Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Strømaggregat til hus
InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 12:05 
Avlogget

Bare nå i formiddag har strømmen gått to ganger. Kort tid før den var på igjen, men likevel.

Tanke:

Går det ann å ha et aggregat i kjelleren, legge opp strømledning fra aggregat og til området sikringsskap, og montere en vippebryter slik at strømmen enkelt kan skiftes fra anlegg og til aggregat?

Knotete forklart men.

Tanken var hvertfall at da kan alt elektrisk brukes som vanlig, uten bruk av skjøteledninger osv..

Anyone?

Aggregat ala dette fra fk.

https://butikk.felleskjopet.no/Produktk ... omaggregat

Topp

Innleggets emne: Re: Strømaggregat til hus
InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 12:14 
Avlogget

Fiskebolle skrev:
Bare nå i formiddag har strømmen gått to ganger. Kort tid før den var på igjen, men likevel.

Tanke:

Går det ann å ha et aggregat i kjelleren, legge opp strømledning fra aggregat og til området sikringsskap, og montere en vippebryter slik at strømmen enkelt kan skiftes fra anlegg og til aggregat?

Knotete forklart men.

Tanken var hvertfall at da kan alt elektrisk brukes som vanlig, uten bruk av skjøteledninger osv..

Anyone?

Ja, vi har det, nabo har det. Vi har noen bekjente på Elverum som har montert det. Vi har veksler for fryser, kjøleskap, vannpumpe, og ekstra stikk. Naboen har det samme, mens de på Elverum har veksler montert for hele huset og må da skru av sikringer før de legger over til aggregat. Kanskje like fin løsning så kan man velge litt hva man setter på. Og med å trekke fjernstarteren til aggregatet inn så kan du starte det fra sikringsskapet.

Alternativet er å bygge om litt mer, og kjøre nettspenning inn på batterier og utstyr/lys fra batterier. UPS på de tingene som har 230v, deteksjon nå innput til batteriene forsvinner, hvis dette vedvarer i f.eks 5 min så starer aggregat automatisk.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 12:26 
Avlogget

Ok. Skikkelig opplegg, i ordets rette forstand.

Lukter elektriker av dette.
Men da vil han ikke himle med øya hvertfall. Virker som om det er en normal greie å gjøre.

Må gjøre noe. Her er strøm i stikket ingen garanti.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 12:40 
Avlogget

Fiskebolle skrev:
Ok. Skikkelig opplegg, i ordets rette forstand.

Lukter elektriker av dette.
Men da vil han ikke himle med øya hvertfall. Virker som om det er en normal greie å gjøre.

Må gjøre noe. Her er strøm i stikket ingen garanti.

Ikke her heller, ja det er elektrikker jobb, vi la om slik at f.eks kjøleskap gikk på egen kurs når vi renoverte. Så demmer vi opp med å ha en skikkelig UPS for litt lys og for å kunne nødlade litt ekstra utstyr som radioer, mobiler, laptoper osv. Denne kan belastes ganske tungt i 1 time og 2-3 laptoper, litt radioer og 3-4 mobiler i sikkert 3 timer. Men ser at det er enklere om man gjør det for hele huset og heller skrur av noen kurser når man legger over til aggregat. Husker ikke hva de på Elverum gav for det, men det var ikke så galt.

Men å se på en løsning der du hovedsaklig kjører på DC (lav) spenning og invertere (230v (ikke det at det er høyspenning ;-)) på noen få ting i huset. Grunnen til få ting via inverter er det relativt store tapet av energi og at kostnaden ved store invertere ganske stor. Må huske på at i dag så kan man kjøre alt lys på 12/24v uten problem og at de fleste små duppeditter transformerer ned spenningen fra 230v. Sånn sett vil jo en slik løsning være å fjerne masse små transformaterer rundt i huset.

Hvis du da legger inn en "vender" løsning som kobler inn nettspenning så kan du kjøre hele huset på aggregat/solceller/vind osv i lange perioder og demme opp med å ta nettspenning inn for å lade batteribanken. Når du blir erfaren på dette så kan du si opp nettspenningen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 12:48 
Avlogget

Fiskebolle skrev:

Tanke:

Knotete forklart men.

Anyone?

Eller du monterer inn en slik i huset for å demme opp for utfall av strøm, litt kreativ montering av bryter så vil du kunne kjøre huset permanent via denne samtidig som den får lading. Mens du kan frikoble og kjøre huset direkte fra nettet slik at du kan ha service på den evnt. bytte batteri. En elektrikker vil kunne sette inn en slik relativt raskt. Da vil du ikke merke blink i strømmen din. APC sine websider har en fin kalkulator som viser kjøretid på de forkjellige upsene ved forskjellige belastninger. Sammenling med ditt forbruk. Trenger du strøm til hele huset i 10min eller i 2-3 timer?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... hQuery=ups

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 14:31 
Avlogget

gray skrev:
Sammenling med ditt forbruk. Trenger du strøm til hele huset i 10min eller i 2-3 timer?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... hQuery=ups

Denne leverer 15kVA, og 230 volt.
Det vil være aktuelt om man har en inntakssikkring på 65 Amper.
Prisen på denne herligheten?
kr 68244....
http://www.senetic.no/product/SURT15KRMXLI?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=APC+Smart-ups+Rt+15kva+Rm+230v

Da hadde jeg heller kjøpt 3 stk av denne....
http://moeco.mamutweb.com/subdet10.htm
Bilde
Modell SDG5500L

Maks uttak 5500W
Maks uttak kontinuerlig S1 4500W
Automatsikring
Oljealarm
Drivstoff Diesel
Støynivå (7mtr) 85dB(A)
Mål L74xB53xH61cm
Vekt 95kg
Leveres med elektrisk start.

KAMPANJE KR. 8490,-
Begrenset antall

Vår bestselger de siste 7år. Gjennomprøvd.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 22:00 
Avlogget

Hei
Dei fleste hus har 3 fase fordeling, skal du då ha eit aggregat som forsyner alle kurser så må aggregatet være 3fase det og.
Det bør monterast opp ein vender for å velge nett eller aggregat . Automatikk kan ordnast men å orde omlegging uten strømblink blir vanskelig, og i fleste hus unødvendig.
Det beste og billigaste er å lage en kurs for prioriterte ting, slik at eit enkelt 1fase aggregat greie jobben.(belysing på en kurs feks)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 13:09 
Avlogget

Ok. Nå spør jeg som den idioten jeg her, men hva med eksos?
Et slikt bensinaggregat kan vel ikke bare settes i en kjellerbod?

Er virkelig sugen på en slik løsning. Vi er ikke så veldig plaget av strømbrudd der vi bor, men et par ganger i året går den nok. Hvertfall så jeg kunne koblet på kjøleskap og frys.

Sikringsskapet står i en kjellerbod under bakken uten vindu. Men har også en ganske stor veranda med overbygg i 3 etasje. Kunne eventuelt stått der.

Noen innspill på eksos?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 13:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Tyske ubåter hadde jo Schnorkel...

Bilde

Spøk til side, det er ikke bare eksos ut man må få ut. Frisk luft må også inn. For min del ser jeg for at aggregatet kan stå utenfor, og kabel inn i kjeller/hus. Skal aggregatet stå inn må man nok lage til et godt inn/utluftingssystem direkte til motoren, vil jeg tro.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 14:12 
Avlogget

Vi bor i et boligområde på utsiden av en stor by.

Tror endel naboer ville lurt fælt hvis jeg satte et aggregat på tomta. Litt usikker på hvordan jeg kunne løst det. Sånn umiddelbart så hadde jeg kanskje kunne satt det på verandaen i 3 etasje som er dekket av tak. Der har ingen innsyn og det får masse lufting.
Ellers har jeg tenkt å bygge en større bod i hagen neste år. Der kunne jeg jo også satt det og trukket litt ledninger inn.

Hmmm. Ser ut som jeg har fått noe å tenke litt på nå, men tankeprosessen er jo halve moroa.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 21:52 
Avlogget

Jeg ser også for meg at man bygger et aggregat "hus" / Bod utenfor. Brannvern forskriften tilser at man ikke skal ha mer en 50liter brennbar veske i et uthus / bod, så det er greit å ha et ekstra sted å gjøre av litt mer suppe...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 11:19 
Avlogget

Kan skyte inn et par ord angående Nett - Aggregat.

For guds skyld ikke lag noe selv her som dere plugger i sikringskapet når strømmen er borte, da smeller det noe ekstremt når strømmen kommer tilbake.

1. Dette er ikke noe man "ordner med" selv, her må det elektrikker inn i bildet. For her er det full omkobling av inntaket og eventuelt kursfordeling i sikkringskapet som må til...

2. Fra strømmåler skal ledingene via en Nett-Aggregat-Vender, og videre til sikringene.

3. Fra Nett-Aggregat-Vender har man en slask ut til aggregatet.

Så hvor stort aggregat trenger man? Man kan lett drite i å bruke Komfyr/Steikovn, tørketrommel.. Men hva med VarmtVannbereder? Vaskemaskin? Varmepumpe? Kaffetrakter? Annen elektrisk oppvarming?

Fryser, Kjøleskap, LED-lys : Si 1000w, siden det er kompressorer i begge.
+ VVB og Varmepumpe : (2kW+2kW) Si 5000W siden det også er kompressor i Varmepumpen.

Så Jeg måtte hatt 5kW 3~ aggregat.
~9000kr for aggregatet.
+ Elektrikkerarbeid.
+ Eventuelt eget Aggregat-hus ute.
++

Selv går jeg får den særdeles billigere alternativet som ikke innebærer omgjøringer i sikringskap..
Kipor 2000W 1fas + Skjøteledninger til fryser, kjøleskap og stua...
Har også en fordel der med at alt jeg har går på 95 Bensin, ønsker ikke Diesel i tilegg...

Ved strømbrudd som ikke kobler inn igjen etter 5/15/30minutter så setter jeg ut aggregatet, starter opp å plugger i det som trenger strøm.
(Strømnettet har automatikk som forsøker innkobling 2 ganger etter Xantall minutter, er det en vedvarende feil at automatikken ikke har koblett inn etter 30minutter så tar jeg det som at noen fysisk må ut å jobbe på linjenettet. (Vet ikke om denne automatikken er standard i hele norge))

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 23:56 
Avlogget

XkraftX skrev:
For guds skyld ikke lag noe selv her som dere plugger i sikringskapet når strømmen er borte, da smeller det noe ekstremt når strømmen kommer tilbake.

Vi snakker om en "krise-situasjon" her eller? :roll:
Da hadde jeg glatt gjort slik jeg har gjort for å løse situasjon uten strøm tidligere: Lage meg en kabel, som jeg plugger rett inn i en stikkontakt et sted i huset.
Slå av hovedsikringen først, så blir aggregatet ditt som en "injektor" for spenningen via dette stikket.
Ikke HELT etter TEK men men.... :roll:

Og når man kjører "nødløsninger", så benytter man ikke disse 24/7 eller uten tilsyn. Men for å opprettholde kjøling på frysere, kjøleskap osv, lade nødvendig utstyr som lykter/lamper og telefoner osv.
Så skrur man av sakene etter man har gjort det man skal, og kobler ifra "Petter-Smart-løsningen" sin.

Men har man tid/råd/mulighet for å kjøre et aggregat direkte inn i skapet via et skille, så har man jo den beste løsningen. Og med autostart, og evt. UPS så er man jo sikret nær 100% stabil tilførsel. I den grad det skulle være nødvendig.

Men ja, det er elektriker-jobb ja. Sånn i utgangspunktet i hvertfall.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: