Jeph skrev:
Jeg har til nå sett på Topcomen som en walkie talkie, i den tro at walkie talkie var enklere enn CB-radioer, ettersom de kun kunne kommunisere med den ferdig parrede "walkie talkie'n" den ble solgt med. Takk for oppklaringen!
I og for seg riktig å kalle PMR-radioer for walkie-talkie idag, siden de gjør den samme jobben som cb-radioen gjorde før i tiden, bare med mye kortere rekkevidde. Men i noen kretser, kan det bli forvirring...

Edit;
Den egentlige riktige Norske betegnelsen for CB-radio, er PrivatRadio, eller PR. Sér man på ordet 'Walkie Talkie', så beskriver det et apparat hvor man kan snakke i mens man labber omkring, så det kan jo dekke så mangt...

Men CB'en/PR'en, var vel apparatet hvor det først ble brukt, og det brukes idag for PMR-446 óg.

/Edit
Sitat:
Takk for inputen på Bearcat'ene også, da slapp jeg bomkjøp der. Tenkte ikke på å sjekke om de hadde FM engang..
I mange år (fortsatt idag noen steder?), så var det bare AM som var tillatt på CB i Usa, så radioer med bare AM er som regel beregnet på det amerikanske markedet.

Sitat:
Hvis jeg forstår deg rett, Cornelius, så kan ikke PMR, CB og sikrings/jaktradioer kommunisere sammen selv om alle f.eks. er på kanal 7, ettersom de tre typene radio opplever "hver sin" kanal 7 på helt forskjellige bølgelengder? Altså 446MHz, 27MHz og ±143MHz.
Det er helt korrekt.

Sitat:
Hva slags radiosystem kan passe for å kommunisere:
1. Mellom fastmontert radio i bil og håndtholdt radio noen km unna. (Og gjerne få inn signaler 20/30km i luftlinje fra bilen - la oss anta at det brukes en god antennepisk og bilen står riktig (høyt) plassert)
2. Lytte til offentlige sendinger i krisesituasjoner med håndholdt radio, samt mulighet til å sende/be om assistanse på offentlig kanal (om det er "lov").
3. Mellom to personer 2-3km i skog.
(4. I fremtiden: En mobil amatørradio for å lytte til kanaler lengre unna, med husmontert 10/11m antenne. Eller en håndholdt amatørradio med mulighet for feltbruk, og kanskje tilkoblingsmuligheter til 10/11m fastmontert antenne hjemme?
Vil en av disse amatørradioene gjøre noe av utstyret som trengs til 1, 2 og 3 overflødig? Eller blir amatørradio bare et tilskudd, siden disse bruker andre frekvenser igjen?)
For punkt 1, så vil både CB og VHF dekke dine behov. CB er jo gratis i bruk, men har litt klumpete håndholdte radioer, hvor antennen bør være av litt størrelse, skal man rekke noe særlig lengre enn 5-6 km i kupert terreng. VHF må man jo betale lisens for, enten i form av jaktradio, eller egen frekvens; kostnaden er pr. apparat. Det er et godt utvalg av håndholdte vhf'er, og rekkevidden blir vel omtrent lik CB, grunnet noe høyere tillatte effekter.
For punkt 2, så snakker du nok om
Sikringsradio.
For punkt 3, så kan nok et par gode PMR radioer dekke ditt behov, men i skog med noe kupert terreng, så kan nok 3 km være på grensen. Både CB og VHF vil fungere bra på 3 km hold. Jeg ville ha spandert på meg Protalker-settet, og testet. (Jeg har de selv, men har ingen å teste sammen med.

)
4.:
Radioamatører har sine egne frekvensområder og regler. Selv om de har en utvidet 'lisens', så har de ikke lov til å 'ta seg til rette' på de frekvensene vi har snakket om så langt; de har ikke lov til å bruke sitt utstyr på f.eks. jaktfrekvensene - eller på PMR-446 kanalene...
Og det har de jo egentlig ikke behov for, siden de har sine egne i samme område; f.eks så kan de bruke 144-146 MHz og 432-438 MHz med 300 Watt effekt, og 28,0-29,7 MHz med opptil 1000 Watt. (Jaktradio, maks 25 Watt, og CB, maks 4 Watt på FM/AM, og 12 Watt på SSB) De har og en haug andre frekvenser de kan leke seg på (se
paragraf 5 her).
Sitat:
Ønsker å holde det så enklest som mulig, slik Team M foreslår
Det er jo det greieste.

En VHF mobilradio i bilen, og 2 håndholdte VHF'er vil nok dekke dine behov, men det vil jo koste noen kr. i lisens i året, og utstyret vil nok ligge rundt, eller litt over totalprisen din.
Tilsvarende pakke med CB radio vil jo óg fungere, og bli noe rimeligere (og gratis i bruk), men CB kan til tider være plaget av støy fra utenlandske stasjoner, og som tidligere nevnt; noe mér klumpete håndholdte...
Sitat:
Håper noe av det nødvendige utstyret over kan overlappe hverandre og kutte ned antallet radioer. (Er det her Dual Band Radio kommer inn?)
Ser jeg for meg en totalpris på 5000-6000. Kan dette holde til godt nok radioutstyr? Les: holdbart en del år fremover såfremt det ikke blir fullstendig misbrukt.
DualBand radioer selges som regel med VHF og UHF frekvenser, og er nok mest ymtet mot Amatører, men for all del - har man en VHF lisens, og en UHF lisens, så kan jo det og fungere. Men en slik radio er ikke tillatt brukt på f.eks. PMR-446 sine frekvenser.