Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Des 2018, 00:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 14:57 
Avlogget

Hva har dere som backupstrøm i huset ?

Liten generator, komplett nødstrømsannlegg, 12v backup eller bare noen aaa batterier ?

Selv har jeg klargjort i sikringsskapet for automatisk innkobling ved strømbrudd. Kabel for aggregat blir lagt nå mot utehuset da jeg har graver om 2uker.

Selve aggregatet er ikke kjøpt da jeg ikke er sikker på hvilket ennå. ( Pga 3fase vannpumpe vurderte jeg 3f agg. men koster jo en nyre, så blir heller fasekompensering på den.

Ellers er det endel "vanlige" batterier på lager, og klargjort for solceller, da antenne kabel er lagt sammen med disse igjennom huset og ut v lufting i 4delt pipe.

Hva har dere ? Da tenker jeg ift strømbrudd i 14dager og ikke 3år med zombie strømgjerde :mrgreen: :? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 15:37 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg går og sikler på et aggregat stort nok til å drive to frysere så vi slipper å kaste enorme mengder hjemmeprodusert kjøtt ved et to-dagers strømbrudd.

forslag mottas med takk.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 19:12 
Avlogget

En batteribank med 12 volts batteri (100 watt inverter, usb og sigarett tenner uttak) + solcellepanel.
En større batteribank med 150 watt inverter, usb og sigarett tenner uttak) + solcellepanel.
Kipor 770 generator på ca 700 watt til fryser og kjøleskap.
Og en kasse full av diverse batterier.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 19:51 
Avlogget

Forberedt skrev:
En batteribank med 12 volts batteri (100 watt inverter, usb og sigarett tenner uttak) + solcellepanel.
En større batteribank med 150 watt inverter, usb og sigarett tenner uttak) + solcellepanel.
Kipor 770 generator på ca 700 watt til fryser og kjøleskap.
Og en kasse full av diverse batterier.

Det er vesentlig forskjell på type batteri da:) De billigste har ikke så lang varighet.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 21:14 
Avlogget

Solcelleanlegg som foreløpig bare er i fjøsen, men der har jeg iallfall mulighet for å lade opp mobiltelefon og småbatterier til led-lys mm. Ellers satser jeg på å klare meg uten så mye strøm. Har ikke sp mye i fryseren, og har en sekk salt stående til å salte ned mat i tilfelle fryseren tiner med mye kjøtt/fisk. Matlaging på primus ute. Går og planlegger å få installert en vedovn med kokeplate på kjøkkene.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 21:30 
Avlogget

Draugjeger skrev:
jeg går og sikler på et aggregat stort nok til å drive to frysere så vi slipper å kaste enorme mengder hjemmeprodusert kjøtt ved et to-dagers strømbrudd.

forslag mottas med takk.

Akkurat 2 frysere er vell ikke det som bruker mest. Om du har noe som takler 1kw så bør du mate fryserne og noen ladere ++

Selv har jeg tenkt meg på 5-7Kw , Da vil man nesten kunne leve normalt. Selvom strømmen er borte 1t-2uker
Senest idag var dem fri for strøm 20min unna meg, fra imorrest og er fortsatt uten strøm.

Ikke at vi ikke er forberedt på å lage mat på ild/gass osv..

Men ... hvorfor ikke :P

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2018, 06:29 
Avlogget

Jeg har nå engang ca. 12 kWt tilgjengelig fra batteribanken min nedi kjelleren; 4x 6 Volt, 530 At batterier; 2 i serie, 2 i parallel konfigurasjon (12 Volt).

Dette lades med 800 Watt med solceller, og jeg regner at jeg kan få inn ca. 5-6 kWt fra de på en solrik sommerdag, men kanskje bare 50-200 Wt på en grå vinterdag... Jeg bruker i snitt ca. 1,2 kWt i døgnet fra batteribanken til lys og nettverk i huset til daglig, så om vinteren (slutten av oktober til begynnelsen av mars), så står batteribanken på en vanlig 40 A batterilader.

Jeg har og en gammel haug av et 2,5 kW aggregat som jeg alltids skulle klare å sveive igang hvis fraværet av strøm i kontakten skulle bli langvarig.

Jeg har en 1000 W msw-inverter og en 1500 W ren sinus-inverter som jeg da kan kjøre kjøleskap/frysere på, men jeg må innrømme at jeg ikke har testet hvordan det vil fungere... :roll: (Må da dra opp skjøteledninger fra kjelleren...)

Til matlaging, så har jeg jo bare gass-koketopper i hus. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2018, 10:07 
Avlogget

140W solcelle og fritidsbatteri som står i boden, men det er mulig dette også forsvinner ut til hytta som er mer praktisk å være på om strømmen er lenge borte. Der er det solcelle fra før, og det står også et 2,5 kW inverter aggregat. Ellers har jeg ganske godt med AA og AAA batterier samt mulighet for å lade disse fra 12V.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 06:08 
Avlogget

Jeg har en del oppladende lys, en del batterier, noen powerbanker og et strøm aggregat på 1000 w.

Ser for meg å fyre med ved, kjøre aggregatet 2 - 4 timer i døgnet, dette for å holde fryseren ved like og lade det som måtte lades, har jobbet litt med å finne løsninger som kan lades på linje med mobiler, så jeg har en ok plan -tror jeg da :)

Matlaging har jeg styr på, har jo mat som kun trengs oppvarming for 3 mnd, er strømmen borte lengre en dette så er nok mye annet verre enn at man må bruke en god del tid på å koke vann...

Det meste i fryseren kan grilles, og kona elsker å grille, så her blir det nok ikke store problemer med å få spist opp maten i fryseren :)
Men viktig å vite hvor i fryseren ting ligger slik at den holdes mest mulig lukket.

Cornelius er jo guru når det gjelder batterier og strøm, så jeg anbefaler folk å lese hans innlegg for inspirasjon :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2018, 07:27 
Avlogget

Draugjeger skrev:
jeg går og sikler på et aggregat stort
nok til å drive to frysere så vi slipper å kaste enorme mengder hjemmeprodusert kjøtt ved et to-dagers strømbrudd.

forslag mottas med takk.

Mitt beste råd ang det kjøttet der er at du har nok stamper og grovt salt.
Går strømmen, er det bare å hive kjøttet og fisken på salt

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2018, 22:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Tror jeg foretrekker å ha et aggregat putrende i allefall den første uka, før jeg begynner å salte ned 30 kyllinger og 25 kNiner...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2018, 10:32 
Avlogget

Har et gammelt bilbatteri i boks med USB og 12v uttak og 15w solcellepanel til lading. Bare litt testing foreløpig, men jeg får ladet en del dingser i nødsfall. Har og et 2kw aggregat av tvilsom kvalitet fra ca 1990 som kan drive litt lys og mindre krevende ting. Skal gjøre litt testing med elektronikk på det også etterhvert, mest for morro... Stormkjøkken og gassgrill funker til matlaging i nødsfall, og jeg kan koke vann på vedovnen om vinteren.

Jeg lider nok ingen nød om strømmen forsvinner noen dager, men blir det veldig langvarig så kommer jeg nok til kort.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: