Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2018, 18:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 14:21 
Avlogget

Tenkte det var greit og ha en egen diskusjon om dette, siden det jo blir både kaldt og mørkt i dette flotte landet vårt!

Stearinlys er vel noe de fleste har liggende, og ekte stearinlys gir faktisk en del varme også. De er også hakket sikrere enn parafinlys, og brenner renere i tillegg. Stivere pris, men verdt det synes jeg.

lampeolje har jeg ikke mye erfaring med enda, men jeg skal prøve meg på en lykt jeg kjøpte fra forsvarsbrukt, når jeg bare får tak i lampeolje igjen, så får vi se.

Vedovn/komfyr er det eneste fornuftige synes jeg. Det er sikkert ikke alle som kan ha en vedovn i huset, men de som kan, burde definitivt sørge for å ha minst en i huset. Jeg anbefaler også og ha en rentbrennende ovn, siden det da går mindre ved.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 16:03 
Avlogget

De som bor i blokk sliter. Men jeg tror ikke det blir så veldig hett i en enebolig med bare vedfyring heller... det blir kaldt på badet, for å si det sånn. Varmeflasker er sikkert gull!
Har masse telys og forskjellige billig lys, men skikkelige stearinlys skal kjøpes inn. Ellers har jeg en petromax til både lys og varme, og flaggermus lykter med plenty veker... og 6 flasker propan.
Lurer på å investere i noen fat parafin. Oljeprisen kommer uansett ikke til å gå nedover i årene fremover... og parafin er jo noe en alltids får brukt på et vis siden det kan lagres uendelig.

Jeg er glad jeg har vedfyring og nok trær å ta av.. med mindre gulfstrømmen stopper er det nok ingen fare for at jeg fryser ihjel de første vintrene.. men KALDT blir det nok! :D

Hva med frityrolje? Må vel finnes flere måter å bruke den på enn å putte den på tanken?
Heller ha lys og varme og kebablukt enn å sitte i mørket eller fryse ihjel...
Hadde et par spann med frityr stående til den ble hard som margarin. Brant sinnsykt godt i fyrfatet... lukta ikke så voldsomt egentlig..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 23:38 
Avlogget

Som person som bor i blokk så sliter jeg definitivt. En grunn at jeg er på hugget etter hus!

Jeg har et par kilo med starin lys. 2 store flasker propan og propan ovn. Samt et par av små propan bokser jeg bruker på tur. XXL hadde et tilbud på dem for 30 kr forrige år pr stk. Jeg tok så mange jeg klarte å bære!

Ellers har jeg et par ull og fleeze tepper og extra soveposer. Et plagg for varme som folk knapt har 1 par av er ullstilongs ( over og under plagget). Har kjøpt inn et par stk til meg og fruen.

Jeg MÅ ha hus med vedovn asap!

Tro det eller ei så har jeg kjøpt en liten Jøtul 602 vedovn som jeg har i skuret på altanen min sån i worst case scenario! Da får naboene tåle litt røyk.

Jeg tror nok at vedovn blir det store. Det går mye ved med så at man også har verktøyet for å få hugget & lagret veden!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 12:52 
Avlogget

Jeg mener det er viktig å ha flere forskjellige kilder.

Lys er primært stearinlys av ymseslag og lommelykt. Har også en parafin lykt.

Varme, vi varmer primært med en pellets ovn og strøm. Derfor har jeg lagd batteripakken, slik at gi kan bruke ovnen når vi ikke har strøm.
I kjelleren, så har vi peis, der jeg kan brenne ved og pellets via ei pellets bøtte. Vi har også en kombinert ved/parafin ovn, og ved og ei tønne med parafin.
Har en flyttbar propan ovn

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 18:47 
Avlogget

Hodelykter er en kjekk oppfinnelse! Batteriene varer ganske lenge!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 20:01 
Avlogget

Hodelykt er gull! Har en fenix hp11 som er så kraftig at jeg spenner nakken i påvente av rekylen når jeg skrur den på..

Gjett om den spiser batterier..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 22:27 
Avlogget

Skisserer her også et verst tenkelig scenario og fyller på med erfaring.

Om det blir virklig kaldt så er planen som følgende;
Huset skal bygges ned over oss ( samme plan gjelder forøvrig om forsvar utkonkurerer arealbehov). Det vil si at alt over bakkeplan, er som ved å regne. I kjelleren er det flere rom, men en del av "hovedrommet" lar seg lett bygge inn, slik at det blir ett rom med kun en side vendt ut mot bakkenivå. Det rommet vil være på ca. 16 kv.m. Og vil inneholde peis og vedovn. Resten av kjelleren vil være innenhus og lagerplass.

Forøverig har vi minst 12 ullpledd (sivilforsvaret), 6 soveposer (3-4 sessongs), mange tepper/kjeledresser/liggeunderlag/skinn/mm. i tillegg til det vanlig hushold kan bidra med.

I inneværende år har vi nesten bare varmet med ved. Sett bort fra to panelovner på rommene til gutta, og varmekabler på badet, så har ved vært eneste varmekilde. Det har vært en mild vinter og vi har bare brukt 1,5-2 favner ved.

Om kulden virkelig setter inn, er som sagt det å bygge huset ned over oss kriseplanen. Det vil også gjøre det lettere å forsvare, og er å regne som 3. og siste forsvarslinje.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2012, 16:24 
Avlogget

Ja, da har jeg sett over hva slags lysmuligheter jeg har uten bruk av strøm. Nylig kjøpt inn 450 stearinlys, ekte stearin må merke, og har enda 120 parafin lys. Så har jeg 10 sekspakninger med nitedals fyrstikker. Jeg har to oljelamper, og en rødspritbrenner med kokekar fra forsvarsbrukt. Jeg har seks og en halv liter med rødsprit, og en liter lampeolje... Blitt vanskelig og finne store kanner lampeolje i det siste, men ved første og beste mulighet skal jeg opp i ti liter tenker jeg.
Til sist har jeg en maglight (går alltid med den på meg) en hodelykt, en liten led lykt, og to lommelykter fra biltema som du produserer strømmen selv ved at man vrir på et håndtak. Jeg har tre pakker Xtra batterier, AA og AAA, men de kan jo ikke lades... Så jeg er fortsatt på utkikk etter gode ladere og batterier som kan lades! :)

Oppvarming er og blir ved ovnen min, men ekte stearinlys produserer en del varme i tillegg til lys, så det hjelper absolutt på.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2012, 18:30 
Avlogget

Oljelamper kan også bruke parafin, det soter og lukter mer en lampeolje men fungerer ellers bra og er billigere og lettere å skaffe i sore mengder.

Til oppvarming kan man jo også bruke parafin eller fyringsolje, det er jo vanlig i litt eldre hus. Gamle parafin/oljeovner kan fungerer uten strøm, har man nedgravd tank er det bare pumpa som fyller mellomtanken (vet ikke hva det egentlig heter) som trenger strøm, og mange av disse har sveiv så man kan pumpe manuelt. En nedgravd tank på noen tusen liter vil holde i månedsvis, om ikke flere år avhengig av behov. Parafinen/oljen holder også tilnærmet evig, vi har en 4000L tank hjemme som sist ble fylt midt på 90-tallet og nå er omtrent halvfull, den fungerer fortsatt bra når vi testfyrer om høsten.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 17:16 
Avlogget

Er det noen som vet prisen på parafin fra bensinstasjonene? Med gratis ved kommer jeg ikke til å ha mer enn noen få liter stående, men det irriterer meg at jeg ikke finner ut av prisen fra hjemmesiden deres...

Har forelsket meg i en lommelykt i fra Biltema, som Eqaliator viste meg. Svært praktisk, da den har både hvitt og rødt lys, blinking, er vanntett, og sveives opp. her er link: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... ykt-24925/ Kommer til å få tak i et par slike tenker jeg! :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Er det noen som vet prisen på parafin fra bensinstasjonene? Med gratis ved kommer jeg ikke til å ha mer enn noen få liter stående, men det irriterer meg at jeg ikke finner ut av prisen fra hjemmesiden deres...

Fylte opp noen kanner i vinter, og da kostet det 12 kr literen. Dette var grønn fyringsparafin rett fra pumpen.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 01:13 
Avlogget

Når det gjelder varme har jeg både vedovn og peis.- Og når det gjelder lysproblematikken, så har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg skal lande på. Tror ikke at jeg skal satse på telys og slike ting, for de gir ikke nok lys (for meg). Om jeg skal ha slike stemningslys, så er det i grunn bare å lage et hull i en tunfiskboks og lage en veke. Voila så har man lys. Kanskje ikke akkurat et romantisk sjekketriks, men det er i hvertfall lys. Og det varer mye lenger enn telys.

Har en haug med parafinlamper og en god del lampeolje. Parafinlampene lyser godt. Men ikke godt nok, syns jeg. Dessuten blir jeg sprø av all lampeoljen og alle disse vekene som jeg har rundt om kring. Et småsotete tak frister heller ikke. Derfor har jeg på ønskelisten skrevet opp at jeg må bestille meg noen lanterner med 32 LED lys. Denne type lanterne har en dynamo. Da trenger man ikke batteri. Slike lanterner gir også et bra leselys. Hvis jeg noen gang blir rik, vil jeg ha en Alladin oljelampe. Om jeg ikke husker feil lyser de opp til 60 watt.

Til ytterste nød tenkte jeg å sate på å ha et stort lager med bivoks, for da lager jeg lys etter behov + at bivoks kan være nyttig til dusinvis av andre ting. Også i matlagringssammenheng. Bivoks blir også billigere i bruk. Har man barn, så er det også gøy å lage figurer av bivoks. voksen fungerer som modellkitt og kan brukes om og om igjen. Jeg er veldig tilhenger av multibruk.

Forøvrig er jeg faktisk ikke så redd for at strømmen blir borte lenge i Norge. Leste i et teknisk ukeblad at Statnett var de eneste i norden som tok solstormer alvorlig. Så de har allerede begynt med tiltak. Man hadde regnet ut at det ikke var så veldig dyrt å sikre seg.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 03:49 
Avlogget

Tja... hvor lenge var folk uten strøm etter Dagmar? Mener og huske at det var snakk om dager i noen tilfeller, men jeg husker ikke så godt heller. Dessuten, hvis du ikke betaler strømregningen, stenger de strømmen. Men jeg tviler på at de kommer til å ta stearinlysene mine i pant! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 12:27 
Avlogget

Noen steder kunne det gå opp imot 6mnd med aggregat for enkelte husstander etter Dagmar, leste jeg i en eller annen artikkel...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 22:23 
Avlogget

Har ingen veldig omfattende plan for lys og varme, men jeg har investert i en Primus Mimer Lantern, som skal tilsvare en 120W-pære når det gjelder lys og varme.
Har ellers 100 telys liggende (alt for lite) i tillegg til en del forskjellige lommelykter (er litt lyktoman, hehe) campinglanterne, og plenty med batterier - både oppladbare og engangs.

Har også sørget for å ha ullpledd, ullklær og ullsokker nok til å holde det meste av kulde på behørig avstand, så jeg er ikke veldig bekymret.

Har ikke plass til så forferdelig mye, da jeg bor i en liten leilighet, men jeg har på sikt lyst på en større gassovn eller multifuel-sak på noen kilowatt. Batteribank hadde heller ikke vært helt feil, men det var dette med plass igjen.

Ser det er flere som bor i rekkehus her. Interessant å lese hva dere skriver!

HP

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support