Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Grunnutstyr
InnleggSkrevet: 25 Apr 2012, 21:10 
Avlogget

Har lagret mange presenninger i diverse størrelser, også noen kasser med avfallssekker, samt 10 murerbøtter, alt dette fåes billig på biltema.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 18:15 
Avlogget

Vernesko med spikertramp! Et lite lager av arbeidshansker og vernebriller.. kanskje noen tyvek dresser for møkkajobber..

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 23:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Masse norgesglass i forskjellig størrelse. Fungerer som luft, vanntett, og gnagersikker beholder til både mat og utstyr. Fåes kjøpt på loppemarked til en billig penge. Jeg er også en stor tilhenger av forsvarets ammokasser i stål til oppevaring, men disse er litt vanskeligere å skaffe.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 14:19 
Avlogget

Norgesglass er noe herk å få tak i.. som regel bare 2-3 stk å få tak i, da tar ting tid.. brukthandelen hadde fått inn 20-30 stk i samme størrelse her en dagen, men de skulle ha 50kr stk... nei takk..

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2012, 20:54 
Avlogget

Ser ofte at folk lagrer bensin for bruk i aggregat osv. I tilfelle krise. Det er vell og bra, men husk at bensin er en fersk vare og er ikke bra å lagre mere en et år eller så. Sats heller på diesel for lagring.

Det er også en ide å lære hvordan man konverterer en motor til å gå på alternative drivstoffer.

Kunnskap om lokale urter er ikke noen dårlig kunnskap. Pil bark for eksempel er en ypperlig erstatning for ibux og annen mild smertestillende. :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2012, 01:50 
Avlogget

Kjører man bensinbil er det relativt greit å få til rotasjon.

2 Jerrykanner, hvorav en tømmes og fylles på tur hver 6 mnd.

Ellers kan det være fordelaktig å tenke litt på bygningsmaterialer. Om ikke å bygge opp igjen sivilisasjonen så ihvertfall å ha noe å tette knuste vinduer (eller bare å sikre dem) og annet med. Finerplater, byggeplast, plank og skruer og spikre og sånt...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2012, 08:17 
Avlogget

Ikke dumt med byggevarer, takker for tipset.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2012, 21:57 
Avlogget

Uenig i at Bensin ikke egner seg til langtidslagring.... fant dene http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel
Bensin kan en lagre 30+ år om gjør det på den rette måten.
Mer skeptisk til diesel.... gift (biosid) hjelper selvsagt for å unngå "diesel-dyr".....

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er antagelig på feil emne, men jeg ser at det ikke er nevnt noe sted. :?:
Det er jo noe som følger med på lommekniver og kansje andre duppedingser, men gode negleklippere?
Det er ikke enkelt å klippe tånegler med kniv eller halvgode negleklippere som følger med på lommekniver. :shock:
Og er det noe som kan gi deg et hel#%e når man er ute å trasker så er det inngrodde tånegler.

:idea: Tip! Hvis man skulle være plaga med inngrodde negler, så bruk en litt tykk bomullstråd, som man strikker med. Og dytt den forsiktig mellom den åpne kanten og der det gnager ned mot huden.
Er man flink så vil det med tiden rette seg selv.
Og klipp tånegler rette ikke buede (misforstå meg riktig)
For klipper du hjørnene på tå neglene for langt ned, så vil de begynne å gro inn i huden på Tærna dine.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 14:14 
Avlogget

Ingrodde tånegler=helv%& !

For meg er ljå, buesag og god machete viktig. Med ljåen kan jeg fø kaninene over vinteren, buesag og machete lar meg sanke ved mye raskere enn med øks, macheten kan på noen minutter samle greiner og løvverk til kaninene og hønsa.

Pump-n-seal til til vakumering av gjenbrukte syltetøyglass.
Settepoteter!!!
Solcelleladere til AA/AAA batterier.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 15:20 
Avlogget
Brukerens avatar

En kraftig trillebår! Sparer mye energi når man skal flytte rundt på dyrefor, ved, utstyr osv. Eller den kan i nøden brukes som sykebåre.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 09:56 
Avlogget

Jeg vekker til live denne tråden, istedet for å opprette en ny... :)

Jeg kom over en innholdsfortegnelse til 'en bunker' på et nettsted til en kunstner - det er ingen link eller omtale om denne 'bunkeren' i det hele tatt på nettstedet - bare lista. :)
(Jeg leita egentlig etter noen som hadde råd til å friske opp gamle veker til parafinlamper, men... ;) )

Jeg skummet lett igjennom den lista, og den er egentlig ikke dum som et utgangspunkt til grunnleggende ting å ha lagret. :) Selvfølgelig; enkelte ting i lista er nok 'brukertilpasset', men det er vel sånn det bør være... ;)

Jeg lagret lista lokalt, i tilfelle den fjernes fra nettet...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2015, 21:19 
Avlogget

Er det ikke den samme kunstnerern (Bergen?) som har postet noen bilder og greier her på forumet?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2015, 20:22 
Avlogget

Lovise skrev:
Jeg er antagelig på feil emne, men jeg ser at det ikke er nevnt noe sted. :?:
Det er jo noe som følger med på lommekniver og kansje andre duppedingser, men gode negleklippere?
Det er ikke enkelt å klippe tånegler med kniv eller halvgode negleklippere som følger med på lommekniver. :shock:
Og er det noe som kan gi deg et hel#%e når man er ute å trasker så er det inngrodde tånegler.

:idea: Tip! Hvis man skulle være plaga med inngrodde negler, så bruk en litt tykk bomullstråd, som man strikker med. Og dytt den forsiktig mellom den åpne kanten og der det gnager ned mot huden.
Er man flink så vil det med tiden rette seg selv.
Og klipp tånegler rette ikke buede (misforstå meg riktig)
For klipper du hjørnene på tå neglene for langt ned, så vil de begynne å gro inn i huden på Tærna dine.

Syns saksa på victorinox kniven funker utrolig bra som neglklipper ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: