Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 10:30 
Avlogget

Har kjøpt meg en hytte som jeg vil bygge om til et preppers-paradise.
Har ikke mye til overs økonomisk sett til å realisere drømmen enda, så jeg er bare i planleggings fasen.Starter prosjektet enten sommeren 2015 eller 16

konstruksjon:
Det jeg har tenkt er å bytte ut vinduer fra 90-tallet med 3 lags støyisolerende vinduer med lavest mulig u-verdi, samt etter isolere.Og bytte ut alt av lys med led lys.

Teknisk:
Har tenkt å å kle taket 50/50 med solcellepanel og varmefangere. samt 2 vindmøller.
Solcelle panelene og vindmøllene vil gå til drift av kjøleskap og lys.

Kommer også til å gå til innkjøp av en stor akkumulator tank, Vedovn medkokeplate og vannkappe med utnyttingsgrad på 95%. og en varmepumpe luft til vann.

Varmefangere og varmepumpen vil holde temperaturen på akkumulator tanken oppe om dagen, og vedovnen vil holde varmen oppe på kvelden.

Hele dette anlegget vil være koblet opp mot vannbårevarmesløyfer i hytten. Oppvaskmaskin og vaskemaskin vil også hente ut for-varmet vann på 35 grader fra akkumulatortanken, slik at disse bruker mindre strøm da disse trenger bare å toppvarme vannet.

Alt dette kan kjøpes på http://www.wee.no

Har også en bekk på tomten hvor jeg vil sette opp en mini generator som kan hjelpe på strøm til kjøleskap og lys på vinteren.
Jeg vil også bygge en tre-gass generator som kan drive et strømaggregat om det virkelig skulle bli krise.

Har et drivhus som jeg skal bygge et stort hydrophonic system i (har fra før bygget et vanningssystem på 3000 liter som samler vann fra takrennene) , og et anneks på 14 kvm, som jeg skal etter isolere å lage innendørs drivhus for dyrking av grønnsaker på vinteren.

Noen som har erfaringer med Lignende systemer som er beskrevet ovenfor?
tips og ideer blir godt mottatt:)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 10:47 
Avlogget

Det var litt av en fin førstepost Toregela. Velkommen til forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 12:05 
Avlogget

Kjempestilig prosjekt, nå ble jeg både misunnelig og inspirert!

Solcellene: Om du har plass å avse på tomta anbefaler jeg å montere solceller i egne stativ på bakkenivå, i stedet for å ha dem på taket. Da blir det mye enklere å holde dem fri for snø på vinterstid, og du kan endre vinkelen for varierende solhøyde. Takvinkelen din ser ut til å være alt for stump for optimal plassering av solceller. Å plassere slikt utstyr på taket er mer en estetisk enn en praktisk løsning. Eventuelt kan en solvarme-fanger plasseres vertikalt på sørvendt vegg.

Ellers ser det virkelig ut som du har gjort et kupp, tomta ser ut til å ha bra vekstforhold og det er naturligvis et kjempepluss å ha frukthagen på plass, det tar noen år å få trær som produserer! Annet enn det er det en god del viktig arbeid som ikke er økonomisk krevende, som å bryte opp og begynne å prøve ut en kjøkkenhage utendørs.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2014, 13:07 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Kjempestilig prosjekt, nå ble jeg både misunnelig og inspirert!

Solcellene: Om du har plass å avse på tomta anbefaler jeg å montere solceller i egne stativ på bakkenivå, i stedet for å ha dem på taket. Da blir det mye enklere å holde dem fri for snø på vinterstid, og du kan endre vinkelen for varierende solhøyde. Takvinkelen din ser ut til å være alt for stump for optimal plassering av solceller. Å plassere slikt utstyr på taket er mer en estetisk enn en praktisk løsning. Eventuelt kan en solvarme-fanger plasseres vertikalt på sørvendt vegg.

Ellers ser det virkelig ut som du har gjort et kupp, tomta ser ut til å ha bra vekstforhold og det er naturligvis et kjempepluss å ha frukthagen på plass, det tar noen år å få trær som produserer! Annet enn det er det en god del viktig arbeid som ikke er økonomisk krevende, som å bryte opp og begynne å prøve ut en kjøkkenhage utendørs.

Tenkte å montere solcellepanelene på taket som er vendt mot sør (se vedlagt bilde) denne siden har en mer skrå vinkel, det kommer veldig sjeldent snø i dette området. Men jeg har også lyst på solceller i et "rack" som justerer vinkelen etter sola på bakkeplan.

Jeg vet at dette nok ikke er et økonomisk lønnsomt prosjekt, men for meg er verdien av å være selvstendig mye høyere enn å ha mest mulig penger på bok.

Grønnsakshagen blir satt opp til sommeren, her vil det bli en kombinasjon av grønnsaker i drivhus(hydrophonic selvgående med minimalt vedlikehold) og 2 kasser på 10x10m for rotfrukt som poteter, gulerot osv.

har også fått tak i 2 store vinduer på finn.no/gisbort som jeg skal bruke til drivhuskasser (trekasse med vindu på toppen) til gresskar og andre eksotiske frukter som vokser på bakkenivå

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 01:36 
Avlogget

Gratulerer med flott hytte, ser ut som et godt kjøp!

Gresskar som du nevner trenger ikke drivhus i i sørligere strøk av Norge (att det er lite snø tyder på at det er der du er). Der jeg er vokst opp ved Oslofjorden klarer gresskar seg helt fint. Så innendørs i potter ganske tidlig og sett ut når de er store nok. Så lenge det ikke blir frost går det bra. Husker ikke når vi sår/planter hjemme, men kan skjekke det hvis du vil. Vi har ca. 2-4 planter hvert år, får 1-2 store (8-12kg) gresskar per plante, og flere små. Husk at dette er store planter og de liker litt plass. Kan også anbefale squash, som en enkel plante som produserer mye, og har mange bruksområder. Ellers er rabarbra også å anbefale, da kan man lage mye god saft og desserter! Den er flerårig så den bare kommer tilbake år etter år...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2014, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette var en glimrende tråd som kan bli riktig så lærerik. Jeg er spent på fortsettelsen.

toregela skrev:
Jeg vet at dette nok ikke er et økonomisk lønnsomt prosjekt, men for meg er verdien av å være selvstendig mye høyere enn å ha mest mulig penger på bok.
Slik er det nok med mye av det vi foretar oss av "prepper-saker".

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2014, 11:18 
Avlogget

Fikk tak i et brukt vrak av et drivhus til 1000 kr:D, ca 15 kvm.
Gleder meg til å bygge Hydrophonic systemet i sommer,

Har sjekket en del priser på polykarbonat "glass", snittprisen i Norge ligger på 150 kr/kvm, men dette kan bestilles fra Kina til 19 kr/kvm.
minimum ordre er 200 kvm.
Til dere som vil bygge et hjemmesnekret drivhus er dette det beste du får tak i.
vil anbefale tykkelse på 6 mm for sommer-drivhus og 14 mm for vinter-drivhus.

http://wlsanyuan.en.made-in-china.com/p ... Sheet.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet