Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Des 2018, 01:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Veldig frossen dame!
InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 20:51 
Avlogget

Jeg er en veldig frossen dame.
Lurer fælt på hva slags utstyr jeg bør ha.
I Juni i år var jeg ute på overnattingstur, og jeg hadde en tynn sovepose av vekthensyn.

Sov med:

- 100% merinoull, langermet og langbeint
- 1000% ullsokker
- tynn sovepose
- boblejakke type insulator, altså ikke veldig tykk
- buff i halsen
- lue
- hansker
- inni en Bivy bag
- Med en varmeflaske med varmt vann.

Det var 10 grader, og jeg frøs så jeg lå våken omtrent hele natten. Veldig frustrert i forhold til hva jeg skal gjøre. Når jeg er ute på tur, så er jeg veldig glad i lettvektspakking, og egentlig ønsker jeg bare å sove i en jervenduk uten noe som helst mer, men jeg fryser så inni gamperæva! Jeg sover med ulltøy på hjemme, også... Er det noe jeg kan gjøre?

Topp

Innleggets emne: Re: Veldig frossen dame!
InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 21:16 
Avlogget

Du burde kjøpe deg en vinterpose og en jervenduk/Fjellduk.

Siden du har så mye klær på deg i den posen du bruker nå, blir du klam eller svett?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 22:28 
Avlogget

Her tenker jeg som Kenneth har skrevet at du rett og slett har kledd på deg for mye.
Så soveposen fungerer mot sin hensikt.

Har vært mye ute med Forsvaret på vinterstid.
Og det beste jeg har hatt under da er ullnetting med sikkelig ull plagg over.
Da skal det være sikkelig kaldt for at jeg trengte noe mer enn vanlige ytterplagg utenpå.

Jeg vil tenke du trenger en god pose, og og ha ull på føtter, hender, hode og rundt halsen.

Men jeg vet jo ikke hvor ille frøsen du er da

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 22:30 
Avlogget

Kenneth skrev:
Du burde kjøpe deg en vinterpose og en jervenduk/Fjellduk.

Siden du har så mye klær på deg i den posen du bruker nå, blir du klam eller svett?

Nei, overhode ikke. Bare fryser meg ihjel...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 22:32 
Avlogget

mcnabux skrev:
Her tenker jeg som Kenneth har skrevet at du rett og slett har kledd på deg for mye.
Så soveposen fungerer mot sin hensikt.

Har vært mye ute med Forsvaret på vinterstid.
Og det beste jeg har hatt under da er ullnetting med sikkelig ull plagg over.
Da skal det være sikkelig kaldt for at jeg trengte noe mer enn vanlige ytterplagg utenpå.

Jeg vil tenke du trenger en god pose, og og ha ull på føtter, hender, hode og rundt halsen.

Men jeg vet jo ikke hvor ille frøsen du er da

Jeg har i grunn aldri greid å sove ute i telt uten å fryse :(. Veldig frossen av meg... Jeg vil jo gjerne ha en tynn sovepose, så jeg slipper å bære så mye... Hadde egentlig planer om å kaste ut bivy bagen til fordel for en ultralett tarp... Men så frossen som jeg er, så vet jeg da neimen ikke..

finnes det en skikkelig varm sovepose som er ultralett?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 22:47 
Avlogget

Punkt én: Ikke frys før du legger deg. Det har faktisk hendt at jeg har tatt en kort joggetur, tre-fire hundre meter, som det siste før jeg kryper i posen. Det hjelper mye å få blodomløp og litt puls for å varme opp posen.

Punkt to: Bruk et skikkelig liggeunderlag. Tynne skumplast-underlag funker bare midt på sommeren, utover høsten trenger du noe tykkere. Selv bruker jeg oppblåsbart med syntet fyll, det er tungt, men jeg sover godt på det. Exped SynMat

Punkt tre: Skikkelig varm og lett sovepose, det betyr dun. Koster mye, men det er lett, og det er deilig å sove i. Jeg kikka på mye, og endte opp med Mountain Equipment Helium 600. Utvalget på soveposer har blitt veldig bra, og det er viktig å finne en som passer til kroppen din - både i lengde og bredde. Du vil ikke ha det så trangt at du klemmer sammen foret, men heller ikke så romslig at du varmer opp mer enn du trenger.

Punkt fire: hold soveposen tørr. Pass på pusten din, at du puster ut av posen. Å puste inni soveposen, eller med en tett bivvy-bag eller jervenduk rundt deg, gir kondens overalt og etter den første natta har du en våt pose. Stusselig om du har fiber, slutt på turen om du har dun.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2015, 09:28 
Avlogget

Tusen takk for tips! Underlaget mitt var et saueskinn, varmt, men litt kort...
Men du har rett i at bivy bagen ble fuktig inni! Kanskje det er noe av grunnen? Og soveposen du nevner, skal jeg ta en kikk på.

Jeg har sett flere ultralette, dyre, underlag, men det står ofte at de er nokså kalde? Hva med reinskinn? Fryktelig tungt, men varmt...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2015, 19:53 
Avlogget
Brukerens avatar

forsvarets sovepose, de selges på forskjellige steder til 6-800kr stk, den er god for 20blå.
veier bort i mot 3 kilo, men den er verdt hvert gram når du ligger god & varm. jeg sover uten stilongs o.l, tøy jeg skal ha innerst ligger i bunn av posen om natta, det samme med skoene.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 11:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Er også en frossen frøken, men som allerede nevnt; ull og evt netting under er best inni soveposen, ha og ha en god lue og sjerf/buff som også er av ull; og gode votter. Pass på å legge deg varm men ikke svett slik at svetten blir kald når du stopper å bevege deg; så tenk på "nedvarming", akkurat som etter trening, for å ha en grei temperatur før du legger deg. Jeg sverger til det norske soveposemerket Isbjørn, der får du virkelig gode varme soveposer, men de er for det meste ikke små og lette desverre. Har en "Jan Mayen" og med den er jeg ikke redd for utesoving om vinteren mer i det hele tatt, selv om vintersoveposen min fra Helsport knapt duger i slutten av september. Som de andre og nevner: jervenduk utenpå soveposen og godt underlag kan øke komforten også med en lettere pose. Pass på å ikke legge deg sulten, og helst ikke altfor sliten heller selv om det er vanskelig på tur;) Folk tenker gjerne heller ikke på hva metallet i fleisen/på fingrene/rundt nakken gjør, så pass på å eventuelt ta ut denslags før du drar på tur. Og det er ingen skam i å ta et par "varmeposer" som genererer noen time varme og kan brukes inntill kroppen oppi bh'en før du legger deg. Og ullbh er forresten og en god ide, unngå polyesterundertøy som pesten; det puster ikke og blir klamt med en gang du blir littegrann for varm/aktiv.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 17:56 
Avlogget

Du har ikke nevnt noe sted hvilken sovepose det er og hva den er stemplet som i grader.

Jeg har 2-3 soveposer, den jeg sov i i natt (innendørs i jaktbu) har +13grader som ekstrem, den er håpløs, kun for innendørs bruk.
Men den veier bare 710gram.
Soveposen jeg bruker 4 sesongers (lite ute å sover om vinteren) har -6 komfort og er dun. Om det er +15 eller -6, i den sover jeg godt.

Kvinnekomfort er noen grader høyere en menns.
I tillegg er det endel damer som mangler "spekklaget" som vi normen "skal" ha i normale mengder for å holde varmen bedre en folk i sydligere strøk.
(Med det mener jeg at syltynne folk fryser lettere en tykke, å av erfaring oflk som har vært tykkere og slanket seg, fryser veldig lett. (ikke en grunn til å legge på seg igjen))

Saueskinn høres kaldt ut å sove på, faktisk (å ikke spesielt UL).
Har noen reinskinn, men tror ikke de slår et oppblåsbart underlagt på verken isolasjonsevne, vekt eller volum (eller pris).
Å isolere seg godt fra underlaget er avgjørende, om soveposen er -40, så vil man fryse ved 0grader om man ikke er isolert fra bakken.
(underside sovepose komprimert isolasjon = 0 isolerende egenskap)

Midtsommers har jeg sovet i Jervenduken (isolert versjon)

Å om værmeldingen sier det var +10grader, så faller temp om natten ned til (foreksempel) 0grader.
(Ta med termometer for å se reelle temps. (Tips: Digitalt med min og max minne))

Er også på UL kjøret, men det er EN ting man IKKE skal spare vekt å det er på soveposen/sovesystemet.
UL sovepose = Optimistiske temperaturrating (gjerne ekstremtemp), tynne stoffer(vind), sparsomt med fyll, minimalistiske løsninger og varmekraver osv...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 18:57 
Avlogget

Soveposen hadde en komfortemperatur på 10 grader, og det var 10 grader om natten. Glemte å si at jeg hadde en selvsydd fleeceliner inni. Men jeg hadde jo ekstra på meg også... har et oppblåstbart underlag, men har sett at mange av de ultralette her ikke er like isolerende, som det står...

Men takk for tips.

Ja, det er klart at jeg bør nok ha en sovepose som er skikkelig bra. Min far har en Himalayasovepose med soving ned til -30, eller noe sånt. Den kan jeg sove med på sommeren i Norge. Men den er jo veldig tung. Jeg er ganske liten, og liker absolutt ikke å bære med meg så mye. En dum ting er så klart at disse soveposen er minst en halv meter for lange for meg, så jeg bærer jo egentlig en halv meter for mye. Burde kanskje heller ha valgt å klippe den opp og sy den sammen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 13:35 
Avlogget

Ikke for å fornærme deg altså. Men du er kvinne, det betyr måntlige blodtap (med mindre du har/tar remedier som stopper det).
De fleste kvinner i dag har lavt eller intet jernlager som igjen fører til at du fryser lettere. Jerntilskudd burde være obligatorisk for alle kvinner.
Men det sitter også en del i hodet. Hvis du forventer å fryse så vil du fryse.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 14:19 
Avlogget

DDixon skrev:
Ikke for å fornærme deg altså. Men du er kvinne, det betyr måntlige blodtap (med mindre du har/tar remedier som stopper det).
De fleste kvinner i dag har lavt eller intet jernlager som igjen fører til at du fryser lettere. Jerntilskudd burde være obligatorisk for alle kvinner.
Men det sitter også en del i hodet. Hvis du forventer å fryse så vil du fryse.

Jerntilskudd har jeg aldri tenkt på at kan være noe! Som det naturmennesket jeg er, så tar jeg ikke sånne remedier som hindrer min naturlige syklus, nei.

Og som ble nevnt: ullbh: jeg bruker bh svært lite, og ville absolutt ikke hatt en slik, stram ting rundt brystkassen når jeg sov ute i telt. Det tenker jeg bare hindrer sirkulasjon. Heller da løse ullplagg.

Nå har jeg funnet ut at det er en sjappe som selger millitærsoveposer i nærheten av meg. Jeg har planlagt en utenatt i vinter ( :o ), og spør dere derfor: er militærsoveposen virkelig den beste? Han i butikken sier den går til -40 grader. Er det virkelig reelt?

Eller er noen av de andre merkene nevnt i denne tråden bedre? Har jo ikke lyst til å bruke mange tusen kroner på sovepose, egentlig, og får en slik militærsovepose til 500kr.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 15:26 
Avlogget

Militærposene har blitt bedre siden kapokene, men de er langt fra de beste.
En vinterpose i den øvre prisklassen ligger milevis foran. Men det er en bra pose for pengene.

Når det gjelder jern, så leste jeg et sted at jernlagrene til norske kvinner har gått nedover i takt med at man bruker stadig mindre jerngryter og jernpanner i matlagingen. Jerngryter og jernpanner "lekker" heletiden forskjellige jernforbindelser ut i maten. Få rustfritt og aluminium ut av kjøkkenet, og støpjernet inn igjen.
Minstejenta vår har vært mye syk i høst (luftveier), fått antibiotika uten resultat. Inn til undersøkelse hos barnelege. Blodprøver viste lavt jernlager som igjen har stor innvirkning på imunforsvaret.
Barnelegen fortalte at i England og en del andre europeiske land har dette blitt et så stort problem at man screener jernlageret hos barn fra 0-12 år. Ensidig og dårlig mat har nok hovedslylden vil jeg tro.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 19:45 
Avlogget

Får vel sjekke det ut, men jeg spiser mye grønnsaker, særlig tomat og brokkoli, som er rike på jern, så tror egentlig ikke det er problemet. Ble jo sjekket da jeg var gravid, og jeg var innafor da, og like frossen som jeg alltid har vært. Men verd å ta en titt, uanett lurt med en Eu-kontroll...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: