Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fjell eller kyst?
InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 19:43 
Avlogget

Er egentlig for det meste på amerikanske survival forum, men de er dog ganske annerledes da de fleste problemene ikke kan sammenlignes med Norge. Spesielt at de er på mange områder mye friere enn her i Norge, samtidig som vi er friere på andre områder.

Har mulighet til å kjempe for å ta over hytte på fjellet og hytte på kysten (frøya), men har ikke ressurser til å ta over begge. Så jeg lurer på om det er noen survivalister her som vet hva det beste alternativet er for å overleve etter SHTF? Har jakt lisens men null erfaring på jakt, skyter godt men har aldri vært utenfor skytebanen med geværet. Derimot så har jeg god erfaring med fiske.

Alternativt så ser jeg etter å kjøpe en egen eiendom inne i landet, ser veldig fine eiendommer på finn.no til 800k hvor en får opp til 200m2 med ypperlige jakt og småbruk alternativer.

Driver å sparer for tiden og etter å ha lest en del på forumet her så er gjeldsnedbetaling det viktigste for meg nå. Har god jobb nå (utenfor min utdanning) men 200k studie gjeld etter studert tullefag på NTNU i tre år.

Dyptvannsfisking er etter min mening den beste og enkleste måten å være selvforsynt på mat med, men det krever jo også å ha alt av båtvedlikehold utstyr og tilgang til reperasjons fasiliteter. Jeg har en 25fot daycruiser men ingen anelse på mekanikk, så kommer mest sannsynlig til å selge den og heller kjøpe en eller to skikkelig gode robåter med flere åresett og kanskje motorer som er lette å vedlikeholde og simple å fikse i forhold til en motordrevet daycruiser. Seil er jeg ikke noe tilhenger av, mest fordi ferdighetene+reward innsatsn er såppas liten sammenlignet med gode robåter når det kommer til substance fishing.

Jakt er favoritten på dette forumet ut ifra det jeg har lest hittil når det kommer til å være selvforsynt, men hvis det skulle hende at regjeringen i Norge enten blir tyranisk enten ved at vi stemmer inn idioter på stortinget eller gir ifra oss selvstyre til Brussel og politimyndighetene blir en supranasjonal EU politimyndighet så vil nok til og med de simpleste geværer bli forbudt og en vil få døren sparket ned av noen bevæpnet politistyrker (som vi ser i USA og Tyskland så er det shoot first ask later politiet operer etter). På positive siden hvis det skulle bli samfunns kollaps vil jo preppers som dere på dette forumet bli targetted til all "mobs/gjenger" som leter etter forsyninger og da er det alfa/omega og å ha våpen til å forsvare sin eiendom med. Men mot organisert sikkerhetspoliti trur jeg skytevåpen besittelse er mer farlig enn til gode. Og uten skytevåpen er vell fjell hytte ganske ubrukelig? Greit med småbruk men nå skal jo EU regulere og føre oversikt over småbruk og hagebruk også med frø regulering så en skal ikke se bort ifra at også det å drive småbruk vil bli ulovlig. Brussel har jo allerede sagt at reguleringen/forbudet mot småbruk/hagegårder er for å sikre barn og at enkeltpersoner ikke skal få i seg noe "monsanto" og gigantene ikke har godkjent.

Det ble et rotete innlegg, men hvis noen har meninger/erfaring rundt dette vil gjerne høre dette :)

Topp

Innleggets emne: Re: Fjell eller kyst?
InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 21:58 
Avlogget

Jeg bor ved kysten, og det er helt bevisst. Jeg tror fiske og matsanking i fjæresteinene vil gi langt større utbytte enn jakt alene, dog kan man jo faktisk jakte etter forskjellig også i havgapet. Det vil være både fordeler og ulemper med både fjell og kyst, men jeg synes kysten gir langt større muligheter som oppveier ulempene i stor grad. Noen grunner til det:

Mat: Garnfiske kan gi stort utbytte, det samme kan pilk. Teiner og garn kan godt stå ute i 24 timer, noe som vil gi tid til annen matauk, det være seg jakt, ville vekster (skjell/tang i fjæra f.eks) kjøkkenhage eller hva som helst annet.

Transport med båt vil være langt lettere enn å traske rundt til fots. Forsyninger og folk vil lettere kunne forflyttes, noe også storbyene våres vises. De fleste storbyene i Norge er jo bygd opp nettopp på grunn av tilgangen til havner.

Klimaet er gjerne mildere jo nærmere havet man bor. Det er selvsagt værharde steder langs kysten også, men jeg har aldri sett gradestokken bikke tjue minus her hos meg, noe den fort har gjort i alle de fjellbygdene jeg hittil har besøkt.

Så jeg ville i denne situasjonen valgt Frøya, om det ikke er tungtveiende grunner til å takke nei. Det ville måtte være svært lang reisetid, store oppussingskostnader ved den aktuelle hytten, eller lignende saker. Dette er i alle fall mitt råd sånn rett før leggetid for meg, men jeg håper du blir fornøyd med valget du tar. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 22:22 
Avlogget

Det er uendelig mye enklere å brødfø seg på fisk enn på jakt.

Hvis jeg absolutt måtte ordne mat til familien og måtte velge mellom børse eller fiskestang hadde det blitt fiskestang hver gang.
(Med Glock på beltet riktignok).

Det er også verd å påpeke at fisking kan gjøres lydløst og med minimal signatur kontra jakt.
Uansett burde (og kan) man unngå slike situasjoner ved å preppe forsyninger.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 23:12 
Avlogget

Frøya
Utover en vær tvil
(Selv om de selvsagt bare bor innavla fiskerbønder der)

C
Om du tar dæ ein tur langs med kysten
G
fra skjærgård'n i sør og oppover mot nord

Før du kjem halvveis så møte du på
C
øya der folket mett bor

Som ei hildring i soloppgangen
C7 F
ho ønske dæ vel i havn
C
Vi trives så godt med å bo her i lag
G F G
og øygruppa æ står og søng om i dag

Ref:

C F
Det e Hitra, Frøya og Fjellværøya
C G
perla i Trøndelags kystparadis
C F
Kom te Hitra Frøya og Fjellværøya
C G C
i solgangsbris

Vers:

C
Vi e et folk i fra havet
G
men innover øya e skogen grønn

Der sprett både rådyr og hjort og ein hare
C
ja natur'n på Hitra e skjønn

Og utover åpne havet
C7 F
sjer vi sola går ned i vest
C
Byliv e godt og syden e bra
G F G
men æ veit at plassen vi like oss best

Ref:

C F
C G
C F
C G C
i solgangsbris

Mellomspill:

F C A

Vers:

D
Ja vi e er folk i fra havet
A
men innover øya e skogen grønn

Der sprett både rådyr og laks og ein hare
D
ja natur'n på Frøya e skjønn

Og utover åpne havet
D7 G
sjer vi sola går ned i vest
D
Byliv e godt og syden e bra
A G A
men æ veit at plassen vi like oss best

Ref:

D G
D A
D G
D A D
i solgangsbris

Mellomspill:

D G D A D G D A D

D G D A D G D A D

Ref:

D G
Ja Hitra, Frøya og Fjellværøya
D A
D G
D A D
i solgangsbris

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 19:58 
Avlogget

Enig med frøyatro lenger opp her og bo ved kyst/hav kan gi mange muligheter man vet aldri hva som kan ligge i fjæra. Alt fra beholdere til trevirke og garn. Fjæra er jo kystens supermarked med tang og tare, kråkeboller,fisk og annet skalldyr. Se de gutta på nordaforsola de klarte og bygge hytte av drivved og leve på mat som var gått ut på dato. Søk på nordaforsola

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 20:57 
Avlogget

Sånn bare for å reklamere litt mer for å bo ved kysten...

Tok meg en times spasertur med hunden min langs fjæra her jeg bor. Jeg fant en europalle som var hel, to 2X4 stolper på over halvannen meter som var helt brukbare, to 2x6 oppmot halvannen meter, et par planker, bortimot to og en halv meter til sammen vil jeg påstå. Ved for sikkert en måned, samt en blomsterpotte som var hel og panteflasker til den nette sum av seks kroner. Nå blir det bare å få hjem mesteparten av dette her, men det får bli en tur av gangen. :D

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 00:25 
Avlogget

Ja det er mye rikdom å hente ut i fjæra.

Tidligere denne uken skar jeg 15 sekker med tang og tare som jeg skal ha rundt frukttrær og bærbusker.

Dessuten fant jeg:
2 30 liters dunker i solid plast
1 beholder i rustfritt stål 20 liter
3 trykkimpregnerte staur
8 fjøler på mellom 2 og 3 meter
4 stk tau i ulike tykkelser. Mellom 3 og 10 meter
7 brøytestikker
4 stk plastrør, 8-10 cm diameter
3 stk røtter som jeg skal tørke og lage etter eller anna av.....

.....samtidig var det et kanonflott vær :D

Hva mer kan en ønske seg?? :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2015, 14:14 
Avlogget

Bare sånn for å gå litt mot strømmen her :P
Kommer det ikke litt an på hva SHTF-situasjonen går ut på?
Det er stor forskjell på store naturkatastrofer som drar med seg samfunnsmessige konsekvenser, kontra f.eks. en militær okkupasjon av landet. For ikke å nevne stigende havnivåer, hvis de ryktene er sanne.
Hva med tsunamier som er kraftige nok til å nå innover norske kystområder?
Da ville ikke jeg bodd langs kysten hvertfall.
Dessuten, mye av materialene man finner i fjæra er tre eller andre lette ting, men mest treverk. Det finnes jo i enorme mengder innover i landet, det er bare å ta skogen i bruk. I ekstreme tilfeller kunne man også gravd opp myrmalm for å produsere jern og deretter stål.

Hva gjelder tilgang på mat, finnes også en del fisk innover i landet, i innsjøer. Det er ikke like mye som i havet naturligvis.
Innlandet og skogen er mer utilgjengelig for de som eventuelt ville jaget etter folk, med mindre man bor på en veldig avsidesliggende plass da.
Hvis det er veldig lite innsjøer i det innlandsområdet du vurderer, ville jeg ikke valgt det, fordi det begrenser ressursene veldig.

Da ville jeg heller valgt ut et annet område, som ikke var så langt fra kysten (et par dagers mars), men samtidig mulig å stikke seg vekk i tilfelle okkupasjon, WROL (Without Rule Of Law) eller sånne tilfeller.
Jeg tror hvertfall det er viktig å gjøre seg til et hardt mål, eller et usynlig mål, spesielt i WROL-tilfelle.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: