Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2018, 23:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Portabel strøm...
InnleggSkrevet: 22 Jul 2014, 20:40 
Avlogget

Ok, basert litt på dette emnet og egne idéer, så har jeg nå laget en 'DeLuxe' versjon av en portabel strømboks. 8-)

Den består da av;
1 stk. 12V, 55Ah LiFePO4 batteri til kr. 3200,-, som kan lades med nært hvasomhelst, siden batteriet's BMS har integrert elektronikk som sørger for korrekt lading, med utladning- og kortslutnings-beskyttelse. (Man kan óg tappe batteriet helt tomt uten skade.) Batteriet kan fint hurtiglades med 55A, og kan klattlades akkurat som en ønsker. Det tåler óg utmerket å stå delvis utladet uten at det skades i det hele tatt. Levetiden er rundt 2000 ladesykluser. (et 'normalt' godt fritidsbatteri har en levetid på 400-750 sykluser (agm/gel osv.). Ca. 80% av kapasiteten på batteriet ligger i spenningsområdet 13,3V til 12,7V.

1 stk. 300W 'Power' ren sinus inverter, som da gir den samme, rene 230V AC strømmen man er vant med fra stikk-kontakten. Dette er da en 'billig noname' ren sinus inverter, til kr. 1000,-

1 stk Steca Solsum 6.6f solcelle regulator til kr. 450,-, hvor jeg har lagt ut en ledning med plugg, slik at jeg enkelt kan koble til et solcellepanel. For tiden veksles det mellom et 55W og en 85W.

2 stk. 12V sigarett-tenner plugger, hvor ymse utstyr kan plugges inn; f.eks. 12V-5V USB kontakter. (Mulig jeg utvider de - eller bare plugger i grenuttak... ;) )

2 stk. 8mm bolter med vingemuttre - direkte tilkoblet batteriet, for ymse tilkoblinger. F.eks. elektrisk påhenger osv... Disse er ikke montert på én og samme side av boksen - for å unngå kortslutning...

Kassen er bygd av 9mm kryssfinér (12mm anbefales), som er limt og stiftet; lokket er skrudd fast. Den måler ca. 26x21x21cm, og hele pakka veier 11,4kg. Med et 30Ah LiFePO4 batteri, ville den veid 7,5kg.

Det eneste som gjenstår, er å male kassa med en god maling - eller epoxy. ;) Og evt. en hovedstrømsbryter. Sikringer vurderes óg, men foreløpig er jeg tøff i trynet... :mrgreen:

Åja - Slik sér den ut.:
Bilde

Det er óg et hull i motsatt side av stikk-kontakten for kjølevifta til inverteren.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Portabel strøm...
InnleggSkrevet: 22 Jul 2014, 23:38 
Avlogget
Brukerens avatar

utrolig kult, kornelius! skulle bare ønske jeg var bedre med elektronikk og sånn...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2014, 15:00 
Avlogget

Sålenge man er sånn nogenlunde habil kabelsko-klemmer, og skjønner forskjell på pluss og minus, så er det jo ikke så ille vanskelig... :geek:

Nå har jeg fått på plass en hovedstrømsbryter som kutter alt, unntatt de 8mm kontaktpunktene. Et ampére-meter er og på plass som viser forbruk på alt, utenom 8mm punktene; grunnen er at jeg vil ha muligheten til å koble på en ekstra lader der, for hurtig lading.

Bilde

På bildet vises et forbruk på 6A, som er en gammel laptop koblet til inverteren. Et plug-in voltmeter er satt i den ene sigarett-tenner kontakten. Det er fysisk plass til 2 sig.-kontakter til, men foreløpig bruker jeg evt. bare en sånn forgrenerkontakt med 3 uttak... ;)

Alle kabler innvendig er 6mm2, med unntak av ledningen til solcellepanelet; den er bare 2,5mm2. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2014, 19:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Knallbra!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2014, 20:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Hmmm :geek:
Jeg må nok ut og shoppe litt! Dette virker overkommelig. Enkelt, transportabelt....
Det slår meg at en steg for steg beskrivelse av alt fra innkjøpsliste til montasje kunne gjort seg som emne i "Faktaguide-avdelingen vår!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2014, 21:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Den eneste forbedringen jeg kommer på er å bygge den inn i en plastkoffert så den blir vanntett. Er jo praktisk....

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2014, 21:05 
Avlogget

snasent!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2014, 08:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette må jeg også få bygget meg etter hvert :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2014, 16:05 
Avlogget

En får også gode gml.dagse bananplugger i rødt og sort på f.eks claes ohlson, og panelmonterbare hunner til disse. Fint for å koble 12v (så lenge man ser forskjell på sort og rødt..:)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2014, 16:33 
Avlogget

En får se om en ikke får sosa seg til å lage en enkel guide om hvordan man putter sammen en sånn boks... :)

Draugjeger;
Ja, vanntett er dét siste den er. :D Ikke engang kryssfinér'en jeg brukte er vannfast... Det er derfor jeg vurderer å sause den inn med epoxy. Ellers så er det jo påkrevd med luft-tilgang til inverteren, så helt tett kan den jo ikke lages, men en plast boks/koffert e.l. som er tett, ville jo være greit for oppbevaring/transport. Hovedbryteren og sigarett-tenner kontaktene er jo i marine-versjon, så de tåler litt fukt, men Ampéremeteret og solcelleregulatoren - óg hullene inn til inverteren, tåler vann dårlig...

Man kunne jo skippe Amp-meteret, og legge solcelleregulatoren inni (eller droppe den hvis ikke man er interessert i muligheten), og prøve å få til noen luker med tetningslister for luftinga/tilgangen til inverteren. Da ville den bli mér robust - fuktmessig. :)

Grevlingen;
Vurderte sånne skruterminaler med bananplugg i midten ja (har noen liggende), men de tåler ikke så veldig høy strømstyrke, så derfor brukte jeg M8 bolter. Den elektriske påhengeren min f.eks., bruker lett over 30A på full guffe, så... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2014, 08:30 
Avlogget

Jeg har laget en Enkel Guide om hvordan man pusler sammen en sådan portabel strømboks. :)

Forøvrig, så brukte jeg rundt 25 minutter nå på morgenkvisten til å pusle sammen den 'enkle billigvarianten', og her er resultatet:
Bilde

Den består da av Biltema's 150W kvasi-sinus inverter (m/ en 500mA 5V USB-port) festet på en bit kryssfinér med patentband. 2stk 30mm hull i kryssfinér-biten, hvor jeg har festet 2 stk 12V plugger (óg fra Biltema), og 1 stk 12V, 12Ah SLA batteri jeg hadde liggende.

Denne er glimrende å ha stående i f.eks boden, tilkoblet en god vedlikeholdslader, slik at man da har 12V nødstrøm til lading av telefoner, nettbrett, osv, og litt 230V til f.eks. litt lys, lade laptop osv... :)

Observante lesere vil kanskje sé at jeg ikke har festet platen til batteriet, og det var fordi jeg gikk tom for patentband... :roll: Nå har jeg ikke tenkt til å ha denne permanent; jeg satte den kun sammen, bare for å ha gjort det (Practice as you preach? :P ), men skulle jeg ha den permanent, hadde jeg klippet den lange spiral-ledningen til inverteren, og festet den direkte til batteriet (evt. via en sikring).

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2014, 10:31 
Avlogget
Brukerens avatar

okei, så om jeg har forstått deg rett:

Denne: Bilde

http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reserv ... ter-80810/ i 12V/12Ah

pluss denne:Bilde

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... mer-38122/

pluggene dine fant jeg ikke. linky?

skru alt sammen inn i denne for optimal tacticoolness: http://www.clasohlson.com/no/Koffert/Pr314142000

:)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2014, 11:09 
Avlogget

Ja, f.eks... :)

Jeg har gode erfaringer med disse kontaktene fra biltema; enkle å montere (den plata rundt støpselet behøver man ikke å bruke; den er kun en forsterkning), og pluggene sitter godt i kontaktene, og de er sprutsikre med den proppen på plass. :)

Bor du i nærheten - eller skal forbi Grimstad, så kan dette vrla batteriet være et billigere (og bedre) alternativ; man kan jo bestille det via nett og, men da går vel antagelig vinninga opp i spinninga med frakten. ;)

Husk at det er begrenset med energi man kan/bør trekke ut av et såpass lite blybatteri, hvis man vil at det skal vare lenge. 12 Volt, 12 AmpéreTimer er jo 240 Watt-Timer; dvs, at man kan belaste batteriet med f.eks 120W i maks. 2 timer før det er paddeflatt... (Og da bør det lades opp med en gang igjen, for å unngå sulfering.)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 20:41 
Avlogget

Har samme oppsett hjemme for strømbrudd.

160Ah Fritidsbatteri som vedlikeholdslades (ønsker med sol/vind løsning for lading under strømbrudd, men langt ned på prioriteringene)
+ 600w Pure-Sin-Wave inverter med USB
+ opplegg for selvloddet LED belysning som kobles til. 2-3watt pr rom.
Men det er ikke portabelt...

Så ideen her om å gå ned på batteri størrelse og mindre omformer og pakke i koffert er svært interessangt...
3x12Ah + 150W Pure-sine + den kofferten som ble linket... hmmm..
Batteri gratis på jobb, 1000kr for en 150watter, 300kr for kofferten...

Har 2 omformere som ikke er Pure, de firkantpuls omformerne er STYGGE mot elektronikk, nesten bare brukbar til glødepærer...
Tips 1, dere som vuderer, vurder å bruke noen hundrelapper mer å få en Ren siniuskurve.
Tips 2, om dere ser for dere å drive en spesifikk ting, som trekker foreksempel 150W, så kjøp en større omformer en 150W. Man trenger en sikkerhetsmargin på minst 25%, helst 50% ift maks belastning. (sinus form, spenningsfall, overoppheting, mm. Samme "regel" som på UPS)

En finfin løsning for å ha nødstrøm noen dager, LEDbelysning, lade mobiler, drive internett-modemet om utfallet er lokalt, mm...

Selvfølgelig IKKE en løsning for å lage mat, oppvarming, drive hele huset, hold dette og øvrig fast installasjon i huset adskilt...

Skal man over 1000watt så er det mer logisk å kjøpe et KIPOR Bensin aggregat 1200w og oppover. (Ren Sinus på den)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 00:09 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg trenger en ny inverter på hytta, for den forrige er gammal som metusalem og bråker værre enn værst.

den skal mest brukes til å lade mobiler og pcer, og jeg kommer til å klippe av krokodilleklemmene og skru på 12v plugger, så ingen tar for mye strøm fra batteriet (igjen...)

noen som vet om en billig og bra inverter?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: