Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 02:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Måle Watt på en kurs.
InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 22:16 
Avlogget

Hei,

Er på jakt etter en grei generator for strømbrudd og lurer på om jeg kan stappe et multimeter inn i sikringsskapet
for å måle hvor mye strøm jeg bruker på hver enkelt kurs?

Har en måler på veggen som dekker hele huset, men har lyst å vite hvor mye hver enkelt kurs bruker, siden det er bare enkelte rom i huset som trenger strøm under et strømbrudd.

Mvh,

Topp

Innleggets emne: Re: Måle Watt på en kurs.
InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 23:08 
Avlogget

om du skal vite hvor mye strøm du bruker så trenger du å måle ampere.
Ikke glem at for å måle ampere så må det være seriekoplet. (tangamperemeter er gode greier)
skal du ha watt så må du gange ampere med spenning.
P=U*I

du måler Spenning/Volt/U paralelt
og Strøm/Ampere/I i serie.

Sist endret av JKHoem den 03 Feb 2015, 23:11, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 23:10 
Avlogget

om du ikke har gjort det før så vil jeg anbefale at du spør noen som kan det
før du prøver å "stappe multimeteret" inn i sikringsskapet. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 23:39 
Avlogget

JKHoem skrev:
om du skal vite hvor mye strøm du bruker så trenger du å måle ampere.
Ikke glem at for å måle ampere så må det være seriekoplet. (tangamperemeter er gode greier)
skal du ha watt så må du gange ampere med spenning.
P=U*I

du måler Spenning/Volt/U paralelt
og Strøm/Ampere/I i serie.

JKHoem skrev:
om du ikke har gjort det før så vil jeg anbefale at du spør noen som kan det
før du prøver å "stappe multimeteret" inn i sikringsskapet. :-)

Hehe, hørtes avansert ut. :o Jobber som motormekaniker så bruker multimeter til vanlig, men kan kun å bruke det til akkurat det jeg trenger.. Har mer eller mindre null peiling på strøm i hus osv (strøk elektro med glans, for 10 år siden!). Har tilgang på tangmultimeter, men ser for meg at det kan bli vanskelig å presse inn i mellom sikringene?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 06:38 
Avlogget

Kan ofte være trangt å presse et tanginstrument inn ved en sikring i skapet ja. Clas Ohlson har jo noen energimetere som er beregnet for montering i sikringsskapet, men de er da beregnet for montering ved 3-fase inntaket, slik at den måler alt forbruk, og ikke bare en 1-fase kurs...

Det enkleste er nok å bruke en sånn enkel strømmåler som man plugger i stikk-kontakten, og så plugger i det/de apparater man ønsker å måle. Mål ett apparat i ett døgn eller en uke, og skriv det ned; flytt så måleren til neste apparat/punkt og gjenta... :roll:

Noe mér tidkrevende, men billigere og enklere... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 07:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er også mulig å regne ut om lag hvor mye en bruker i et rom, ved å finne ut/lese hvor mye hvert enkelt produkt bruker.

Eksempel: Rom med en 60w pære + en panelovn på 400w = 460w. Sånn cirka da. :)

Vi har wattmeter (tenk overforbruk 80-tallet) på kjøkkenet (elektrikeren sa han ikke hadde installert et slik på "20 år"!). Så jeg har en god magefølelse på hvor mye vi bruker i forskjellige situasjoner. Sjekk ut de wattmeterne som Cornelius linker til, det kan være en greit start!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 20:27 
Avlogget

lettest som viking nevner.
gå igjennom det du MÅ bruke når det er strømbrudd og
legg til ekstra margin med hensyn til effekt på aggregatet.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 21:38 
Avlogget

VikingKong skrev:
Det er også mulig å regne ut om lag hvor mye en bruker i et rom, ved å finne ut/lese hvor mye hvert enkelt produkt bruker.

Eksempel: Rom med en 60w pære + en panelovn på 400w = 460w. Sånn cirka da. :)

Vi har wattmeter (tenk overforbruk 80-tallet) på kjøkkenet (elektrikeren sa han ikke hadde installert et slik på "20 år"!). Så jeg har en god magefølelse på hvor mye vi bruker i forskjellige situasjoner. Sjekk ut de wattmeterne som Cornelius linker til, det kan være en greit start!

Hei og takk for svar:)

Tenkte på det. men på stuen i min leilighet som er nettopp renovert har jeg 9x 10w led-spotter. men de trekker vel ikke 10w når de er nesten helt neddimmet? og stereoforsterkeren bruker vel ikke max watt når jeg har på normal lyd(?). eneste jeg har kontroll på er TV'en som bruker max 110w. Pluss jeg har ingen formening om hvor mye varmekabelene bruker. eller.. er en slags varmefolie eller hva de kaller det.

Har også en måler på hele huset på kjøkkenet oppe. liger på rundt 2.2KW på kveldstid. Tanken er selvfølgelig å koble ut sikkring til varmtvannstank og unngå kjøkkenutsryr samt stekovn.

Har mulighet til å få kjøp et 2.6kw aggregat og tror det vil være nok til mitt bruk. har skjønt at fryser og kjøleskap ikke trekker så mye strøm.(?)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 07:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Forsterkeren hadde jeg målt med et flyttbart wattmeter. Når det gjelder spottene så hadde jeg lagt til grunn at de bruker 100w. Du trenger alltid litt å "gå på", uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 11:43 
Avlogget

Et lite tips dersom man skal benytte tangampermeter; Man må måle på en enkelt leder. Dersom man måler over begge lederne vil de utligne hverandre.
http://ndla.no/nb/node/9151

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2015, 23:41 
Avlogget

ehem.. dersom man får behov for å bruke aggregat fordi tilførselen til boligen er død, så skrur man vel AV slike ting som varmekabler osv?

Skal du vite hvor mye du bruker i boligen, så er det jo bare å se på sikring størrelsen på hver kurs, så vet du i hvertfall hva som er MAX av hva du kan bruke i dag.
Og det er fortsatt få av oss som benytter max på en kurs.

Og i en situasjon hvor du har behov for nødstrøm fra aggregat, så kobler man jo bort det aller meste.

Jeg har selv benyttet bensin-aggregat på huset mitt, skrudde ut hovedsikringer, og koblet støpsel fra aggregatet med en kabel som hadde støpsel også i motsett ende og plugget dette inn i et stikk i veggen. Vips så var det spenning inn gitt :)

Fungerer som snus!

MEN, skal du lag en mer permanent løsning for å kjøre aggregat i stedet for å kjøpe kraft fra en leverandør, så kjøper du et aggregat som overgår ditt forbruk.
Da kan du regne i sammen summen av alle kursene i sikringsskapet ditt, og gange det med ca. 0.7, som er samtidighetsfaktoren på anlegget.
Eller du kan bare se på størrelsen på hovedsikringen din, og gange denne med 0.6-0.7 og kjøpe aggregat etter den verdien du da kommer frem til.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mar 2015, 10:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Shooter2,

det var en "smart" løsning, men det hørtes ikke ut som om den var helt "i henhold" for å si det slik.... :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2015, 00:29 
Avlogget

shooter2 skrev:
ehem.. dersom man får behov for å bruke aggregat fordi tilførselen til boligen er død, så skrur man vel AV slike ting som varmekabler osv?

Skal du vite hvor mye du bruker i boligen, så er det jo bare å se på sikring størrelsen på hver kurs, så vet du i hvertfall hva som er MAX av hva du kan bruke i dag.
Og det er fortsatt få av oss som benytter max på en kurs.

Og i en situasjon hvor du har behov for nødstrøm fra aggregat, så kobler man jo bort det aller meste.

Jeg har selv benyttet bensin-aggregat på huset mitt, skrudde ut hovedsikringer, og koblet støpsel fra aggregatet med en kabel som hadde støpsel også i motsett ende og plugget dette inn i et stikk i veggen. Vips så var det spenning inn gitt :)

Fungerer som snus!

MEN, skal du lag en mer permanent løsning for å kjøre aggregat i stedet for å kjøpe kraft fra en leverandør, så kjøper du et aggregat som overgår ditt forbruk.
Da kan du regne i sammen summen av alle kursene i sikringsskapet ditt, og gange det med ca. 0.7, som er samtidighetsfaktoren på anlegget.
Eller du kan bare se på størrelsen på hovedsikringen din, og gange denne med 0.6-0.7 og kjøpe aggregat etter den verdien du da kommer frem til.

Jo, jeg burde koble ut varmekabler o.l. men pr. nå så er det eneste varmekilde jeg har i min leilighet. Huseier er nå borte så jeg gikk opp å kikket på måleren for hele huset og det var ikke engang utslag på måleren. så jeg er godt under 1kw. Når huseieren er hjemme ligge vi på rund 1-2kw. så burde holde lenge med et 2.5kw aggregat, såøenge vi unngår å bruke kjøkkenmaskiner og varmtvannsbreder o.l.

Jeg bruker samme løsning som deg, med to hanner i hver ende og kobler ut hovedsikkring, men der er som Vikingkong sier, ikke helt "i hennhold" :D
Men når strømmen er borte i 12+ timer, så er det akspetert pr. mine standarder.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: