Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prepper bod
InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 19:37 
Avlogget

Da er endelig prepper bod prosjektet mitt i gang.
I fjor høst/vinter hadde vi et svært oppusnings prosjekt, og en av de tingene vi gjorde var å flytte trappa ned til kjelleren.
Og siden nedgangen i kjelleren var i et lite rom, ved siden av badet, er det ikke ikke så mye vi kan gjøre noe med det.
Så kona lot meg få det for å kunne oppbevare utstyr i.

Rommet er ikke stort, se bildene her
Bilde

Bilde

Tegning med mål(hvis dere klarer å lese skrifta mi)
[img]http://i.minus.com/ibpRXAF5MXjMO5.jpg[/img

Som dere ser er det ikke et stort rom, men jeg tror jeg skal få plass til mye, så lenge jeg gjør det på en god måte.

På venstre siden er det et vindu, jeg tenker jeg skal mure igjen det, og kun ha en lufteventil.
Men er usikker, noen meninger ?

På det smaleste på vindus siden tenker jeg et sett med 20cm brede hyller fra gulv til tak, men litt usikker på avstanden mellom hyllene.
På den andre siden, så tenker jeg å ha 3 høyder med knagge, for å henge div ting, klær, sekker, bakker og andre ting på.

Der høyresiden går litt inn og blir litt bredere tenker jeg å sette våpenskapet.
Ellers så blir det hyller fra gult vil tak innerst der det er litt større plass.

Jeg tenker at mest mulig skal stå i plast esker/kasser, dette for bedre organisering, enklere å eventuelt frakte meg seg ved behov.
Maten vil i mindre grad bli utsatt for lys. Og alt utstyr og mat blir ikke utsatt for støv.
Eskene/kassene vil være enten gjennomsiktige der det er nyttig å kunne se hva som er i de, eller tette der det er hensiktsmessig at lyset ikke kommer gjennom, dette er i størst grad de som skal inneholde mat.
Alle kassene vil også bli merket med en etikett som sier hva det er.
Her tenker jeg laminerte papp kort med et bilde/symbol på som beskriver hva som er i kassen.
Tenker også at det skal være plass på dette kortet for å notere mengde og holdbarhetsdato/ eller dato når ting ble puttet oppi esken.

Noen som har tanker eller kommentarer rundt dette lille prosjektet, så er det bare morsomt å høre fra dere

Er det noen som har noen kommentarer, forslag til hvordan jeg best kan utnytte plassen, så er det fint å høre fra dere

Topp

Innleggets emne: Re: Prepper bod
InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 20:19 
Avlogget

Dette ser veldig bra ut.Eg har tenkt på slikt selv,men det har blitt mer planlegging enn snekring. Men nå fikk eg virkelig "blod på tann" til å sette igang.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 21:01 
Avlogget

Planlegging er viktig, så nå som det er gjort er det bare å kjøre igang, så kan vi utveksle erfaringer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 16:55 
Avlogget

mcnabux skrev:
Er det noen som har noen kommentarer, forslag til hvordan jeg best kan utnytte plassen, så er det fint å høre fra dere

Grattis med preppebod! Utrolig hva en kan få stappet opp i et par kubikkmeter.
Første forslaget mitt er å ikke stappe det så fullt at du ikke har sitteplass igjen. Selv om kona var grei og du fikk preppebod så hender det at koner er mindre greie, i hvert fall et par dager i måneden, og da kan det bli ren tortur å måtte stå oppreist i mange timer der inne :mrgreen:

Ellers kan det være bra å få satt i en dør som isolerer bra. Ikke bare for å slippe høre på kona visse dager, men også for å holde "stuetemperatur" mest mulig unna.

Jevnt kjølig, tørt, frostfritt og mørkt tror jeg er best hvis den skal brukes til matlagring.
Ventilasjon: Jevn, svak luftsirkulasjon er bedre enn å åpne vinduet 1 gang i uka. Har vinduet lufteventil i karmen allerede så vet ikke jeg om jeg ville brydd meg med å bytte ut vinduet med lufteventil. Unntaket er hvis vinduet er stort og/eller gammelt enkeltglass (store temperatursvingninger).
Pakker du i mylarposer så blir det mindre nøye med inneklima tror jeg.

Solide hyller! Stables mer enn 3-4 plastkasser oppå hverandre og er maten du lagrer i dem forholdsvis tung, så kan nederste kassen kollapse etterhvert. Selvsagt litt avhengig av kvaliteten på kassene.
Samme gjelder for bøtter med lokk på; ikke mer enn 4-5 stk oppå hverandre.
Ville ikke nødvendigvis snekret hylle for hver kasse oppover.
Hyller over ståhøyde kan være svært praktiske for mindre ting.
Stort sett ville jeg bestemt meg for platkassene/bøtter og slikt først, og utforme hyllene deretter. 20 cm brede hyller kan fort bli alt for smalt om du skal lagre mye av det samme.

Lykke til med innredningen :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 18:25 
Avlogget

Takk for mange gode innspill vandreren

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 20:42 
Avlogget

Misunnelig!! Jeg har en meget begrenset lagringsomårde.

Enest jeg kan si er å utnytte høyden så godt du kan. Bruk litt tid til å finne skikkelige hyller og pass på at det tåler litt vekt. Vanndunker og bøtter med ris og bønner blir for et par kilo! :mrgreen:

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2012, 08:25 
Avlogget

Er litt redd for at det skal bli tet der inne, da det ikke er noen ventil i vinduet, og hvis jeg da isolerer godt mot kjellerstua, så kommer det lite frisk luft til.
Og er litt redd for bod/lager lukta, så jeg tror jeg trenger ventilasjon. Og siden vinduet ikke har noen ventil, så tror jeg at jeg må bytte det ut.

Da må jeg nok legge opp strøm, slik at jeg får lys, men også et par stikk kontakter.

Godt forslag å finne oppbevaringskassene først, og så lage en innredning som passer til de.

De 20 cm hyllene er for småting, skulle gjerne hatt de lengre ut, men da tror jeg rommet blir veldig trangt å komme inn i.

Trur ikke rommet blir perfekt ved første forsøk, må sikkert gå et par runder for å finne den perfekte innredningen, hvordan få plass til mest mulig og samtidig gjøre det praktisk.

Har ikke så mye mat ennå, så det blir mest utstyr som blir lagret her, men planen er også å øke matlagret når dette rommet er på plass.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2012, 08:27 
Avlogget

Da er gulvet blitt litt rettere

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 15:08 
Avlogget

Ser veldig bra ut. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å lage noe fra start så tror jeg at jeg hadde kommet til å lage en hemmelig "skjult" vegg innerst, der du kunne gjemme unna ting som bare du viste om.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 16:08 
Avlogget

westax det var en veldig kuul tanke, det må jeg vurdere.
Blir litt det å få mest ut av plassen og bruke den mest mulig praktisk og det og ha en mulighet å skjule deler.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 23:52 
Avlogget

Gratulerer med ny bod mcnabux!
Jeg har selv en bod (har kun reorganisert, ikke bygd for formålet som din :oops: ) som er satt av til prepping. Utfra hva jeg kan lese fra dine bilder (størrelsen på lecablokkene), så er vel min bod mellom 2-2,5(3) ganger så stor som din. Selv om jeg er svært flink til å stabble/lagre, så er jeg allerede i ferd med å vokse ut av min bod.

Det er verken for å skryte av egen bod, egne stableevner eller egen mengde av preppeutstyr jeg skriver dette, men ting trenger plass! Jeg har verken jakt eller fiskeutstyr i boden, noe turutstyr (men leter i huset etter andre steder for det), men mat og gadgets tar mye plass. (når det er sagt, så har jeg også ca 250 l vann lagret der, det tar jo selvsagt også plass, men faktisk forbausende lite plass).

Med bare hylleplass til å stable i, så må du lage et system, dersom du vil lagre mat. Om ikke kommer alltid den nye maten til å være nærmest (ytterst) og det vil vanskliggjøre rotasjon av matlageret. Om du har hyller hvor du baserer deg på kvartalsvis rotering (rydder hver 3. Mnd., flytter det fremste bakerst og det bakerste fremst), så muliggjør du både lagring og rotasjon. Litt arbeidskrevende, men dog viktig om man ikke har plass til å lagre "innenfra og ut".

For egen del, og utfra plasshensyn, så har jeg valg noen løsninger som sikkert ikke er riktig erbæringsmessig, men som jeg opplever som gode ift plasshensyn. Vindunker fra Europris (ca. 80,-) blir benyttet til sukker og ris. Jeg legger dunkene heller enn å la de stå oppreist, men det er trolig bare et resultat av at det gir mer rom i mitt hyllesystem. De "stjeler" dermed litt mer gulvplass, enn høydeplass, men om man må spare på kubbikk, så er det en god ide å ta det fra gulvareal fremfor i høyden. Det er alltid plass til noe på toppen ( om man ikke har planlagt svært godt), men når ting ligger på gulvet, så er det bare rot.

Tørrmatvarer som er pakket i mylar, stables og presses ned i bananesker med plass til å presse på overdelen av esken, så gir det gode muligheter til å stable. I min bod er det lavt under taket (mørk og kjølig kjellerbod), men jeg klarer uten problemer å få 7 esker i høyden. Med to slike stabler ved siden av hverandre, så har man lett plass til 250 kg tørrvarer. Om man velger å gå for mylar/bananeske varianten, så bør man være sikkret mot mus/rotter. Dersom det er mulig med gnagerangrep, så antar jeg at papp og mylar bare er å regne som en forrett.

Når det gjelder hemmelig rom, så er det vel lite som er kulere enn det, men personlig ville jeg vurdert behovet opp imot hvor lett det er å skjule det som skal havne i det hemmelige rommet. Personlig synes jeg hemmelig rom høres dødskult ut, men hva skal man ha der?

Om det er pengeverdier/gull/sølv eller andre småting som skal gjemmes, så er det trolig mer fornuftig å plassere det hele i en forseglet krukke, grave et dypt hull og plante en rosebusk over. Om det er objekter du vil ha lett tilgang til, så finnes det mange andre løsninger enn et hemmelig rom i preppeboden, som trolig er like gode, men ikke krever areal fra din preppebod. Med mindre du fx besitter våpen som ikke er registrerte(da er det nok greit med skjulte områder), så bør du nok vurdere hva du skal bruke golvareal i din preppebod for å skjule. Et det lovlige våpen, så er det nok både mer fornuftig og lovlydig å montere et våpenskap på soverommet. (om det er familiebilder, den første (pressede rosa fra kona, eller lignende; pakk i mylar og grav ned).
Uansett så klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om at hemmelig rom er kult! Pokkern, nå må jeg vel finne et sted å lage et hemmelig rom, i tillegg til et sted å lagre turutstyr :D

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2012, 07:18 
Avlogget

Takk for gode råd.

Ja det hadde ikke gjort noe om boden hadde vært litt større, men det er nå det jeg har, så da gjør vi det beste ut av det.

Pr i dag er ikke mat lageret så veldig stort, så det er også planlagt at boden skal ha plass til en del tur og jakt utstyr, da dette vil også være utstyr som vil kunne bli brukt ved en shtf situasjon.
Planen er å begynne å jobbe med å få opp et ok mat lager, nå som jeg har(snart) et sted å lagre det. så får vi se hvor lang tid før tur utstyret må flyttes.

Hadde tenkt å sette våpenskapet ditt for å få bedre plass på kontoret, men tenker nå at den tar mindre plass der, enn den vil ta i boden.

Jeg er litt der at ja hemmelig rom er drit kult, men at jeg må tenke på å bruke den plassen jeg har mest mulig effektivt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 22:51 
Avlogget

Lite tips; om du vil ha plass til "lange tynne ting ( som fiskestenger fx) så lag hemper under taket og heng det hele opp der. Slike hemper er lett å lage ut av båndbeslag e.l. Og plutselig har du benyttet plassen under taket godt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 22:53 
Avlogget

Notert :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2012, 23:21 
Avlogget

Fant dette bildet som kanskje eller kanskje ikke er til nytte, men uansett: Lykke til.

Vedlegg:
530207_483963731623601_1214170711_n.jpg
530207_483963731623601_1214170711_n.jpg [ 23.84 KiB | Vist 3074 ganger ]

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: