Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 21:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 08:39 
Avlogget

Temaet radio kommunikasjon har jo vært tatt opp, flere ganger -men ingen enighet har landet.

Så nå tar jeg initiativ til å fortelle hva jeg mener og gir herved ut et oppsett jeg mener vi bør kunne samles om...

Digital frekvens. Lovlig for alle å bruke da dette er en fri frekvens.

Frekvens: 446.10625
Slot: 2
Color Code: 11
Talegruppe: 673

En hurtigtekst: NSF -kontakt søkes (For identifisering)

Lytte regel 3 -3 -3 (3 min -hver tredje time - kanal 3) (kanal nummer er selvfølgelig valgfritt) dvs kl: 00 - 3 - 6- 9 -12 osv.

Dette er en fri frekvens og jeg anbefaler alle å bruke: Hytera PD365LF https://hytera.no/products/pd365lf
Da holder vi oss innenfor lovverket, vi får en meget god rekkevide og denne kan også brukes i daglig bruk.

Til vanlig så er disse satt opp med slot 1, men dette ordnes lett med en kabel til 90 kr: https://www.ebay.com/itm/Hytera-HYT-PC6 ... Sw8Sta10pS -Radioens CPS (programmerings programet) er lagd slik at men ikke får gjort feil med radioen, ei heller velge andre frekvenser enn de lovlige fri-frekvenser, så det er ikke skummelt å programmere disse selv. -Tvert om -litt spennende :)
Man kan også spørre lokal forhandler om hjelp til dette, så slipper man bryet med å legge inn kanalen selv.

Denne radioen kan lades med en vanlig powerbank og har IP54 -og det er jo egentlig mer enn nok så sant man ikke skal bade...

Jeg har selv testet denne radioen en del. blant annet sittende inne i en bil -med lukkede vinduer i byen/sentrum mellomstor by - og til huset mitt -med utvendig antenne, kontakt på 3,5 km i kupert terreng, jernbane stasjon imellom og andre høye bygg -så denne radioen imponerte meg!!

Jeg favoriserer digital samband grunnet det er litt vanskeligere for den vanlige mann i gaten å lytte på og vi vil være alene på denne talegruppen /snakke uforstyrret

Denne radioen koster litt mer enn clash ohlsen radioer, men er på et helt annet nivå vdr kvalitet -mener jeg da...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 10:53 
Avlogget

Flott om dere svarer med enig eller uenig eller hva som helst :) slik at jeg ikke bare snakker ut i tomme luften...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 18:33 
Avlogget

Først: Jeg lurer på hvordan det digitale nettet driftes?
Dette for jeg håper det digitale nettet vil fungere i en unntakssituasjon.

Ut over det høres dette ut som en god ide. Utrolig kjekt å få samlet en gjeng for å forhøre seg om informasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 19:43 
Avlogget

Vel dette er ikke et nett, det er kun åpen DMR coding. dvs det er vanlige radioer som sender digitale signaler isteden for analoge, så det fungerer helt på linje med vanlige radioer, med unntaket at det sendes med digitale signaler.

Fordelen med digitale er bl.a. vil man "ringe" direkte til kun den ene radioen man vil snakke med, eller alle på talegruppen. NB her må man alle være innenfor den rekkevidden den enkelte radioen har.

I boligstrøk/by strøk så er det UHF som er best egnet, ved åpen terreng og skogs terreng så er VHF bedre, men vhf radioer er på generelt grunnlag dyrere.

Fordelen med denne frekvens jeg har valgt ut er at den er LISENSFRI dvs det er fult lovlig å benytte denne innenfor gitte rammer, og den radioen jeg foreslår er nettopp en slik radio, og den kan man ikke programmere om til å være noe annet en godkjent for denne fri frekvenser bruk. så her er det umulig å gjøre feil.

Annen fordel er at den kan lades med en vanlig powerbank og det er en stor pluss, faktisk er det noe av det avgjørende for min del.

Så denne bruken jeg beskriver er beregnet på lokal trafikk innenfor en by, i Oslo så er det nok ikke godt nok til å dekke hele, men her jeg bor så dekker det mer enn nok til mitt bruk.
Skulle man være på reisefot pga ymse årsaker så er det greit at man har en felles kanal som alle bruker slik at men faktisk opplever å treffe hverandre og ikke går forbi hverandre og således kan gå glipp av viktig infor og mulig styrking av muligheter for videre utvikling.

Det skal ikke så mye til så dekker dette flere mil, men da bruker man andre radioer og man går utover hva som er lov i henhold til NKOM. vdr denne frekvensen.

Poenget mitt er at man kan ikke skanne dette inn på de vanlige radioene og bare snakke slik man kan med det analoge,
men man må ha kunnskap utover vanlig interesse for PMR 446/444 / jakt og sikringsradio.

Derfor bør dette egentlig bli det foretrukne innad i gruppen, for da kan vi treffes uforstyrret, når vi er innenfor rekkevidden til hverandre...

Sist endret av Team M den 18 Aug 2018, 21:13, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 20:54 
Avlogget

Ja det er nok ikke dumt med en felles frekvens, denne frekvensen er jo gratis og åpen for alle, digitale radioer blir stadig bedre og billigere i innkjøp.
Til bruk i små byer og tettsteder vil denne virke greit nok. Dette er små radioer som er lette å ta med og som Team M er inne på disse kan lades med usb.

Vist alle blir enige om en felles frekvens så kan jo de som ønsker det kjøpe digitale radioer å de som ikke vil bruke 3000 kr på en radio sånt umiddelbart kjøpe en analog, fordelen er da at alle bruker samme frekvens, noe som er en veldig god start selv om de med analog radio ikke kan høre hva som sies på digitalt så er en kommet langt vist alle bruker felles frekvens. Så kan en dreie det sakte over til at de fleste etter ei stund har digitale radioer.
Støtter forslaget til Team M.

Videre synes jeg at det er smart vist noen i hver bygd og by har tilgang på sikringsradio, denne rekker lenger og er koblet opp til bemannet sentral. Det er mye informasjon om den her: https://sikringsradioen.no/

En CB radio/ 27MHz bør også noen ha, den rekker langt 3-6 mil med ei bra antenne og kan når forholda ligger til rette for det rekke rundt om ca hele Europa, noe som kan være en fordel vist alt går til H... her å vi trenger kontakt med utlandet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 20:57 
Avlogget

Det skal jo sies at men KAN bygge ut et digitalt nett, men her vil sjansen for at dette faller ut ved lengre strømstans være reelt.

På linje med dagens Nødnett så vil dette falle ut ved langvarig strømstans, men her finnes det backup systemer som koster langt mer enn hva vi i denne gruppen er villig til å investere i...

Sikringsradioen /Sradioen er jo et godt alternativ vdr samband, men her blir vi ikke alene og det vil bli brukt av det "offentlige" ved store nok katastrofer, grunnen til at jeg bruker " tegn er at politi, bran og ambulanse vil ikke bruke dette på generelt grunnlag, men vi vanlige kan komme i kontakt med "operativ ledelse/ kommunens KO" via sikringsradioen og således få bistand om man trenger dette i en krise situasjon ( I vestfold så vil det være Røde Kors som besvarer ditt "anrop" via sikringsradioen", men de vanlige patrulje mennene i politiet, ambulanse eller brann vil ikke bruke dette, for her er Nødnettet meget bra bygd opp rundt om i landet. Nødnettet bruker UHF frekvenser...

NRRL (radio amatørene) Bygger idag ut en nettverk med repeatere rundt om i Norge så en del områder er dekket godt opp, men her må vi bare holde oss unna, for i en krise situasjon så vil dette nettet bli brukt av radio amatører på vegne av Kommuner, Politit, sivilforsvaret og annen beredskaps organisasjoner når det trengs informasjonsflyt over større områder. Så her ville vi bare ha hatt ødelagt for viktig infrastruktur.

Så det beste er å "gjemme oss" på de lovlige frekvenser og etablere gode rutiner.

Jeg bruker samband (radio) så og si daglig innad i familien...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 21:12 
Avlogget

Her var det kommet en post mens jeg skrev min nye post :)

Noe av det jeg presiserer er at vi bruker "slot 2"

For de som ikke er helt klarover det, en frekvens i DMR har 2 "slot".

Alle Lisensfrie radioer er programmert inn med kun "slot 1" fra fabrikk, så "slot 2" er ledig og blir ikke sperret av at noen sender samtidig på "slot 1".

Lisensfrie radioer analog er har ikke denne frekvensen, det er kun digitale lisensfrie radioer som har denne frekvensen inne i radioen,
så vi vil ikke være på samme frekvens om man bruker vanlig analog radio.
Radioen jeg viser til er forøvrig analog og digital radio så her får man fra "begge sider" :)

Disse radioene ligger på ca 1600 kr stykke de jeg tenker på, man får billigere radioer på Ebay, men disse er ikke lovlig å bruke på fri frekvenser.
Er enkelte som er veldig opptatt å være lovlydig og det støtter jeg, min løsning kan brukes i "fredstid" og fungerer overraskende bra...

Det å drasse runt på flere radioer har jeg slått fra meg, så jeg har flere sikringsradioer, flere maritime radioer, CB radioer... Men må jeg reise hjemmefra så blir det kun 1 Hytera jeg tar med meg, har nok annet jeg må bære, og som nevnt det at jeg kan klare meg med kun vanlig mobillader/powerbank muligheter for å lade opp radioene er et så pluss at det overskygger mye annet.
Er flott å ha en powerbank til all bruk: Dab radio, lommelykt og UHF radio, da har jeg dekt mitt behov, og det holder for meg i det daglige, da holder det for meg i krise også...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 07:47 
Avlogget

Det hadde vært fantastisk å få noen gode linker til radioer som fungerer som kommunikasjonsmiddel for de som ikke er helt inne i dette :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 08:57 
Avlogget

Vel her kommer det mye an på dens enkelte behov.

For de som ønsker å være 100 % lovlydig:

Digital UHF:

Rent taktisk så mener jeg denne her er det beste lovlige alternativet for intern samband: Hytera PD365LF ( https://hytera.no/products/pd365lf )
Denne har de samme kanalene som de vanlige "Clas Ohlsson" radioene, men i tillegg digitale kanaler -og der kan vi være uforstyrret.
Denne radioen koster rundt 1500 kr pr stk. Denne er lisensfri og det krever ikke noen årlig avgift...

For de som ikke er fullt så nøye på det: Baofeng DM5R ( https://www.ebay.com/itm/NEW-100-Baofen ... SwaGFZcA~5 )
Denne koster rundt 500 kr, må programmeres og er ikke lov å bruke på frifrekvenser...
Fordelen med denne radioen er at det finnes masse billig tilbehør, blandt annet batteri der man kan sette inn vanlige AAA batterier, også kalt "tørrkasset"

Digital VHF:
For jegere og de som ønsker å bruke mer penger så har man Hytera PD685G ( https://hytera.no/products/pd685 )
Denne koster rundt 5000 kr og har en årlig avgift - om man velger å være lovlydig
Flott radio, jeg har selv 3 stk slike og flere lignende (PD665) men denne krever minst 12V ved lading, veier en del og er relativ dyr i innkjøp.
Fordelen er jo de digitale mulighetene, og etter å ha eid denne i over 2 år, så har jeg fått testet en del og funnet ut at rent internt samband så er disse ikke mer andvendt enn Hytera PD365.
Altså presisering: Det er ikke noe denne kan som jeg SAVNER med PD365, så jeg har solgt 2 av mine PD685 for å finansiere PD365 radioer.

Man kan også bruke Baofeng DM5R på VHF da dette er en "dual bånd" radio ( https://www.ebay.com/itm/NEW-100-Baofen ... SwaGFZcA~5 )
Men skal man på jakt så foretrekker jeg mer "high end" quality radio.

Velger man å satse på analoge radioer: Noe alle kan lytte på og forstyrre

Analog UHF:

Så er disse mer en gode nok: Topcom Protalker ( https://www.europris.no/walkie-talkie-t ... 62292.html ) Disse koster ca 800 kr for 2 stk.
Det finnes også billigere alternativer, men man får det man betaler for...

Analog VHF:

Dette er en meget god analog radio: ICOM prohunt advanced ( https://www.skittfiske.no/icom/179949/i ... tBEALw_wcB ) Denne koster ca 3000 kr ofte på tilbud til 2490 kr
Fordelen denne har er at den kan man også få "tørrkasset" til (batteri man kan putte vanlige AA / AAA batterier inni)
Ulempen med denne er kravet om årlig avgift. Det finnes billigere jaktradioer, men jeg ser på hele bildet og tenker da på tørrkasset mulighet og annet tilbehør.

Alle disse radioene er i all hoved sak gode radioer for vårt bruk, jeg har / har hatt alle radioene i eget eie og således prøv samtlige radioer og alle er gode på sin måte.

Som slutt resultat etter å ha prøve mange forskjellige radioer (på det meste hadde jeg 34 radioer) til mange forskjellige bruksområder så faller jeg på:

Til Jakt: ICOM prohunt advanced (https://www.skittfiske.no/icom/179949/i ... tBEALw_wcB)

Til daglig samband og SHTF: Hytera PD365 ( https://hytera.no/products/pd365lf )

Men dette er min erfaring, er sikkert andre her med andre behov og erfaring :)

Flere ganger i året så leker jeg med barna, der sitter vi i hvert vårt rom og kommuniserer en ting over sambandet uten å fortelle hva den tingen er, så må vi gjette oss frem til hva det er, og uten riktig sambands prosedyre så bli ikke svaret godkjent :) De har alle hver sin radio, og de synes alle dette er spennende og moro, og de er ikke redde for å bruke radioen ute blant folk :)
Når vi er på telt tur så bruker vi samband mellom oss alle, barna og foreldre...

Er ikke mer enn 2 dager siden min kone ikke fikk tak i meg på mobilen, men da brukte hun radioen og der fikk vi kontakt. (ja mobilregningen er betalt -så det er ikke manglende betaling som var årsaken til manglende kontakt)

Så etter å ha testet, prøvd og avklart i litt over 2 år så har jeg funnet hva som passer meg og min familie best :)

NB Lettere å få kona med på å bruke samband når man bruker "high end" radioer isteden for billige (litt stygge) radioer. -For kona er ikke flau for å dra opp radioen når det trengs :)

Jeg har alltid en radio med meg og det har min kone også, er ikke alltid de er på men de er alltid med :)

Sist endret av Team M den 19 Aug 2018, 11:15, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 10:55 
Avlogget

Sitat:
Analog UHF:

Så er disse mer en gode nok: Topcom Protalker ( https://www.clasohlson.com/no/Topcom-Pr ... r384322000 ) Disse koster ca 1400 kr for 2 stk.
Det finnes også billigere alternativer, men man får det man betaler for...

Har vel nevnt de i en annen tråd, men Europris selger den samme pakken for 799,-... ;) De radioene er de eneste analoge pmr'er jeg vet om som har både gruppe og enkelt-id (som digitale har).

Og apropos 'lovlighet'; minner på at jaktradioer krever lisens via jaktlag e.l. :roll: selv om mange ignorerer det... ;) Sikringsradio óg - men der kan alle få lisens. :)

Det er klart de digitale radioene har fordeler, men ulempen er jo pris - man må jo over 3000,- for at 2 personer skal 'komme igang'; ikke alle har et solid overskudd på inntekten... :)

Den testen din på 3,5 km mellom håndholdt i by og hjem hvor du hadde ekstern antenne er vel ikke helt 'fair'? :) Siden regelverket for lisensfri pmr sier 'fastmontert antenne' (ikke avtagbar), og at man ikke har lov til å bruke en radio på pmr-frekvensene, hvis det ikke er en pmr-godkjent radio? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 11:13 
Avlogget

Vel som du ser så har jeg skrevet at VHF krever årlig avgift, så det er tatt med...

Jeg forventer at folk letter etter rimeligste utsalgsted når de først bestemmer seg for en type radio.

Poenget mitt med utvendig antennen er at disse radioene har en imponerende MOTTAK! for det kommer man ikke utenom ;)

Så jeg føler ikke jeg har kommet med noen uriktigheter eller misvisninger...

Man kan også se etter brukte til salgs og da kommer man under hva pris gjelder, så her er det muligheter som den enkelte selv må tilstrebe å få.

Jeg satser tungt på kommunikasjon og synes ikke det er dyrt med 1500 kr pr radio, med tanke på hva jeg får igjen, men vi er alle forskjellige.

Til sammenligning fikk kona fnatt da jeg sa jeg ville kjøpe et batteri til over 3000 kr -tenker da på det vi snakket om i tidligere tråd ;) så alt er etter hva man fokuserer på.

Det er vel kun den PD365 som lader med så lavt som 5 V mener jeg og som jeg skriver det veier veldig tungt for min del :)

Og sist men ikke minst, dette er jo min erfaring og konklusjon, og som jeg har skrevet så er det sikkert flere med andre erfaringer ;) -men jeg skal endre linken til PMR raddioene :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2018, 12:08 
Avlogget

Litt usikker, men det kan nesten se ut som dette tema ikke opptar så veldig mange.
Selv synes jeg det ville være bra om det ble enighet om en felles frekvens eller i det minste noen felles frekvenser og opplegg for bruk av dette.

Team M sitt forslag synes jeg høres veldig bra ut. Men jeg ser enkelte utfordringer rundt det, litt i forhold til rekkevidde og litt i forhold til hvor få personer vi er, da først og fremst dette skal gjelde for folket her på dette forumet og det fleste her inne er ukjente for hverandre. Videre så er det vel heller ikke så mange fra samme kommune som er på dette forumet så vi kan vel faktisk ikke forvente å høre noen som helst bortsett fra egen familie på en UHF radio. Men UHF kan sende med høy effekt og bra antenner men da er vi utenfor hva som er lovlig. Men at systemet har potensiale er det ingen tvil om, PMR er jo også fritt og lov for alle å bruke. Det har bare noen kjedelige begrensinger i forhold til utgangseffekt og at det ikke er lov med ekstern antenne.

Men at løsningen til Team M kan brukes lokalt som intern kommunikasjon i grupper / familien når mobiltelefonen svikter er det ingen tvil om.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2018, 14:23 
Avlogget

44magnum skrev:
Litt usikker, men det kan nesten se ut som dette tema ikke opptar så veldig mange.
Selv synes jeg det ville være bra om det ble enighet om en felles frekvens eller i det minste noen felles frekvenser og opplegg for bruk av dette.

Jeg har samme inntrykk. Vi bor i et langt land, og jeg er ikke så sikker på at jeg for min del hadde nådd noen på lisensfri radio om jeg skulle trenge det. Om jeg bodde i by, så hadde jeg kanskje prioritert annerledes, uten at jeg vet det sikkert. Ikke godt å vite, men jeg mistenker at en del på forumet her er bosatt noe utenfor de største byene.

