Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd, nytt hus
InnleggSkrevet: 17 Sep 2014, 10:59 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg har lest litt om brønnboring og brønner. Jeg tenkte på det i forbindelse med hus. Det har seg slik at man må ha elektrisitet for å kunne få pumpet opp vannet fra brønnen. Hvordan fungerer dette prepperwise? En sykkel man trør på eller en manuell pumpe? :)

Vel, jeg tror ikke du har vann i krana lenger om du ikke har en elektrisk pumpe som fungerer - og det krever en temmelig stor batteribank. Det er mulig å montere en håndpumpe ved siden av den elektriske i pumpehuset. resilientdesign.org - amerikansk artikkel om håndpumper. Problemet med slike pumper er at de fungerer ved å suge vannet opp, så de kan ikke løfte høyere enn ti meter. Vakuum gir bare én atmosfære trykk - lufttrykket. For å løfte vann høyere må pumpa stå nede i brønnen og dytte vannet opp i stedet for å stå oppe og suge.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2014, 11:40 
Avlogget
Brukerens avatar

En generator vil kunne gjøre jobben ved korte strømbrudd. En kan også installere en stor trykktank i boligen, kanskje? Vi har en liten trykktank. De finnes sikkert større?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2014, 11:43 
Avlogget

Ikke helt enig at man trenger en stor batteribank for å drive en brønnpumpe... :)

En brønnpumpe går jo ikke hele tiden; den pumper som regel vann opp i en trykktank, slik at man har en viss mengde vann under trykk, klart til bruk. Når man tapper vann, faller trykket, og pumpen starter, og går til normaltrykk er igjen oppnådd, normalt sett bare 15-30 sek. etter man slutter å tappe vann... ;)

Man må nok ha en god inverter for å drive pumpa - hvis man ikke har tenkt på forhånd, og gått for en likestrømspumpe da, som Grundfos sin SqFlex, e.l.... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 09:40 
Avlogget

På tide med en liten oppdatering igjen. Fortsatt i planleggingsfasen. Mest fordi jeg fikk ny jobb på Romerike, og dermed åpner for at jeg kan se litt lengre nordover for egnet sted. Rekkkehuset vil være klar til salgs etter nyttår og det jobbes med å reduser inventar i huset som er overflødig.

Jeg og fruen har sett mye på forskjellige bygg/boliger etc for å la oss inspirere. Vi har kommet til at vi ønsker å kutte ut elektrisitet i størst mulig grad, privat kloakkanlegg samt få koblet oss på privat vann. I den grad strøm behøvs ser vi fortsatt på mulighetene med å kombinere solceller, små vindmøller og batterier som holder på en del energi. Og naturligvis en aggregat i backup.

Vi snakker en del om behovet for strøm, og vi har ikke funnet ut en god løsning på verken kjøleskap eller vaskemaskin enda. Det må regnes litt på forventet strømbruk for å finne ut om dette er realistisk eller ikke. Men det handler om prioriteringer og "luksus ønsker". TV har allerede vært stengt i noen år nå, til ingen savn. Men tilgang til nett og følgelig strøm til f.eks ICE/mobilt bredbånd, ipad er "ett must".

Fruen har sett på forskjellige eldre typer vedfyrte ovner til matlaging samt "brødovner" og virker veldig begeistret for ideen. Det selges faktisk en del splitter moderne utgaver av oldemors gamle jernovn, så muligheten til å lage vanlig mat er helt klart til stede.

I og med at vi bor i Norge så er oppvarming en god del av strømutgiftene, men dette løses med vedfyring. Ser også på muligheten for ett fyringshus som også kan brukes til å varme vann.

Jeg må ta meg en tlf til noen i byggeetaten og finne ut om det faktisk er ett krav om ett bygg må være tilknyttet elektrisitet.. Hytter kommer jo ofte uten, men er usikker på dette med bolig.

Tanken har vært hele tiden å redusere mest mulig utgifter knyttet til offentlige/private avgifter og kostnader..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 17:02 
Avlogget

Spennende, skal bli interessant å høre hvordan det går.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 09:18 
Avlogget
Brukerens avatar

En mulighet (dersom hus MÅ være koblet på offentlig strøm) er jo å bestille utkobling etter huset er ferdig.

(Vet om en som skal flytte en bod etter at huset/eiendommen er godkjent av entreprenøren.)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 10:29 
Avlogget

En annen mulighet er jo å ha nettilkobling, og selge strøm tilbake til nettet når man har overproduksjon, som man vil ha i perioder med et system dimensjonert som det snakkes om her. Kan nok bli litt frem og tilbake med å få strømleverandør med på leken, men det har vert jort før så det går an.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 21:42 
Avlogget

Fortsatt ikke funnet svar på om man må ha tilkoblet strøm, men "fant opp hjulet på nytt" med hensyn til kjøleskap og strøm problematikken.

Jordkjeller, selvfølgelig..

Har stått foran kjøleskapet så lenge og tenkt, at det slettes ikke slo meg å tenke på "hva gjorde man før". Fokuset har vært for mye på strøm. Fant flere linker, også en som endte opp her igjen, på ferdigmoduler i plast. Disse ser svært gode ut og heller ikke fryktlig dyre. Alternativet er naturlig nok å bygge selv, men må ha litt realistisk perspektiv. Dessuten vil plastvarianten trolig være noe mer hygenisk og enklere å holde kryp unna.

Så det var det problemet ut av verden. Fruen er dermed fortsatt skeptisk til dette med å være uten fryser, for frossen kjøttet. Det enkleste er jo å ha en liten fryser, men da bruker vi strøm igjen. Tørke, speke etc går mener jeg. Siden tanken er å ha høns, og jakte, vil det jo kanskje tenkes at tilgangen til kjøtt ikke behøver å være ett problem.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 21:53 
Avlogget

Det finnes jo rikelig med gassdrevne kjøleskap. De finnes fra femti til firehundre liter, og kjører i to-tre uker på ei 11-kilos gassflaske. Helt off-the-grid, og gass er forholdsvis enkelt å lagre. Det er en kostnad ved å kjøpe inn gassbeholdere, men den er liten sammenlignet med å kjøpe batteribank og solcellepaneler for tilsvarende effekt. Hvis det ikke er et mål å være CO2-nøytral og fossilfri tror jeg gass er enkleste måte å komme seg av nettet.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 22:26 
Avlogget

Norge er jo et av få land som gjør noe så (for andre land) utenkelig som å bruke STRØM til å varme opp maten...
Og også STRØM til å varme opp husene og strøm til å varme opp vannet...
Vi er jo helt tullete, bruke den dyre dyrebare strømmen til alt dette. ;) Og så klager vi på strømprisen.
Om en polakk hadde brukt like mye strøm som vi gjør, ville de gått personlig konkurs...

Så vi trenger ikke se langt tilbake i tid for å finne alternativer, vi trenger bare å kikke til andre land...
For pukker, trenger jo bare å kikke i campingvogna eller hytta til naboen.. :lol:

Svaret er gass+solcelle+vind+batteribank.
Eventuelt +aggregat (Kappsag osv)
(som trådstarter selv har nevnt ser jeg)

Så er spørsmålet, er gass billigere en strøm...?
200-400kr for påfyll 11kg...
Oppvarming vinter? Varmtvann? Kjøleskap? Fryser? Matlaging?

Jeg ville hatt nettstrøm + lagt opp til å være offgrid ved behov/ønske.
Når det er snakk om et bolighus, kanksje med barn, så ville jeg hatt *the grid* inn til huset, det er en "backup/sikkerhet" det også..
Hvilken energikilde er mest pålitelig av 5år gamle batterier og ymse ladeelektronikk, med solceller som ryker ved hagglevær, og vindmøller som revner i orkan... Eller strømnettet, som har leveringsplikt.?

Ment til å få noen til å tenke litt, jeg elsker tanken av å være offgrid, men sikkerheten står høyere.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 22:54 
Avlogget

Strøm er ikke nødvendigvis dyrt, men samma hva vi gjør skal Hafslund ha en merkverdig stor andel av "strømutgiften" min hvert år. Det er en prinsippsak for meg at jeg ikke akter å betale det jeg anser som blodpris til en privat aktør for at jeg skal få lov til å bruke penger på å ha strøm fra Norgesenergi.

Ett land som Norge bør ha latt alt av strømrelatert virke være statlig, for man ser hva som skjedde da man begynte å privatisere på 90-tallet.

Det var ranten min for i kveld..

Ellers så rister jeg på hodet over at nordmenn har så stor skrekk for å bruke gass til matlaging. Det ble ett ------- baluba da min svigefar oppdaget at vi handlet inn en gassfyrt komfyr da jeg og samboeren flyttet sammen. Gass på komfyr var intet mindre enn livsfarlig..

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 23:35 
Avlogget

Jeg har ikke sakt noe galt om å bruke gass til matlaging? "Hele" øvrige verden gjør dette, inkl norske restauranger og institusjoner..
Poenget jeg prøvde å lage er at om alt energikrevende skal over på gass, så er det snakk om bruks-beløp som overgår strømprisen.
Da spesielt oppvarming av bolig, med mindre man har billig ved.
Den vanligste prisen på fastleddet/nettleien i diverse deler av landet er vel mellom 1500-2500kr pr år.
Bruker du da 0kwh er dette den totale kostnaden pr år, forbruket "styrer du selv". ~90øre kwh totalt? (blablabla, dette vet du selvfølgelig)

Er det avskrekkende nok til å gi slipp på endel "goder" å gå totalt offgrid?
Uten mulighet til å ha *ongrid* som en backup i det minste?
Noe som kan lade batteribanken menst man venter på ny spenningsregulator i det minste? (alternativet er aggregat)

Har du fått sjekket ut om du klarer TEK10 / TEK15 kravene med et *offgrid* nytt hus? Jeg tror ikke at å være tilkoblet offentlig strømtilførsel er et av dem. Alternativ oppvarmingskilde er et krav (ved+gass = check) Balansert ventilasjon (stor nok batteribank = check) Andre ting?

Går sikkert ann å søke om alternativ husbygging så man slipper Byggeforskriftsmaset...?
(Eller aller best, kjøpe gamlet hus å renovere. "no questions asked")

Det er fullt mulig med god komfort, om man bare klarer å få papirer godkjent til et helt nytt bygg i dette landet...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 23:36 
Avlogget

Både min mor og jeg har gass-kokeplater; noe annet ville være utenkelig. :) Min mor (alene, men lager endel middag til familie-sammenkomster + kaker osv.), bruker ca. 5kg gass i halvåret, mens jeg, bruker vel 2kg på samme tiden.

I min leilighet på ca. 80kvm fyrer jeg (så langt) bare med gass, og bruker vel en 10kg på 14 dager når det er minusgrader ute. heromkring koster en 10/11kg bytteflaske 189,-... Har nå en ny Dovre etasjeovn klar til installasjon... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 11:42 
Avlogget

Skal du ha privat kloakk, så er det en fordel å finne et hus som allerede har det.
Det er lite sannsynlig at du vil få lov av kommunen å koble fra en tomt/bolig som allerede er koblet opp mot det kommunale nettet.
Det kan også lønne seg å sjekke ut kommunens reguleringsplan for omrrådet boligen ligger i. Kommunen kan i fremtiden finne på å pålegge dere å koble dere på det kommunale anlegget dersom det er planer om å fornye/utvide nettet i det aktuelle området.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 21:15 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Fortsatt ikke funnet svar på om man må ha tilkoblet strøm, men "fant opp hjulet på nytt" med hensyn til kjøleskap og strøm problematikken.

Jordkjeller, selvfølgelig..

Har stått foran kjøleskapet så lenge og tenkt, at det slettes ikke slo meg å tenke på "hva gjorde man før". Fokuset har vært for mye på strøm. Fant flere linker, også en som endte opp her igjen, på ferdigmoduler i plast. Disse ser svært gode ut og heller ikke fryktlig dyre. Alternativet er naturlig nok å bygge selv, men må ha litt realistisk perspektiv. Dessuten vil plastvarianten trolig være noe mer hygenisk og enklere å holde kryp unna.

Så det var det problemet ut av verden. Fruen er dermed fortsatt skeptisk til dette med å være uten fryser, for frossen kjøttet. Det enkleste er jo å ha en liten fryser, men da bruker vi strøm igjen. Tørke, speke etc går mener jeg. Siden tanken er å ha høns, og jakte, vil det jo kanskje tenkes at tilgangen til kjøtt ikke behøver å være ett problem.

Det er ingenting som sier at man må være tilkoblet strømnettet i Norge. I kommunen når godkjennelse er gitt for en tomt ligger det en pris på tilkobling av vann/kloakk og strøm som man skal betale som en engangsavgift.
Man kan selv ringe til det lokale E-verket og koble seg av strømnettet.
De som ikke klarer å betale sin strømregning blir stømmen stengt, mange stenger også strømmen i sommerperioden.

Når det kommer til plasmoduler så må du passe på å kjøpe plast som er beregnet på mat, ellers vil man få i seg kjemikalier som kan være helseskadelig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support