Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Nov 2018, 06:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bærbar strøm
InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, vi hadde en nødgenerator der jeg bodde før. Men en slik er tung og klumpete å dra med seg og bråker veldig, noe som både irriterer naboer og gir din posisjon til alle som vill komme å stjæle tinga dine ved en krise. Derfor har jeg personlig lyst til å invistere i en powerpack, altså et gedigent batteti man kan lade alt av elekrtisk utstyr på.
Vet at noen billadere har en slik funksjon, men jeg er interesert i noe med større kapasitet og usb uttak og vanlig stikkkontakt. Hovedsaklig til pc, mobil og E-sigaretter.
Har snust på denne, men må sikkert betale en formue i toll, noe jeg ikke kan eller vill påkoste meg.

http://www.qvc.com/MobilePower-The-BEAS ... 32315.html

Har sjekket Chlaser'n og Biltema uten hell, hvor kan jeg få taki en sånn?

Topp

Innleggets emne: Re: Bærbar strøm
InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med en sånn; http://www.biolitestove.com/campstove/new-basecamp/

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2014, 10:37 
Avlogget

Hvis du vil ha noe som virkelig duger, så bør/må du nok bygge sammen et selv... ;) Og det er 2 måter å gjøre det på; enkel kvalitet og billig - og høy kvalitet og dyrt... :D

Billige varianten innebærer et 12Ah eller 18Ah SLA batteri, og en enkel 150W kvasisinus inverter, pluss et 12V sigaretttenner-grenuttak og noen 12V-5V usb plugger; alt fra Biltema e.l.
Med det, så er du ikke så langt fra den du linket til (den hadde 18Ah SLA batteri og 400W inverter + litt stæsj, men bare en 500mA usb-port. Biltema har jo både 2,1A og 3,2A usb plugger nå.) Det beistet du linket til har forresten 110V uttak, ikke 220V... :?

Fordelen her er en pris på 600-800,- og alt fra ett sted. Ulempen er at SLA batterier veier endel (4-6kg for ovenfornevnte batterier), pluss at man ikke kan/bør dra ut hele den oppgitte kapasiteten til blybatterier, og at de ikke tåler å stå delvis utladet. Det er heller ikke alt av datautstyr som liker kvasisinus-invertere.

En dyrere kvalitetsvariant innebærer et 30A LiFePO4 batteri og en 300W ren sinus-inverter (fra Alternativenergi (.no) f.eks.), pluss sigarett-tenner tingene fra Biltema f.eks.

Fordelen her er et batteri med 2x-3x kapasitet med lav vekt i forhold (ca. 4kg), som tåler å stå utladet og har mye lengre levetid, og kan hurtiglades på 1/2 time. Ulempen kan vel sies å være pris... noe over 3000,- (2k,- for batteri, og 1k,- for inverter), pluss noen hundrelapper for plugger osv...

Hvis du kun skal ha det til å bug'e ut, så er vel billig-varianten grei nok; bare husk å la batteriet stå på en god vedlikeholdslader...
Er det noe du skal bruke litt aktivt, så ville jeg ha gått for litt kvalitet; man vil få mye mér glede av lengre brukstid og levetid. :)

Annet stæsj - som en liten luftkompressor, lykt osv. kan jo legges til begge variantene. :geek: Begge variantene bør jo bygges inn i en kasse/boks.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2014, 14:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Den biltema løsningen virka som det beste. Men for å være brutalt ærlig høres det it som mye arbe for en som ikke er mer tekknisk anlagt en at en klarer å skru i ei lyspære.
Men spør meg om E-sigaretter så bygger jeg det meste.
Mener å ha sett en sådan boks fra bosh og billader med standard stikkkontakt.
Jeg vil helst ha noe som bare kan slenges oppi bilen eller sekken.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2014, 17:06 
Avlogget

Tenk over hva du egentlig trenger. Hva skal du bære med deg ut på tur, og hva skal du bare bruke i bilen eller hjemme?

På tur ville jeg gått for en litium batteripakke som lader én eller to dingser med USB. Et eksempel blant mange er Powerocks Rose Stone, men her kan du sikkert finne mye som gjør jobben. Jeg har noen gamle og billige slike fra biltema og clas, og i tillegg har jeg ekstra batterier til mobilene mine. Slike greier veier rundt 200 gram, så det er mulig å ta på ryggen.

For nødstrøm er det 12-volt batterier og invertere som gjør jobben, det er ganske billig å øke kapasiteten med flere batterier. Da kan du også kjøre bilmotoren for å lade batteriet, eller bruke inverteren i bilen mens du ellers er på tur. Jeg har ikke lyst til å bære på hverken PC eller noe å lade den opp med, er jeg på tur uten bil har jeg ikke med PC heller.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2014, 00:02 
Avlogget
Brukerens avatar

har tenkt litt på å skaffe en solcellelader og det ser ut som om Joos Orange Solar Charger leder "best-i-test"-konkurransen. noen som har denne, eller som har synspunkter på noe annet enn prisen (som var litt stiv..)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2017, 22:33 
Avlogget

Vekker denne tråden til live igjen. Ville gjerne ha muligheten til å lade diverse utstyr ved kortere eller lengre strømbrudd, men ikke være for stor og klumpete.
Fant den minste kofferten fra Clas Ohlson og puttet ett tett blybatteri på 19 amp sammen med en inverter på 100 watt i 220volt og en batterilader.
Monterte en kontakt på siden av kofferten som går inn til den innebygde laderen. Ledningen til den ligger i kofferten når den ikke er i bruk.
Borret hull til en sigarett- og en Usb kontakt samt ett display som viser volten i batteriet.
Fra inverteren går den en ledning til en 220 kontakt på siden av kofferten. Da har jeg en liten håndterlig powerbank som ikke veier for mye og tåler vann og støv.
I tillegg har jeg ett lite solcellepanel som kan lade opp kofferten i de solfylte dagene.

Vedlegg:
IMG_0079.JPG

Vedlegg:
IMG_0080.JPG

Vedlegg:
IMG_0081.JPG

Sist endret av Forberedt den 21 Mai 2017, 09:03, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 02:54 
Avlogget

----, nå ga du meg ideer :/ Bra de koffertene, vi bruker dem mye i hjelpekorpset, men hvor mye varme utvikler elektronikken inni der? Tro om man i en større koffert kan få plass til to batterier og et eller to solcellepaneler i lokket, så alt er samlet i en enhet?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 07:29 
Avlogget
Brukerens avatar

kult system!

gjør du en diy for oss som er litt mer klønete med elektrisitet?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 09:02 
Avlogget

Hei og takk for tilbakemeldinger.
Jeg har lokket på kofferten oppe når batteriet blir ladet med den innebygde laderen på 220volt, så varmen har ikke vært noe problem.
Jeg har også tenkt til å bygge en større versjon med flere batterier, fordi jeg har en større koffert som ikke er i bruk. Batteriene har de på
Jula, lader og inverter ligger i skuffen allerede. Alle de små komponentene er handlet inn fra Ebay. Solcellepanelet jeg bruker nå vil passe
inne i lokket på den nye, men vil vel skaffe meg ett som kan brettes for å øke ladeeffekten.

Jeg kan ta noen bilder å forklare så godt jeg kan underveis når jeg setter i sammen den nye batteribanken.

Akkurat nå holder jeg på å sette i sammen en større versjon som skal brukes i kjelleren hvis strømmen blir borte.
Batteri på 110amp, inverter på 150w og diverse utganger. USB, sigarettenner og voltdisplay kommer fra Ebay.
Vedlegg:
IMG_0087.JPG

Vedlegg:
IMG_0088.JPG

Som dere kan se i skuffen, så er jeg en stor kunde hos Ebay. Liker å spare penger på å lage ting sjøl og særlig etter at jeg fikk ett
hobbyrom
Vedlegg:
IMG_0076.JPG

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 18:52 
Avlogget
Brukerens avatar

mancave.

om du kan skrive en nøyaktig fremgangsmåte med komponentliste, så er det nok mange som blir glade..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mai 2017, 08:35 
Avlogget

Kult innitiativ, og takk for deling

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet