Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 06:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Mai 2014, 21:46 
Avlogget

Er det noen her på forumet som har erfaring og kompetanse på gamle vedovner? Hva er det som er de viktige triksene for å kunne gjøre en gammel støpejernsovn trygg, er det i det hele tatt verdt bryet å prøve? Jeg har lyst på vedkomfyr, men det frister ikke å betale tjue tusen for noe nystøpt italiensk juggel, det skal være norsk støpejern. Det er masse ovner på finn.no, både som gies bort og som selges for et par tusenlapper. Hvordan kan jeg stole på at jeg kan fyre opp en slik og gå fra den for å hugge mer ved, uten å måtte være redd for at huset brenner ned bak meg?

Hva er det viktigste å se etter når en kjøper gamle ovner?
Finnes det "universalstein" som kan skjæres til for å erstatte gammel stein i ovnen?
Er det mulig å kitte igjen sprekker i støpegods, eller finnes det andre metoder?
Hva er den beste måten å fikse overflaten, er det nok med stålbørste og ny ovnssverte?
Hva er det som ikke kan repareres?

Jeg tenker ikke å ha en gammel vedkomfyr som eneste ovn i huset, den skal være til matlaging og bakst. Varme kommer fra nye ovner, de brenner rent omtrent uansett hvordan de fyres, og de bruker mindre ved. Allikevel tror jeg på gamle ovner i fremtiden, i hvert fall frem til noen andre enn italienerne lager nye vedkomfyrer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2014, 22:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Vet at det er mange som har slike til overs, de skulle bruke den til noe, men så ble det ikke noe av. Da får du sikkert tak i for en billig penge. Naboen min skulle bruke en til å fyre opp laftehallen sin på vinteren, men det var varmt nok da, så han lot sin bare stå inne, tørt og under tak :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2014, 12:29 
Avlogget

Vist det er noen som vet dette så må det vere brannvesenet, da eg leide for mange år siden kom de på besøk, dette var en gammel ovn, så de så litt ekstra på den. De så på steinene inni ovnen. Og etter sprekker. Eg fikk brenneforbud på den ovnen. Og sjøl trodde eg at den var sikker. Så om du tar deg en tur ned til de med ovnen og en flaske med noe godt å spør fint om en kan hjelpe deg med en flaske i bytte:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: