Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 18:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: lokalbedøvelse?
InnleggSkrevet: 15 Jun 2016, 14:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!

Jeg prøver og stacke opp litt på medesiner, førstehjelpsutsryr osv.
Fant ut at jeg mangler lokalbedøvelse i flytende form, som kan injiseres.
Noen som vet hvor man kan kjøpe dette? eventuelt lage noe simulert?

-Stephen Hawking

Topp

Innleggets emne: Re: lokalbedøvelse?
InnleggSkrevet: 16 Jun 2016, 07:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Det du nok tenker på er Xylocain med Adrenalin, eller på utenlandsk Lidocaine med Epinephrine. Adrenalinet er der for å redusere blødning og dessuten forlenge virketiden noe. Dette er imidlertid reseptpliktige saker, nærmere bestemt et C-preparat. Så man må ha resept og følgelig en legitim grunn for å skaffe seg det. Her er en link til hva dette dreier seg om: http://www.net32.com/ec/local-anestheti ... -l-536-847 Legitim grunn utenom yrkesmessige, kan jo kanskje være ekspedisjoner av typen Canada på tvers til fots og lignende. Men selv da må man ha litt opplæring.

Det kan også diskuteres hvor nyttig det vil være dersom man ikke har nødvendig kunnskap og erfaring for å kunne bruke det. Akkurat det å injisere på rett sted og i passe dose er ikke det verste. Andre ting som kunnskap og praktiske ferdigheter omkring forebygging av infeksjon, hvordan man finner og fjerner fremmedlegemer og syr igjen om nødvendig, er eksempler på hva man må kunne for at det skal være noen vits i å ha noe slikt.

Men hva slags scenarioer kan være aktuelle da? Dersom det er snakk om småsaker som f.eks. et lite gapende kutt som trenger å sys med noen få sting, så kan man gjøre dette uten bedøvelse. Stikkene som skal til for å sette lokalbedøvelsen er sammenlignbare med stikkene for å suturere. I en ekstremsituasjon hvor man vurderer å gjøre dette selv i stedet for å frakte vedkommende til legevakt/sykehus, blir det litt luksus med lokalbedøvelse. Har man ikke peiling, så risikerer man å gjøre mer skade enn nytte ved å forsøke noe slikt. Å lukke et slikt sår uten å vite hva man gjør kan gjøre vondt verre.

På den andre siden, dersom man vil ta over smedens gamle rolle som tannlege i en verden i totalt kollaps, så kan det være nyttig for å få litt arbeidsro mens man fomler med å få ut verketanna. Når lagerbeholdningen uvegerlig går tom, har man kanskje fått såpass praksis at det holder med en solid dose H2C5OH. :lol: Det er ikke lokalt smertedempende, men virker systemisk. Kunnskap om hvordan dette stoffet lages er rimelig utbredt! ;)

Men kanskje du kunne beskrive situasjonene du ser for deg i en egen tråd, så kan vi diskutere alternative framgangsmåter helt konkret.

Velkommen forresten! Kanskje du kunne fortelle litt om hvem du er og slikt i presentasjonstråden?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2016, 19:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for velkomsten!

vell, mine medesinske kunskaper er så som så.
Men kjæresten min har ganske bra peiling pga jobb.
Jeg ser for meg at lokalbedøvende kan komme til stor nytte en i en situasjon hvor samfunnet har kolapset.
Egentlig alt som i utgangspunkte i dag er "vanskelig" og skaffe.

Men ja som du sier, tannproblemer, større infeksjoner, fremmedlegemer som må fjernes fra kroppen osv.
H2C5OH kjenner jeg ikke.

Jeg skal skrive litt om meg selv + situasjoner jeg ser for meg, rettelse (som kommer til og skje)

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 08:01 
Avlogget

NB! Først en advarsel!
Tyrihjelm er en av norges giftigste planter, og den har ingen effektiv motgift!!!!
Bør bare brukes av spesialister innen legeurter...

Tyrihjelm, også kalt Nordisk stormhatt, Venusvogn, Torshjelm og ikke minst «Nordens arsenikk», er et vanlig syn i fjellene, og vokser gjerne på fuktig mark.

I historien er Tyrihjelm blitt brukt både som medisin og bedøvende middel. Planten var for eksempel et hyppig brukt smertestillende på vestfronten under Den første verdenskrig. I en situasjon der en ikke kan få tak i vanlige medisiner, som det mest brukte lokalbedøvende medikamentet Lidocaine er dette en mulighet...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: