Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 14:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva med leietakere?
InnleggSkrevet: 13 Jun 2013, 11:14 
Avlogget

Hvis noe skulle skje som krevde at folk ble i husene sine og holdt fortet i skjul, samtidig som man var fratatt evnen til å betjene husleie - kan man gå ut fra at huseiere ville synes det var greit at leietakere ble i leid hus/leilighet? Eller bør man belage seg på at man må ta veien fatt i en slik situasjon?

Hvordan ville dere tenkt?

(Jepp, er leietaker... Og arbeidssøker for øyeblikket - uten mulighet til å kjøpe noe eget på maaange år.)

Topp

Innleggets emne: Re: Hva med leietakere?
InnleggSkrevet: 13 Jun 2013, 18:31 
Avlogget

det skal faktisk ganske mye til for å kaste ut en leietaker som selv nekter å flytte.
det er en hel papirmølle som til slutter havner hos namsmannen som har myndighet til å kaste deg ut med tvang.
forutsatt at loven gjelder i ditt tenkte scenario.
dette er helt klart drittsekkløsningen, kan vanskelig se for meg at jeg ville gjort dette.

en annen måte å se det på er: kan utleier skaffe en annen betalende leietaker mens dette scenarioet pågår?
hvis ikke vil det nok lønne seg å gi betalingutsettelse, eller evt ta redusert leie mot f.eks noe arbeid.

er selv leietaker.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2013, 18:54 
Avlogget

Om det kommer i en sitvasjon der myndighetene sier at man skal holde seg inne, uker eller måneder vil alle lønninger og alt av betaling bli stoppet på ubestemt tid.
Man vil da slippe å betale så lenge unntakstilstanden er satt i verk.
Problemet kan være huseiere som vil presse leieboere for varer/penger for ikke å bli kastet ut.
Huseiere har ikke lov til å kaste folk ut når det er unntakstilstand men man vil sitte veldig uttrykt.

En tenkt sitvasjon: huseieren har leilighet som han leier ut så kommer hele familien med bestemødre, sønner, døtre tanter, onkler osv. da kommer de som leier boligen til å bli kastet ut.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2013, 19:12 
Avlogget

Det kan komme veldig an på hva slags forhold du har til husverten, vil jeg påstå. Og det vil komme veldig an på hva slags type husverten er. I Trondheim hadde vi i vinter noen oppslag om en som drev med hybelutleie, og som faktisk sendte en torpedo hjem til et par ungjenter for å kreve inn penger. Også sønnen hans har gått hjem til folk og oppført seg truende, for å drive inn penger. Og et par andre ubehageligheter. Finner dessverre ingen link, men det var Adresseavisen som skrev dette for et par tre måneder siden, muligens litt lenger men etter februar i hvertfall, det er jeg sikker på. Poenget med historien her er i hvert fall at selv om man har lovlige krav så kan disse glatt bli oversett av den andre parten, så spørs det jo hva politiet prioriterer i en slik situasjon.

Hvis man får et forvarsel om hva som er i gjære, kan det muligens være bedre og flytte tilbake til foreldre, søsken eller lignende? Uansett vil det være lurt å være på godfot med huseieren, så godt man kan. Ikke gi denne en grunn til å ønske deg bort.
Det er nå bare mine tanker på området, og de kan godt være preget av en generell mistro til alt og alle, spesielt de som skal ha penger fra en...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 17:06 
Avlogget

Her i området så hadde ikke det vært ett problem. Du hadde fått blitt boende og så hadde man løst det på en grei måte etterpå. Så lenge man er uforskyldt havnet i situasjonen så det i hvertfall ikke noe problem. Samt at det meste av gjeld kan løses med fysisk arbeid, f.eks kløyve og legge opp ved. Gjerde eller stelle dyr.

Men jeg bor på en plass der det fortsatt er bok på butikken, der bensin betales når det passer og nabo/venne tjenester er en alvorlig ting man faktisk gjennomfører på en seriøs måte.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: