Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 23:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Veldig frossen dame!
InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 21:02 
Avlogget

Jeg tror nok løsningen/problemet ligger i soveposen din.Du sier ganske ofte her at du vil ha en tynn sovepose fordi en er lett. Tynn pose= kaldt. Tykk pose = varmere. Hvis du ikke er villig til å bære de få hektoene mer en skikkelig pose veier, bør du se på dunposer. De er suverent mye lettere enn allt annet, og varmer bedre enn synt. Men det er ulemper der også...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 21:28 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg tror nok løsningen/problemet ligger i soveposen din.Du sier ganske ofte her at du vil ha en tynn sovepose fordi en er lett. Tynn pose= kaldt. Tykk pose = varmere. Hvis du ikke er villig til å bære de få hektoene mer en skikkelig pose veier, bør du se på dunposer. De er suverent mye lettere enn allt annet, og varmer bedre enn synt. Men det er ulemper der også...

Dunpose var en kjempegod idè!

Ja, jeg har problem med vekten, da jeg rir på overnattingsturer, og hesten har jo allerede to store vekter: Meg, og salen. Jeg har en tynn araber, så han kan bare bære 11kg med bagasje i tillegg til meg og salen. Det skal inkludere selve salvesken, mat til ham, og alt annet. De militærsoveposene veier jo fryktelig mye, men en dunpose er egentlig veldig lurt. Det skal jeg se på! Hva er ulempen med dem, egentlig?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 21:48 
Avlogget

En åpenbar ulempe er jo at de er dyre. Bare sjekk på nettet. Det ryker noen tusenlapper for en vinterpose. Og så tåler dun dårlig å bli våt. Mens en synt pose kan bli våt, og være ok igjen når den tørker, vil ikke en dunpose nødvendingvis være det. Men dagens dunposer er mye bedre beskyttet mot fukt enn tidligere.
Det er likevel en stor fordel at du kan ha en sovepose som veier under kiloet og likevel gi deg komfort ned i mot null grader.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 20:46 
Avlogget

Tulla skrev:
Får vel sjekke det ut, men jeg spiser mye grønnsaker, særlig tomat og brokkoli, som er rike på jern, så tror egentlig ikke det er problemet. Ble jo sjekket da jeg var gravid, og jeg var innafor da, og like frossen som jeg alltid har vært. Men verd å ta en titt, uanett lurt med en Eu-kontroll...

Høres ut som om du har kontrollen på det da. Tror nok Northman er inne på noe.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 17:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Metallisk jern og organisk jern er ikke det samme.om du er skeptisk til jerntilskudd kan leverpostei og blodmat til en viss grad erstatte det. Husk c-vitaminer samtidig for bedre opptak.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2015, 12:10 
Avlogget

Det er riktig det. Men fritt jern binder seg ganske raskt til saltene i maten og danner organiske jernforbindelser som kan tas opp i kroppen i større eller mindre grad. Og jo surere retten er, jo flere organiske jernforbindelser dannes.
http://tidsskriftet.no/article/459670
https://www.lhl.no/kosthold/ernaring-og ... ernmangel/ (nederst på siden)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2015, 15:03 
Avlogget

Hva skjedde egentlig her? Hvorfor begynte en gjeng karer å diskutere mensen og jernmangel?

Dunposer er bra greier, og hvis du er klar til å legge ut de tusenlappene det koster er det bare å løpe til nærmeste (nett)butikk. Da jeg kjøpte min sparte jeg en tusenlapp på å sjekke pris flere steder. Husk også å kjøpe en passe stor pose. Hvis du kan er det lurt å prøve posen i butikk, eller velge en nettbutikk med gode returbetingelser. Velg en sovepose med nakkekrage, da er det lettere å holde utpusten bort fra resten av posen så den holder seg tørr, samtidig som det ikke slipper ut varmluft fra kroppen gjennom pustehullet. Hodet må dessverre klare seg selv med hette-delen av posen og buff, balaclava og/eller lue.

Ellers ser jeg et par feil i beskrivelsen din i trådstart. Liggeunderlaget er for dårlig, du må ligge på noe som isolerer godt. Soveposen under deg isolerer dårlig fordi kroppsvekten trykker den sammen. Det er luftlagene som isolerer, ikke flattrykt fiber eller pels. Tykke skumplast-underlag er bra, og tykke oppblåsbare er bedre - hvis de har fyll. Luftmadrasser isolerer ikke, det blir bare å ligge på en pute med kald luft.

Dunjakke og hansker inni soveposen? Da blir det helt opp til armene dine å holde varmen på egenhånd, i stedet for at de kan krype sammen med resten av overkroppen og dele på varmen. Ikke sov med mer enn ett lag klær på kroppen, det er bedre resultat å brette ut dunjakka og legge den over kroppen som et teppe. Sammenpresset dun under deg hjelper ikke noe på varmen!

Å bruke varmeflaske er et veldig bra tips, men hvor varmt er vannet du fyller den med? Mitt tips er å fylle den med så varmt vann den tåler, og pakke den inn i noe tøy. Da gjør det ikke vondt å komme borti den, og den avgir varme saktere, litt som en termos. Én liter skikkelig varmt vann er 75 watt i én time, altså kroppsvarmen fra en sengekamerat. Pakk den inn litt så den varer i tre-fire timer, og hvis du våkner av at du fryser om natta kan du etterfylle fra termos og krype tilbake i posen med en ny venn.

Det siste tipset er å dele pose med noen på tur, hvis du har mulighet til det. Nansen og Johansen gjorde visstnok det i et par måneder allerede før de byttet tiltaleform fra 'Herr' og 'Professor' til 'du'.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2015, 10:42 
Avlogget

Djevelen ligger i detaljene.
Mens og jernmangel er kanskje en avsporing i denne tråden.
Jernmangel er i ferd med å bli et folkehelseproblem. I f.eks. England har det gått så langt at man har begynt å screene alle barn fra 0-12 år. Hovedårsaken er nok kostholdet, med stadig større innslag av prossesert mat/junkfood.
Problematikk rundt mens er noe alle kvinner forholder seg til, om ikke vi menn har det i bakhodet og klarer å snakke om det med samme selvfølgelighet som om kuler og krutt, så kan det i gitte situasjoner skape problemer.

Forøvrig helt enig i det du skriver Fossegrim.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2015, 18:18 
Avlogget

Er du veldig frossen,så begynn å spise chili!

Ellers er det greit å ha et saueskinn i jervenduken + ullstrømper og bomullsklær.

har du på deg FOR mye klær,så kan du bli kald pga av det også...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 23:58 
Avlogget

Når man sover med ulltøy om natta, da er det kanskje på tide å ta seg en tur til legen :) det er ikke normalt.
Dårlig blodsirkulasjon som denne artikkelen viser http://www.kk.no/livsstil/slik-vet-du-o ... sjon-22936
Begynnende sukkersyke?
Best å få undersøkt det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet