Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prosjekttråd, nytt hus
InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 11:15 
Avlogget

Når folk har spurt meg om hva jeg mener er viktig som prepper, så har jeg alltid sagt at første prioritering som prepper er å ikke bo midt i en storby. Jeg har ikke noe "imot" byer, har tross alt bodd i byer i 25 år, men det er ikke det beste stedet å være om "noe" skulle skje. Jeg fikk endelig flytta ut for fire år siden, men bor pr i dag i en boligfelt, noe jeg gjorde for å komme inn i boligmarkedet.

Det har gitt utbytte ser jeg. Fikk inviglet lån for to år siden og ser nå på hva salg av boliger i mitt område ligger på og kan konstantere med nedbetalt lån, noe innskudd samt prisstigning at jeg i teorien "har" en halv million kroner om jeg skulle solgt rekkehuset nå i dag. Jeg tror iallefall at boligøkningen kommer til å fortsette en stund til, men jeg føler at tiden er snart klar for å iverksette min store drøm: Å bygge eget hus på landlig tomt.. :)

Jeg er fortsatt i drømmefasen enda, men enkelte ting har jeg ganske klart for meg. Jeg har sett på at enkelte eiendommer ute i strøkene rundt der jeg bor har blitt lagt ut for knappe milionen/halvannen og disse eiendommene har vært fra 85-150000kvm. Dette innebefatter skog, litt dyrka mark og eng. Nå er det ikke så store tomter jeg automatisk behøver, men drømmen er å få kjøpt en tilsvarende tomt av en grunneier utenfor "trykkområdene". Huset med tilbygg jeg tenker på er såkalte "lowtech" bygg, basert på "half timberframe" for de som kjenner til slikt. Helt hvordan utforminga blir er jeg ikke helt sikker på enda, men har mine tanker..

Grunnprinsippene jeg opererer med er at kostnader skal holdes så lavt som mulig, for å kunne ende opp med noe som kanskje ser ut som en "tradisjonell" småbruk. Mulig jeg er litt ambisiøs, men som sagt er dette fortsatt stort sett i drømmefase..

Kommer til å legge ut bilder og dele tankene mine i denne tråden, og setter pris på spørsmål og tilbakemeldinger:)

Topp

Innleggets emne: Re: Prosjekttråd, nytt hus
InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 12:29 
Avlogget

Tror du har mer peilig på meg om hus. Jeg er også på husjakt forøvrig.

Det jeg ser etter når jeg kikker på hus er en form for vann/bekk/elv. Noe som helst ikke er mer enn 100 meter vekke. Max 200 meter, men da pusher jeg det. Gjerne ha en form for bekk/elv som går igjennom eiendommen din. Da er det gjerne mer sjangs også for at vannet kan drikkes enn et tjern der kanskje folk har dumpet mye rart i.

Bruk Finn.no sitt kart og gå på Hybrid over eiendommen du ser på. Bruk Google Maps og "kjør" igjennom området med Street Viwer (dra ned den lille orange mannen). Det er utrolig hvor mye info du kan hente opp.

Eller så er jo det kanskje en fordel å ha et par meter fra nærmeste nabo. Hva gjør naboene for arbeid? Driver de gård eller går de på trygd? Merk deg hvordan tomten deres ser ut. Får du inntryk at de har orden på eiendommen sin eller er eiendommen fylt opp med skrot og gamle rustne bilvrak?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:52, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 12:38 
Avlogget

Joda, en av kravene mine på tomt/eiendom er at det skal være i nærhet av vann, om dette er en bekk, elv eller tjern av noe slag. Om naboer skal ikke være noen av i nærheten av i det hele tatt.. Landlig som sagt. Beliggenheten er fortsatt åpen for diskusjon, må først peile meg inn på en generell område:)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 12:44 
Avlogget

Om man skal gjøre litt prosjekter på naboen som husdyr, høns og alternativ energi så er vel det en fordel ja å ikke ha grintete og naboer som driver å spionerer.

Husk en ting når du flytter på landet: Akt deg for Bygdedyret!

Kreativitet er blant annet noe bygdedyret ikke er så glad i.

http://ikkepedia.org/wiki/Bygdedyr

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 16:36 
Avlogget

Gullars skrev:
Husk en ting når du flytter på landet: Akt deg for Bygdedyret!

Kreativitet er blant annet noe bygdedyret ikke er så glad i.

Har nok blitt slik at skal bygdedyret ha noe fremtid MÅ kreativitet og nytenkning til.
Bygdedyret er ikke særlig glad i "bedrevitere".
Men hvis man lar bygdedyret bli beroliget av ens nærhet er det utrolig hva bygdedyret både aksepterer, gi gode råd, og tilogmed hjelpe til med det man måtte ha av ideer og kreativitet.
Det er nå min erfaring.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 16:38 
Avlogget

I hvilke områder er det dere ser etter "homested"?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 16:46 
Avlogget

Rundt Bergensområdet. Drømmen er jo et småbruk, men en dugelig enebolig er nok ikke umulig det heller.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 16:47 
Avlogget
Brukerens avatar

hugthemtrees skrev:
Huset med tilbygg jeg tenker på er såkalte "lowtech" bygg, basert på "half timberframe" for de som kjenner til slikt. Helt hvordan utforminga blir er jeg ikke helt sikker på enda, men har mine tanker..

Grunnprinsippene jeg opererer med er at kostnader skal holdes så lavt som mulig, for å kunne ende opp med noe som kanskje ser ut som en "tradisjonell" småbruk. Mulig jeg er litt ambisiøs, men som sagt er dette fortsatt stort sett i drømmefase..

Dette høres spennende ut. Mitt første råd vil være å sette deg grundig inn i norske byggforskrifter. Det er nær sagt de utroligste ting som er detaljregulert når det gjelder nybygg. Derfor kan det være lett å trå feil når en prøver å tilpasse slike konsepter som du antyder.

Mitt andre råd er å søke info fra slike som Hurdal økolandsby. Der er det garantert noen som har tenkt i samme gate før deg og som kan styre deg unna de værste fallgrubene.

Lykke til! Jeg ser fram til å følge prosjektet ditt.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 17:00 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Mitt første råd vil være å sette deg grundig inn i norske byggforskrifter. Det er nær sagt de utroligste ting som er detaljregulert når det gjelder nybygg. Derfor kan det være lett å trå feil når en prøver å tilpasse slike konsepter som du antyder.

Mitt andre råd er å søke info fra slike som Hurdal økolandsby. Der er det garantert noen som har tenkt i samme gate før deg og som kan styre deg unna de værste fallgrubene.

Lykke til! Jeg ser fram til å følge prosjektet ditt.

Kjempegode råd der.
Send PM når ideene begynner å ta form.
Kanskje jeg kan ha noen gode råd og ideer som hverken byggeforskriftene eller økolandsbyer tar hensyn til i forbindelse med matvarelager og linkende. LYKKE TIL....
(kan også være behjelpelig med tolkning av div forskrifter)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 17:51 
Avlogget

Takker folkens.

Byggeforskrifter er ett ord jeg kjenner fra skrekkhistorier, men jeg kan lite om det annet enn det dere allerde nevner. Tanken er at jeg skal forsøke å sette meg inni mest mulig alt som omhandler forskrifter, strømtilkobling, byggemåter og generelle lover, regler og forskrifter får jeg setter noe som helst ut til livs.. Selve bygget har jeg "tegnet" godt i hue, men å se om det er gjennomførbart gjenstår å se:) Konseptet på Hurdal har jeg lest bittelitt om, så kanskje ikke dumt å spørre seg til råds der.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2013, 17:54 
Avlogget

Hårek skrev:
I hvilke områder er det dere ser etter "homested"?

For å svare spesifikt, så er det i området øst for Glomma, sør for Årnes, nord for Fetsund og helst ikke lengre øst enn Aurskog. Om man ser på google får man raskt inntrykk av hva slags område jeg ser etter.. Grønt og landlig

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2013, 01:37 
Avlogget

Bygdedyret skal man definitivt ha respekt for. Jeg har ikke opplevd mye problemer selv, men det har vært noen rariteter som ikke helt har fulgt logikken noen ganger... Men, i de verste områdene vil en innflytter alltid være en innflytter, uansett om du flytter sammen i et samboerforhold med en fra området. Det er også mulig at til og med barna dine vil være innflyttere, også om de er født med en av foreldrene som lokalbefolkning. Dette er ikke noe jeg tror, dette er noe venner av meg har opplevd. Det er ikke slik overalt selvsagt, men du skal likevel tenke deg litt om før du gjør hva som helst hvis du flytter til et fullstendig ukjent sted, som er litt landlig. Særlig hvis du er "annerledes" på noe vis.

Men til tross for alle ulempene andre mennesker gir, så er det fordeler med dem også. Jeg kan godt forstå behovet for å ikke ha naboer, men det er også en ressurs hvis naboene er vennlige. Jeg har hatt et godt samarbeid med flere av mine naboer, poteter, gress, ved, materialer og annet er ting jeg har fått gjennom samarbeid, i tillegg til mange gode råd og tips. Så naboer trenger ikke å være en ulempe. :)

Ellers ville jeg tenkt litt på klima, jordsmonn, nærhet til skog, nærhet til "by" eller tettsted, og så videre. Selv om du ser etter et hus som skal passe behovene dine ved en forestående katastrofe, kan det være lurt å ha i bakhodet at sykehus, butikk, skole, fritidsaktiviteter (særlig ungdom, om man har slike i husholdningen) og arbeidsmarked i ditt nærområde også er fordeler.

Uansett, lykke til Hughthemtrees, er spent på å høre hvordan det går! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2013, 02:14 
Avlogget

jeg vet om en komune hvor det er tomter tilgjengelig.. som ikke er langt unna Hurdal

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2013, 12:39 
Avlogget

Synes egentlig at det er skremmende hvor lite informasjon som er tilgjengelig om nedlagte småbruk rundt om i dette vårt vakre land.
For hvor blir det av alle disse neglagte gårdsbrukene rundt om?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2013, 13:01 
Avlogget

De selges ikke fordi det er"familie" gårder

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support