Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 14:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 16:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Vær hilset medpreppere!
Jeg har nylig overtatt ansvaret for en liten jakt/fiskehytte som jeg har som mål å sette i stand. Den har stått urørt i 20 år, og tidens tann har tatt sin del. Forundelig vis var det lite råte og skader på hytta etter alle disse årene. Ingen sprukne vinduer, ingen hull i taket, ingen alvorlige råteskader på bærende konstruksjon. Det eneste er den ytterste bjelken inn mot værsiden, som er gjennområtten. Men siden det er en del av det gamle påbygget så er ikke dette noe problem. Vindkappen på pipa falt av under en storm for mange år siden, og det har regnet og snødd inn igjennom pipa og ned i ovnen, så begge deler er ubrukelige (derfor bøtta på taket).
Det er et kjøkken/oppholdsrom som dere ser, med et gassbluss og en gasslampe. Det sto en vedovn der før, men den ble ikke brukt etter at det nesten tok fyr i bakveggen en gang. På "soverommet" er det en sofa/seng, og en barneseng. På loftet er det plass til flere soveplasser, og har blitt brukt til det.

Det som må gjøres i grovt, er:

1. Jekke opp hytta, gå over alle bærebjelker og evt skifte dem, og deretter rive golvet innvendig og legge inn et lag isolasjon (derfor jekke opp hytta)
2. Lekte ut veggene et par cm og legge inn isolasjon, og skifte ut de fleste av bordene på værveggen, samt de som har vært tett på bakken på den ene siden
3. Skifte taket (her kan det hende at hele takstolen bør skiftes og isoleres samtidig)
4. Bygge ut hytta ca. 1 meter bakover der vedskjulet er i dag
5. Rive veggen mellom boden og hovedrommet, og bygge om dette til et "bad", og fjerne boddøra som nå er ut igjennom veggen.

Har planer om å bygge om hytta til å kunne varmes opp med både gass og ved. Skal investere i solcellepanel, men også lage sted for aggregat hvis nødvendig. Drømmen er å kunne bruke hytta til jakt, fritid og rekreasjonssted, men også ha den som mulig BOL med alt som trengs. Dette krever mye utstyr, og jeg har veldig begrenset med plass. Derfor må jeg finne på en del smarte løsninger.

Bilde
Her er link til bilder:
http://img197.imageshack.us/slideshow/w ... 80x960.jpg

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 20:35 
Avlogget

Fint lite sted! :) Så heldig du er. Legg gjerne inn oppdateringer om hva du lærer etter hvert som prosjektet går sin gang. Jeg har aldri restaurert en hytte, hadde vært interessant med litt innsikt i hvordan man gjør det.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 21:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Spennende. Hold oss oppdatert med bilder :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 10:16 
Avlogget

Strelok skrev:
Vær hilset medpreppere!
Jeg har nylig overtatt ansvaret for en liten jakt/fiskehytte som jeg har som mål å sette i stand. Den har stått urørt i 20 år, og tidens tann har tatt sin del. Forundelig vis var det lite råte og skader på hytta etter alle disse årene. Ingen sprukne vinduer, ingen hull i taket, ingen alvorlige råteskader på bærende konstruksjon. Det eneste er den ytterste bjelken inn mot værsiden, som er gjennområtten. Men siden det er en del av det gamle påbygget så er ikke dette noe problem. Vindkappen på pipa falt av under en storm for mange år siden, og det har regnet og snødd inn igjennom pipa og ned i ovnen, så begge deler er ubrukelige (derfor bøtta på taket).
Det er et kjøkken/oppholdsrom som dere ser, med et gassbluss og en gasslampe. Det sto en vedovn der før, men den ble ikke brukt etter at det nesten tok fyr i bakveggen en gang. På "soverommet" er det en sofa/seng, og en barneseng. På loftet er det plass til flere soveplasser, og har blitt brukt til det.

Det som må gjøres i grovt, er:

1. Jekke opp hytta, gå over alle bærebjelker og evt skifte dem, og deretter rive golvet innvendig og legge inn et lag isolasjon (derfor jekke opp hytta)
2. Lekte ut veggene et par cm og legge inn isolasjon, og skifte ut de fleste av bordene på værveggen, samt de som har vært tett på bakken på den ene siden
3. Skifte taket (her kan det hende at hele takstolen bør skiftes og isoleres samtidig)
4. Bygge ut hytta ca. 1 meter bakover der vedskjulet er i dag
5. Rive veggen mellom boden og hovedrommet, og bygge om dette til et "bad", og fjerne boddøra som nå er ut igjennom veggen.

Har planer om å bygge om hytta til å kunne varmes opp med både gass og ved. Skal investere i solcellepanel, men også lage sted for aggregat hvis nødvendig. Drømmen er å kunne bruke hytta til jakt, fritid og rekreasjonssted, men også ha den som mulig BOL med alt som trengs. Dette krever mye utstyr, og jeg har veldig begrenset med plass. Derfor må jeg finne på en del smarte løsninger.

Bilde
Her er link til bilder:
http://img197.imageshack.us/slideshow/w ... 80x960.jpg

Behold døra fra "bad" og ut, og sett på slå på innsiden, da har man en ekstra rømningsvei ut samt en grei måte å igjennom hytta på på varme sommerdager. Slå sørger for at døra er ekstra vanskelig å åpne om ikke umulig.

Når du jekker opp hytta, legg på en 4x4" på de orginale støttene, støp nye fundamenter frostfritt (litt ned og med isolasjon under), når dette har tørket så jekker du opp hytta litt, legger i mellom 4x4" på de nye fundamentene og fjerner de på de orginale, senk ned på nye støttene, riv de orginale støttene og erstatt disse med nye fundamenter på frostfritt og senk hytta ned på de nye fundamentene. Da burde det være mulighet for å nesten ha laget en ringmur rundt hele, huske ventilasjon. Ønsker du å heve hytta så øker du 4x4" til f.eks 4x8" og bruker 4x4" på andre runden, når du da senker den så har du heve hytta opp 4" fra terrenget. Husk luft i ringmuren.

Hvis takvinkelen er riktig så ville jeg montert solceller på taket.

Grav ned en 200 litersfat 6-7 meter unna hytta og slå noen hundre hull i denne med spiker. bruk pukk i grøfta og rundt tønna, legg rør inn og isoler over så har du gråvanns kum.

For å kunne kjøre disel aggregat litt diskre så lager du deg ei lita 1,2 x 1,8 meter "bikkjehus" som du isolerer godt, legg inn luftinnsug på yttervegg, eksos tar du forsvarlig varme isolert igjennom veggen og ned i ei pukk grøft som du avslutter etter noen meter, da får du aggregatet kraftig støy isolert, legg inn strøm kabel, styringskabel både for temperatur, fuel evnt. fjernstarter inn i hytta så har du mulighet for å starte en og overvåke (enkel temperatur måler osv) inne fra hytta. Støp tilsvarende såle under hele "bikkjehuset" og evnt. trekk ut taket litt på siden (slik som du har tenk på hytta) så har du mulighet for å lagre fuel i tilknyttning til "bikkjehuset". Legg denne litt unna huset og ha grus litt rundt fundamentet så har du en viss form for brannsikring.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 16:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for tips og ideer! :)
De tas med til grundig vurdering.

Den største hindringen m.t.p. bygging er det faktum at hytta er punktfestet. Dvs. at jeg ikke eier grunnen hytta står på, men at hytta får stå over et fysisk punkt i bakken. Dermed er det litt begrenset hva jeg kan gjøre av varige endringer (rundmur, etc).
Jeg er på god talefot med grunneieren, så han tillater nok det meste. Den som kan sette de verste kjeppene i hjulene for projektet er kommunen, som har tidenes strengeste saksbehandler i hytte- og utbyggingssaker. (heldig vis går han av med pensjon om tre år, hehe). Siden hytta står 10 meter fra et regulert ferskvann er jeg både innenfor 100 metergrensen, og mulighetene for utedo nok også er ganske begrenset m.t.p. forurensning.
Jeg tror jeg ikke kommer til å varsle fra til kommunen med de mindre synlige endringene, slik at de ikke får ferten i hytta og drar frem regelverket. Hvis de gjør det kan hele hytteprojektet gå i dass. Jeg skal prøve å gjøre det meste av "usynlig" restaurering først, dvs. heving av hytta, riving av golv, skifting av panel osv. først, så det i alle fall er gjort.

Har noen tips til hva jeg burde gjøre med vinduene for å få isolert de? Valget står mellom å kjøpe nye dobbelvinduer eller sette inn et "innerglass", men er åpen for forslag.

I første omgang kommer jeg til å bygge hytta med fokus på fritidsbruk, og når det er gjort endre fokuset over på preppe/overlevelse.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 16:57 
Avlogget

Nydelig plass og fin hytte

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Hepp!
Da har jeg anskaffet paller for å sette ting på mens jeg river, samt presenning for å holde det tørt. Snoker litt rundt etter et aggregat som jeg kan ha der oppe. Det er i første omgang ment for å drive div. verktøy under arbeidet, men også kunne være nødstrømsaggregat hvis strøm blir nødvendig etter at hytta er satt opp (radio, etc).

Noen som kan tipse meg på et rimelig, men robust aggregat? Tenkte ikke dyrere enn 5000,-

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2013, 21:29 
Avlogget

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41623414&searchQuery=honda%20generator

Nå vet jeg ikke helt hvor du bor i landet, men jeg tipper Østlandet. Jeg er ikke noe generator expert jeg heller, men Honda generatorer er jo en evighetsmaskin. Så om ikke Sandefjord er alt for lang biltur unna så er jo dette et alternativt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2013, 22:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Den så fin ut ja!
Synd jeg så den så sent, for jeg bor ikke lenger på østlandet.
Eller, jeg pendlet dit. Nå pendler jeg nordover. Bor fortsatt i Trøndelag da. :)

Så, nå knaker det i gang. Jeg blir nødt til å gjøre dette i ganske mange omganger, på grunn av avstanden mellom hytta og stedet jeg jobber til vanlig.
Det første jeg skal gjøre er å reparere de vinduene som allerede er der; Kitte på nytt og male dem. Så skal jeg gjøre klar til å sette inn ny ovn med pipe, slik at det er en OK varmekilde utover høsten. Jeg må kjøpe meg en brannvegg for å ha bak ovnen, så den ikke setter fyr på veggen, som den forrige gjorde. (ref bilde lenger opp).

Det neste store jeg kommer til å gjøre er å flytte alle møbler ut, rive gulvet, jekke opp hytta, fikse en av bjelkene under, isolere og legge gulv igjen. Dette må gjøres på en gang, så jeg må sette det av til neste sommer.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 13:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg skaffet meg vedovn til hytta! I slutten av måneden skal jeg opp dit for å starte litt av arbeidet. Så da blir det forhåpentlig vis en litt bedre statusoppdatering med bilder 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2013, 16:59 
Avlogget

Hvilken type vedovn har du valgt til hytten? Ser det er en del Jøtul 602 ovner med kokeplate på finn til knappe 400 kr stk.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2013, 02:22 
Avlogget

http://moeco.mamutweb.com/subdet10.htm

Disse har frakt inkludert i prisen. Kommer kun kr 100 i ekspedisjonsgebyr.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2013, 20:03 
Avlogget

De ovnene er supre gullars dette kan være ett tips Strelok

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet