Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 08:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Des 2018, 16:37 
Avlogget

På undernevnte link er det trolig et notat de fleste har fått i posten i dag.

Nå har det vært to ting som jeg vil si har vært vesentlig i forhold til det offentligets vurdering av risiko:

1) Vi har endelig lov til å kjøpe Jodix

2) Notat fra DSB om hva vi må ha i egne hjem

Disse to indikatorene viser at det er en reel fare for at vi i vår hverdag kan bli utsatt for uforutsette hendelser som kan påvirke oss.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/egenberedskap/brosjyrer-og-plakater-uten-logo/dsb_beredskap_brosjyre_originalutvikling_02_print_utenlogo_nbb.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2018, 16:50 
Avlogget

Dem har vell skjønt såpass at bare om det snør for mye i noen dager/uker så sliter man flere plasser i landet. Og det at statens lager med jod er 30+ nå og er lettere at folk tar ansvar selv ?

Og dem har oppdaget at mestparten av familier/mennesker under 40år i dag verken har brukt ett stormkjøkken eller eier ett. Også samme folkene handler inn dagens middag, samme dag deg lages.

Er veldig spent selv hva enkelte familie/slektsmedlemmer har å si da dem får sin i posten.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2018, 08:50 
Avlogget

Jeg fikk brosjyren i posten her om dagen.
Gikk igjennom sjekklisten og fant faktisk et par ting som manglet.
Vet dere hva holdbarhetstiden på jodtabletter er for tiden?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2018, 08:53 
Avlogget

Kenneth skrev:
Vet dere hva holdbarhetstiden på jodtabletter er for tiden?

Jeg har det ikke for hånda akkurat nå - men det var bra mange år. Tror det var bortimot ti år? Så i prinsippet holder de vel egentlig evig. Jeg kan ikke forstå hva som plutselig skal endre seg etter såpass lang tid. (For eksempel har salt også en tilsvarende utløpsdato...)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2018, 08:56 
Avlogget

Jeg fant denne med det samme:

"Går jodtablettene ut på dato?
Ja, de har en påstemplet holdbarhet på 4 år. Jodtablettene er imidlertid svært stabile som betyr at de beholder kvaliteten selv etter utløpsdato. Dette vet man fordi det er testet tidligere lagre av tabletter gjennom mange år uten at man har sett en forringelse av kvaliteten."

https://www.apotek1.no/aktuelt/jodtabletter-atomberedskap

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2018, 15:21 
Avlogget
Brukerens avatar

dannyb skrev:
Dem har vell skjønt såpass at bare om det snør for mye i noen dager/uker så sliter man flere plasser i landet.

Denne brosjyren har nok vært påtenkt lenge. Slik jeg ser det er den et naturlig resultat av DSB's fokus på risikoanalyser de siste årene. Og selvfølgelig en respons på aktuelle krisesituasjoner.

Jeg har også merket meg at de både i brosjyren og av offentlige personer bruker ordene "klare seg minst tre dager", med vekt på minst. Tre dager vil dekke det meste. Sånn sett er det litt interessant at de velger å ta med "minst". På den ene siden må det ikke virke for uoverkommelig for folk flest. Det må føles som noe som er gjennomførbart. Men om man først har disse tre dagene på plass, så er det ikke så voldsomt vanskelig å utvide til en uke, tre uker osv. Og ved å bruke "minst" har de sitt på det tørre om noen opplever å ikke få avklart situasjonen på fire, fem dager. Samt at de antyder at tre dager er et minstekrav som det kan være klokt å utvide.

Jod er forresten litt spesielt til grunnstoff å være. I ren form tilsatt salt er det faktisk flyktig. Det vil si at det det "fordunster" over tid. Men i tablettene er det langt mer stabilt. Hovedproblemet er nok ikke at det lagret vi hadde/har sentralt i Norge er gammelt, men at det nettopp er sentralt og ikke hjemme hos folk. Tidsaspektet er nemlig helt avgjørende for om det skal ha noen hensikt å ta jod. Det er rett og slett ikke tid nok til å frakte det ut og fordele det til dem som trenger det om noe skjer. Erkjennelsen av dette er etter min mening også et resultat av det skiftet i tenkning vi har sett i beredskapsmyndighetene de siste årene.

Om dette fortsetter har vi snart ikke bruk for dette forumet.... :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2018, 16:18 
Avlogget

Det beste i brosjyra er ikkje lista over ting ein bør ha, etter mi meining, men dette avsnittet:
"Tenk gjennom kva som kan skje der du bur, korleis du og dei rundt deg kan bli ramma, og korleis de saman kan handtere det. Finn ut om nokon kan trenge hjelp og korleis du kan bidra."
Men eg mistenker at dei fleste sender brosjyren i søpla uten å gjere seg slike tankar.

Forslag til neste utgave av brosjyra: ta med ei liste over "kva gjer du om" hendingar.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2018, 17:15 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Hovedproblemet er nok ikke at det lagret vi hadde/har sentralt i Norge er gammelt, men at det nettopp er sentralt og ikke hjemme hos folk. Tidsaspektet er nemlig helt avgjørende for om det skal ha noen hensikt å ta jod. Det er rett og slett ikke tid nok til å frakte det ut og fordele det til dem som trenger det om noe skjer.

Og så fordeler de den økonomiske belastningen over på hver enkelt. Det koster nok litt å ha jod til alle.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: