Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Zodiac walkie-talkie
InnleggSkrevet: 08 Mai 2017, 19:21 
Avlogget

Hei.
Noen her som har erfaring med Zodiac P2000 til bruk som cb-radio??

Topp

Innleggets emne: Re: Zodiac walkie-talkie
InnleggSkrevet: 08 Mai 2017, 19:48 
Avlogget

Cbent skrev:
Hei.
Noen her som har erfaring med Zodiac P2000 til bruk som cb-radio??

Har ingen erfaring med denne, men synes den ligner mistenkelig på midland Alan 42 multi, som jeg har en av. Vet ikke om det er sammenheng...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2017, 21:56 
Avlogget

tror jeg har noen liggende... men ikke helt fått oppe å gå

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2017, 07:06 
Avlogget

Alan 42 er vel en (lisensiert?) kopi av P2000 ja. Har heller ingen erfaring med P2000, men har jo en Alan 42 jeg og, og de er helt greie radioer, men ikke forvent lengre rekkevidde enn 1-3 km med orig. antenne; noe lengre med et 'jordingsplan' i form av en ledningsbit koblet til jord på radioen.

Jeg rekker såvidt 6 km med en 54 cm antenne med jordingsplan med min Alan 42 i kupért terreng.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2017, 20:21 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med baofeng? flipp eller flopp?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2017, 21:06 
Avlogget

Draugjeger skrev:
hva med baofeng? flipp eller flopp?

De har sikkert mange gode modeller de, men jeg er ikke radioamatør, så jeg har ingen erfaringer med de...

En har jo kun lov til å bruke radioer på de frekvenser man har lisens til å bruke - på radioer godkjent for den spesifikke bruken. Man har ikke lov til (, ikke engang som radioamatør,) f.eks. å bruke en baofeng UHF radio til å legge inn f.eks. PMR frekvensene, og sende.

Det er heller igrunn ikke tillat å bare f.eks. legge inn jakt-frekvenser selv på en baofeng VHF, og bruke de - selv om man er jeger i et jaktlag. Lisenser til jaktradio skal registreres og betales pr. radio, og radioen skal være godkjent for bruken.

Hva en selv velger å gjøre, er jo opp til enhver, men jeg ville ikke anbefale å eksperimentere for mye utenfor lovverket, spesielt siden det kan sette andre - som er avhengig av radio i hverdagen, i fare.

Jeg sér jo fristelsen med å leke seg med de litt kraftigere VHF og UHF radioene som er lette å bære med seg, med 25 watt++ og gode, kompakte antenner hvor man rekker noen mil, men...

Man kan ha det mye gøy med de lisensfrie radioene og; 27MHz CB og PMR446 :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2017, 00:12 
Avlogget

Har en baofeng jeg og, bruker den som scanner innimellom, men sende har jeg ikke lov til.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2017, 20:32 
Avlogget

Man har lov til å EIE og LYTTE til ALT AV FREKVENSER og ALT AV UTSTYR! men man MÅ HA LISENS FOR Å SENDE!

Det er ingen ting i veien med å få en lisens på en baofang! Det er kun et enkelt skriv til enten NJFF så får en lisens på en radio, eller et enkelt skriv til NKOM og søk om antall lisenser til en egen frekvens, det eneste kravet som da er er at den er type godkjent med CE merket! for å slippe unødvendig diskusjon så referer jeg til: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2 se §6 og §28

Dette er igjen tatt ut fra min egen frekvens tillatelse /lisens. så jeg kan fint bruke Baofang, så lenge jeg da legger en annen radio igjen hjemme.

Det er kun maritime radioer som har et direkte krav om egenskaper fra myndighetene.

Sikringsradio "godkjent" er noe sikringsradioen har satt som krav, ikke myndighetene!

Problemet/diskusjonene startet den gangen det ble lov å eie uten lisens. før i "gamle dager" så måtte man registrere radioen når man kjøpte den, idag så er det eiers eget ansvar, nettopp fordi nå er det lov å eie og å lytte, men valgfritt om man vil sende, og da kommer kravet om lisens -Ikke før.

Selv Radio Amatører har en begrenset adgang på "sende spekteret" vdr frekvenser, så det å bli Radio Amatør er ikke en "lisens to send everywhere".

Er man med i NJFF så kjøp deg en jakt radio med "alle" kanalene inne og kjøp deg en radio lisens via dem, den koster 88 kr året, og i en krise så lytter du på sikringskanalene og roper opp hjelp i nød situasjon.

I en krise situasjon så har Vestfold Røde Kors lytte vakt på sikrings kanal 8. -Som en del av fylkesberedskapen i Vestfold. Dette er avtalefestet med Fylkesmannen og Sikringsradioen AS.

Men mest av alt, finn ut av hva som er ditt egentlige behov, og planlegg etter det! -Ikke fall for fristelsen å bruk mange tusen på en løsning man egentlig ikke trenger...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 00:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Okei, så om mitt behov er et par walkies av bedre kvalitet enn clas, men ikke så dyr som yaesu vx6...hva kjøper jeg da?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 07:05 
Avlogget

Da må jeg egentlig spørre, hva er ditt budsjett? :)

Og de radioene på Clas er faktisk ikke så dumme :)

Siden jeg har radio fastmontert i bil og i stua så bruker jeg dem neste daglig, for til korte beskjeder så er radioen mye raskere enn mobilen, men det viktigste er da at vi kjenner utstyret vårt hvis det nå plutselig blir umulig å bruke mobilen.

Hjelper lite med radio om kona ikke klarer å bruke den, så husk å trene på riktig sambandsbruk. :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 08:59 
Avlogget

Team M skrev:
Og de radioene på Clas er faktisk ikke så dumme :)

Hvis du tenker på de Topcom Protalker de har der, så er jeg enig; de er noe av de bedre pmr'ene jeg har vært borti, til en fornuftig pris. :)

Apropos fornuftig pris; hvis noen vurderer å kjøpe de, sjekk ut Europris istedet - 799,-, mot Clas sine 1398,-

Nesten halv pris dét... :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 09:58 
Avlogget

Ja det var disse jeg mente Cornelius :) De er faktisk ganske gode for folk som bare vil ha noen slengende rundt -som også tåler en støyt :)

Jeg er veldig opptatt av at mine radioer skal kunne ha "tørrkasett"/batterier der jeg kan bruke AA eller AAA batterier, dette for å få en god tilgang strøm.

Men idag så er de fleste radioene så gode på batterier at man gjerne kan gå 3 jakt dager uten å måtte lade, og i en SHTF situasjon så bør man ikke snakke så mye mer enn høyst nødvendig og således så har man vel et batteri i tja 2-3 dager uten å måtte fyre opp aggregatet ;)

Jeg hadde nok sørget for å samle alt som skulle lades og først da startet aggregatet for å minske støy og drifts tid på strømaggregatet :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 10:10 
Avlogget

Aggregat?! :o

Man kan lade mange radioer med solkraft; f.eks. med en variant av den 'portable kraftstasjonen' jeg lagde for en stund siden. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 10:27 
Avlogget

Ja jeg har et lite enkelt aggregat, sånt lite solcelle panel har jeg litt liten erfaring med, og med litt over snittet med ting som kan lades så må jeg ha enten et stort solcelle system eller mange sånne små?
Har 4 lykter og 10 radioer pluss noen batteribanker som også må lades :) så jeg tror (men vet ikke) om en mer effektiv løsning en aggregat, kom gjerne med forslag, NB mine radioer har ikke USB ladning men via 220 volt stikk kontakter...

Og ja jeg leier og kan ikke montere noe permanent...

Men jeg skal lese ditt innlegg, det virker som om det er langt så jeg kommer tilbake vdr det :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2017, 10:53 
Avlogget

hmm... kanksje de begynner å se ut som et partikjøp eller no....

Jeg køpte tidliger Rødekors radier på finn, 6 stk yahesu VX160 mener jeg å huske, med lader og alt slags parafnelaie. Men har ikek hatt tid til å sette meg inn i virkning og sånn...
Jeg vurderer desuten Wouxun slik det markedsøres her http://www.artemis.as/ blant annet fordi det finnes greie løsninger for montering og rpeatere i bil.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: