Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2019, 01:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Nov 2018, 23:35 
Avlogget

Ja ja, dagens hendelse oppe i nord viser vel at samband ikke bare er noe å tenke på men også faktisk gjøre noe med. https://www.dagbladet.no/nyheter/elektr ... e/70520227

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2018, 09:48 
Avlogget

Dette burde egentlig vært tatt opp mye tydeligere. Det er jo faktisk en reell problemstilling, og dette er jo nærmest prakteksempelet. Men en ting jeg lurer på i artikkelen er, hvordan kan de bruke Twitter og Facebook hvis all kommunikasjon er ute?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2018, 10:45 
Avlogget

Vil vel tro at politiet har kontakt sørover med satellittelefon og fått et annet distrikt til å følge opp via nettet?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2018, 13:35 
Avlogget

Nødetatene har intern kommunikasjon, men mannen i gata mangler jo mulighet til å varsle om hjelp uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2018, 20:56 
Avlogget

Jeg er ikke så sikker på at nødnettet virka heller. :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2018, 21:32 
Avlogget

Nødnettet fungerer uavhengig av telenettet -lokalt, og hvis man setter opp nødnett repeatere, så vil dekningen bli ganske så god. Slikt ble mest sannsynlig gjort. Men det hjelper ikke "menigmann i gata"

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2019, 20:33 
Avlogget

Team M skrev:
Her var det kommet en post mens jeg skrev min nye post :)

Noe av det jeg presiserer er at vi bruker "slot 2"

For de som ikke er helt klarover det, en frekvens i DMR har 2 "slot".

Alle Lisensfrie radioer er programmert inn med kun "slot 1" fra fabrikk, så "slot 2" er ledig og blir ikke sperret av at noen sender samtidig på "slot 1".

Lisensfrie radioer analog er har ikke denne frekvensen, det er kun digitale lisensfrie radioer som har denne frekvensen inne i radioen,
så vi vil ikke være på samme frekvens om man bruker vanlig analog radio.
Radioen jeg viser til er forøvrig analog og digital radio så her får man fra "begge sider" :)

Her er det vel litt som ikke stemmer helt. Denne radioen ser ut til å støtte Tier II, som gir mulighet til å ta i bruk to separate tidsluker altså TS1 og TS2. Bruker man dette opp mot en Tier II repeater vil radioene synkroniseres mot denne slik at man får èn kanal tidsdelt i to separate kanaler. De lisensfrie kanalene er ikke tiltenkt repeaterbruk i Tier II nettverk. Selv om man har en Tier II radio og setter denne til TS2 så vil man fremdeles bli forstyrret av alle Tier I radioer på samme frekvens og Tier II radioer uansett TimeSlot dersom de ikke er synkronisert, dette gjøres vanligvis mot en felles repeater. Vær også obs på at en del kinesiske radioer hevder å være Tier I eller Tier II uten å følge standarden.

Vanligvis i Norge finner man ikke kanalen du refererer til på analoge radioer, men radioen du også refererer til ser ut til å kunne sende analogt på samme kanal. Det er mulig de som selges i Norge har det sperret, det vet du best som har radioen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2019, 07:04 
Avlogget

pei skrev:
Vanligvis i Norge finner man ikke kanalen du refererer til på analoge radioer, men radioen du også refererer til ser ut til å kunne sende analogt på samme kanal. Det er mulig de som selges i Norge har det sperret, det vet du best som har radioen.

Det er stort sett riktig; ikke mange radioer her som kan bruke den frekvensen - enda... :) (Noen er det; analoge Motorola T82 Extreme f.eks., eller den nye digitale Motorola XT 660 D som er både analog og digital...)

Etter siste endring i fribruksforskriften, kapittel 13 som trådte ikraft 1 juli 2018, så kan hele frekvensområde fra 446,000 til 446,200 MHz brukes med både analogt og digitalt.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2019, 08:10 
Avlogget

Vel når jeg sender i slot 2 og samtidig noen venner sender i slot 1, så forstyrres vi ikke av hverandre, vel og merke med hytera radioens, hva som skjer med Kina modellene er uprøvd... Så hva du mener med at de forstyrrer hverandre er meg ukjent, og meg forstått så er det ikke lov å bruke repeater med/på fri frekvenser...

Men nå føler jeg samtalen begynner å skli veldig ut ;)
Min tråd start var tiltenkt får å endelig lande på et oppsett på digitalt samband, som alle kunne bruke, ikke å diskutere nok er forsøk på å standardisere en kanal til vårt bruk, i stykker...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2019, 10:24 
Avlogget

Team M skrev:
Vel når jeg sender i slot 2 og samtidig noen venner sender i slot 1, så forstyrres vi ikke av hverandre, vel og merke med hytera radioens, hva som skjer med Kina modellene er uprøvd... Så hva du mener med at de forstyrrer hverandre er meg ukjent, og meg forstått så er det ikke lov å bruke repeater med/på fri frekvenser...

Men nå føler jeg samtalen begynner å skli veldig ut ;)
Min tråd start var tiltenkt får å endelig lande på et oppsett på digitalt samband, som alle kunne bruke, ikke å diskutere nok er forsøk på å standardisere en kanal til vårt bruk, i stykker...

Det kan nok være at Pei ikke har fått med seg at DMR Tier 1 standarden (som utelukket er beregnet på lisensfri 446MHz) har 2 timeslots innenfor 1 'kanal', slik at man i praksis har 32 kanaler innenfor de 16 kanalene med 12,5kHz båndbredde. :) (En annen godkjent standard innenfor de samme PMR frekvensene, er dPMR, som da har 32 kanaler med en båndbredde på 6,25kHz hver (og da ingen 'timeslots').)

Og nei, DMR Tier 1 er ikke beregnet på bruk mot repeater. :)

Men OT;
Oppsettet er sikkert helt greit dét, men spørsmålet blir hvor mange som kommer til å satse på dette, innen shtf? :) Man må jo være innenfor noen få km, skal man få kontakt med noen, og jeg kjenner ingen her på forumet jeg kan nå med pmr/dmr, men det er et par jeg kan nå med en cb... (hvis de har en cb da. :D )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2019, 11:42 
Avlogget

Hehe ja du har rett med at det ikke er langdistanse kontakt, men utrolig god til nærkontakt, og til det fungerer det helt optimalt :)

Og hvis man kommer med noen andre og de da har sett dette og lagt det inn på sin radio, så har man en samvirke kanal... Og det er vel hele poenget? Samvirke:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: