Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 04:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Zodiac walkie-talkie
InnleggSkrevet: 14 Nov 2017, 11:56 
Avlogget

Hei og hopp, nå ble mitt hjerte litt glad her :)

Jeph, du har nå funnet hva du trenger/ønsker, og da blir det veldig enkelt å komme med konkrete råd :)

Du siker du tenker å jakte, og er du medlem av lokal jaktforening så koster det 80-90 kr pr år pr radio i lisens, så det er jo da ikke en stor utgift :)

Kjøper du da eksempel ICOM Prohunt Advance (2790 kr -nypris) så har du mange tilbehørs muligheter slik at denne radioen kan brukes i bilen med permanent strøm tilkoblet og ekstern antenen, du kan tilsvarende ha denne i huset med permanent strøm og ekstern antenne, og du får tak i tørrkassetter slik at du kan bruke vanlige AA eller AAA batterier, kommer litt ann på hvilken type tørrkassett du kjøper.

Får du tak i en brukt Icom Prohunt Basic så bruker den samme tilbehøret som Icom Prohunt Advance men koster da gjerne rundt 1000-1500 kr.

Grunnen til at jeg er Icom "Frelst" er at de har meget god kvalitet, men de har ekstremt mye tilbehør til nettopp disse 2 modellene :)

Så for 5580 kr så får du 2 radioer (2 stk Icom Prohunt Advance) Så får du veldig mange muligheter. Jeg kjenner ingen nye radioer som har samme muligheter som denne radioen.

Blir du mere interessert så kan jeg sende linker som du kan benytte deg av for å få et komplett bra sett :)

NB. Får du muligheten til å vente til våren så er det som regel gode priser på jakt og friluftsmessen i Lillestrrøm hvert år :)

Lykke til :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 22:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, jeg innså at det antakelig er enklere å få hjelp av gode hoder når jeg vet hva jeg trenger hjelp med! :D

Jeg er ganske sikker på at det blir ét sett med Protalker-sett, til å brukes av meg og en annen omkring en campingplass. Da frøkna fant ut at jeg hadde plan om å kjøpe det spesifikke radio-settet, fikk jeg pent høre at det ikke var så smart så nære jul :lol:
Da har jeg iallefall forstått at disse radioene kun kan kommunisere med andre PMR-446 radioer, og ikke de andre radioene jeg får meg. Det er helt greit. Disse parene (blir nok to Protalker sett tilsammen) skal kunne tåle en liten støyt og være utlånsradioer det ikke er så voldsomt farlig med.

Dermed har tankene surret videre på det som skal dekke kommunikasjonsbehovet mellom:

a. Bil - fotgjenger
b. Meg - andre jeger
c. En godkjent radio for å lytte til sikringskanaler

Jeg skal på min første rådyrjakt i løpet av helga, og kommer til å låne jaktradio av en onkel. Gleder meg til jeg kan stille meg egen jaktradio, og det begynner å friste veldig med en Icom ProHunt med litt ekstrautstyr! Edit: Er medlem av lokal NJFF også ja - godt tips om jaktradio-avgiften ;)

Veldig fint at du er Icom frelst, Team M, da satser jeg på at du kjenner til noe av det jeg sliter med å finne ut av:

1. Er ProHunt Advanced eller Compact nyest?
2. Hva er egentlig forskjellen på de?

Edit: Advanced oppgis som IP67, mens Compact oppgis både som IP54 og IP67. Om Compact virkelig bare er IP54 utelukker den seg selv. Kjenner noen til hva som faktisk er riktig? https://www.spyshop.no/icom-prohunt-com ... radio.html sjekk "Beskrivelse" og "Tekniske spesifikasjoner"

3. Kan de kommunisere med en Standard Horizon HX870E?

Det frister med en mobil VHF i bilen og en håndholdt VHF, og isåfall virker HX870E veldig spennende. Liker bl.a. GPS-funksjonen. https://seatronic.no/standard-horizon-hx870e

Det virker som om HX870E for det meste brukes til havs, noe jeg sjelden er selv. Videre sliter jeg med å finne ut av:
4. Kan HX870E'en brukes som jaktradio?
5. Kan HX870E'en brukes som sikringsradio?
6. Kan DSC til havs brukes som nødknapp til lands?

Tusen takk for all hjelp og tips sålangt! Da er scenen deres, radiokyndige! :D

One day...

Sist endret av Jeph den 16 Nov 2017, 23:35, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Team M skrev:

Blir du mere interessert så kan jeg sende linker som du kan benytte deg av for å få et komplett bra sett :)

NB. Får du muligheten til å vente til våren så er det som regel gode priser på jakt og friluftsmessen i Lillestrrøm hvert år :)

Lykke til :)

Jeg har ikke så veldig dårlig tid, problemet er bare at fingrene klør voldstomt etter å beføle finelektronikk med antenner! :twisted:

Hmm. Det kan egentlig være et godt tidspunkt å avvente kjøp av hovedradioene til, for jeg innser at den messen akkurat utpekte seg selv til å bli fristen til å ha amatørlisensen i boks :D

Linker tar jeg gjerne imot!

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2017, 00:52 
Avlogget

Hei igjen :)

Hva som er nyest av Compact og Advanced er nok litt både og :) Begge 2 har en oppgradert software som angivelig skal gi en særdeles god sende og mottaker teknologi.

Så Advanced fortsetter med det "gamle karosseriet" -fordelen med det er at da har man bedre jording, og enkelte mener med det bedre sende og mottaker forhold, i så små apparater så blir jeg usikker på den faktiske effekten :)

Compact er IP67.

Compact er erstatteren til basic modellen som var IP54. Jeg har selv basic 3 stk faktisk, og alle tåler å gå ute i regn, mistet i vanndam og plukket rett opp, glemt ute i snø o.l. Så IP54 er egentlig mer enn bra nok for vårt vanlige bruk. - Men dette er jo ikke aktuelt nå siden begge disse ICOM er IP 67.

Min absolutt klare anbefaling er Advanced pga tilbehør mulighetene, det å velge en compact er ikke et dårlig valg som jeger, men som prepper så er det et litt underlig valg. Dette fordi compakt har ikke tilbehørs mengden som advanced kan vise til, og da tenker jeg ikke på bluetooth og sånt ekstra software søl, men mulighetene for batterie løsninger som er alfa omega i en SHTF situasjon.

Batteri eliminator for Advanced: https://www.ebay.com/itm/Car-Battery-El ... bEsYIHlMGw

Tørr kassett for Advanced: https://www.ebay.com/itm/NOS-Icom-Batte ... XQVERS0djt
Her bruker man 6 stk AAA batterier, men det finnes typer der man bruker AA batterier istedenfor.

Jeg har valgt AAA batterier fordi mine hodelykter og lommelykter går på AAA batterier

HX870E er en kjempe radio, men det er kun ment som maritim radio. Så Nei på spørsmål 4 og 5.
Kan DSC til havs brukes som nødknapp til lands? Ja så lenge du får kontakt med en av Kystradioens "arbeidskanaler" eller kanal 16 så fungerer dette, men IKKE gjør dette om du ikke har lisens.

Icom Advanced og Compact bli begge levert med både frekvensene til Jakt Kanaler og Sikringsradio kanaler, så kjøper du en får du dekt ditt "land behov" og som tidligere sagt, begge disse radioene har åpent for HELE 2 m. VHF båndet så man KAN legge inn de maritime kanalene og andre kanaler, men det å sende i dem er ulovlig uten lisens.

Så jeg hadde IKKE brukt pengene på en HX870E, da hadde jeg heller kjøpt en Advanced til, eller forsøkt å kjøpe noen brukte basic og brukt disse som bilradio/hus radio.

Det er nemlig likt/de samme tilbehør utstyret på disse 2 modellene. Presisering: Det som passer på en Advaced passer på en Basic, type nummer IC-F34 IC-F3022 o.l. nummer sjekk i manualen til Advanced om hvilke nummer tilbehør utstyret har og søk det opp, nå har jeg alt gitt deg 2 linker jeg mener du bør vurdere sterk om du vil kjøpe -hvis du satser på en "allrounder".

Som amatør så kommer nok du til å skaffe deg en Hytera PD785 eller en Hytera PD985, og da kan du legge inn det meste av det som brukes på UHF båndet idag, du vil også kunne kommunisere med Protalk free radioene dine med begge disse hytera'ene. Så når du får mer forståelse så vil det åpne seg en helt ny verden for deg :)

Selv bruker jeg Hytera PD685G, der har jeg Norsk Jakt,Svensk jakt, Sikring, Røde Kors, Sivilforsvaret, Maritime, Digitale Sirkingsradio og Private frekvenser -Denne radioen bruker jeg ofte.
Men når jeg skal på jakt så finner jeg frem en av mine ICOM Prohunt Basic (IP54), har alle frekvensene inne her også og den fungerer som ei klokke!!

I min BOB så har jeg tørr kassetter og batterier klare for bruk hvis det går over lengre tid før jeg får mulighet til å lade... For blir vi evakuert så må vi kunne snakke sammen, uavhengig av mobilnettet og strøm mangel/mangel på lade muligheter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support