Ok, basert litt på
dette emnet og egne idéer, så har jeg nå laget en 'DeLuxe' versjon av en portabel strømboks.
Den består da av;
1 stk. 12V, 55Ah LiFePO4 batteri til kr. 3200,-, som kan lades med nært hvasomhelst, siden batteriet's BMS har integrert elektronikk som sørger for korrekt lading, med utladning- og kortslutnings-beskyttelse. (Man kan óg tappe batteriet helt tomt uten skade.) Batteriet kan fint hurtiglades med 55A, og kan klattlades akkurat som en ønsker. Det tåler óg utmerket å stå delvis utladet uten at det skades i det hele tatt. Levetiden er rundt 2000 ladesykluser. (et 'normalt' godt fritidsbatteri har en levetid på 400-750 sykluser (agm/gel osv.). Ca. 80% av kapasiteten på batteriet ligger i spenningsområdet 13,3V til 12,7V.
1 stk. 300W 'Power' ren sinus inverter, som da gir den samme, rene 230V AC strømmen man er vant med fra stikk-kontakten. Dette er da en 'billig noname'
ren sinus inverter, til kr. 1000,-
1 stk Steca Solsum 6.6f solcelle regulator til kr. 450,-, hvor jeg har lagt ut en ledning med plugg, slik at jeg enkelt kan koble til et solcellepanel. For tiden veksles det mellom et 55W og en 85W.
2 stk. 12V sigarett-tenner plugger, hvor ymse utstyr kan plugges inn; f.eks. 12V-5V USB kontakter. (Mulig jeg utvider de - eller bare plugger i grenuttak...

)
2 stk. 8mm bolter med vingemuttre - direkte tilkoblet batteriet, for ymse tilkoblinger. F.eks. elektrisk påhenger osv... Disse er ikke montert på én og samme side av boksen - for å unngå kortslutning...
Kassen er bygd av 9mm kryssfinér (12mm anbefales), som er limt og stiftet; lokket er skrudd fast. Den måler ca. 26x21x21cm, og hele pakka veier 11,4kg. Med et 30Ah LiFePO4 batteri, ville den veid 7,5kg.
Det eneste som gjenstår, er å male kassa med en god maling - eller epoxy.

Og evt. en hovedstrømsbryter. Sikringer vurderes óg, men foreløpig er jeg tøff i trynet...
Åja - Slik sér den ut.:

Det er óg et hull i motsatt side av stikk-kontakten for kjølevifta til inverteren.