Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 14:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 12:02 
Avlogget

Den beste løsning er å bruke HHO til lys varme og drivstoff... http://www.minotech.de/forschung/hho-te ... maggregat/

Krever litt kreativ tenking her... Men jeg mener det er perfekt prepper redskap.... Start strøm for splitting av HHo kan komme fra solseller..... :idea:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 14:03 
Avlogget

Det var jo knall! Med ett solcellepanel og en vindmølle som lader en batteribank som videre splitter vann burde det jo være mulig å kjøre ett aggregat noen timer hver dag.

En annen mulighet er knott/wood gas. Vet også at det fins en amerikansk familiebedrift på nettet som selger vedfyrte dampmaskingeneratorer. Fyr opp før du legger deg å lad en batteribank til bruk neste dag;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 21:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom du allerede har en batteribank er det meningsløst å bruke denne for å produsere hydrogen for å så å kjøre gjennom et aggregat for å produsere strøm. Her blir det et par ekstra ledd med betydelig energitap.

Det eneste meningsfulle ville være å bruke overskuddstrøm til å produsere hydrogengass for å lagre denne til senere bruk i strømaggregat. Altstå hydrogen i stedet for dyre batterier med begrenset levetid.

Men lagring av hydrogen er vel ikke helt uproblematisk det heller. Da har jeg mer tro på woodgas. Det kjørte tross alt en del biler i Norge på dette under 2.verdenskrig.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 17:00 
Avlogget

Hei.
Ny her, men ikke helt ny i prepping. :)
Driver med litt "prepping light" hjemme, og har sett litt på hva som mest sannsynlig kan skje. Har kommet fram til at strømbrudd er mest sannsynlig. Mistet strømmen et par ganger i sommer. Ikke mer enn et par timer, men man veit jo aldri.
Her jeg bor har jeg ikke vedovn, så hvis strømmen går i -20 har jeg et problem.
I den anledning kjøpte jeg en ny gassovn (hyttetype) på tilbud, og en tom 10kg kompositt på finn.no. Byttet inn flaska, så nå har jeg ny gassovn og full flaske til under 1500,-
Så da er jeg berga mtp oppvarming i en 2-3 dager.
Har 3-4 gassbokser og 5 liter akylatbensin som jeg kan fyre primusen med, så matlaging og oppvarming av vann er heller ikke no problem.

Så til spørsmålet angående lys:
Har 3-4 lommelykter, nok batterier og en pose telys, men har lyst på en god gammeldags Fjøslykt.
http://www.rk-smia.no/produkter/fj-slyk ... erner.html
Vurderer en sånn 5" rød sak.
Har noen erfaring med disse? Ser at noen av typene er for utendørs bruk, hvorfor er dette? Kan det ikke stå på bordet inne? Og hva er beste drivstoff for disse?
Får jeg tak i en brukendes sånn, 5 liter drivstoff og en ekstra veke er jeg berga mtp lys og.

MVH Cadmonkey

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 17:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Leste bare kjapt gjennom tråden, men hva tenker folk om gravlys? De man får kjøpt på Claes Ohlson brenner jo oppimot 2,5 døgn. Må jo selvsagt stå stødig og på varmesikkert underlag.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 18:37 
Avlogget

Ute eller innebruk? Metalltoppen beskytter mot vind, men inne skjermer den bare for lyset. Du vil ha mye bedre lyseffekt med vanlig kubbelys. Varmeenergien er vel bortimot likt på alt som har veke tenker jeg.

Men på en annen side er gravlykt glimrende i bunn av fjellduken når man småfryser på post.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 18:44 
Avlogget

Varmeenergien er nok ikke likt på alt som har veke. Stearin har mye mer varmeutvikling enn parafin, og er for den saks skyld hakket sikrere. Jeg foretrekker og kjøpe i fra kortmannslysfabrikk, rett og slett fordi noe som er brannfarlig vil jeg ikke spare kroner for og potensielt miste både hus og liv... Men, det er nå bare mitt eget lille føleri. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 20:09 
Avlogget

Det kommer helt an på hva du mener med parafin.
Her mener jeg typisk lysestaker og kubbelys, og det ganske likt. Ja, parafinbasert lysestake har ca 60-80watt varmeenergi og 13 lumen lysenergi mot stearinlys som har mellom 40-60 watt varmeenergi og 13 lumen lysenergi. 20-30 watt forskjell er ingenting sett i ett større bilde der noen har et reelt oppvarmingsbehov.
Ja selvfølgelig er en skikkelig parafinlampe med flytene parafin bedre på alle punkter, men det var ikke det jeg mente. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 22:12 
Avlogget

Tja, hva du mener med reelt varmebehov vet jeg ikke, men om du har ett lys eller fem lys så betyr det litt. Elleve stearinlys skal i følge kortmanns lysfabrikk ha en tilsvarende varme utvikling som en vifteovn på halv styrke. Altså rundt 1000 watt. Da monner det litt. Att det ikke er en erstatning for en god vedovn er soleklart, men har man ikke det så er det jo kjekt med både lys og varme? :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 11:34 
Avlogget

Av frykt for å banne i kirka, skal jeg tipse om 1000 telys for 17,- på IKEA http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50097995/

For sikkerhetens skyld kan man kjøpe en stor sinkbøtte til 55,- på Biltema som man setter de i. Da forsvinner lys-faktoren men for varmen og sikkerheten sin del er det ypperlig http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Planting/Forsinket-spann-85400/

Det er vanskelig å finne hvor mye varme ett telys genererer, men et forsiktig anslag er ca 50W. Telysene brenner i 4 timer, og vil da gi omlag 200W pr lys. Hvert telys koster 17 øre, så det er et billig varmealternativ om man ikke har tilgang på ved eller strøm.

Jeg for min del har handlet 3.000 telys for 510,- på IKEA. Det gir meg en ca. kW pris på 85 øre. (3.000 telys gir tilsammen ca 600kW varme)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 12:15 
Avlogget

Slik vil det bli prioriter rundt om i Norges land ved periodisk strømbrudd.
Politikere er viktigere enn folk i omsorgsboliger.....
Hvordan er det i DIN kommune????

http://www.banett.no/nyheter/article6698207.ece

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 12:52 
Avlogget

Selvsagt er det uheldig at de som bor i omsorgsboligene ikke har strøm.
Dette må de ha planer for å håndtere, og de må ha mulighet og gjennomføringsevne til å utføre de.
Men rådhuset trenger backup strøm, det er derfra håndteringen av lokale kriser skal styres, og da må de gis muligheten til å gjøre denne jobben, gjennom f.eks å ha strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 15:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette blir jo et spørsmål om en tror på en krise som varer en uke- en månede eller om det handler om å legge om livsstilen til å klare seg uten strøm på en permanent og bærekraftig basis. Jeg er så heldig at jeg bor i et gammelt hus, som har to gode sortovner rundt om i huset og en 1930-talls vedkomfyr på kjøkkenet. Den bruker jeg ganske mye på vinteren uansett, så har blitt "innkjørt" i dens små finurligheter(som disse gamle tingene ofte har.) I forhold til lys tenker jeg helst på ressurser som kan fornyes på en overkommelig måte, så ikke batterier eller gass/spesialprodukter. Men olje er noe man kan utvinne selv, og oljelamper har jeg endel av, i tillegg er et av vinterprosjektene mine i år å støpe egne bivokslys. Siden stearin og parafin(som det meste av lys er laget av), forurenser luften og bivoks faktisk er en ressurs man kan få tak i synes jeg det høres ut som en grei og bærekraftig løsning. Satser på lykter og ikke åpne lysholdere i hovedsak, siden disse er mye greiere å bære på og kan stå alene. Dette huset stod i hundre år før det var strøm her, så umulig burde det ikke være.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:40 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Noen som har erfaring med gasslampene fra Biltema? http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... mpe-17617/

Jeg hadde en slik, men den var veldig dårlig sammenlignet med Primus sine. Dårlig piezotenner, og helt umulig å få fyr på ved kulde. På en normal gassbrenner (kokeapparat) gikk det an å få fyr på gassen, men ikke på denne.

Nå har jeg en slik: http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/ ... 02_1_Style

Alternativt kan du sjekke ut denne: http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/ ... 82_1_Style

Micron med stålnetting:
+: ikke noe glass som kan knuses, eller trenger utskifting. Fordel ved rask temperaturendring, for da kan glass lett sprekke. (Fra veldig kaldt til veldig varmt og motsatt.)
-: blandingen av luft og gass kan lettere påvirkes av drag i luften, som kan gi mer blafring. Vind kan skade glødenettet.

Easylight:
+: mer vindsikker enn Micron. Kanskje litt bedre lys.
-: glass som kan knuses. Tar større plass, og må pakkes bedre inn ved transport. Glass=mer utsatt for sprekking ved rask temperaturendring.

Jeg valgte Micron fordi jeg vil ha minst mulig som kan gå i stykker. Ikke sikkert det er ekstraglass å få kjøpt når du trenger det. Men skal den brukes på samme sted hele tiden, og ikke transporteres så mye, funker sikkert Easylight godt nok.

En fordel uansett hva du velger, er jo at lampen gir deg to ting: lys og varme.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:47 
Avlogget

Og et enda billigere alternativ: http://www.jula.no/campinglampe-mimer-lantern-769023

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support