Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 17:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Jul 2012, 00:23 
Avlogget

Jeg vurderer å prøve 10 dager uten elektrisk lys, bare med hva jeg har hamstret!

Nå er det riktig nok sommer, og ikke Januar, men ville vært interisant å teste!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2012, 00:28 
Avlogget

Interessant idé! Har hatt lyst til å ta meg en tur utendørs med minimal oppakning også. Leve litt av naturen og sånne typiske Bear Grylls-ting, men har altfor lite kunnskap om hva man kan spise i naturen. Får ta med haglen, hehe!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2012, 09:48 
Avlogget

HordaPrep det er bare å prøve seg, men vær nå forsiktig med planter og sopp!! ;) En feil der og det er game over!

Husk fiskestang, mye lettere å fylle matfatet!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2012, 22:23 
Avlogget

Har ein 1500l tank som står tom.. har sentralvarme basert på olje, men har slutta å bruke den og har gått over til varmepumpe og ved i staden.

Bør eg fylle opp?

Kostar jo ein del, men kanskje vel anvende penger i tilfelle ei krise?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 01:08 
Avlogget

Det kommer nok an på systemet du har. Moderne systemer har nok elektrisk/elektronisk styring, og då må du vertfall ha litt strøm for at den skal fungere. men er det et eldre system så kan det godt hende, men du må nesten undersøke hva du har. Jeg har lite erfaring med oljefyrt sentralfyr, min bestefar i frankrike har det men jeg har aldri sett det noe annet sted. Han har et elektronisk styrt system nå og har hatt det lenge, men før det var det en svær svart sak uten noen form for elektronikk. Den stod ved siden av den nye (som ikke er ny lenger etter at den ble byttet for 4-5 år siden) og var skikkelig skummel syntes jeg da jeg var liten. Hvor gammel den var vet jeg ikke, men 50-tallet eller eldre er nok god gjetning.
Hvordan er det egentlig med sirkulasjon i sånne systemer? Er det en sirkulasjonspumpe eller bare stiger varmtvannet opp i systemet og kaldvannet ned? Er det trykk i rørene? Noen som har peil?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 16:46 
Avlogget

fnord skrev:
Har ein 1500l tank som står tom.. har sentralvarme basert på olje, men har slutta å bruke den og har gått over til varmepumpe og ved i staden.

Bør eg fylle opp?

Kostar jo ein del, men kanskje vel anvende penger i tilfelle ei krise?

Personlig ville jeg heller fyllt den opp med diesel/bensin i så fall, og heller fokusert på vedfyring. Jeg tror det vil lønne seg både på kort og lang sikt. Særlig hvis du hugger veden selv, og tatt i betrakning av at Norge gror igjen burde det være gode sjanser for gratis vedhogst et eller annet sted. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 17:42 
Avlogget

Brennverdien i forskjellige treslag.

Vedlegg:
stort_hovedtekstbilde_Fig_2_brennverdi-1_.jpg
stort_hovedtekstbilde_Fig_2_brennverdi-1_.jpg [ 195.86 KiB | Vist 2225 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 22:15 
Avlogget

jeg kan personlig anbefale optimus parafinlampe , brukte en sist helg, og den gi ca 300-500w lys i tillegg til bra med varme. Utstyr den med skjerm og vips du har mykje lys og mykje varme.
Lampen brenner ca 1 dl parafin pr. time, og bråker litt. Men er ypperlig til utearbeid når det blir mørkt. :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 17:22 
Avlogget

Noen som har erfaring med gasslampene fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... mpe-17617/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 22:28 
Avlogget

Hvor mange lysestaker har forresten folk i huset? Hvis man skal bruke stearinlys bør de gjerne stå i noe, gjerne noe som er litt tungt i bunnen slik at lyset ikke velter for den minste ting og setter fyr på både folk, fe og hus...

Personlig har jeg lysestaker nok for åtte lys, som ikke er fastmontert på vegg. På veggen har jeg per nu fem lysestaker. Improviserte lysestaker har jeg ikke sett noe på, men i forhold til brannsikkerheten bør man forsikre seg om at de holder mål. Synes i alle fall jeg da. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Hvor mange lysestaker har forresten folk i huset? Hvis man skal bruke stearinlys bør de gjerne stå i noe, gjerne noe som er litt tungt i bunnen slik at lyset ikke velter for den minste ting og setter fyr på både folk, fe og hus...

Personlig har jeg lysestaker nok for åtte lys, som ikke er fastmontert på vegg. På veggen har jeg per nu fem lysestaker. Improviserte lysestaker har jeg ikke sett noe på, men i forhold til brannsikkerheten bør man forsikre seg om at de holder mål. Synes i alle fall jeg da. ;)

Har mange som er formet som små lykter, det forhindre at lyset brenner for fort opp hvis det er trekk i huset.(vi bor i gammelt hus) og holdere fastmontert på vegg (i god avstand til brennbare ting i nærheten) har alltid fem-seks stk lett tilgjengelig for fellesrommene, to på badet, og et-to på soverommene, i gangen/trappa til 2.etg pleier jeg å sette i hvert tredje trinn når lyset har vært borte ( strømbrudd kommer med jevne mellomrom her, spesielt høst-vinterstid.
Virker som kablene er litt utsatt i området pga skauen i området.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 05:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom bare på en liten ting ang telys:

Telys = Potensiell flammekaster med 1/2 til 1 meter lang flamme som spruter brennende stearin.

Derfor bør man ikke la telys brenne i rom det ikke er folk i. Jeg har opplevd dette bare en gang. Men om jeg ikke hadde vært i nærheten, hadde det vært gode muligheter for at huset hadde brent ned.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 07:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Annen ting med brennende stearin, ikke kast vann på. Bruk teppe eller slokkeapparat.
Vannet vil bare få lyset til å flamme opp mer.

Og bruk gode te lys ikke de som er billigst.
De har en tendens til være brannbomber, vet ikke nok om hva som gjør det men er nok noe med hva blandings forholdene i dem er.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 12:32 
Avlogget

Tomflasker fungerer bra som lysestaker. Glassflasker er selfølkelig best, jeg fortrekker champagneflasker da disse er stødige på grunn av den tykke og brede bunnen. om flaskene du har er litt ustøe kan man alltids fylle litt sand eller lignende i bunn, da står de fleste bra. Til telys fungerer leverpostei eller makrellbokser fint, og med vanlige hermetikkbokser kan man klippe hull i en side og få en brukbart skjermet lykt.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 16:31 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Kom bare på en liten ting ang telys:

Telys = Potensiell flammekaster med 1/2 til 1 meter lang flamme som spruter brennende stearin.

Derfor bør man ikke la telys brenne i rom det ikke er folk i. Jeg har opplevd dette bare en gang. Men om jeg ikke hadde vært i nærheten, hadde det vært gode muligheter for at huset hadde brent ned.

Kan skrive under på den! To brakker, en garasje og en vegg måtte skiftes ut hjemme hos meg etter at en leieboer hadde telys i vinduskarmen. Noe som var svært nært ved og bli det siste han gjorde, men det ble en økonomisk ruin for ham etter at forsikringa sendte regninga til ham til syvende og sist.

Ellers er det Lovise ganske lurt. Flere telys og "stearinlys" er rene parafinlys, og er mer brannfarlig enn faktiske stearinlys. Jeg personlig foretrekker Stearin fordi det har renere avbrenning, mindre sjanse for at flammene plutselig blusser opp, og avgir mer varme.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support