Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Grunnutstyr
InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 00:50 
Avlogget

Oppretter denne tråden som en komplimentering til "nyttige dupeditter". I utgangspunktet så er vel "Grunnutstyr" fellesnevneren for temaet vi sammles om på forumet. Grunnutstyr for jakt/fiske/sanking/dyrking er derfor selvfølgelig viktig og riktig, men tenker kanskje på noe utover " en god kniv".

Starter derfor tråden med: En (nesten) ubrukt bensingenerator og alltid 40l bensin, samt olje, slik at om kraftverket svikter så kan jeg alltid stole på ett eget strømforbruk, i korte rasjonerte perioder (til bruk av strømførende verktøy e.l.).

Topp

Innleggets emne: Re: Grunnutstyr
InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 01:05 
Avlogget

Kløyveøks, solid vedsag og evnt motorsag med lagret bensin & olje. Jeg har de 2 førstnevnte!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 12:39 
Avlogget

Motorsag er det jeg bruker mest av i vedhogsten, og det er noe enhver selvforsyner bør vurdere. Jeg har saget og hugget trær med sag og øks, men med en motorsag får jeg gjort unna flere dagers jobb på noen timer!

Det er veldig viktig og tenke sikkerhet når du holder på med motorsag, og bruk ALLTID verneutstyr! Jeg anbefaler alle også og gå motorsagkurs, da lærer man sikkerhetsrutiner og forskjellige teknikker som er til stor nytte.

Hva har jeg egentlig av utstyr ja... Nei, det blir for lang liste. En grunnutrustning bør i alle fall ha disse redskapene. Spade, hakke, spett, møkkagreip, ljå, øks, sag, slegge, hammer, skrujern og en god del til. Av motorverktøy anbefaler jeg sterkt motorsag, og en god batteridrill.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 13:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, dette vil bli en lang liste. Men i første omgang nøyer jeg meg med to:
- Manuell kornkvern
- Trykkoker

Den første gjør det mulig å lage sitt eget mel av korn. Hele korn har svært mye lengre holdbarhet enn mel.

Den andre er en skikkelig energi og tidssparer. Og bare så det er nevnt: Det lukter lite av mat i en trykkoker mens dere koker den .... om dere skjønner hva som er vitsen med det.....

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Kløyveøks, solid vedsag og evnt motorsag med lagret bensin & olje. Jeg har de 2 førstnevnte!

Legger til fellekiler og tømmersaks til listen. Motorsagbensin og kjedeolje i store mengder ser også jeg som en fordel. Disse produktene tåler vel nærmest ubegrenset lagring også? I tillegg trengs det rundfiler, flatfiler, tennplugger, ekstra sverd og kjeder.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2012, 10:53 
Avlogget

Jeg vil legge til et trampejern til trefelling. På motorsagkurs lærte vi å bruke det, men jeg har aldri brukt dem hverken før eller siden. Noe som har holdt på å koste meg både armer og bein ved flere anledninger! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2012, 11:59 
Avlogget

Fra Survivalistboards sin tråd der Seleco forteller om sin opplevelse av fra Bosnia. Så husker jeg spesifikt hvor verdifull motorsagen var for han for å skaffe materialer og brennsel.

Man vil jo ikke bruke mye kallorier enn nødvendig.

Jeg tør å påstå at vedlikeholdsutstyr som feks WD-40 eller annen olje/smøremiddel/fett er viktig for vedlikehold. Samt utstyr som man kan slipe utstyret sitt med. En sløv kniv eller øks er jo ubrukelig, om ikke farlig i bruk!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Og så trenger vi en slik en for å få brukt opp all veden samtidig som vi slipper å spise kald mat:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2012, 23:47 
Avlogget

Morsomt med så mange svar på tråden allerede! Motorsag er klart ett godt valg. Har både elektrisk og motorisert sådan. I tilleg kan agregatet drive driller, andre former for sag, puss, kvern o.l. til nød også lys m.m. Annen grunnutrustnig er det meste man trenger til basisis jakt og fiske. Har selv ca 20 teiner(ål, torsk, krabbe og hummer), 700m med garn, nok sportsfisker utstyr til å åpne en mindre butikk. Våpen, amunisjon og 4 båter mellom 8-17 fot er vel også greit grunnutstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 01:11 
Avlogget

Jeg føler at Grunnutstyr også bør være andre mennesker med samme mentalitet også. Etter mange diskusjoner har vi vel kommet frem til at man kan ikke gjøre alt alene.

Hugge all veden selv? Om du skyter en hjort/elg, skal du dra den hjem alene? Kan du holde vakt natt og dag?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:11, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 02:25 
Avlogget

Vet ikke om det her er feil kategori ift å følge opp forrige deltagers spørsmål, men ift det å felle en elg, så er grunnutstyret en rifle, om man har ett godt organisert samfunn rundt seg (muligens blir jeg kastet ut av forumet for denne...) så kan man ta trikken hjem med byttet...dersom det er nok folk og nok trikk til å få det til..Om temaet er hvordan man reetablerer en sivilisasjon så er mitt innlegg en skivebom, men foreslår at man i så måte kan etablere en tråd som heter: "Grunnutstyr; Samfunnsriktig utvikling". Om jeg har gått glipp av mange diskusjoner Gullars, så ber jeg om tilgivelse for det. Min eneste intensjon med tråden var hva slags utstyr (bortsett fra small gadgets), man anså som nyttig, ikke hvordan vi skal organisere oss i en fremtid.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 02:33 
Avlogget

Min feil!

Et godt brekkjern, avbitertang og så mange muligheter for å lage ild som mulig! Fyrstikker og lightere. Og min favoritt, Ildstål!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:12, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 02:48 
Avlogget

Kjøper den Gullars, er selv fanatisk interessert i å kunne lage ild. Har flere ildstål, stormstikkesker mm liggende. Har til og med et godt lager av flint i hagen, sammlet gjennom flere års ferietur i Danmark :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 02:57 
Avlogget

Stålull. Til vedlikehold av utstyr (pusse rust). Stålull og et AA batteri = ild . If you dont belive me, try it! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:13, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012, 20:49 
Avlogget

Nål og tråd, lappesaker og annet for og reparere klær er vel også ingen dum ide. Og Arbeidshansker! Du sparer mye på det. Tauverk har du alltids bruk for også... kjetting er heller ikke så dumt og ha et par meter av.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: