Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2019, 07:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 10:10 
Avlogget

Jeg holder uansett på KISS prinsippet, og da gjenstår for min del egentlig kun generator eller solcellepanel. Evt. å ha en saftig dampmaskin på en lur plass som kan brukes som generator. :lol:
Hos meg er egentlig det største problemet at jeg har brønnpumpe, og dermed forsvinner vannet dersom strømmen går. Og altså må det en reserveløsning på plass.

Men, de aller fleste løsninger på strømproduksjon er idiotisk dyre, dersom det skal produseres mer enn til noen få lys og evt litt muligheter for å lade laptop'en.

Så igjen folkens: vendebryter for generator. :D :D :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 10:34 
Avlogget

ulja skrev:
Jeg holder uansett på KISS prinsippet, og da gjenstår for min del egentlig kun generator eller solcellepanel. Evt. å ha en saftig dampmaskin på en lur plass som kan brukes som generator. :lol:
Hos meg er egentlig det største problemet at jeg har brønnpumpe, og dermed forsvinner vannet dersom strømmen går. Og altså må det en reserveløsning på plass.

Men, de aller fleste løsninger på strømproduksjon er idiotisk dyre, dersom det skal produseres mer enn til noen få lys og evt litt muligheter for å lade laptop'en.

Så igjen folkens: vendebryter for generator. :D :D :D

KISS er fantastisk.....
Med litt rørleggerarbeid, og denne kan stå klar i tilfelle strømmen har tenkt seg en tur på fjellet.
Finnes mange varianter der ute....

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Bensindrevet-vannpumpe-25-hp-17941/
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 20:21 
Avlogget

jeg vil gjerne få tilføye noe angående vannkraftverk. i norge har vi 2 vannkraftverk som er bygget på slutte av 1800 tallet. og flere som er bygget på begynnelsen av 1900 opp til 1960 som har behov for fornying. noen kraftverk har gjennomgått oppgraderinger og noen har fått øket effektiviteten opp mot 60% med samme vannforbruk. det er skrevet en masteroppgave av en person om dette. den kan finnes ved litt googling. snittet han er kommet fram til er økt effektivitet på de gamle kraftverkene våre vil være rett i overkant av 20%. dette uten bruk av mere vann.

forsyningsnettet i norge har også et stort behov for fornying flere steder i landet. desverre ser det ut som pengene heller går til å legge flere kabler til utlandet. med tiden vil nok prisene på strøm bli det samme her som de betaler nedover i europa.

interresant tråd dette her og jeg vil gjerne prøve å skissere en løsning som jeg har tenkt på å bygge.
det ligger en del forutsetninger til grunn for å kunne gjøre dette, men da jeg har odel på en gård som er stor nok og har en stor nok "bekk" så har jeg denne muligheten.

på tomten vil jeg bygge en "låve/redskapsskjul" . kjeller under bakkenivå som i utgangspunktet er delt i 3 hovedrom. i den ene så er det en dieseltank på minst 10m3. neste rom er det en generator som er stor nok til å drifte mitt hus og eventuelt et par hus til.
tredje rom er det et vannanlegg for akkumulert varme. oppe over dette rommet så er den en Flisfyr. den får automatisk mating av flis fra en slags silo i låven. denne varmer vann som pumpes i isolerte rør i bakken til min bolig på samme måte som fjernvarmeanlegg.
flisfyr fordi å mate stokker i en flishugger er så mye enklere en kubbing og kløyving samt at det er god tilgang til ved på gården.
på taket av låven har jeg lyst til å prøve meg på solfanger. om dette vil resultere i at jeg kan stenge ned flisfyren på sommeren vet jeg ikke, men i det minste redusere flisforbruken.
dieseltanken vil forøvrig også funkere som forsyning til traktor og slikt. med den størrelsen så vil jeg kunne kjøre aggregatet i minst et par måneder offgrid. er ikke økonomisk bra, men komforten i huset blir opprettholdt.

som en hovedstrømforsyning so har jeg sett for meg dette minikraftverket:
https://www.turbulent.be/
de har flere anlegg som tilpasses forholdene til deg mtp vannføring, fallhøyde osv..
dette vil være hovedforsyningen. med en + - måler i hus så vil jeg forhåpentligvis ende på pluss i årsregnskapet på strøm mot everk.
vedlikeholdskostnadene til denne type minikraftverk er minimale, men det forutsetter at du tar deg en tur med jevne mellomrom for å fjerne greiner og løv foran gitteret vil jeg tro. sikkert en grei ettermiddagstur med langstøvler eller et par vadebukser i sekken.

jeg er en person som liker komfort og vil derfor i huset ha en UPS. denne skal kun være stor nok til at det ikke blinker i lyset fra strømmen går til aggregatet har startet.

nå må jeg si jeg er spent på tilbakemeldinger på dette opplegget mitt. jeg er klar over at det koster å bygge. prisen på denne herligheten vil komme på rett i underkant av 2 mill inkludert bygningen der jeg vil ha plass til traktor/ maskiner og et verksted.

til gjengjeld så er jeg ikke avhengig av e-verk for strøm og har varme så lenge skogen gror.

glemte å nevne borehull for vann så jeg har egen vannforsyning. det er en grunn brønn i området som har meget god kvalitet, men litt dårlig tilsig. satser derfor på en ny brønn i samme området og at tilsiget blir bedre om den går litt dypere.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 20:58 
Avlogget

Solfangere for varmtvann. Noen slektninger av meg har hatt det på hytta. En enkel kanskje ikke optimal konstruksjon. Burde uansett gi brukbart varmtvann til håndvask/dusjing/bading osv.

Om det gir deg skikkelig varmtvann som du kan bruke til oppvask er jeg mer usikker på. Det avhenger kanskje litt av konstruksjon?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 22:37 
Avlogget

solfanger er noe jeg ikke har satt meg så veldig mye inn i enda, men ser også for meg at det kan brukes i forbindelse med en vann til vann varmepumpe. midtvinters ville jeg nok heller hentet varme fra grunnen, men de 3 andre sesongene kan nok mye varme hentes ut fra en solfanger på taket. vet at slikt brukes til oppvarming av bassenger selv i norge.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2019, 09:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Kombinasjonen solfangere/energibruken er noe de forsker på ute på Ås, vet jeg. Planen er at hus skal bli mer eller mindre energinøytrale uten voldsom etterisolasjon. varme som fanges om sommeren kan hentes opp om vinteren ved hjelp av en solcelledrevet sirkulasjonspumpe.

Tror det finnes noe info på NMBU sin hjemmeside.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2019, 12:04 
Avlogget

Candiru skrev:
Solfangere for varmtvann. Noen slektninger av meg har hatt det på hytta. En enkel kanskje ikke optimal konstruksjon. Burde uansett gi brukbart varmtvann til håndvask/dusjing/bading osv.

Om det gir deg skikkelig varmtvann som du kan bruke til oppvask er jeg mer usikker på. Det avhenger kanskje litt av konstruksjon?

En campingplass på sørlandet fikk en del klager på at det ikke var nok varmtvann i dusjene, folk hadde jo kjøpt dusj-polletter.
Han dekket et sydvestvendt tak med masse svart vannrør/slange som gikk fra kaldtvannet og inn på berederen. Det økte kapasiteten tilstrekkelig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support