Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Sep 2020, 02:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vedfyrt vannbåren varme
InnleggSkrevet: 06 Sep 2020, 12:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Heisann godtfolk,

Ser på alternative varmeløsninger i huset, og har fundert litt på vedfyrt kjele.
Har et relativt stort laftet hus som i hovedsak har blitt varmet opp elektrisk, med unntak av vedovn på kjøkken. Da jeg kjøpte ny varmtvannstank her i sommer kom jeg over slike med coiler som kan kobles på et vannbårent varmesystem, være seg solvarmet, grunn eller ved. Det ble ikke så jeg kjøpte en slik, men det dyttet meg inn i et søk etter vedfyrte løsninger for huset. Originalt var det ovner på hvert rom, men siden den ene pipa ikke er godkjent for bruk lenger må mesteparten av rommene varmes med elektrisitet. Jeg har særdeles god tilgang på ved på egen eiendom, så vedfyring som oppvarming er det jeg ser på som en smart løsning.

Jeg kom over en slik pakke som dette.
Jeg har ikke så lyst til å legge rør og radiatorer i hvert bidige rom i huset, men i hovedsak varming av varmtvann, samt bad, kjøkken og kanskje ute i gangen mellom alle rommene.

Er det noen som har erfaring med å få installert noe lignende? Jeg har ikke peiling på hvilke krav til ulike sikkerhetsmekanismer som trengs, men ser for meg at det blir vesentlig dyrere når rørleggeren kommer med lista på alt i tillegg som må til for at det skal være godkjent. Brannkrav til rom hvor ting står er vel også noe jeg ikke har tenkt så mye på.
Hvilket brensel bruker dere i så fall? Ser at både helved, grovflis, pressede kubber og trepellets kan brukes på ulike ovner. Tror helved og eventuelt grovflis (fra flishugger) ville vært mest praktisk for meg. Flis kan jo mates automatisk i større grad enn helved.

Topp

Innleggets emne: Re: Vedfyrt vannbåren varme
InnleggSkrevet: 13 Sep 2020, 07:46 
Avlogget
Brukerens avatar

en løsning her som er ganske bra er å koste på seg en masseovn, vs. en slags kakkelovn av ildfast stein. Den veier ca. 2000 kg. så man kan ikke ha den på tregulv uten fundamentering...

Da er det fullt mulig å mure inn varmerør innei ovnen, koble rør til vanntilførsel, sirkulasjonspumpe, varmtvannstank og ekspansjonskammer (er usikker på om det går å bruke varmtvannstanken som ekspansjonskammer....ikke siter meg på det.)

Da får du gleden av ilden på tre måter, visuelt, direkte varme fra masseovnen (den er varm i 12 timer etter en oppfyring) og fra vannet den varmer opp.

Den kan utformes akkurat som du vil. Det er bare ett aber...prisen. regn med ca. 130.000, om du ikke er murer selv.

mvh
d

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet