Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd, nytt hus
InnleggSkrevet: 06 Nov 2014, 17:37 
Avlogget

Vært ute og kjørt i dag får å se på området jeg har studert på nett. I den forbindelse er seeiendom.no fantastisk, da du får opp grensene mellom de forskjellige grunneiendomene. Det ser tilsynelatende ut som det er flere større grunneiendommer innenfor det området jeg ser etter. Flere har også vann i nærheten, som er ett "must". Den ene grunneiendommen bærer preg av å ha tidligere partert ut deler til boligformål, lengst nederst på grunneiendommen, så dette er ett pluss for meg. Leser også meg opp på LNF og kommunenes praksis med å godkjenne eventuelle bygg innenfor dette området.

Hvis jeg går for å kjøpe eiendom og bygge, så kan jobben enten bli hardt eller svært hardt å få gjennomført. Enten finner jeg ikke en grunneier som er villig til å selge eller får jeg en kommune som er vrang og vanskelig. Jeg ser at det har blitt bygd sæter/friluftsboliger på området jeg ser på, men at dette noensinne kommer for salg er nok heller uannsynlig.

Avstanden til sentrale strøk/nærmeste tettsted er optimal og siden det er så mange faktorer som spiller inn, har jeg i utgangspunktet ikke mulighet til å bare velge å vrake i aktuelle områder.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2014, 17:21 
Avlogget

Den linken Hugthemtrees var jo brilliant. Forstår ikke hvorfor jeg ikke har kommet over den før. Takk. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2014, 00:43 
Avlogget

http://gardskart.skogoglandskap.no/

Bruk seeiendom først, zoom inn på ett område, så banker du inn grunnnummer samt bruksnummer på denne linken, så får du oversikt over en del andre morsomme ting. Ligger en del flotte kart på nett som er brukandes til mye:)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2014, 13:45 
Avlogget

Du kan også bruke http://kilden.skogoglandskap.no. Her kan du også se masse forskjellig data, mest intereassangt for oss er vel jordsmonn, løsmasser, flomsoner, kvikkleire... Veldig mye nyttig info man kan hente ut!

Edit: Si fra hvis det er andre typer data folk trenger, dette er bare en liten del av alt som finne på nettet men det meste er spredt rundt om kring så jeg orker ikke prøve å liste opp alt :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Nov 2014, 16:41 
Avlogget

Om du har disse linkene, snakk med en aktuell mod på ett underforum og få laget ett eget sticky tråd! :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 02:22 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Om du har disse linkene, snakk med en aktuell mod på ett underforum og få laget ett eget sticky tråd! :)

Da er en tråd oppe, foreløbig plassert i "Faktaguider og tips til nye medlemmer" :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2014, 21:36 
Avlogget

Strålende!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 01:24 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Mr I skrev:
Jeg har lest litt om brønnboring og brønner. Jeg tenkte på det i forbindelse med hus. Det har seg slik at man må ha elektrisitet for å kunne få pumpet opp vannet fra brønnen. Hvordan fungerer dette prepperwise? En sykkel man trør på eller en manuell pumpe? :)

Vel, jeg tror ikke du har vann i krana lenger om du ikke har en elektrisk pumpe som fungerer - og det krever en temmelig stor batteribank. Det er mulig å montere en håndpumpe ved siden av den elektriske i pumpehuset. resilientdesign.org - amerikansk artikkel om håndpumper. Problemet med slike pumper er at de fungerer ved å suge vannet opp, så de kan ikke løfte høyere enn ti meter. Vakuum gir bare én atmosfære trykk - lufttrykket. For å løfte vann høyere må pumpa stå nede i brønnen og dytte vannet opp i stedet for å stå oppe og suge.

Jeg har borevann her i huset og er strålende fornøyd. Vi valgte spesifikt og ikke senke pumpa ned i borehullet selv om mange anbefaler det i dag så valgte jeg å gå videre med den "gamle løsningen" når vi hadde tungt vedlikehold på løsningen i fjor. Pumpa suger ikke, men presser en mindre mengde vann ned i hullet som returnerer med tilbake.

Borehullet er ca 70m dypt, ca 60 meter med to rør, begge festet i en mekanisk sak som sørger å blokkere retur vannet, pumpa står oppe og pumper litt vann ned som blir "forsterket" og tar med mye vann opp. Vannspeilet i borehullet ligger på 7-10 meter avhengig av årstid. Vi er to husstander på denne, med tilhørende 9 personer, og en del dyr.

Løsningen er enkel å endre på siden det meste er oppe i kjelleren, jeg har egen kurs til "vender" på veggen som jeg enkelt kan velge i mellom aggregatstrøm eller hustrøm, etter at vannet har blitt pumpet opp så går det rett i en 300liters metall trykktank. Den starter pumpa på ca 2kg trykk og stopper på opp under 5kg trykk.

Jeg lufter og rengjør tanken ett par ganger i året, det tar en halv-time times tid og er primært for få mer luft i tanken (som tidvis kan blande seg med vannet og komme ut av springen) (ref. søk om prinsippet med trykktank, dvs mindre vann og mye luft = bra mot mye vann og lite arbeidsluft = dårlig for da går pumpa veldig raskt for trykket faller fort). Vi hører egentlig dette når intervalene i mellom pumpe startene blir for raske.

Vi tester vannet igjennom kommunens ordning ved endringer som berører pumpehullet eller hver 3-4 år, men aldri noe problem.

Jeg har en eldre brønn med fall inn på eiendommen også, men det er mindre vanntilsig og dårlig kvalitet, men om man må så kan man koke dette vannet og bruke det.

Vi har aldri gått tom for vann og kvaliteten er enestående... I bunn og grunn noe jeg vil anbefale alle å gjøre, selv med kommunale muligheter så er kvaliteten så bra, kostnadene overkommelig og ikke minst friheten til sitt eget vann så bra at det abefales.

Og med ekstra pumpe stående i reserve så er det ikke så mye som kan gå galt.

Deler; 1 trykktank (200-300 liter), 1 pumpe, 2x60 m rør (den ene litt tynnere enn det andre, husker ikke dim nå), en mekanisk lukke mekanisme nede i hullet og litt koblinger.

Vi har vurdert en mekanisk pumpe løsning, og det burde være relativt greit å løse med tanke på at man f.eks kan sette svinghjul på pumpa i kjelleren, men siden vi har brønnen og flere brønner i nabolaget så har vi ventet med å bruke tid og penger på det..

men, oppsummert ... anbefales..!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2015, 22:40 
Avlogget

Liten oppdatering. Tiden flyr noe j----- fort avgårde. Har begynt nedpakking av ræl og yms som ligger i skap (forsøker å få min bedre halvdel til å kaste ting vi absolutt ikke behøver i samma slengen) og få dette i lager før vi reiser avgårde på en liten ferietur. Satser på å få tatt bilder, taksert huset og få dette ut for salgs etter ferien. Hvor vi ender opp etter dette er ikke godt å si. Markedet her på Østlandet er kaotisk.

Det ble lagt ut en relativt stor husmannsplass, nedlagt fra 60-tallet, med bygg fra "ye days yonder", som påkreves renovering i henhold til sefrak etc, ved Skrukkelia i Hurdal. Denne så jeg på finn.no forrige søndag og jeg sa at denne kom ikke til å ligge lengre enn til dagen etter da visningen var samma dag. Rett fikk jeg dessverre i det. Huset og byggene må nok brukes ufattelige mange kroner på oppussing, men dette ser ikke ut til å skremme østlendinger med flerfoldige millioner på bok. Folk er villige til å blåse avgårde over en million mer enn takst, det viser hvor galt ting bærer hen..

Realistisk sett så får jeg ikke tak i noe på det åpne marked og har satt ut noen følere til folk jeg kjenner i "distriktene". For jeg vet det finnes tomter/nedlagte småbruk og husmannsplasser som ikke legges ut på markedet nettopp fordi det ikke ønskes "byfolk" inn.

Men huset vi bor i nå skal selges uansett, for det haster å komme på plass ett sted før skolestart (aaaahh!!) til guttungen neste høst.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2015, 21:28 
Avlogget

Huset står halvveis nedpakket og salg har ikke funnet sted enda. Grunnen er delt mellom ett usedvanlig dårlig utvalg av tomt/eiendommer i aktuelt område for tilflyttning samt ett noe øket press på jobb, jamfør den siste tidens mediakjør fra sør-Europa. Arbeidsledig blir jeg helt klart ikke med det første.

Vi ble enige om å selge over nyttår for å ikke sitte husløs oppimot jul, men nå blinker varsellysene. For om vi ikke finner noe bra snart legges alle våre planer i grus.

Topp

Innleggets emne: Re: Prosjekttråd, nytt hut
InnleggSkrevet: 03 Okt 2015, 17:13 
Avlogget

Av og til når man er litt defatistisk til sinns så åpenbarer ting seg. Datt over en artikkel fra namdalsavisa vedrørende en tømmrer ved navn Tomas Aarmo som blant annet, såvidt jeg skjønner, jobber for ett finsk selskap som leverer tømmerhus.

Denne fyren hadde for noen år siden bygd seg en tømmerhus og basert hele sulamitten på vindkraft og solcellepaneler. Ikke hadde det bydd på problemer med øvrigheten eller, annet enn besøk fra elsikkerhet jfr lavspennning etc. Han har noen fikse løsninger på gjennbruk av varme som siver opp på loft til bruk på badet.

Så jeg er ikke helt på villspor med off-grid drømmen min.

Forresten ser jeg at naboen min selger akkurat makan rekkehus som meg til høyere pris enn jeg trodde markedet her lå på. Gode nyheter..

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2015, 18:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjekt å høre, huggy!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2015, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

hvis ikke finnes det jo småbruk i østfold til salgs, hugthemtrees...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2015, 08:58 
Avlogget

Hadde det ikke vært for jobben, så hadde alternativene vært endeløse. Jeg finner trolig aldri en så bra betalt jobb med gode vilkår, som jeg har innenfor min heller avkortede og begrenset utdanning.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2016, 19:28 
Avlogget

Lagerplass på nesten 20 kvm ledig fra månedsskifte februar. Da blir det å stue bort keepsakes. Vi har vært flinke til å ikke kjøpe noe, og fortsatt å skjære ned på inventar.

Reduserte drastisk beholdningen min av klær, gikk masse fint til fretex og tilsvarende. Jeg er i uniform stort sett hele dagen, når jeg har fri og hjemme går det i enklere klær, i skauen har jeg en del klær å kombinere og for den sjeldne gangen (never..) vi kommer oss ut har jeg klær til det å. Klær tar mye plass, adskillig mindre nå;)

Driver å ser på rommet mitt med det rare i. Rent umiddelbart er det flere ting som ender på finn.no. Kommet såppass langt at jeg har solgt flere våpen å. Name of the game er hva trenger jeg vis a vis hva er kjekt å ha.

Det er en vis filisofisk ro å finne seg i en situasjon hvor man eier tingene og ikke motsatt. Eierskap forplikter og gir iallefall meg noe dårlig samvittighet for å sitte på ting jeg har kanskje betalt mye for, men aldri bruker. Rare ord fra en "prepper" kanskje, men alle vet at det av og til blir "smør på flesk" i blant..;)

Forøvrig suger eiendomsmarkedet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support