Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bygg med paller!
InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 19:32 
Avlogget

--------------------------------------------------------------------------------

Er det noen som bruker paller når de skal bygge noe? Det er gratis byggematerialet du får kastet etter deg, og til tross for navnet er engangspaller svært robuste.

Jeg har brukt paller til mye. Det siste prosjektet fra i fjor sommer er drenering rundt huset mitt.

Jeg har lagt dem litt på skrå og langsetter over dreneringsrøret, og så stiftet fast gammelt sengetøy over pallene, men latt toppen stå åpen.
Så har jeg fyllt opp med lecakuler inni pallen, og dermed fått leca langsetter grunnmurspappen uten å fylle opp hele hullet. Penger spart!

Jeg har også lagt gulv med dem i kyllinghuset mitt. Kyllinghuset er en gammel brakke som byggningsarbeidere bor i, og som gulvet har råtnet etter hvert, men jeg hadde ikke råd til å bytte ut gulvet.

Jeg la pallene over det gamle gulvet, og hadde en presenning over. Pallene er også fine til å ha isolasjonsmateriale inni hvis du vil bruke paller som gulv. Hvis du ikke legger pallene oppå noe, men skal ha dem hengende, kan du sette fast netting på undersiden av pallen; og så kan du ha steinulla der

Jeg brukte også paller da jeg bygde den gamle grisegården min.

Jeg grov ned stolper, og satte opp to tverrliggere på hver stolpe, og så bandt jeg pallene fast i disse tverrliggerne. Jeg brukte de pallene hvor plankene sitter tett, slik at heller ikke grisungene kom seg ut. Bruk nok stolper og ha solide nok tverrliggere, siden griser er utrolig sterke! Og alle dyr synes gresset på den andre siden av gjerdet er det beste, uansett om det ikke er gress der! :D

Et par lette prosjekter, er bord og sagkrakk.

Sagkrakken er uhyre lett. Jeg tok fem paller, og la dem oppå hverandre. Jeg tok av de to midterste plankene på den øverste pallen, og festet dem på skrå til alle fem plankene. Jeg spikret ikke pallene fast i hverandre men bare i disse to plankene fordi jeg måtte ta dem fra hverandre til våren igjen uansett, men hvis du spikrer hver palle fast i den under seg, har du antagelig en solid sagkrakk som varer lenge.

Bordet brukte jeg tre paller til. Jeg la den ene oppå de to andre som sto på langs, og spikret den fast. Jeg satte opp en tverrligger i midten av bunnen på konstruksjonen, og grov ned de nederste ti centimeterne. På toppen hadde jeg en sponplate for å få en flat overflate. Også dette prosjektet var bare ment for å stå over sommeren, så jeg vet ikke om du vil ha et bord år etter år, men det fungerte godt! Til en kompis som veier cirka ett tonn satte seg på det. 8-)

Siste prosjekt var et sommerhus for kyllingene mine. De er fra rugemaskin og er såpass unge at gammeldyrene ville drepe dem om de blir satt sammen, så jeg måtte bygge opp et lite hus til dem.

Jeg har brukt tre paller, en bakvegg og to sidevegger, slått ned tre stolper og spikret dem sammen. Dernest har jeg hatt en blikkplate som tak, tilpasset resten av huset og pressening over og rundt de tre pallene og taket.
Døra er et vindu i karm, som lett kan åpnes og sorger for lys inn i huset. Resten av veggen er rett og slett bare en gammel bordplate, også denne dekket av pressening.

Huset står, men jeg har bygd det som et midlertidig hus som skal taes fra hverandre senere. Slik som det er bygd nå er det altså ikke noe du bygger for at barna dine skal arve det! Bare så dere vet det.

Stakk innom en type som lagret mye rart i en bunker han hadde leid av kommunen/forsvaret, og han hadde satt hjul på to paller. Den ene pallen hadde han sånne vanlige møbelhjul, som du har på skap og sånt, og så hadde han lagt en sponplate over. Den brukte han til smågjenstander. Han hadde også tatt en palle og satt hjulene av et par gamle traller på. Den brukte han til tyngere saker. Kanskje mest nytttig for de som har store, flate gulv.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Bygg med paller!
InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 22:35 
Avlogget

Paller blir brukt!! Provisorisk som bord på grillfester, til å bygge inngjerdinger (topplata + hvitmaling er ikke galt), bygge vedskjul og kompostbinger. Til slutt er de jo gode som ved med om ikke de er blitt for råtende.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2012, 22:41 
Avlogget

Vertikale hager:

http://lifeonthebalcony.com/how-to-turn ... -a-garden/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 18:20 
Avlogget

Jeg har en ide om at det må være mulig å "spelke" paller og bygge vegger/moduler som monteres sammen på en glup måte.. tenkte jeg skulle prøve å lage et uthus i paller og kle med presenning.. venter bare på ånda..

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 22:05 
Avlogget

Galdre skrev:
Jeg har en ide om at det må være mulig å "spelke" paller og bygge vegger/moduler som monteres sammen på en glup måte.. tenkte jeg skulle prøve å lage et uthus i paller og kle med presenning.. venter bare på ånda..

Fullstendig mulig. Bruk bjelker som på et vanlig hus, men bruk paller istedet for bordkledning. Jeg har beskrevet en del mindre prosjekter som det du beskriver, men det spørs litt på størrelsen antar jeg. Blir i alle fall spennende og se!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 22:35 
Avlogget

En palle liggende på langsiden + en oppå kan spjelkes med å skru fast bord inni "midten" på pallene.. vanskelig å forklare, men ser det levende for meg i hodet.. kluet er hvertfall å demontere pallene minst mulig. Spjelke de til som legoklosser og stifte presenning rundt.

Muligens kan pallene kles med noe innvendig slik at det blir plass til et lag med høy/isolasjon.. passende for geiter?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 08:56 
Avlogget

Jeg tror ikke det skulle være nødvendig og demontere dem i det hele tatt egentlig. Det jeg tror du bør gjøre er og sette dem på høykant (altså kortsidene vent opp/ned) og så bygge videre over der. Noen løsning for og feste pallene oppover veggen har jeg ikke, men i grisegården brukte vi to planker som vi festet i topp bunn inne mellom pallene, altså i mellomrommet som oppstår på grunn av klossene pallene er bygd av. Disse plankene spikret vi fast til stolper, og så bandt vi pallene fast med tau.

Om det blir lettere og bygge en slik bygning med paller aner jeg ikke, men det hadde vært et interresant prosjekt. Men om du skal bygge det et geitefjøs tror jeg nesten det blir like greit og bygge det med bordkleding og slikt. Du kommer til og trenge vinduer, dører og forskjellig som kommer til og gjøre det upraktisk med pressening over det hele. Hvis du bare skal ha noen få geiter trenger du ikke store bygget, så med vinduer, dører og isolasjon osv blir det vel kanskje 5000 kroner hvis du vet hvor du skal lete etter materialer.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 14:17 
Avlogget

Målet var å gjøre det for 500, ikke 5000.. ;)

Burde vel gå an å få til noe lurt med et vindu og ei dør, selv om det er presenning? Verdt et forsøk.. om jeg får ånda.. men det kommer et stykke ned på lista..

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 14:56 
Avlogget

Skeptisk til bruk av pressening til et slikt formål. Hvis du skal begynne og skjære hull i den, blir det en del problemer med og tette hullene skikkelig, slik at vinden ikke kommer inn. Dernest lurer jeg på fuktighet/oksygen inne i et slikt bygg. Jeg har bygd små kyllinghus til sommersbruk på et slikt vis, og det var upraktisk nok.

Du må nok regne med et par lapper uansett, jeg vil anbefale deg og støpe gulv til geitene først som sist. Jeg kan ikke se at du kan bygge et slikt bygg uten lektere og bærestolper, så der er det ikke mye og spare. Hvordan du skal gjøre det med isolering og slikt i et sånt hus blir nok en del prakk, men mulig er det nok. Jeg kan ikke se du kan spare så mye på og bruke paller på et hus til dyr, siden det vil være en god del ting du må ha for dyrene uansett. Derimot tror jeg en slik metode vil være mye mer praktisk til vedskjul/lager etc.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 16:43 
Avlogget

Du har nok rett.. bare tanken på at det gjerne bør holde lengst mulig om det skulle smelle.. gir det et forsøk, men det blir neppe geiter inni.. =o)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 23:15 
Avlogget

Ta det fra en dreven synder, billige og enkle løsninger er ikke alltid det beste! ;) Men når det er sagt er det mange utradisjonelle løsninger der ute, som både er praktiske og gode. Men jeg har funnet ut at det er noen ting som må gjøres på den gode tradisjonelle måten. Du har ikke en gammel garasje eller lignende du kan bruke til dyrehus?

Håper du sender ut bilder hvis/når du bygger noe! Lykke til uansett! :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 18:58 
Avlogget

Eller lignende blir hønsehus.. men men.. det blir vel neppe geiter i år uansett.. kanskje neste år..

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2012, 11:59 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Er det noen som bruker paller når de skal bygge noe?

Paller er bra. Jeg er nesten ferdig med en liten jordgamme til lagring av mat og utstyr bygd av delvis pallematrialer. Jeg måtte imidlertid demontere pallene for å få bært dem opp dit jeg skulle. Skulle hatt noe bedre verktøy enn bare brekkjern og hammer til demonteringa fordi spikrene sitter ofte litt vel bra og dermed ryker det en del fine planker.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2012, 12:34 
Avlogget

Savner bilder :)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:37, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012, 13:05 
Avlogget

Gullars skrev:
Savner bilder :)

Hadde fiffet opp innleggene en del det å legge ved bilder og filmklipp ja. Skal se hva jeg får til etterhvert. Voldsomt opptatt for tiden med å tjene til større matvare innkjøp og alt som følger med det av lagring og transport. I tillegg er jeg avhengig av "lånt" strøm og trådløst der jeg jobber rundtforbi, og skriver noen kjappe innlegg i matpausene. Jeg er forresten for å utvide døgnet med minst 24 timer, fyttirakkern så mye jeg må få gjort og har i tillegg på følelsen at det haster :roll:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: