Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 27 Feb 2021, 08:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Sep 2020, 10:10 
Avlogget

Jeg har kjørt en del dampmaskin i veteranbåt og museumssammenheng. Det krever mye vedlikehold, og noen bør passe på hele tiden, et aggregat kan man gå i fra. Vannkraft er selvsakt avhengig av vannføring og høydeforskjell, men det er ikke store greiene som skal til når man kan lade 24/7 hvis man sammenligner med solpanel.

Når det er sagt så hadde jeg kost meg med en dampmaskin som kunne drive en generator på noen kilowatt. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2020, 15:18 
Avlogget

gurr skrev:
Jeg har kjørt en del dampmaskin i veteranbåt og museumssammenheng. Det krever mye vedlikehold, og noen bør passe på hele tiden

Tja det ble jo faktisk laget noen biler som gikk på damp mot slutten av dampmaskin tiden (Jay Leno har en som han har vist fram på kanalen sin). Og jeg regner med at de ikke trengte så mye påpassing. Med "flash boiler", automatisk mating av drivstoff i form av trepelletts eller treflis, temperatur og trykk regulering med mekaniske regulatorer, og selvsagt sikkerhetsventiler mot for høyt trykk eller for å unngå overoppheting pga for lite vann så kan nok en dampgenerator bli ganske så selvgående.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2020, 04:44 
Avlogget

For de som har tilgang til ei elv kan dette være et alternativ.
Har lekt med tanken og har en passende synkronmotor liggende.
Vattenhjul med trefasgenerator

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 63 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support