Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jun 2018, 16:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:58 
Avlogget

Takk for gode tips Petromax! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 00:22 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Takk for gode tips Petromax! :)

Bare hyggelig. Har en del erfaring med ulike typer lykter, brennere og ovner, og jeg svarer gjerne. Har jobbet med det i mange år. Glemte denne i farta - 65 kroner inkludert frakt: http://dx.com/p/outdoor-camping-portabl ... -ag3-49879

Men jeg ser de er utsolgt for tiden. Uansett hva du går for - kjøp ekstra glødenett. :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 12:48 
Avlogget

"Om kulden virkelig setter inn, er som sagt det å bygge huset ned over oss kriseplanen. Det vil også gjøre det lettere å forsvare, og er å regne som 3. og siste forsvarslinje.[/quote]

Leste om en bosnier, Selco som hadde opplevd litt. Hans oppfatning var at det å forskanse seg i kjellern er ei dødsfelle. Ingen oversikt , få fluktruter og lett og sperre. Skal du sitte nedi kjellertrappa og peke opp med noe? Er veldig enig med Selco i dette. Men utifra et varmeståsted så er det noe annet. :-)

Mye å tenke på.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 17:24 
Avlogget

Selco var visst fake likevel så vidt jeg har fått med meg, men akkurat det med kjelleren tror jeg er en god beskrivelse. Litt utrivelig med brann eller noe annet, og så være i kjelleren uten nødutgang...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 09:34 
Avlogget

Ja det er mange aktører som skal sko seg på "bølgen" Dave Canterbury var visst ikke den han sa heller. Men det er nok mye riktig i det som blir hevdet.
Men når det gjelder å holde varmen i huset når det er kaldt, så har det vel vært ganske vanlig i gamle dager å trekke inn på kjøkkenet der en hadde vatn og ovn. Så får heller resten av huset stå kaldt.
Dette bør jo bli satt fokus på når nye hus skal bygges. En sentral del av huset hvor kritiske behov blir tatt vare på. Men en kan etterisolere litt hvis en har gammelt hus.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2013, 18:44 
Avlogget

Ser helt klart utfordringen ift ditt og Selcos syn Norseman. Det å flykte ned eller opp gir jo som oftest begrensede muligheter til flukt videre. Slik jeg ser det, med tidligere nevnte plan, så er det basert på flere forhold:
'
- Når det gjelder varme, så er planløsningen i kjelleren min utformet slik at det gir meg muligheten til å isolere en "iglo" hvor vi både kan ha vedovn og peis som varmekilde, samtidig som antall kvm gjør det lett og varme opp. Med et slikt "hus i huset", så har vi også tilstøtende rom som inneholder det meste av det jeg anser som viktig i en slik situasjon og som trolig vil ha plussgrader, som en effekt av at senterrommet blir varmet opp.

Må legge tilatt deler av innlegget er sensurert og dermed kan leses som "hakkete" ift slikt det er forsøkt meningsbærende. Om ikke innlegget står for seg selv; så tas det om det er behov,på pm.

Sist endret av Crusoe den 13 Feb 2013, 19:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2013, 17:49 
Avlogget

http://www.knowledgeweighsnothing.com/w ... round-150/

Grill som kan gå på propan eller ved/kull, og som er liten og lett. Kanskje noe for dem som ikke har mulighet til vedovn?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2013, 08:18 
Avlogget

Problemet med å bo i kjellern under litt usikre tider er nok inneklima. Gasser fra matlaging osv. Men når en reflekterer litt over det så finner en nok en greit kompromiss. Synes noen av Prepperbunkrene på tv er litt scary. Ei lita luke og noen snedige forsvarsmekanismer. Lett å blokkere luka der. Men det er en annen diskusjon. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2013, 15:33 
Avlogget

Norseman skrev:
Problemet med å bo i kjellern under litt usikre tider er nok inneklima. Gasser fra matlaging osv. Men når en reflekterer litt over det så finner en nok en greit kompromiss. Synes noen av Prepperbunkrene på tv er litt scary. Ei lita luke og noen snedige forsvarsmekanismer. Lett å blokkere luka der. Men det er en annen diskusjon. :-)

En av de største problemene er vel CO2.
Men de er et problem som er mulig å gjøre noe med.
http://www.amazon.com/Performance-Activ ... B004OGUKJC
Koker man med gass er det svært viktig å skaffe seg div gassvarslere.
I utgangspunktet finnes det to typer gassvarslere.
Skaff begge...
Så slipper man ved uhell å ta livet av seg selv.
I fjor sommer hadde vi dessverre et par tilfeller hvor det gikk fryktelig galt...
Ta også denne advarselen med i dine forberedelsesplaner...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2013, 16:17 
Avlogget

Norseman skrev:
Ja det er mange aktører som skal sko seg på "bølgen" Dave Canterbury var visst ikke den han sa heller. Men det er nok mye riktig i det som blir hevdet.
Men når det gjelder å holde varmen i huset når det er kaldt, så har det vel vært ganske vanlig i gamle dager å trekke inn på kjøkkenet der en hadde vatn og ovn. Så får heller resten av huset stå kaldt.
Dette bør jo bli satt fokus på når nye hus skal bygges. En sentral del av huset hvor kritiske behov blir tatt vare på. Men en kan etterisolere litt hvis en har gammelt hus.

Den første tiden etter at vi kjøpte huset vårt, bodde vi faktisk på kjøkkenet :D

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2013, 22:10 
Avlogget

Filbert skrev:
Norseman skrev:

Den første tiden etter at vi kjøpte huset vårt, bodde vi faktisk på kjøkkenet :D

Det har vi måtte gjort her også for en del år siden når det var -25 ute og strømmen ble borte ett par dager. Funket greit å fyre med ved og holde varmen på kjøkkenet. Dekket vinduene med ulltepper. Resten av huset fikk bare være kaldt.

Men men, det er maaange preppe år siden ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2013, 23:59 
Avlogget

Å ha hatt slike prøvelser er uvurderlig.
For med slik kunnskap i bakhand ser man lettere hvilke enkle tiltak som kan hjelpe, eller ikke.
Den kunnskapen er gull verd selv om det er en kunnskap som tar på når den læres.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2013, 09:06 
Avlogget

Enda en grunn til å være forberedt på at ting kan skje.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... 1.10946462

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 22:39 
Avlogget

Jeg kjøper som regel mer matolje enn jeg får brukt opp.
Den er billig, og jeg ser for meg at olje og fett kan bli en mangelvare i en gitt situasjon.

Siden jeg kjøper mer enn jeg bruker, får jeg alltid noe til overs. Men det blir brukt til handrens og lampeolje.

Lampen lager jeg som regel av en tom, lav hermetikkboks fyllt med harsknet olje.
Så finner jeg noe bomullstråd som kan brukes til veke. (hyssing eller en skolisse el lign)
Stapper den ene enden gjennom en hårspenne eller noe ståltråd, og legger den overboksen. Lar veken stå og trekke litt olje før jeg tenner på.

Min erfaring er at det ikke må være for langt ned til oljen for da slukner flammen lett

For sikkerhetsskyld har jeg alltid noe jeg kan kvele flammen med om det skulle gå galt.
Men det har jeg så langt ikke opplevd. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 15:35 
Avlogget

Hvordan blir det med osing og lukt av slike lamper? Tør du bruke dem innendørs?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support