Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Feb 2020, 17:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Jan 2020, 22:00 
Avlogget

Jeg har dekket mine behov, og testet ut både felttelefoner og noe mindre skjemmende batteritelefoner (intercom).

Det var vel egentlig interessen for slikt som fikk meg til å oppdage forumet, men er det noen som har behov for å lære litt om slike muligheter. Det er vanskelig å avlytte slikt da man helst må koble seg rett på ledningen, på den annen side er det jo plunder og heft å ha ledninger "over alt" ...

Dette er noe jeg liker å drive med, kan jeg hjelpe andre så er jo det bare hyggelig. Selv ikke dette er 100% EMC sikkert, men det er så enkelt og primitivt at det skal mye til for å ødelegge noe. Dreier det seg bare om et par hundre meters avstand så er batterier og et par gamle plystretelefoner alt du trenger. (De er lette å bygge om og ganske robuste) Eldre telefoner er enda mer robuste, men da trenger man nok noen andre ringeklokker i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2020, 23:01 
Avlogget

Rydda litt i lageret og vurderte å selge et par telefoner, men fant fort ut at nå er det så mye billig på finn.no så jeg kan like godt ha det på lager. Skal du kjøpe noe så er antagelig felttelefoner og telefoner med sveiv det som er å foretrekke hvis du skal ringe over mer enn 100 meter lange ledninger. For kortere distanser kan man like godt bruke batterier til ringinga også.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2020, 23:02 
Avlogget

Da har jeg gitt bort 3 batteritelefoner. Da er det vel bare igjen slike som er vanskeligere å sette opp uten telefonsentral.
Det var ikke mange her som ikke stoler på radiosamband :-)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2020, 06:59 
Avlogget

Interessen for gamle linjesamband er der for min del, men ikke større enn at jeg kun ville ha plukket med meg noen apparater hvis jeg helt tilfeldig kom over noen. :) Nå er det jo engang sånn at noen enkle analoge pmr-radioer eller walkie-talkier er mye greiere (og lettere tilgjengelig) å rigge opp, selv om sikkerheten der er lik null... ;) (Skjønt; jeg har et par pmr-radioer med en enkel voice-scramble funksjon...)

Jeg bruker pmr for rom til rom / hus til hus kommunikasjon her, og et par 27MHz radioer for kommunikasjon mellom hjemme og hytta (22 km luftlinje).

For noen år tilbake, så hjalp jeg en eldre herre med å fikse (rør)forsterkeren til en eldre telefonsentral, som han hadde brukt mellom alle naboene i bygda si. Jeg husker ikke merket, men tror den var svenskprodusert. (Kan det ha vært 'Central'? Det er mulig at jeg tok noen bilder av den, men må da lete litt i backup'er.)
Han bruker den ikke i dag, siden han har egen vhf repeater og spanderer 20 vhf-lisenser på alle naboene, :D men han liker å ha den som backup...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2020, 11:55 
Avlogget

Takk jeg liker å høre at andre har tenkt litt av det samme med tanke på sikkerhet, ja det er knotete med lange linjer som trenger vedlikehold, det er nok derfor fasttelefonen straks er historie.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: