Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 14:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prosjekttråd, nytt hus
InnleggSkrevet: 28 Jan 2016, 23:07 
Avlogget

Denne tomta må jo være helt ypperlig. Hadde det ikke vært for at jeg skal bygge med utleidel så hadde jeg klinka til på denne. Har ligget ute lenge så det er sikkert mulig å prute en del.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2016, 18:32 
Avlogget

Skulle det kandkje følge med en link? :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2016, 19:31 
Avlogget

Det har du helt rett i! :p
Her er den
http://m.finn.no/realestate/plots/ad.ht ... e=65157385

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 01:35 
Avlogget
Brukerens avatar

perfekt for deg, hugthemtrees!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 11:26 
Avlogget

Huset ble solgt i sommer! Endte opp med en fin sum etter oppgjøret. Fikk nedbetalt alt av utestående gjeld og slikt, litt fornøyd med det. Endte opp med en svært gunstig leie på ett stort hus på Hadeland i påvente av at vi skal finne drømmetomten.

Ordentlig bygdeliv her ute og hyggelige folk. Ungen har startet på en liten skole og trives svært godt med å ha rådyr valsende utenfor huset to ganger om dagen. Nevnte jeg at vi ikke har mere støyende naboer? Heeerrlig, er dommen fra samboer:)

Valget av kommune og område falt til slutt på bakgrunn av flere faktorer og det er bedre her enn jeg kunne drømme om. Kommunen ser ut til å være greie å ha med å gjøre når det kommer til tomteutskilling og bygging. Vi fikk store deler av sommeren her og jeg gleder meg allerede til neste sommer. Stressnivået har dalt betraktelig også.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2016, 13:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Grattis! Livet på landet er herlig.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2016, 15:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Wow, dette emnet kunne jeg ha skrevet om side opp og side ned. Jeg har i løpet av de siste tre år drevet med oppgradering av en boligeiendom på landet (midt på Vestlandet), og om få måneder flytter vi dit, etter over 45 år i by-sentrum. Alt jeg vet om prepping har selvsagt blitt lagt inn i prosjektet, og nå sover jeg ganske så godt om natten.

Her er noen oppramsede tips og hensyn, som kan ha verdi for de som skal i gang med liknende:
- Vurder å kjøpe et oppussingsprosjekt i stedet for nybygg. På denne måten kan du stort sett gjøre som du vil, og unngår meget store ekstrakostnader, samt slipper å ha myndighetene kikkende over skulderen hele tiden. Å lese bygningsloven føles omtrent som å lese straffeloven. Helt håpløst. I Direktoratet for Byggkvalitet får du mange ulike svar på samme spørsmål. Du må imidlertid kjøpe et eldre hus som har god og fast grunnmur, og som har "ryggrad" i konstruksjonen sin. Jeg ville også satt krav til en god og tørr kjeller, med min. 2,2 m takhøyde. Det er ikke bra, hvis mesteparten av kjelleren er nedgravd. Da er den ganske sikkert rå, og du må evt. grave opp rundt hele huset, og legge grunnmurspapp, drenering og dødmasse.

- Pass deg for evt. offentlige krav vedrørende vann og avløp. Det kan lett bli kostnader i hundretusenkroners klassen. Må du ordne privat kloakk, så finnes det nå såkalte "minirenseanlegg" i handelen for ca 40.000 pluss installasjon. Disse blir stort sett alltid godkjent av kommunen.

- Det første du må gjøre i et oppussingsprosjekt er å rehabilitere tak og pipe. Det nytter ikke å gjøre noe som helst før huset er tett. Det beste er å legge tak av alumuniumsplater av europalle-størrelse. De fås i flere farger, og ser ut som takpanner. De har utrolig lav vekt, noe som er greit under oppføringen, men også godt for et eldre hus. Slikt tak ruster ikke, kan enkelt kuttes med vinkelsliper, og varer i en liten evighet. Det eneste som må tas hensyn til, er noe regn og hagl-lyd, så det bør isoleres mot evt. soverom. Når det gjelder pipen, så kan den ofte stå "as-is" ved å få laget en aluminiumsinnkledning til alt over taket (samt regnhatt) og sementpusse evt. utsatte deler av det innvendige pipeløpet. Fyr ofte med sotrens, så slipper du pipebrann.

- Installer snarest en ca 5-6 kW luft/luft varmepumpe på et sted i huset, der varmen lett kan spre seg i huset. Disse koster rundt 15.000 nye, og svært gode brukte fås ned mot kr. 5000. Dette er den desidert mest økonomiske oppvarmingen som finnes (4 kW gratis!!), og gjør underverker med et eldre hus. Det blir lunt og godt over alt. Styr unna kinesiske merker. Varmepumper må komme fra Japan, og aller helst hete Daikin, Mitsubishi eller Panasonic. Inne-enhet som gulvmodell er best, og går definitivt stillest. Ute-delen må skjermes godt mot vær og vind. Da varer den dobbelt så lenge, og har bedre virkningsgrad.

- Pass deg for gamle elektriske anlegg. De er dårlige og brannfarlige. Full overhaling kan bli ganske dyrt, men prioriter nytt hovedinntak og hovedtavle/sikringer. Gå ellers over de mest utsatte koplingsboksene, og unngå tung strømbelastning på kursene. Varmepumpen hjelper utrolig godt til med dette. Den trekker kun 1 kW, og sparer deg for en rekke strømsultne varmeovner. I god prepperånd sørger vi selvsagt for å legge opp uttak for nødstrøm fra strategisk plassert generator, samt god varme-og kokeovn, og massevis med innelagret ved.

- Husk på, at du ved bruk av betongsaging nokså lett kan endre adkomst og bruk av kjeller ved å flytte dører og evt. vindu. Dette kan gi betydelig verdiøkning for denne etasjen.

- Det er i dag nokså rimelig å leie gravemaskin (også med fører), slik at du fort, enkelt og rimelig kan gjøre store endinger på eiendommen hvis det trengs. Ofte er vei, adkomst og gårdsrom alt for små og trange. Dette ordner du lett opp i. Lag så store parkering- og snuområder som mulig. Det vil du aldri angre på. En gravemaskin bør helst være over 7 tonn. Da klarer den det meste på mye kortere tid.

- Riv aldri evt. andre bygninger på eiendommen, uansett hvor dårlige de er. De gir deg nemlig fremtidig rett til full rehabilitering (og evt. påbygg/utbygg) uten å måtte involvere kommunen i noen plagsom grad.

- I forbindelse med et slikt oppussingsprosjekt på landet, er det særdeles nyttig å kjøpe seg en eldre, solid stasjonsvogn m/gode tak-rails og hengerfeste (vil koste rundt kr 20.000), samt en 2-tonns to-akslet tilhenger m/brems (ca. kr. 18.000 som ny fra Tysse). Stasjonsvognen laster godt innvendig og på taket. Resten går på hengeren. På dette viset kan du shoppe byggevarer hvor det skulle være, og trenger ikke tenke på transportproblematikk.

- Som regel er er ikke særlig langt til vannkilder i naturen ute på landet, men jeg råder likevel til å tenke på anskaffelse av en eller flere 1000-liter plasttanker (i nettingbur på palle). De er lette å håndtere og kan ofte fås gratis, eller for ca kr. 500 pr. stk. (sjekk bakerier o.l.). Det er tappekran på disse, men den er ganske stor,og bør kanskje bygges litt om til mindre kran (ganske enkle greier). Disse tankene kan lett plasseres i kjeller. Husk imidlertid at vannet må byttes ca hver 4 måned, og du må ha et kjellersluk som kan ta unna alt avtappingsvannet.

Vel, nå har jeg skrivekrampe, og må gi meg, selv om der er mye mer som jeg gjerne skulle ha delt. Still gjerne spørsmål, hvis det er noe du lurer på.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 15:30 
Avlogget

Takk Mr Draug!

Og takk for mange gode råd Netbird!

Jeg ser ikke helt bort i fra ett oppussingsobjekt, men da er det mest for å få en tomt. Har veldige konkrete planer for bolig med tilhørende anneks, fjøs etc. Det jeg har sett av bolig hittil bærer preg av å blitt hvitmalt og sminket før salg, og priset deretter. Det jeg ser er reelle oppussingsobjekter er i såpass dårlig stand at det ofte må vurderes riving eller at eiere, ofte etter en avdød, forsøker å selge huset og ikke bare tomta. Kostnadene vil de gjerne naturligvis ikke ta selv med å rive. Så jeg tror jeg må finne meg en tomt uten hus på for at prosjektet mitt skal fungere egentlig..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support