Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vask og renhold uten strøm
InnleggSkrevet: 01 Aug 2012, 22:22 
Avlogget

Fant ikke noe passende sted å sette inn dette, så herved er "vasketråden" opprettet:

Her en vaskemaskin som fungerer uten strøm, og som drives med fotpedal, laget for slumbeboere i latinamerika, men interessant for preppere:
http://www.fastcodesign.com/1670355/how ... of-lives#2
http://www.behance.net/gallery/GiraDora ... er/4519945

Den er ikke i serieproduksjon ennå, men ideen er god hvis man ikke vil stresse med å produsere/ha nok strøm til en vaskemaskin.

Denne her fungerer med sveivehåndtak, belaster mer enn pedal, men er allerede i salg: http://www.simplygoodstuff.com/wonderwash.html
Har en liknenede selv av plast - den fungerer forbausende bra!

Er det forresten noen her som har erfaring med såperot eller andre hjemlige vaskeplanter? De indiske såpenøttene gror vel ikke i Norge:
http://www.organicsoapnuts.net/soapnut_information.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2012, 07:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi forsøkte vaskenøtter i noen måneder og det søg værre enn verst. blei ikke noe reinere med det enn med rent vann.

sjekk ut den episoden av victorian farm som handler om klesvask. Ikke akkurat oppløftende når det tar 2-3 dager å vaske klær. Og man fatter jo hvorfor man skofta litt unna klesvasken i gamle dager...

På den annen side er det jo ikke så vanskelig å lage såpe:

'Than the fat needs to be rendered on a fire. Now the tallow floats to the surface. After a period in a fridge, where the tallow hardens, you can skim of a layer of glycerin.' Now lye needs to be added to complete the process, Tyler continuous: ‘Lye, the crucial ingredient. Ancient peoples found their clothes got cleaner if they washed them at a certain spot in the river. Why? Because, human sacrifices were once made on the hills above this river.Year after year, bodies burnt. Rain fell. Water seeped through the wood ashes to become lye. The lye combined with the melted fat of the bodies, till a thick white soapy discharge crept into the river.’*

The bars could be used to wash of stains caused by the Fight Club. Jack: ‘Tyler sold the soap to department stores at twenty bucks a bar. God knows what they charged. It was beautiful. We were selling rich women their own fat asses back to them.’

Kanskje min absolutte favorittfilm.

Draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2012, 08:42 
Avlogget

Ja, det med fett og aske er vel det greieste for de som har tilgang til slaktefett i store nok mengder eller har nok av f.eks. rapsoje. Siden det vel blir knapt med fettsugung etter ragnarok må man vel finne andre kilder :ugeek: Fight Club er IMHO et veldig godt eksempel på en haug med guttunger som heller burde bruke energien sin på å begynne å preppe skikkelig enn å slå inn skallen på hverandre. Ihvertfall kan de lage såpe...

For meg fungerer vaskenøtter ok kombinert med f.eks. noen dråper lavendelolje og litt eddik, men vannet her jeg bor er ganske forskjellig fra det norske (mer kalk).

Tilbake til de hånddrevne vaskemaskinene - urolig nok fungerer de bra nok til vasking av alt som ikke kan kokes (og da burde man jo for hygienes skyld heller koke vasken hvis man kan), men tilogmed lakner og håndklær blir rene med disse duppedittene.

Fra en nettside for fattigfolk (som det finnes mange av i Tyskland etter hvert) et tips som hvordan vaske store ting (for store for vaskemaskinen) som f.eks. tepper i badekaret (duger også hvis vaskemaskinen eller strømtilførselen er kaputt men du har vann i springen):
Fyll opp karet med nok såpe og vann, vask med en gummipumpeduppeditt med trehåndtak (pumpegreie til å fikse tette rør med, husker ikke hva det heter på norsk), skyv i ett hjørne av badekaret mens du tømmer vannet, trykk ut så mye vann som mulig. Legg deretter over skaftet til gummipumpegreia og/eller et kosteskaft eller en støvsugerstang som du parkerer skrått over badekaret, la dryppe av mellom vask og tre runder skyllevann. La til slutt dryppe av over stanga/ kosteskaftet til det er lett nok til å henge over tørkestativ eller noen pinnestol-rygger til ferdigtørk. Denne metoden kan brukes til f.eks. filleryer og tilogmed dundyner i et knipetak. I dynetilfellet bør du vite at du har sol de neste dagene og riste dyna grundig og ofte så dunene ikke begynner å mugne.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 18:13 
Avlogget

Renhold av hus og klær kommer fort til å bli et problem uten strøm. Jeg er glad for at gulvene i huset jeg bor stort sett har linolium på seg, slik at de er lette og vaske. Klorflasker lagrer jeg en del av, og grønnsåpe. Og Zalo. Og oppvaskbørster. Av og til koker jeg også opp oppvaskvann på vedovnen min og tar oppvasken med det vannet, slik jeg vil gjøre hvis jeg ikke har strøm.

Vaskemaskin som ikke er drevet av strøm er også en uhyre god ide. Jeg husker den høsten vi ikke hadde vaskemaskin, og min mor vasket for hånd i en stor vanntønne... Det var strevsomt fikk jeg med meg. Hvite klær bruker jeg ikke mye av, og jeg tror bare de som holder på med kjøkkenoppgaver eller sykepleie bør bruke hvitt i en krise. Da ser man hvor skitten man er, men ellers er det nok greiest og bruke jordfargete klær, hvor skitten ikke synes så godt. Da føler man seg i alle fall ikke SÅ skitten. I alle fall synes jeg det selv.

Støvtørkere, vaskekluter, og annet for gulvvask er også viktig og ha. Mange er hvist glad i og bruke slike engangsmoppe systemer, men jeg foretrekker de eldre redskapene selv. Alt som har orde engangs i seg er jeg stort sett skeptisk til.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 19:30 
Avlogget

VASKE!?? :o
å fysj og tvi og tvi.
spytter og kaster salt over skulderen.

klesvask er ikke det værste, siden en vask holder til 2 ukers bruk.
gulvet/møbler kommer jeg til å koste.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 01:59 
Avlogget

Skriver under på den Steffen, om et dommedagsscenario skal innebære klesvask, så kan det fanden meg være det samme ;) :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 10:28 
Avlogget

Jaja, hvis dere vil gå ut blant folk og lukte som skogstroll hvis strømmen skulle gå skal dere få lov til det. Kan andre folk dynke seg i litersvis av parfyme så må vi tolke det som at det er fritt frem og forpeste både offentlig transport og gatelivet! :lol:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 09:07 
Avlogget

Crusoe skrev:
Skriver under på den Steffen, om et dommedagsscenario skal innebære klesvask, så kan det fanden meg være det samme ;) :lol: :lol:

Siden jeg leker gammel husmor her i forumet og i tillegg ihvertfall Frøyatro tar dere halvveis alvorlig :? : noen kommentarer fra en som har sett mye rart i uteligger-bransjen og i tilfelle noen vurderer å droppe vasking etter Ragnarok:
Hvis dere ikke har lyst til å stifte bekjennskap med skabb (hvis jeg ikke husker feil er det små midd som graver ganger under huden, en ofte sett besøker på gatebeboere), lus, lopper, innvollsorm og andre som tidligere bodde i/på mennesket, er det ikke det dummeste å vaske både seg, huset og klærne en gang i blandt. Bodde engang i et okkupert hus og skulle reparer langbuksa til en punkete medbeboer, oppdaget at hun ikke brukte underbukser, noe som umuliggjorde en syjobb pga. meget streng lukt. At jenta deretter ble sykehusinnlagt med nyre- og eggstokkbetennelse i en alder av 15-16 år er ikke videre forbausende kanskje, men moralen for i dag er: rene underbukser og sokker er gull verdt akkurat i krisetider - fotsopp og det som værre er er heller ikke akkurat en fordel hvis du skal gå langt med oppakning.
Så, nå har jeg blitt kvitt stemmene fra Karius og Baktus som svirret i hodet mitt siden jeg leste dette i går kveld ("ikke gjør som morra di sier, Per"...) :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 09:18 
Avlogget

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productlist/775/

Preppiung for vaskemiddler er Felleskjøpet en god butikk der du får kjøpt beholdere i 5 liters dunker. Blant annet JIF og Grønnsåpe.

Grønnsåpe 5 liter til kr 119 kr synes jeg ikke er så ille. 209 kr for JIF.

Finnes det ikke noe plante / rot i Norge som man kan utvinne en viss såpe av? Ellers må jo man neste røyke klærne sammen med kjøttet :lol:

NINJA EDIT:

Du får også 5 liter Salmiak og Klorin på butikken. Samt Sunlight oppvaskmiddel.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 12:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
http://produkter.felleskjopet.no/trade/productlist/775/
Grønnsåpe 5 liter til kr 119 kr synes jeg ikke er så ille. 209 kr for JIF.

Hvis ikke du må ha Krystal sin finner du 4 liter til 29,- på europris.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 12:26 
Avlogget

Det var heller ikke ille pris. Lurer på om det er noe problem å langtidslagre slike kjemikalier?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:56, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2012, 01:03 
Avlogget

Gamle husmødre skal man ikke kimse av Fru Isbjørn, de kan mye om mangt og det at de har blitt gamle tyder også på at det er nyttig. Svaret mitt var litt ironisk, ikke alltid like lett å få frem i skriftlig form. Det at jeg mente at det da kunne være det samme med hele ragnarokk var vel pekepinnen. At det er noen ønskelig tilstand tar jeg sterk avstand fra, jeg trives egentlig godt med pizza, øl og fotball på tv ;)

Når det er sagt, så vil jeg gjerne også trekke frem Piet Heins grukk(?) om at den som kun tar spøk for spøk og alvor for alvor har forstått like lite av de begge. Jeg synes personlig at vår tids hygienehysteri går over alle støvleskaft og slik har det vært i minst de 30 åra min hukommelse strekker seg.

En tenåring i dag kan godt finne på å dusje 4-5 ganger om dagen. Før han drar på skolen, på skolen etter gymmen, etter fotballtreningen og før han legger seg. Vet at dette er satt på spissen, men de finnes uten at de er diagnostisert med tvangslidelse :o Det å ha kroppsodør eller være det minste møkkete (unntat arbeidsklær eller fotballdrakt da, da er man arbeidssom/blør for laget) blir betraktet som urent, uflidd eller nærmest syndig.

Rent og urent er ikke bare et spørsmål om renslighet og sykdom, men er også nært knyttet til moral og religion. Ren og rett er også definisjon i forhold til de siste to nevnte tema, hvor ren er nært knyttet til rettroende/syndfri/orden og uren er knyttet til tabu/synder/kaos. Om vi velger å holde oss til hygiene i så måte, så gir det en rekke ironiske uttrykk.

Jord under skoa er greit, jord på buksekanten er urent. Jord i en blomsterpotte er rent, men den samme jorden på duken ved siden av potten er urent. Noen barnåler på gulvet er urent, i den samme stua vi drar et helt grantre inn i oppunder vintersolverv. Slike uttrykk er med på å sette spørsmålstegn ved hva som er urent og hva som er skapte holdninger.

I noen kulturer, som også lever i hus med ordentlig gulv, er det fult ut akseptert å slippe avfall på gulvet. Siden gulvet feies mange ganger daglig, så er det ikke urenslig å slippe løkskrellet rett ned. I vårt samfunn vil vel slik atferd nærmest skrike urenselig. Kan man leve i en hytte med jordgulv og også være renslig? Helt sikkert, det er mange som gjør det.

En av de flotteste definisjonene jeg har lest på rent/urent er rett og slett : "dirt is matter out of place". Det forklarer godt hvordan jord utenfor blomsterpotte er urent her og gulv andre steder. Med vårt nærmest religiøse forhold til renslighet, så tror jeg også at vi til stor grad svekker både kropp og imunforsvar.

Anbefalt artig lesing over tema er en artikkel " Body rital among the nacirema" hvor "sunn fornuft" betraktes av en utenforstående i et religiøst perspektiv.
Spoiler for de som vil lese artikkelen:

(les navnet på stammen baklengs)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 10:49 
Avlogget

Eddik og natron er vidundermidler i hjemmet. Begge kan i tillegg brukes til andre nyttige ting. Ville heller bunkret opp med de to tingene enn mye annet.

Natron og litt hydrogenperoksid erstatter tannkrem. Eller natron og salt.

Vann og eddik tar knekken på baktiser og annet som finnes på kjøkkenbenk, gulv etc. Også fint å vaske vinduer og speil med.
Eddik er også fint til klesvasken, og ullvasken.

Jeg bruker vann + natron som sjampo, og vann + eplecidereddik som balsam. Sunt og fint hår.
Bruker også natron som antiperspirant. Funker som ei kule. Har ikke brukt penger på slikt noe på snart et år.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 13:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså, renslighet er en dyd. Overdreven renslighet er idiotisk. Pr. idag er nordmenn på vei over i overdreven renslighet (dusje to ggr. pr dag, masse deo og såpe full av skitskumle kjemikalier etc.) Imidlertid er infanteriild grusomt ubehagelig (bakterievekst på innsiden av lår/mellom skinkene) og kan oppstå etter kort tid i skauen. Det kan bøtes ved skylling med vann og avtørking, så strengt tatt kan man la såpa være mesteparten av tiden.

På kjøkkenet bør man ha ubehandlet treverk eller rustfritt stål på alle arbeidsflater. Treverk er bakteriedrepende i seg selv og rustfritt stål er det lite som gror på, i og med at overflaten er rimelig lite permeabel. skjærefjøler i plast er...ugh...motbydelig. Men genialt om man VIL gro opp et dugelig arsenal av Botulinum/salmonella eller andre godsaker.

En gang i blant kan man skure treverket med kaldt vann og grønnsåpe (kaldt vann fordi varmt vann løser opp ligninet i treverket og, sammen med luten i såpa, forvandler kjøkkenbenken til papir). Om man absolutt må desinfisere treverk holder det å skure det med grovsalt, men det bør ikke være nødvendig.

Kjøkkenbenker av slipt granitt eller skifer, da? Vel, siden de er laget av slipt stein så avgir de...vel, radon...og det er jo ikke så sunt. Marmor avgir såvidt jeg vet ikke radon.

ellers er jo lut enkelt å lage, men såpe krever jo fett. Det er jo ikke akkurat overskuddsvare i krisetider, så akkurat hvordan man gjorde det i gamle dager....vaska seg lite, tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 10:05 
Avlogget

Mange gode tips her!
Må henge meg på at rensligheten i dag går over alle støvleskaft. Dere snakker om å dusje flere ganger om dagen- vel, jeg mener nå at å dusje hver eneste dag ikke er bra heller. For hverken hår eller hud.

Hvis man jobber på kontor så forstår jeg jo at man dusjer før man drar og kanskje sprayer på seg diverse duftpartikler. Selv dusjer jeg ca annenhver, hver tredje dag.
Dersom jeg skal på besøk til noen eller liknende dusjer jeg så klart. Eller om jeg har blitt god og svett.

Det jeg mener er at man ikke behøver å dusje hver eneste dag. Å holde en viss hygiene for å holde unna både lukt, bakterier og udyr er så klart bra, men renskrubbing og parfyme er faktisk ikke supernødvendig. Selv om man er dame. :). Jeg vet om damer som synes det verste med å overnatte ute i skogen er at de ikke får dusjet om morgenen. Da mener jeg det allerede er en forstyrrelse, jeg, da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: