Asparges skrev:
Burde vel være en smal sak for deg å bytte LED eller deaktivere den

Joda, jeg har allerede åpnet det usb-uttaket og sett etter den muligheten, og det er enkelt å fjerne dioden. (Noen sånne dubbeditter er limt sammen og dermed kranglete å åpne pent, men denne gikk greit.)
Asparges skrev:
Litt relatert til tråden og litt ved siden: Jeg har fundert på å putte et batteri liknende det du bruker i bilen, med en billig inverter og noen 12v uttak. Tanken er å drive noen dupeditter, noen LED arbeidslys og innimellom bærbar PC og kanskje radioen fra dette. Hvordan ville det være å koble dette så det lades når motoren går men uten å tappe bilbatteriet ved forbruk? Hvis jeg monterer alt på en plate og gjør det litt smart tror jeg jeg kan få plass i et rom jeg ikke bruker i siden av bagasjerommet og likevel enkelt kunne ta ut pakken til hjemmebruk om strømmen går. Jeg har en startbooster jeg vurderer å donere til prosjektet, synes den er for stor å dra på i bagasjen når jeg uansett har med startkabler.
Dét skulle jo gå bra.

Det du trenger for å unngå at det ekstrabatteriet tapper bilbatteriet, samtidig at det blir ladet av bilen, er et
skillerelé. Dette kobler bort ekstrabatteriet fra bilbatteriet når motoren ikke lader.
Du bør også ha ganske kraftige kabler fra bilbatteriet til ekstrabatteriet; minimum 20-25mm2 - delvis pga. avstanden, og delvis pga. ladestrømmen som kan forekomme når du har tappet ekstrabatteriet.
Ved ekstrabatteriet ville det da være praktisk å koble de tykke kabelene til med en
Anderson plugg eller lignende.

Nå er jo alternatoren i en bil en ganske dum og brutal ladekilde, siden den er beregnet til å forsyne bilen med strøm under drift, og bare topplade bilbatteriet. Den er egentlig ikke beregnet til å lade et flatt batteri, selv om den gjør det hvis du tilslutter et flatt batteri. Den gjør det ved å pumpe inn minst 30-40At inn i batteriet, og det er ganske brutalt - selv mot et bilbatteri.

(Det er bl.a. derfor 'levetiden' på et bilbatteri normalt bare er 2 år...)
Dét batteriet som sitter i sånne 'startbooster'-pakker, er som regel et 18Ah SLA batteri, og vil nok ikke ha så lang levetid hvis du lader det med alternatoren i bilen når det er flatt (hvis det i det hele tatt overlever). Da ville det være bedre om du bruker en sigarettenner-lader (hvis det fulgte med), og den medfølgende elektronikken i boosteren (helst tilkoplet et punkt ved tenninga, slik at du ikke tapper bilbatteriet når tenningen er av). Da trenger du heller ikke skillerelé og feit kabel fra bilbatteriet, men den vil bruke den tiden som er oppgitt i manualen for å lade.