Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Restaurering av gammel hytte
InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 16:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jobber med en plan over restaurering av min lille jakthytte. Er mindre enn badet mitt hjemme, og ligger skjult ved et vann. Det er ikke alt for mange kilometerene fra nærmeste vei, men til gjengjeld er det så og si ingen som vet at den eksisterer. Husker ikke helt målene i hodet, men er vel ca. 10 meter lang og 4 meter bred, med enkle plankevegger. Null isolasjon.

Planen min er å heve hytta 10-15 cm, rive gulvet og isolere det. Bygge ut veggene og isolere de også, samt sette inn ekstra glassruter for å hindre for mye varmetap derfra. Skal skaffe meg en vedovn, siden den gamle rustet i stykker. Har et gammelt radiatorvarmeanlegg fra en campingvogn drevet på gass liggende, og vurderer å mekke radiatorvarme under sengene.

Dette blir min lille tanketråd, så kom gjerne med spørsmål og tips. Jeg har aldri restaurert noe før, så dette er helt nytt for meg. Jeg kan komme med bilder og lignende etter hvert.
Målet med restaureringen er mest til fritidsbruk, men også at man skal kunne overleve der over en lengre periode. Siden den ikke har tomt men står på et punkt, kan jeg ikke gjøre særlig mye med området rundt. Hytta kan bygges ut og endres, men kan ikke lage noen sidebygg (vedskjul) uten at de henger på selve hytta.

Førstepri nå er å skaffe meg en vedovn og pipe, samt lage en brannvegg bak (holdt på å ta fyr for noen år siden).
Etter det vil det bli å heve hytta et par cm og bygge under med solide fundamentsteiner/blokker, og evt. skifte ut råtne bjelker.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 18:09 
Avlogget

slikt er gøy å følge med på, så kom gjerne med bilder.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 18:35 
Avlogget

Jeg ønsker deg lykke til Strelok, og skulle ønske jeg hadde noe særlig og komme med. Men jeg også håper på bilder, og kanskje til og med en liten filmsnutt? :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 00:17 
Avlogget

Gøy!
Jeg har også gammel hytte som jeg driver og restaurerer. Min ser mest ut som en brakke. Men er egentlig en pitteliten hytte.
Vi tenkte å begynne med å lage et anneks/soverom. Men for å slippe byggetillatelse tenkte vi å lage den som "hytte i treet". Ingen som vil komme og kreve byggetillatelse for noe sånt? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 00:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Tulla skrev:
Gøy!
Jeg har også gammel hytte som jeg driver og restaurerer. Min ser mest ut som en brakke. Men er egentlig en pitteliten hytte.
Vi tenkte å begynne med å lage et anneks/soverom. Men for å slippe byggetillatelse tenkte vi å lage den som "hytte i treet". Ingen som vil komme og kreve byggetillatelse for noe sånt? :lol:

Hytta jeg har er på en måte som en liten brakke den og. Så lenge man lar fasaden se likedan ut, så kan du egentlig totalrenovere hytta. Riv halve hytta om gangen, og bygg opp igjen på samme måte, i samme stil ytterst. Jeg skal som sagt heve hytta og isolere gulvet, og deretter legge ut veggene et par cm for å isolere. Samtidig som jeg legger ut veggene skifter jeg alle veggbordene, og maler tilbake i den samme fargen. Sååå kan jeg begynne å f.eks. heise hele taket, og samtidig isolere det. Har planer om å bygge ut hytta i lengden også, og evt. i bredden når jeg skal ta taket. Det er ikke lov å rive hele taket og lage nytt såvidt jeg har forstått det, så da er det vel bare å restaurere del for del. Tror andre her vet mer om hvordan reglene for dette er.

Hvis nesten ingen vet at hytta eksisterer, så er det egentlig bare å gjøre så mye som mulig som ikke er "synlig" fra utsiden.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 10:21 
Avlogget

Ja, det er litt sånn vi har planer om å gjøre det også. Men tenkte å lage et anneks til gjester og.
Er bare en nabo der som bor slik at hun ikke direkte ser hytta. (va 500m unna) Hun er også hestejente og vi har funnet tonen. Det er bra i forhold til klagesaker osv. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 01:30 
Avlogget

Spennende prosjekt, Strelok! Jeg holder på med noe lignende. Jeg har satt inn inn pipe og vedovn, og har også gassovn og parafinovn. Men disse hadde jeg før vedovnen, og ville ikke kjøpt noen av disse varmekildene dersom vedovnen var på plass. Ved er helt klart best. Kjøp for all del ovn med kokeplate. Jøtul f602 er en fin sak. Det finnes flere ovner med dårlige liksom-kokeplater på markedet.

Har du motorsag og tilgang til å ta ut ved, kan du regne alt fra en halv til én kubikk ferdigkappet ved (i kløyd tilstand) per liter brukt bensin, alt etter hvilken sag du har. Hvis du setter inn stålpipe, som er det enkleste å gjøre selv, må du ha 30 cm avstand fra ovn/uisolert rør til brennbart materiale, og 5 cm avstand fra helisolert rør til brennbart materiale.

Parafin soter litt ved start og stopp hvis du har vekebrenner, og gir også litt lukt. Blir nok bedre hvis du du kjøper en katalyttovn, men synes ikke det er verdt det. Har brukt denne en del, og den er absolutt verdt pengene: http://www.seatronic.no/varmere-varmeov ... 600w-p-416

Gass er fint til matlaging, men skaper mye kondens hvis du i tillegg skal bruke det til oppvarming. Dette blir spesielt et problem når det er kaldt. En 11-kilos flaske med gass generer omtrent 16 liter vann ved forbrenning, og det blir en del dugg ...

Jekker til å til heve hytta får du billig på Jula og Biltema.

Ellers spent på å se noen bilder av kåken, og jeg må si at jeg imponert av badet ditt, som er på over 40 kvadrat! :D

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2015, 21:10 
Avlogget

Hipp hurra, jeg fikk tilsagn om tilskudd til reparasjon av taket på våningshuset på gården min. 60.000 kr. fra Norsk Kulturminnefond. Ja, da vet jeg at jeg får en travel vår.....bare å sette folk i sving nå. Har kontaktet snekkeren jeg skal bruke. Mange nye ting jeg må sette meg inn i nå. Men har trua på at jeg skal klare dette. Men 60.000 er bare 30% av estimert pris på prosjektet, men jeg skal finne ut av resten hvordan jeg finansierer dette. Det er tre steder det er lekkasje i taket, fikk tettet det før jul og nå skal det byttes ut der det er råteskader.

Og dette var heldigvis ikke en aprilsnarr:-)Har søkt tilskudd hos Fylkeskommunen også, og får svar over påske.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2015, 18:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe, flott det :)
Gratulerer!

Nå som de nye reglene tillater påbygg uten søknad, skal jeg klaske på et ekstra soverom på hytta. Dvs. doble den i størrelse.
Har en god venn som tegner bygg og garasjer som en hobby, som skal hjelpe meg med å tegne det. Så blir det bare alt arbeidet med bygging!
Har ennå ikke skaffet meg en god inverter eller solcellepanel, men har fått tak i 12v kjøleskap og "sentralvarme"-anlegg fra en gammel campingvogn som jeg tenkte å få installert.
Har også fått tak i store mengder "pent brukt" tømmer/planker, så der sparte jeg mange tusen i reisverk. :)
høsten går med på å rive kledningen på værveggen, lekte ut, isolere og kle med impregnertmateriale.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: