Gratulerer med ny bod mcnabux!
Jeg har selv en bod (har kun reorganisert, ikke bygd for formålet som din

) som er satt av til prepping. Utfra hva jeg kan lese fra dine bilder (størrelsen på lecablokkene), så er vel min bod mellom 2-2,5(3) ganger så stor som din. Selv om jeg er svært flink til å stabble/lagre, så er jeg allerede i ferd med å vokse ut av min bod.
Det er verken for å skryte av egen bod, egne stableevner eller egen mengde av preppeutstyr jeg skriver dette, men ting trenger plass! Jeg har verken jakt eller fiskeutstyr i boden, noe turutstyr (men leter i huset etter andre steder for det), men mat og gadgets tar mye plass. (når det er sagt, så har jeg også ca 250 l vann lagret der, det tar jo selvsagt også plass, men faktisk forbausende lite plass).
Med bare hylleplass til å stable i, så må du lage et system, dersom du vil lagre mat. Om ikke kommer alltid den nye maten til å være nærmest (ytterst) og det vil vanskliggjøre rotasjon av matlageret. Om du har hyller hvor du baserer deg på kvartalsvis rotering (rydder hver 3. Mnd., flytter det fremste bakerst og det bakerste fremst), så muliggjør du både lagring og rotasjon. Litt arbeidskrevende, men dog viktig om man ikke har plass til å lagre "innenfra og ut".
For egen del, og utfra plasshensyn, så har jeg valg noen løsninger som sikkert ikke er riktig erbæringsmessig, men som jeg opplever som gode ift plasshensyn. Vindunker fra Europris (ca. 80,-) blir benyttet til sukker og ris. Jeg legger dunkene heller enn å la de stå oppreist, men det er trolig bare et resultat av at det gir mer rom i mitt hyllesystem. De "stjeler" dermed litt mer gulvplass, enn høydeplass, men om man må spare på kubbikk, så er det en god ide å ta det fra gulvareal fremfor i høyden. Det er alltid plass til noe på toppen ( om man ikke har planlagt svært godt), men når ting ligger på gulvet, så er det bare rot.
Tørrmatvarer som er pakket i mylar, stables og presses ned i bananesker med plass til å presse på overdelen av esken, så gir det gode muligheter til å stable. I min bod er det lavt under taket (mørk og kjølig kjellerbod), men jeg klarer uten problemer å få 7 esker i høyden. Med to slike stabler ved siden av hverandre, så har man lett plass til 250 kg tørrvarer. Om man velger å gå for mylar/bananeske varianten, så bør man være sikkret mot mus/rotter. Dersom det er mulig med gnagerangrep, så antar jeg at papp og mylar bare er å regne som en forrett.
Når det gjelder hemmelig rom, så er det vel lite som er kulere enn det, men personlig ville jeg vurdert behovet opp imot hvor lett det er å skjule det som skal havne i det hemmelige rommet. Personlig synes jeg hemmelig rom høres dødskult ut, men hva skal man ha der?
Om det er pengeverdier/gull/sølv eller andre småting som skal gjemmes, så er det trolig mer fornuftig å plassere det hele i en forseglet krukke, grave et dypt hull og plante en rosebusk over. Om det er objekter du vil ha lett tilgang til, så finnes det mange andre løsninger enn et hemmelig rom i preppeboden, som trolig er like gode, men ikke krever areal fra din preppebod. Med mindre du fx besitter våpen som ikke er registrerte(da er det nok greit med skjulte områder), så bør du nok vurdere hva du skal bruke golvareal i din preppebod for å skjule. Et det lovlige våpen, så er det nok både mer fornuftig og lovlydig å montere et våpenskap på soverommet. (om det er familiebilder, den første (pressede rosa fra kona, eller lignende; pakk i mylar og grav ned).
Uansett så klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om at hemmelig rom er kult! Pokkern, nå må jeg vel finne et sted å lage et hemmelig rom, i tillegg til et sted å lagre turutstyr