Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 06:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Canned water?
InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 13:07 
Avlogget

Hvor kan jeg kjøpe vann som er hermetisk forseglet og har holdbarhet i 30 år?
Jeg har søkt mye på nett etter dette, men har ikke funnet så mye til det. Jeg har funnet noe i usa, men det koster 3/4 i skipskostnader og det blir litt i overkant :D

Og vær så snill å ikke si at vann finner jeg i bekken..... Det er ikke det jeg spør om :D

Topp

Innleggets emne: Re: Canned water?
InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 14:47 
Avlogget

Hva skal du bruke det til?
Vann er holdbart i millioner av år så lenge det lagres helt mørkt og kalt og i konteinere som glass. Både plast og metaller vil avgi stoffer til vannet over tid.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 15:24 
Avlogget

Jeg tror ikke det er lett å finne noe med lengre holdbarhet enn vannrasjoner til bruk i livbåter. Det er dyrt vann pakka i mylar, og jeg aner ikke hva de har tilsatt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 20:46 
Avlogget

Støtter igrunn Kjellz her...

Tapp så rent som mulig vann i ren glassbeholder e.l., og lagre det svalt/kjølig og mørkt... Er man redd for kvaliteten på det lagrede vannet når du skal bruke det, så har man jo óg lagret et godt vannfilter man kan bruke før konsum... Et omvendt osmose eller/og uv-filter + aktivt kull, 0,1 micron keramisk filter osv... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:56 
Avlogget

Tror du vil slite med å finne dette i Norge, eller å få det hit uten å betale alt for mye. Som tidligere nevnt, lagrer du rent vann kaldt og mørkt holder det seg lenge, tenk på de eldre husene rundt om som hadde sisterner i kjellern, et murrom som holdt på bruks- og drikkevannet. Men skal du virkelig lagre over tid vil jeg anbefale å klore det litt og sørge for minst mulig luftlomme i beholderen. Det er dette oksygenet samt temperatur som forårsaker groing av bakterier og dermed ødelegger drikkevannet. Med klor reduserer du dette sterkt, og ved sval og mørk lagring uten tilgang til mye oksygen redusere risikoen ytterligere. Uansett måtte du byttet det ut etter noen år. Så vanlig flaskevann med holdbarhet på et par år er kanskje ok det og.....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 05:14 
Avlogget

Man sliter ikke så mye med å få tak i et omvendt osmose filter eller uv-filter her i Norge nei... :) Et enkelt filter koster i underkant av 2 høvdinger - hvilket jeg synes ikke er så dyrt for garantert trygt vann. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: