Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 11:57 
Avlogget

Satt å tenkte litt i går mens jeg stablet begge boksene med "erter, kjøtt og flesk" inn i det halvbygde spiskammerset...
Hva vil jeg miste om strømmen går. Vedfyring er i boks, jeg har ved komfyr også (Lucky me! må bare få fikset den først)
Men det slår meg at en god mekanisk klokke også vil være viktig. Både armbåndsur, og et til huset. - Hva finnes egetnlig av det, og er det slik at man bør kjøpe noe gammel noe som er "tested and true" eller finens det nye greier som er bra?

Og hva med internettet... når det blir borte blir livet mitt rart...
Hvilke oppslagsverk burde man sikre seg og ha i biblioteket. En ting er jo at det er faett å ha alt på PDF, men jeg tror det kan være lurt å ha det i bokhylla også. Kunnskap er jo som kjent makt. Hanna Winsnes har jeg skjønt er den ultimate Ur-prepperen i Norge http://snl.no/.nbl_biografi/Hanna_Winsnes/utdypning Finnes det opptrykk og oppdaterte utgaver av henens bok? Et medisinsk leksikon er nok lurt å ha, samt oversikt over sopper, planter osv. Har man bil er det sikekrt lurt å ha sånn mekke bok til riktig biltype... Jeg må bygge på biblioteket ser skjønner jeg.

Andre tanker udnt dette temaet, eller de tingen vi ikek tenker på blir borte når strømmen går?

PS*
Kjøpe et dobbelt sett med riktig briller hos spec-savers er nok også god prepping...)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 12:41 
Avlogget

For å sitere meg selv fra tidligere her og i bloggen ;): I tillegg til klokker og oppslagsverk husk sakser, gamle pelser, (kan også sys om til jakker, votter og luer, eller sovepose for unger, "kjørepels" eller vognskinn for reiser i bikkjekald vær); sysaker, sysaker, sysaker og symaskinolje. Stoff og garn. Undertøy. Noen som har lyst til å strikke underbukser og t-skjorter til hele familien for hånd? Regntøy ditto - de gammeldagse "olje-u-hyrene" veide jo etpar tonn. For å bli i tekstilbransjen: nylonstrømpebukser kan brukes til tusen ting - bl.a. som strikk til håret, te-sil, tørkepose for urter, oppbinding av trær. To avklippete strømpedeler i sokkelengde er også lurt å ha med seg i BOBen som undersokk (under vanlige sports-sokker) for å unngå gnagsår hvis du uventet må traske milevis med oppakning og støvlene dine ikke er riktig inngåtte enda.
Oppslagsverk: husk skolebøker for alle alderstrinn (helst gamle versjoner fra loppemarked eller denslags; de inneholder ofte mer ren informasjon enn de nyere skolebøkene). Fag som matte, kjemi, elektroteknikk eller geografi kan man plutselig få bruk for.

Hanna Winsnes finnes i ny-opptrykk, hennes "Lærbog for husholdningen" eller noe deromkring i alle fall.

PS fra mannen min: pakk alt i vanntette beholdere, f.eks. en plasikk-søppeldunk, eller stable ting på paller hvis du lar det stå i uthus/kjeller. Har lest om preppere som oppdaget at (de ikke stainless) metallkannene med dieselen de var så stolte av å ha lagret var rustet igjennom nedenfra på betonggulvet i garasjen...

mrsicebear

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 21:10 
Avlogget

Klokke må jeg si jeg gir fullstendig blaffen i, jeg ser ikke behovet. Jeg har føling nok med tiden uten til at det ikke er noe problem så lenge jeg ikke skal rekke noen møter eller lignende, og det er et problem jeg slipper i en slik situasjon ser jeg for meg. I verste fall får jeg se litt på lommeuret etter bestefar, det er jo restaurert så muligheten skulle være der.

Når det kommer til bøker bygger jeg opp et stort bibliotek, både for hygge og kos. Jeg anbefaler deg og sjekke ut seksjonen av forumet viet til bøker, filmer og nettsider for flere tips til overlevelsesrelatert info. Per nu leser jeg "how to survive the end of the world as we know it." av James Wesley Rawles, som startet survivalblog. Har ikke kommet så langt, mange ting som er åpenbart for meg, men en god start for de fleste. Det beste var at jeg fant den hos Outland på Oslo S, og jeg måtte bare kjøpe den når jeg kunne kjøpe den over disk! :mrgreen:

Sysaker er jeg veldig enig i, og jeg hamster en del av det samtidig som jeg forsøker og få bedre ferdigheter i faget. I forhold til å hamstre undertøy: Veeldig lurt! Klær blir sikkert ikke billigere i fremtiden uansett hvordan du vrir og vender på det, så det og kjøpe klær nå er nok en sunn invistering uansett hvordan ting blir i fremtiden.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 18:53 
Avlogget

Best å skaffe en klokke som ikke går på batteri da... :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 20:15 
Avlogget

Det er faktisk en forbannet god ide....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 20:30 
Avlogget

Foruten den digitale klokka jeg har ved senga, som drives direkte fra min 1060Ah batteribank (pluss at den har batteribackup, som husker klokka i 2 år), så har jeg et godt 'gammeldags' vegg-ur med 30 dagers urverk; made in China, til kr. 798,- Faktisk ganske presis. :) Dét sagt - hvem bryr seg om klokka?! :roll: :D

Alt av interessante artikler på nett jeg har kommet over, har jeg lagret på harddisk - med backup. Men sånt trenger jo strøm da... Men igjen; sålenge det er sol og vind innimellom, så har jeg strøm på batteribanken min. :ugeek:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 21:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
For å bli i tekstilbransjen: nylonstrømpebukser kan brukes til tusen ting - bl.a. som strikk til håret, te-sil, tørkepose for urter, oppbinding av trær.

Nylonstrømper fungerer visstnok som nødløsning om viftereima på bilen ryker også. Eller kanskje det bare var noe gamlekara brukte som sjekketriks :lol:

Klokke uten batteri er et must ja. Tror ikke det er noe problem å finne en pålitelig brukt en, for før lagde de ting som var ment å vare i generasjoner. En modell i litt høyere prisklasse er kanskje lurt.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2013, 22:59 
Avlogget

det er nesten slik at jeg igjen føler litt skam for å ha vasket min stefars bestefars lommeur i vaskemaskinen... for 20 år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 10:56 
Avlogget

Problemet med mekaniske klokker, er at de må på service helst annethvert år. Ihvertfall når det gjelder armbåndsur. Bruker nå Citizen Eco- drive klokke til daglig.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 11:06 
Avlogget

Jeg tenker at mye vi forbereder er for å opprettholde dagens liv, mens morgendagen kanskje vil gjøre endel ting unyttige. Hvis alt rakner så har vi ikke tid til å gjøre alt som trengs sjøl men må etablere et slags samfunn så fort som mulig. Da tror jeg at det samfunnet vil samlet ha endel ressurser som hjelper de fleste. Hvis det blir hver mann/familie for seg så blir det seigt å leve uansett. Og jeg er enig med flere her om at i det øyeblikket vi ikke behøver å møte opp hos arbeidsgiver/NAV så spiller klokka liten rolle.
Vi må bygge nettverk ,folkens. Da vil alle bidra med litt hver som gjør livet lettere for alle. Og det tror jeg er det viktigste vi gjør så tidlig i en krise som mulig før folk må begynne ekstremtiltak og få startet den zombieliknende epedemien.
Men en viktig moment ved bøker er at det gir mening med tilværelsen og gir håp.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2013, 11:52 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Nylonstrømper fungerer visstnok som nødløsning om viftereima på bilen ryker også. Eller kanskje det bare var noe gamlekara brukte som sjekketriks :lol:

Dette har jeg prøvet for mange år siden på min gamle Volvo 340 og det fungerte ikke. Jeg klarte ikke få strumpen spent tett nok...

Sitat:
Klokke uten batteri er et must ja. Tror ikke det er noe problem å finne en pålitelig brukt en, for før lagde de ting som var ment å vare i generasjoner. En modell i litt høyere prisklasse er kanskje lurt.

Det finnes noen fine brukte modeller på http://www.chrono24.no/ Prisene på forstesiden er litt avskrekkende men hvis man filtrerer på manuellt og pris fåes det noen fine gamle klokker til riktig rimelige priser. Ikke sikker hvis denne linken virker:

http://www.chrono24.no/search/index.htm ... chTypeId=U

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 02:17 
Avlogget

Candiru skrev:
Problemet med mekaniske klokker, er at de må på service helst annethvert år. Ihvertfall når det gjelder armbåndsur.

Trenger å bevare erverdige yrker til krisetider....

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 13:59 
Avlogget

Har tre mekaniske klokker selv. To er arvegods. Den tredje, en Eterna Airforce, har jeg brukt som klokke. Men jeg sluttet fordi jeg fant ut at dette er klokke mest for militære. 6- tallet på klokka er ei britisk brei- pil.....

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 14:07 
Avlogget

Jeg har både burasdag og jul snart, om du vil gi den bort. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2013, 09:49 
Avlogget

Send meg en PM.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]