratis tennvæske for å fyre opp huset mitt.

Ellers har favoritt-etaten vår, DSB, skrevet litt om trygg bruk av gass.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: