Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 03:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Zodiac walkie-talkie
InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 13:15 
Avlogget

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Filbert med "hmm... kanksje de begynner å se ut som et partikjøp eller no...." :)

Men mine radioer er ikke et partikjøp :) Men partikjøp kan være lurt hvis man er mange :)

De radioene du kjøpte fra Røde Kors, var/er de programert med Røde Kors frekvensene eller med andre frekvenser?
Og uansett så må/bør en ha lisens på den/de frekvensene du akter å sende på :)

Mitt "største" problem er at samtlige mine radioer (29 stk) er analoge unntagen min "siste innkjøp" Hytera PD685G, det er en analog/digital radio.
Finnes mye bra innen digitale spekteret, det litt morsomme er at man kan få duplex "single frekvens repeater" SFR, da digital kun bruker 2/4 sloter mens analoge ikke har denne muligheten,
Men simplex repeater koster ikke mer enn ca 500 kr på ebay. men da tar samtalen "litt" lengre tid.

Så jeg får dekt mitt behov for samband, men som den særingen jeg er, så ønsker jeg flere radioer ;) hahaha kona synes det er litt over stokk og stein så hun sier, først må du selge noen før du får kjøpe flere!!! det sitter langt inne, for jeg har jo strengt talt dekt det meste jeg trenger å få dekt med de radioene jeg har...

Har jo ingen repeatere?!?!?! men hva skal jeg med det? Jeg vet jo repeaterens funksjoner og fordeler, men jeg trenger ikke det. selv i SHTF situasjoner så vil jeg med all sannsynlighet ikke trenge det.

Men ønsker jeg meg en repeater... JA absolutt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 17:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med f.eks motorola t80?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 18:12 
Avlogget

Hei hei Draugjeger :)

Motorola T80 er et meget bra alternativ, selv så har jeg Motorola T40 liggende i BOB med batterier liggende klare vedsiden av. dette fordi jeg da bara kan "grabbe sekken" hvis politiet plutselig banker på døren og må evakuere området, (har alt samlet det jeg trenger for 3 dager av utstyr samt klær i en "BOB for fredstid")
https://www.komplett.no/product/806234/ ... lsrc=aw.ds

Men skulle jeg brukt disse i mer daglig bruk så hadde jeg absolutt valgt Motorola T80, https://www.komplett.no/product/806247/ ... lkr-t80ex#
nettopp fordi de er skikkelig bra og fordi jeg kan bruke vanlige AAA batterier... Så de er et meget bra alternativ hvis du mener det dekker ditt behov, jeg vil vel etter dette anta du ikke driver med jakt? :)
Les anmeldelsene og gjør deg en oppfatnnig om disse holder, for jeg tror at for de fleste så vil dem nok det :) Jeg er nok litt for mye glad i samband, så disse hadde nok strengt talt holdt for meg også, men jeg er nok litt nerd/over-interresert i radioer :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2017, 08:37 
Avlogget

Team M skrev:
Ja jeg har et lite enkelt aggregat, sånt lite solcelle panel har jeg litt liten erfaring med, og med litt over snittet med ting som kan lades så må jeg ha enten et stort solcelle system eller mange sånne små?
Har 4 lykter og 10 radioer pluss noen batteribanker som også må lades :) så jeg tror (men vet ikke) om en mer effektiv løsning en aggregat, kom gjerne med forslag, NB mine radioer har ikke USB ladning men via 220 volt stikk kontakter...

Og ja jeg leier og kan ikke montere noe permanent...

Men jeg skal lese ditt innlegg, det virker som om det er langt så jeg kommer tilbake vdr det :)

Det er jo egentlig ganske greit å regne ut behovet ditt. :)
Det enkleste er å finne ut batteri-kapasiteten for hver enkelt enhet i Watt-timer, og legge det sammen. F.eks. en pmr-radio som har 4 stk 1,25 Volt NiMn AAA-batterier, hver på 600mAt vil bli: 4 x 1,25 x 0,6 = 3 Wt (Watt-time). (600 mAt (milliAmpere-time) = 0,6 At (Ampere-time)
En håndholdt vhf har kanskje et 3,7 Volt Lithium batteri på 1800 mAt (1,8 At): 3,7 x 1,8 = 6,66 Wt.
De lyktene? Kanskje 2 stk. 18650 batterier på 2600 mAt hver i hver lykt?: 2 x 3,7 x 2,6 = 19,24 Wt.
Batteribankene? 4000 mAt?: 3,7 x 4,0 = 14,8 Wt.

Så, grovt regnet etter noe fiktive tall:
4 lykter á ca. 20 Wt = 80 Wt
4 pmr á 3 Wt = 12 Wt
6 vhf á ca. 7 Wt = 42 Wt.
3 banker á ca. 15 Wt = 45 Wt

Totalt ca. 180 Watt-time med batterikapasitet som skal lades opp.
Man kan regne ca. 90% effektivitet på ladingen, så da legger vi til 10%, og ender opp med et behov på ca. 200 Watt-time.
Siden mange av laderene dine er 230v, så må man bruke en inverter. En god sinus-inverter har en virkningsgrad på ca. 90%, så vi legger til ytterligere 10% effekt-behov, og ender opp med å trenge 220 Watt-time for å lade opp alt du har fra paddeflatt til topp, én gang.

220 Wt på et 12 Volt batteri, utgjør ca. 17,5 At, så i teorien, så skulle du såvidt klare deg med et 12V, 18At blybatteri, men siden blybatteri ikke har godt av å bli utladet mér enn 50%, så ville jeg da anbefale et 40 At batteri; da har man nok til en full laderunde uten at batteriet tar skade, og strengt tatt ytterligere en runde til i en krise. ;)

Nå er jo disse tallene bare grove gjetninger fra min side av hva du har, så... ;)

For å få ladet opp dette blybatteriet igjen, så vil det igrunn holde med et solcellepanel på 50-60 Watt; det ville kunne produsere over 300 Watt-time iløpet av en solrik dag, slik at du er klar for en ny 'alt-paddeflatt-til-topp' runde. ;)

Men det er jo sjeldent du vil ha behov for å lade alt utstyr på en gang, så høyst sannsynlig, så ville du fint klare deg med et system med halve effekten. Særlig siden man kan lade de enkelt-dubbedittene etter behov, og solcelle-panelet produserer jo strøm bare det er et snev av sol, og topper opp blybatteriet...

Og solcelle-panelet behøver ikke å monteres permanent ute; man kan faktisk ha det i et sørvendt vindu f.eks., selv om det ikke er optimalt.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2017, 10:26 
Avlogget

Hei Cornelius :)

Det er liten tvil om at du kan dette med solcelle vesentlig bedre enn meg :)

Etter hva jeg kan se etter ditt regnestykke så vil jeg ha et oppladningsbehov på 400 Watt totalt. -ved full utladning.
(Har også elektriske verktøy jeg ville kunne hatt bruk for)

Jeg har også ha en mobil radio som trekker 15 Watt ved sending, denne står permanent på følgende 95 Ah. Batteri,
se link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000028225/ (Hva er din mening på/til dette batteriet? )

Hvordan ville du løst denne situasjonen, dvs hvilket utstyr ville du hatt for å lade dette batteriet og mine andre ting jeg ville trengt å få ladet ?

Jeg har forresten en el sykkel med batteri 48V 11,6 ah -Hadde vært flott om denne pakken også klarte å lade opp dette batteriet :)

Bruk gjerne linker så jeg kan bestille og bygge meg opp en "strøm stasjon" som er off grid :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2017, 12:33 
Avlogget

Da har du jo allerede et greit blybatteri med nok kapasitet til gitt scenario. :)

En faktor som avgjør mengden solcellepanel er jo - størrelsen på batteri, og hvor lenge ønsker man å operere uten tilgang på lading; dvs. det er jo dager - og uker hvor det er gråvær, og lite til ingenting kommer inn via solcellene... (Først da kommer en generator inn i bildet. ;) )

Den radioen - som bruker kanskje 4-5 Watt under mottak, og 15 Watt ved sending, vil vel bruke ca. 12-15 At i døgnet hvis den står på hele tiden, og du sender med den i kanskje 30-45 min. tilsammen. Så - radioen alene vil tømme batteriet ditt på noe over 7 døgn, hvis batteriet ikke får noe som helst av ladning. (Men dog; blybatterier liker ikke å stå under 50% ladning.)

Solceller gir ofte litt strøm i overskyet vær, men sjeldent mér enn 10% av oppgitt effekt. Så - vil man at batteriet skal kunne lades helt opp på en solrik dag, fra 0% utladet, eller fra 50% utladet? Midtsommers, så kan man skvise ut 18 timer med sol her på våres breddegrader, men kanskje bare 4 timer midtvinters...

Din radio vil alene kreve rundt 200 Wt i døgnet ved kontinuerlig drift, så med det i tankene, vil et solcellepanel som leverer det dobbelte av det på 4 soltimer være et minimum etter min mening. (Et 100 Watt panel, mao.) Da har du nok til å kompensere for 2 døgns forbruk iløpet av en soldag ved vintersolverv. Med 200 Watt med paneler, så holder det for å lade opp batteriet helt etter 4 døgn uten sol - og ellers i året (utenom midtvinters), vil du antagelig ha plenty med ekstra strøm. ;)

Det vil jo sjeldent forkomme at du har behov for å lade opp rubbelogbit av det du har av utstyr på en gang, så man vil egentlig ikke trenge så mye ekstra med paneler, utover det du trenger for å holde radioen din (og blybatteriet) fornøyd.

Når det gjelder utstyr, så bor jeg jo bare 10 min. fra min lokale pusher, Alternativ Energi, så jeg foreslår ting derfra. ;)

Til inverter, så foreslår jeg en Victron Phoenix 350 Watt ren sinus inverter. Dette er en kvalitetsinverter jeg selv har, og er godt fornøyd med den. Man kan nok klare seg med en modifisert sinus-inverter og (billigere), men ikke alt av elektronikk liker de. (Dog, jeg har selv brukt Biltema's lille 150 Watt ms-inverter på mange ladere med hell.)
350 Watt er kanskje ikke nok for deg hvis du insisterer på å lade alt av elektroverktøy og radioer samtidig, men jeg kan ikke tro at det behovet vil melde seg... :) (Prioriter radioer først - så verktøy.)

Av solceller, så er det vel greiest å starte med etenkelt 100 Watt panel, og kjøpe flere etterhvert.
Klart; et 100 Watt panel tar jo sin plass (ca. 120x55 cm), og de er jo såpass store, at de bør monteres permanent, noe du ga uttrykk for kunne være litt vanskelig der du bor nå. :)

Du må ha en regulator til solcellene dine, og der anbefaler jeg en MPPT regulator. Denne takler inntil 225 Watt med solceller; trenger du kraftigere, så har de det.

Så er det jo kabler av ymse dimensjoner osv. da... ;)

Og når det er sagt; så koster det å være kar... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2017, 12:57 
Avlogget

Det batteriet http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000028225/ skal angivelig tåle "dype utladninger" så jeg håper det går greit, og ja jeg behøver ikke å lade el sykkel batteriet hver dag, og tilsvarende med radioene og lyset, så det virker på meg som om det du sier er fornuftig :)

Jeg skal se litt på linkene og få en god oversikt av priser og således se om jeg klarer å "matche" prisen andre steder :) Selve batteri boksen er jo lik uansett hvilke solcelle panel leverandør jeg får som min leverandør :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2017, 13:05 
Avlogget

Ja, det vil nok holde noen år det batteriet ditt, avhengig av behandling og mishandling... ;)

Vil du ha et batteri som virkelig holder, så er det jo et LiFePO4 batteri tingen; de tåler og lades helt ut, stå delvis utladet, sikret mot kortslutning og overladning, og har lang levetid - men de koster jo og noe mér. (Men egentlig ikke i forhold til levetiden.)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2017, 19:24 
Avlogget

Hei Cbent! :D

Skremte vi deg helt bort nå?! :?
Beklager at vi sporet såpass av - men det hender det her, når vi ivrer litt for ting... ;)

For å summére litt; vi har ingen konkret erfaring med din radio, men Alan 42 - som flere av oss har, er igrunn helt lik, og antagelig ikke bedre eller dårligere. :) Så basert på det, så vil jeg si at det er en helt grei radio, men man kan ikke forvente allverdens rekkevidde med håndholdte cb-radioer (3-5 km i lett kupért terreng); rett og slett fordi cb - 27MHz, krever gode, lange antenner for å rekke langt. (2,6-5,2 meter lange. :shock: )

Nå vet jeg ikke hvordan antenna på din radio er, men hvis det er en 15-20 cm lang pisk som originalt på Alan 42'en, så er den antagelig ikke så mye å skryte av. Vil du ha en bedre en, så anbefaler jeg en 54 cm antenne; eller en god baseantenne, hvis du vil bruke den som en basestasjon. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2017, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå stjeler jeg Cbent's tråd, så si ifra om jeg bør opprette egen tråd om dette. Fortsetter her ettersom trådens innhold er veldig aktuell.

Draugjeger skrev:
Okei, så om mitt behov er et par walkies av bedre kvalitet enn clas, men ikke så dyr som yaesu vx6...hva kjøper jeg da?

Jeg stjeler også Draugjegers spørsmål, ettersom jeg sitter med samme tanken. Håper dere som tydeligvis har mer innblikk og erfaring innen radio kan hjelpe meg litt fremover mot neste innkjøp :)

Ser dere nevner walkie talkier som Topcom Protalker og Motorola TLKR T80 EXTREME, og dette virker som aktuelle walkie talkie's.

Jeg ønsker et sett med walkie talkie's for å kommunisere enkelt og kjapt med en annen person under camping/bushcrafting, ettersom vi beveger oss litt frem og tilbake fra - og omkring - campen. Det er sjeldent mer enn 2-3km mellom oss, så ettersom de to overnevnte oppgis til 10km kan de kanskje klare 3km i skog?

Fant akkurat ut av Motorola'en kun har IPX4, mens Topcom'en har IPX7. Dermed er det kun Topcomen som virker aktuell. Har aldri tenkt å kjøpe elektronikk som ikke tåler vann igjen, om det kan unngås :roll: Finere på pris var den også, på Europris :D

Kjenner dere til noen bedre walkie talkie enn Topcomen i forhold til prisen for et sett?

Akkurat nå har jeg ikke en eneste radio, så innser at jeg har mye å glede meg til!
Med et slikt utgangspunkt ønsker jeg å gå frem slik at utvalget av radioer blir så universelt som mulig, samtidig som jeg kan låne bort radioer til folk som ikke er radioamatører eller har så mye erfaring med radiobruk, samtidig som radioene er kapable til å dekke et godt lytteområde. Eventuelt slik at jeg kan gi noen en av radioene og fortelle dem "tenk, trykk, snakk" uten at selv det blir vanskelig og komplisert for vedkommende med mange knapper og funksjoner. Sånn går det når jeg er den eneste dingsebomsedusten her :D

Ser for meg et grunnleggende radiosystem bestående av:
- En jakt-radio med lisens, ettersom jeg har begynt å jakte.
- En mobil CB radio montert i hovedbilen. Uniden Bearcat 980?
- UHF radio til våren når amatørlisens er i boks. Antakeligvis en håndholdt og en mobil.
- Et sett walkie talkier, med planer om å utvide med samme type etterhvert.

Videre har jeg noen dumme spørsmål, som forhåpentligvis virker dumme overfor meg selv også om et halvt års tid. Har skaffet meg Radioamatørboka for å lese gjennom vinteren :)

1. Disse walkie talkiene kan ikke kommunisere med noen andre enn hverandre? De kan ikke skanne etter kanaler osv? (Kommer ikke til å åpne radioer og modde med det første!)
2. Walkie talkie's kan ikke kommunisere med CB-radioer? Har tenkt meg Uniden BEARCAT 880 eller 980 til bilen. Denne kan ikke komunisere med eventuelt en Topcom Protalker? (Er det verdt å betale noen hundrelapper ekstra for 980'en som har SSB-funksjon?)
3. Kan jeg kjøpe to sett Topcom Protalker på forskjellige tidspunkt, slik at jeg tilsammen har fire like, og deretter koble disse slik at alle fire kan kommunisere med hverandre?
4. Kan CB radioer tune inn på samme kanal som jakt-radioer? Kan eksempelvis en jakt-radio tune inn på samme kanal og kommunisere med en CB radio i kjøretøy i nærheten? La oss anta at antennene er gode nok til at de finner hverandre.

Venter spent på å høre alle innspill omkring dette! :D Kritikk og tips - fyr løs!

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2017, 09:29 
Avlogget

Jeg starter med å svare på punkt-spørsmålene dine jeg. og jeg slår sammen spørsmål 1, 2 og 4... ;)

Først litt definering. Du kaller bl.a. Topcom Prowalker for 'walkie talkie', og det er i og for seg riktig i dag; før i tiden, var det CB-radioen som ble kalt det, og mange mener fortsatt cb-radio, når de sier walkie-talkie. :) (CB står for 'Citizens Band' - en amerikansk betegnelse.) Den egentlige betegnelsen for radioer som Topcom sine, er PMR-446, eller bare PMR.

Som svar på 1, 2 og 4;
PMR-radioer (de du kaller walkie-talkie) sender på 446MHz, CB-radioer sender på 27MHz, og jaktradioer sender på rundt 143MHz, så ingen av disse kan snakke med hverandre.
PMR-radioer har idag 16 faste kanaler man kan bruke siden januar i år; før det, så var det bare 8 kanaler, så de fleste pmr-radioer idag har 8 kanaler; kun de nyeste modellene har 16. De fleste pmr-radioer kan scanne gjennom de kanalene (men ikke utenom de 8/16 kanalene).

Bearcat 880 har kun AM, ikke FM, som er mye brukt her i Norge; 980 har AM og SSB. Man kan teoretisk rekke endel lengre på SSB, og har økende popularitet her for tiden, men hvis man ønsker kommunikasjon med god kvalitet, så er FM tingen.

3:
Ja, ikke noe problem å kjøpe Protalker på forskjellige tidspunkt; de endrer seg nok ikke så fort. De kan jo og kommunisere med andre PMR-radioer (med unntak ved bruk av gruppesamtale/enkeltid-funksjonen, som antagelig er unik til Protalker).

Jeg tror faktisk at Motorola sine Extreme modeller er ip67 - iallefall ip55, og jeg sér de har endel modeller. Men jeg har ingen erfaringer med de. :)

Prismessig, så har jeg ikke sett noen bedre enn Protalker hos Europris. Dog - Protalker kan nok virke litt 'gammeldags' i forhold til andre radioer, men de fungerer bra. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2017, 10:05 
Avlogget

Vi trenger en sambandsansvarlig...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2017, 10:37 
Avlogget

Alt her bunner og grunner i hvor mye penger du vil legge i dette...

Min klare anbefaling er å "keep it simple" Har du råd ville jeg valgt jakt/sikringsradioer, de har alle innlagt en del kanaler/frekvenser.

Her vil du oppleve at "det offentlige" er også på frekvens båndet til en Jakt/sikringsradio.

eks. I vestfold så vil det bli lytte vakt på sikringskanalen ved bortfall av mobilnettet i mer enn 3 timer, så da vil du få tak i hjelp om du trenger det.
Og denne kanalen høres meget godt i Østfold også, så det dekker store deler av sør øst Norge, samt at VELDIG mange har jakt/sikringsradioer

Det å fly rundt med mange radioer har jeg for min del lagt helt bort, jeg har anskaffet meg en radio der alle fri kanalene i PMR frekvensplan er lagt inn, slik at hvis det i en krise situasjon skulle oppstå at jeg ville få behov for å snakke med "et lag/gruppe" på det båndet så hadde jeg kunnet det, men å sitte å lytte til flere radioer tar kun opp min kapasitet, kapasitet som jeg bør bruke på noe annet i en krise situasjon.

Så enn bør gå tilbake til basic, hvem ønsker du å kommunisere med? Ved en krise så er det viktig å kunne nå ut til det offentlige, og det vil man kunne med en jakt/sikrings radio, spesielt om du legger inn flere kanaler på jakt/sikringsradioen.

En god Jakt/Sikringsradio som er vanntett koster fra kr 1790,- eksempel: Icom Prohunt Compakt

Uansett hva du velger så er det viktig at du også bruker det i det daglige, for hvis ikke så klarer du ikke å bruke det i en krise situasjon...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2017, 22:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Stor takk til dere! Det var slik informasjon jeg håpte på :D

Jeg har til nå sett på Topcomen som en walkie talkie, i den tro at walkie talkie var enklere enn CB-radioer, ettersom de kun kunne kommunisere med den ferdig parrede "walkie talkie'n" den ble solgt med. Takk for oppklaringen!

Takk for inputen på Bearcat'ene også, da slapp jeg bomkjøp der. Tenkte ikke på å sjekke om de hadde FM engang.. :shock:

Hvis jeg forstår deg rett, Cornelius, så kan ikke PMR, CB og sikrings/jaktradioer kommunisere sammen selv om alle f.eks. er på kanal 7, ettersom de tre typene radio opplever "hver sin" kanal 7 på helt forskjellige bølgelengder? Altså 446MHz, 27MHz og ±143MHz.

Hva slags radiosystem kan passe for å kommunisere:

1. Mellom fastmontert radio i bil og håndtholdt radio noen km unna. (Og gjerne få inn signaler 20/30km i luftlinje fra bilen - la oss anta at det brukes en god antennepisk og bilen står riktig (høyt) plassert)
2. Lytte til offentlige sendinger i krisesituasjoner med håndholdt radio, samt mulighet til å sende/be om assistanse på offentlig kanal (om det er "lov").
3. Mellom to personer 2-3km i skog.

(4. I fremtiden: En mobil amatørradio for å lytte til kanaler lengre unna, med husmontert 10/11m antenne. Eller en håndholdt amatørradio med mulighet for feltbruk, og kanskje tilkoblingsmuligheter til 10/11m fastmontert antenne hjemme?
Vil en av disse amatørradioene gjøre noe av utstyret som trengs til 1, 2 og 3 overflødig? Eller blir amatørradio bare et tilskudd, siden disse bruker andre frekvenser igjen?)

Ønsker å holde det så enklest som mulig, slik Team M foreslår :)
Håper noe av det nødvendige utstyret over kan overlappe hverandre og kutte ned antallet radioer. (Er det her Dual Band Radio kommer inn?)
Ser jeg for meg en totalpris på 5000-6000. Kan dette holde til godt nok radioutstyr? Les: holdbart en del år fremover såfremt det ikke blir fullstendig misbrukt.

F.eks. en drøy tusenlapp for bilradio, 2-3000 for sikrings/jaktradio med ørepropp, en tusenlapp for enklere, men vanntett radiosett til skogen.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2017, 09:13 
Avlogget

Jeph skrev:
Jeg har til nå sett på Topcomen som en walkie talkie, i den tro at walkie talkie var enklere enn CB-radioer, ettersom de kun kunne kommunisere med den ferdig parrede "walkie talkie'n" den ble solgt med. Takk for oppklaringen!

I og for seg riktig å kalle PMR-radioer for walkie-talkie idag, siden de gjør den samme jobben som cb-radioen gjorde før i tiden, bare med mye kortere rekkevidde. Men i noen kretser, kan det bli forvirring... ;)

Edit;
Den egentlige riktige Norske betegnelsen for CB-radio, er PrivatRadio, eller PR. Sér man på ordet 'Walkie Talkie', så beskriver det et apparat hvor man kan snakke i mens man labber omkring, så det kan jo dekke så mangt... :mrgreen: Men CB'en/PR'en, var vel apparatet hvor det først ble brukt, og det brukes idag for PMR-446 óg. :)
/Edit

Sitat:
Takk for inputen på Bearcat'ene også, da slapp jeg bomkjøp der. Tenkte ikke på å sjekke om de hadde FM engang.. :shock:

I mange år (fortsatt idag noen steder?), så var det bare AM som var tillatt på CB i Usa, så radioer med bare AM er som regel beregnet på det amerikanske markedet. :)

Sitat:
Hvis jeg forstår deg rett, Cornelius, så kan ikke PMR, CB og sikrings/jaktradioer kommunisere sammen selv om alle f.eks. er på kanal 7, ettersom de tre typene radio opplever "hver sin" kanal 7 på helt forskjellige bølgelengder? Altså 446MHz, 27MHz og ±143MHz.

Det er helt korrekt. :)

Sitat:
Hva slags radiosystem kan passe for å kommunisere:

1. Mellom fastmontert radio i bil og håndtholdt radio noen km unna. (Og gjerne få inn signaler 20/30km i luftlinje fra bilen - la oss anta at det brukes en god antennepisk og bilen står riktig (høyt) plassert)
2. Lytte til offentlige sendinger i krisesituasjoner med håndholdt radio, samt mulighet til å sende/be om assistanse på offentlig kanal (om det er "lov").
3. Mellom to personer 2-3km i skog.

(4. I fremtiden: En mobil amatørradio for å lytte til kanaler lengre unna, med husmontert 10/11m antenne. Eller en håndholdt amatørradio med mulighet for feltbruk, og kanskje tilkoblingsmuligheter til 10/11m fastmontert antenne hjemme?
Vil en av disse amatørradioene gjøre noe av utstyret som trengs til 1, 2 og 3 overflødig? Eller blir amatørradio bare et tilskudd, siden disse bruker andre frekvenser igjen?)

For punkt 1, så vil både CB og VHF dekke dine behov. CB er jo gratis i bruk, men har litt klumpete håndholdte radioer, hvor antennen bør være av litt størrelse, skal man rekke noe særlig lengre enn 5-6 km i kupert terreng. VHF må man jo betale lisens for, enten i form av jaktradio, eller egen frekvens; kostnaden er pr. apparat. Det er et godt utvalg av håndholdte vhf'er, og rekkevidden blir vel omtrent lik CB, grunnet noe høyere tillatte effekter.

For punkt 2, så snakker du nok om Sikringsradio.

For punkt 3, så kan nok et par gode PMR radioer dekke ditt behov, men i skog med noe kupert terreng, så kan nok 3 km være på grensen. Både CB og VHF vil fungere bra på 3 km hold. Jeg ville ha spandert på meg Protalker-settet, og testet. (Jeg har de selv, men har ingen å teste sammen med. :cry: )

4.:
Radioamatører har sine egne frekvensområder og regler. Selv om de har en utvidet 'lisens', så har de ikke lov til å 'ta seg til rette' på de frekvensene vi har snakket om så langt; de har ikke lov til å bruke sitt utstyr på f.eks. jaktfrekvensene - eller på PMR-446 kanalene...
Og det har de jo egentlig ikke behov for, siden de har sine egne i samme område; f.eks så kan de bruke 144-146 MHz og 432-438 MHz med 300 Watt effekt, og 28,0-29,7 MHz med opptil 1000 Watt. (Jaktradio, maks 25 Watt, og CB, maks 4 Watt på FM/AM, og 12 Watt på SSB) De har og en haug andre frekvenser de kan leke seg på (se paragraf 5 her).

Sitat:
Ønsker å holde det så enklest som mulig, slik Team M foreslår :)

Det er jo det greieste. :)
En VHF mobilradio i bilen, og 2 håndholdte VHF'er vil nok dekke dine behov, men det vil jo koste noen kr. i lisens i året, og utstyret vil nok ligge rundt, eller litt over totalprisen din.

Tilsvarende pakke med CB radio vil jo óg fungere, og bli noe rimeligere (og gratis i bruk), men CB kan til tider være plaget av støy fra utenlandske stasjoner, og som tidligere nevnt; noe mér klumpete håndholdte...

Sitat:
Håper noe av det nødvendige utstyret over kan overlappe hverandre og kutte ned antallet radioer. (Er det her Dual Band Radio kommer inn?)
Ser jeg for meg en totalpris på 5000-6000. Kan dette holde til godt nok radioutstyr? Les: holdbart en del år fremover såfremt det ikke blir fullstendig misbrukt.

DualBand radioer selges som regel med VHF og UHF frekvenser, og er nok mest ymtet mot Amatører, men for all del - har man en VHF lisens, og en UHF lisens, så kan jo det og fungere. Men en slik radio er ikke tillatt brukt på f.eks. PMR-446 sine frekvenser.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support