Så da er det på en måte hipp som happ hva jeg velger, for det vil nok være kun kommunikasjon innad i familien som er relevant. Inntil videre får 27MHz duge, for det har jeg allerede. Ideelt skulle jeg hatt et par-tre lisensfri UHF av god kvalitet, men jeg prioriterer ikke det av økonomiske hensyn. Det koster tross alt en hel del, så jeg greier ikke å forsvare det selv om det i mange tilfeller er mer optimalt enn 27MHz.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2018, 22:52 
Avlogget

Jeg har også en stabel med 27 MHz radioer liggende, ingen tvil om at en 27MHz radio med ei bra utvendig baseantenne har en brukbar rekkevidde, jeg prater med folk 6-7 mil borte fra meg. Dette kommer selvfølgelig veldig mye an på lokaliteten til den andre radioen, litt høyde over havet, gunstig retning hjelper jo. Under bra forhold på skipp er jo heller ikke resten av Europa noe problem.

Jeg har 27MHz radio både i bilen og huset og dette vil jeg selvfølgelig ikke bytte ut med en UHF.
Men jeg sitter å lurer litt på om jeg i tillegg skal kjøpe to tre håndholdte Dual Band DMR radioer og to base/mobil Dual Band DMR radioer til bruk i bilen og huset. Disse kan jo også brukes på VHF jaktradio frekvensene og på UHF i en nødssituasjon med utvendig antenne. Som jakt radio er vel dette lovlig ut fra min kunnskap så lenge lisensen til NJFF er betalt, til UHF og PMR båndet er dette selvfølgelig utenfor hva som er lov, men i en nødssituasjon tviler jeg på at noen er kritiske til det. Men lovlig nei.

Jeg ser jo fordelen med UHF til lokalt bruk, det er en liten radio med ei kort antenne så en håndholdt radio er lett å ha med, den tar ikke så mye mer plass en en mobiltelefon. En 27MHz radio trenger ei lengre antenne så den er litt verre å ha i lomma. Med løsningen til Team M så har en også et samband ikke alle avlytter og en liten hendig radio, det kan jo i enkelte situasjoner være en fordel tror jeg..

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2018, 08:21 
Avlogget

Flott med innspill :)

Jeg har valgt min løsning grunnet strøm og behov - se mine tidligere innspill :)

Ja UHF går ikke så langt, men mitt behov er heller ikke så på absolutt lang rekkevidde.

Jeg har både jakt radioer (har lisenser), CB radio mobil, Mobilradio VHF og UHF så jeg er nok godt dekket :)

MEN skal jeg ut å vandre i en SHTF siruasjon så må jeg "downsize" og da må jeg ha noe som jeg er vant med å bruke og kan lett bære med meg.

Idag så bruker jeg UHF radioene våres nesten daglig så dem har hele familien god kontroll på både med tanke på bruk og vedlikehold.
Vi bruker også radioene når vi er ute på reise og på camping turer, så her er vi i "daglig trening" for å si det slik :)

Hvor mange av dere bruker radio systemet dere har valgt ofte? Trener dere på samband innad i familien / gruppen? Dette er viktig å trene på, for det er for sent å trene på dette når man først trenger dette pga kritisk situasjon...

Men her blir det en diskusjon på hva som den enkelte må tilpasse sitt enkelte behov, så det blir en umulig oppgave å si hva som er rett og hva som er galt :)

Min start på tråden var å få til en unison oppsett på digital kanal (DMR) slik at men i en slik situasjon kan treffes "på lufta" og ikke bli forstyrret av andre, noe man vil bli på CB, Jakt og sikring, amatør båndene og ja overalt, unntagen på det digitale nettet :) pr idag :) men alt er mulig å lytte til med hjelp av en relativ billig scanner, men vi vil ikke bli forstyrret.

Skal det være avlytting sikkert så trenger man kryptering, og her snakker ikke de forskjellige merkene sammen slik at det også blir en umulig oppgave da vi alle har budsjetter vi må forholde oss til :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: